Gemeenteblad van Heusden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heusden | Gemeenteblad 2018, 40687 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heusden | Gemeenteblad 2018, 40687 | Verordeningen |
Verordening op de informatievergaderingen gemeente Heusden 2018
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 2 Instelling raadscommissies / informatievergaderingen
Artikel 4 Benoeming voorzitter informatievergadering
Artikel 5 De voorzitter van de informatievergadering
Artikel 8 Oproep en voorlopige agenda
Artikel 9 Openbare kennisgeving
Artikel 11 Opening vergadering en quorum
Artikel 12 Verslag en besluitenlijst
Artikel 13 Deelname aan de beraadslaging door anderen
Artikel 14 Spreekrecht belanghebbenden
Artikel 15 Handhaving orde en schorsing
Artikel 16 Voorstellen van orde
Paragraaf 3 Toehoorders en pers
Artikel 17 Toehoorders en pers
Artikel 18 Geluid- en beeldregistraties
Artikel 19 Inwerkingtreding en citeertitel
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Artikel 2. Instelling raadscommissies / informatievergaderingen
De informatievergaderingen zijn enerzijds gericht op het vergaren van alle relevante informatie die noodzakelijk is voor de verdere behandeling van een raadsvoorstel en voor besluitvorming daarover door de raad, anderzijds op een eerste uitwisseling van meningen over een te behandelen raadsvoorstel of onderwerp. Informerend en meningsvormend. Er vindt geen inhoudelijke politieke discussie plaats.
Voor afsluiting van de behandeling van een raadsvoorstel of onderwerp beoordeelt de vergadering of voldoende informatie is vergaard voor verdere behandeling. Als is geoordeeld dat voldoende informatie is vergaard, adviseert de vergadering over de status van het raadsvoorstel of onderwerp voor behandeling in de eerstvolgende raadsvergadering:
Artikel 4. Benoeming voorzitter informatievergadering
Artikel 5. De voorzitter informatievergadering
De informatievergaderingen worden in de regel gehouden op dinsdag, woensdag en donderdag. De vergaderingen vinden in principe plaats in het gemeentehuis locatie Vlijmen, op de in het vergaderschema vastgestelde data. De vergadering vangt aan om 19.30 uur en eindigt uiterlijk om 23.00 uur, tenzij de vergadering besluit om de resterende agendapunten alsnog in dezelfde vergadering af te handelen. Een voorstel hiertoe is aangenomen indien tenminste 2/3 deel van de deelnemende raadsleden en fractieondersteuners akkoord gaat.
Artikel 8. Oproep en voorlopige agenda
Artikel 9. Openbare kennisgeving
Artikel 11. Opening vergadering en quorum
Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een informatievergadering kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.
Artikel 12. Verslag en besluitenlijst
De leden van de informatievergadering kunnen binnen drie werkdagen na verspreiding van de concept-besluitenlijst een voorstel doen voor een aanpassing van de tekst. Deze voorstellen worden ingediend bij de griffier. Bij aanvang van de informatievergadering wordt de besluitenlijst van de laatstgehouden informatievergadering vastgesteld.
Artikel 13. Deelname aan de beraadslaging door anderen
Een informatievergadering kan op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Artikel 14. Spreekrecht belanghebbenden
Een inspreker voor een agendapunt krijgt maximaal vijf minuten het woord. Gedurende maximaal dertig minuten is er gelegenheid om in te spreken. Als er meer dan zes sprekers zijn, verdeelt de voorzitter het inspreekhalfuur evenredig over de sprekers. De voorzitter van de vergadering kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximumduur van de spreektijd.
Artikel 15. Handhaving orde en schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Artikel 16. Voorstellen van orde
Ieder lid kan tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De informatievergadering beslist hier terstond over.
PARAGRAAF 3. TOEHOORDERS EN PERS
Artikel 17. Toehoorders en pers
Ingeval van herhaling van het gedrag zoals beschreven in het vorige lid kan de voorzitter die het gedrag de tweede maal constateert samen met de voorzitter die het gedrag de eerste maal heeft geconstateerd besluiten de desbetreffende persoon bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de informatievergaderingen ontzeggen Dit besluit wordt door de twee voorzitters medegedeeld aan de andere voorzitter en aan het presidium.
Artikel 18. Geluid- en beeldregistraties
Degenen die tijdens een openbare informatievergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 19. Inwerkingtreding en citeertitel
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 20 februari 2018.
Mevrouw drs. F.E.H. M. Backerra
Toelichting Verordening op de Informatievergaderingen gemeente Heusden 2018
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 2. Instelling raadscommissies / informatievergaderingen
De raad bepaalt de samenstelling van de informatievergaderingen. Wel schrijft artikel 82, derde lid, van de Gemeentewet voor dat de raad moet zorgen voor een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde politieke groeperingen. Om dit te bereiken schrijft het tweede lid van dit artikel voor dat een informatievergadering bestaat uit een minimum en maximum aantal leden per fractie. De verhoudingen in de informatievergaderingen hoeven overigens blijkens jurisprudentie niet exact overeen te komen met de verhoudingen in de raad.
Om er voor te zorgen dat iedere fractie – met name ook de kleine fracties – in staat zijn om deel te nemen aan de informatievergadering bepaalt het derde lid dat iedere fractie een plaatsvervangend lid kan voordragen. Voor hen gelden dezelfde eisen als voor commissieleden.
De commissieleden worden door de raad benoemd, op voordracht van de fracties. Dit houdt in dat het aan de fracties zelf is om te bepalen wie de betreffende fractie vertegenwoordigen in de verschillende commissies. Het is enkel mogelijk – overeenkomstig het vijfde lid zelfs verplicht - de benoeming van een voorgedragen lid te weigeren als het niet voldoet aan de vereisten van de Gemeentewet (zie verder de toelichting op het vierde lid).
Uit het vierde lid volgt dat de leden van een informatievergadering geen raadslid hoeven te zijn. Wel zijn het de fracties die de leden voordragen
Op grond van het derde lid moeten commissieleden, evenals raadsleden, voldoen aan hetgeen is bepaald in de artikelen 10, 11, 12 en 13 van de Gemeentewet. Dit betekent onder andere dat zij achttien jaar moeten zijn, over een geldige verblijfstitel moeten beschikken, hun nevenfuncties openbaar moeten maken, geen functie als bedoeld in artikel 13 mogen vervullen en niet in strijd mogen handelen met artikel 15. Om te beoordelen of wordt voldaan aan de eisen van de Gemeentewet, ligt het voor de hand om gebruik te maken van een geloofsbrievenonderzoek. Het verdient aanbeveling dit onderzoek uit te laten voeren door de commissie die voor raadsleden en wethouders het op basis van artikel V 4 van de Kieswet verplichte geloofsbrievenonderzoek uitvoert. De vereisten die onderzocht moeten worden zijn immers gelijk. Dit onderzoek (alleen naar de niet-raadsleden) gaat vooraf aan het raadsbesluit waarmee de commissieleden benoemd worden.
De taken van de informatievergaderingen zijn vastgelegd in artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet. De informatievergaderingen bereiden de besluitvorming van de raad voor en overleggen met het college of de burgemeester. Wat betreft de invulling van de taken van de informatievergaderingen zijn ruwweg twee modellen te onderscheiden. In het eerste model is een informatievergadering vooral gericht op voorbereiding en informatievoorziening en vindt het politieke debat plaats in de raad, in het tweede vindt het politieke debat plaats in een informatievergadering en geschiedt de besluitvorming door de raad.
De taak om de besluitvorming van de raad voor te bereiden komt tot uitdrukking in de taak advies uit te brengen over een voorstel of onderwerp. De informatievergadering kan ook uit eigen beweging advies aan de raad uitbrengen, ook dit advies kan aanleiding zijn voor besluitvorming in de raad. De taken van de informatievergadering zijn in essentie dezelfde als die van de raad, die van kaderstellend, controlerend en volksvertegenwoordigend orgaan.
De informatievergadering bepaalt evenals de raad haar eigen agenda. Dit betekent dat niet het college maar (de voorzitter van) de informatievergadering bepaalt of een voorstel aan de informatievergadering wordt voorgelegd alvorens het in de raad wordt besproken. In het Model Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad 2014 is om dit te coördineren een agendacommissie ingericht. Deze commissie is verantwoordelijk voor de inhoudelijke afstemming van raads- en commissievergaderingen. Veelal zal het echter wel zo zijn dat een onderwerp eerst in een informatievergadering wordt besproken.
Artikel 4. Benoeming voorzitter informatievergadering
In dit artikel is bepaald dat de voorzitters en plaatsvervangend voorzitters van een informatievergadering benoemd worden door het presidium.
De voorzitter, c.q. plaatsvervangend voorzitter wordt benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad. Bij het aantreden van de raad in een nieuwe samenstelling benoemt het presidium opnieuw de voorzitters en de plaatsvervangend voorzitters van de informatievergadering. Als een voorzitter, c.q. plaatsvervangend voorzitter ophoudt raadslid te zijn eindigt daarmee onmiddellijk het plaatsvervangend voorzitterschap.
Artikel 5. De voorzitter informatievergadering
Dit artikel behoeft geen toelichting
Deelnemers aan de vergadering spreken nadat de voorzitter hen het woord heeft gegeven (zie artikel 5)
In dit artikel is aangegeven wanneer doorgaans de informatievergaderingen plaatsvinden en wat doorgaans de vergadertijden zijn. Het is de bedoeling om in de praktijk zoveel mogelijk vast te houden aan die vergadertijden en – als zaken niet afgehandeld kunnen worden – deze door te schuiven naar een volgende informatievergadering, tenzij de vergadering met een 2/3 meerderheid besluit om de resterende agendapunten alsnog in dezelfde vergadering af te handelen.
Artikel 8. Oproep en voorlopige agenda
In dit artikel is geregeld hoe de oproeping en de toezending van de bij de agenda behorende stukken voor de informatievergadering plaatsvindt. De agendacommissie is daarmee belast. Bij aanvang van de informatievergadering wordt de agenda vastgesteld en kunnen voorstellen en onderwerpen worden toegevoegd, afgevoerd en kan de volgorde van de voorstellen en onderwerpen worden gewijzigd.
In de dagelijkse praktijk van de gemeente zal het niet altijd mogelijk zijn om ruim voor de informatievergadering een agenda op te stellen, die ook zicht heeft op de actualiteiten. In een dergelijke situatie kan de voorzitter na het verzenden van de oproep zo nodig een aanvullende agenda en stukken rondsturen. Uiteindelijk bepaalt een informatievergadering zijn eigen agenda. De agenderende rol van een informatievergadering komt tot uitdrukking in het derde lid.
Artikel 9. Openbare kennisgeving
Met dit artikel is invulling gegeven aan het voorschrift van artikel 19, tweede lid, van de Gemeentewet. Voor wat betreft de wijze van publicatie is aangesloten bij artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht. Naast de aankondiging in een of meer dag-, nieuws-, of huis-aan-huisbladen wordt aankondiging gepubliceerd op de website van de Gemeente Heusden. Daarbij wordt aangegeven dat de openbare stukken ook digitaal te raadplegen zijn op de gemeentelijke website.
De presentielijst en de ondertekening door de griffier zijn bedoeld om formeel vast te stellen dat het vergaderquorum aanwezig is. Daarnaast is de presentielijst van belang om de vergoedingen van de niet-raadsleden die lid zijn van de informatievergadering te kunnen vaststellen.
Artikel 11. Opening vergadering en quorum
Aan de informatievergadering nemen diverse actoren deel. Om te waarborgen dat de fracties bij een informatievergadering voldoende vertegenwoordigd zijn is de bepaling opgenomen dat de vergadering alleen kan worden geopend als tenminste meer dan de helft van de in de raad vertegenwoordigde politieke groeperingen aanwezig is. Dat kan een raadslid zijn, maar het mag ook een vaste fractieondersteuner zijn. Omdat de informatievergadering een essentieel onderdeel is van het besluitvormingsproces moeten alle fracties daaraan zoveel mogelijk actief deelnemen.
Het derde lid voorziet in een regeling voor een nieuwe vergadering indien het quorum niet bereikt is, anders zou de afwezigheid van leden van een informatievergadering de voortgang van werkzaamheden kunnen belemmeren. Uiteraard staat op het moment dat de voorzitter bepaalt op welke datum en tijdstip, nog niet vast op welk moment de schriftelijke oproep uitgaat. Indien er enkele dagen tussen de twee vergaderingen zitten, mag er vanuit worden gegaan dat het mogelijk is om 24 uur van tevoren een schriftelijke oproep te versturen. Overigens ligt het in de rede dat de voorzitter overlegt met de informatievergadering over de datum van een nieuwe vergadering.
Artikel 12. Verslag en besluitenlijst
Het audioverslag geeft een volledige weergave van hetgeen in de vergadering is behandeld. Daarom wordt van de informatievergadering alleen een besluitenlijst gemaakt.
Artikel 13. Deelname aan beraadslaging door anderen
Deze bepaling is noodzakelijk in verband met het in artikel 22 van de Gemeentewet geregelde verschoningsrecht, dat in artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing wordt verklaard op leden van informatievergaderingen en andere personen die aan de beraadslagingen deelnemen. Het is uiteraard ook mogelijk dat een informatievergadering bepaalt dat een bepaalde functionaris in bepaalde gevallen altijd aan de beraadslaging mag deelnemen). Het gaat in deze bepaling om anderen dan de leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders. Deze hebben op grond van artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet de mogelijkheid om aan de beraadslagingen deel te nemen. Op grond van dit artikel kan bijvoorbeeld de secretaris uitgenodigd worden. Uiteraard hebben deze andere sprekers niet dezelfde rechten als de leden. Een andere spreker heeft onder meer geen recht om een voorstel over de spreektijd of over de orde van de vergadering.
Artikel 14. Spreekrecht belanghebbenden
Belanghebbenden kunnen gebruik maken van het spreekrecht. Afhankelijk van het aantal insprekers en van de beschikbare vergadertijd, kan de voorzitter de spreektijd inkorten. In het tweede lid is een aantal zaken genoemd waarover niet kan worden ingesproken. De leden 3 tot en met 7 bevatten een aantal procedurele bepalingen.
Er is voor gekozen om een burger het woord te geven en geen discussie te laten plaatsvinden. Indien zij wensen kunnen leden van de vergadering en collegeleden toelichting vragen en nadere uitleg over de bijdrage van de inspreker. De voorzitter bepaalt of de informatie voldoende is gewisseld.
Artikel 15. Handhaving orde en schorsing
Artikel 26 Gemeentewet geeft aan dat de voorzitter bij raadsvergadering bevoegd is om de orde te handhaven. Voor de commissievergaderingen ontbreekt een dergelijke bepaling, deze is daarom hier opgenomen. Op basis van het tweede lid kunnen alle sprekers in bepaalde gevallen door de voorzitter tot de orde worden geroepen en kan hen zo nodig over het aanhangige onderwerp het woord ontzegd worden. Ook kan de voorzitter de vergadering schorsen en bij herhaling van de verstoring van de orde, de vergadering sluiten. In het uiterste geval kan hij een lid het verdere verblijf ontzeggen en hem uit de vergadering doen verwijderen. Indien een lid blijft volharden in zijn gedrag kan hem de toegang tot de vergadering voor ten hoogste drie maanden worden ontzegd. Onder interruptie is overigens niet te verstaan het geven van tekenen van goed- of afkeuring; deze uitingen worden beschouwd als verstoringen van de orde. Voor wat betreft de handhaving van de orde op de publieke tribune wordt verwezen naar artikel 19 van deze verordening.
Om te bevorderen dat leden van informatievergadering zich niet belemmerd voelen om hun mening te uiten bepaalt artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet bovendien dat artikel 22 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing is op leden van informatievergadering. Hierdoor zijn leden van informatievergadering niet in rechte te vervolgen, aan te spreken of verplicht getuigenis af te leggen over hetgeen zij in de vergadering zeggen of schriftelijk overleggen. Dit geldt voor zowel raadsleden als niet-raadsleden.
Ar tikel 16. Voorstellen van orde
Ieder lid heeft te allen tijde het recht een voorstel van orde te doen. De beslissing of er inderdaad sprake is van een voorstel van orde is aan de informatievergadering. Over een voorstel van orde wordt direct, zonder beraadslaging, besloten door de informatievergadering. Bij het staken van stemmen is het voorstel niet aangenomen (artikel 32, vierde lid, van de Gemeentewet is hierop niet van toepassing). Een voorstel van orde betreft bijvoorbeeld het schorsen van de vergadering voor een (overleg) pauze of een voorstel over de (beperking van de) spreektijden van de leden en overige deelnemers aan de commissievergadering.
PARAGRAAF 3. TOEHOORDERS EN PERS
Artikel 17. Toehoorders en pers
Artikel 26, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet regelen dat de voorzitter van de raad toehoorders die de orde verstoren, kan doen vertrekken en bij volharding in hun gedrag de toezegging kan ontzeggen. Voor informatievergaderingen ontbreekt een dergelijke bepaling in de Gemeentewet, dit artikel voorziet hierin.
Artikel 18. Geluid- en beeldregistraties
Aangezien de vergaderingen van een informatievergadering in principe openbaar zijn, kunnen radio- en tv-stations geluid- en beeldregistraties maken. Dit is uiteraard niet het geval als het een besloten vergadering betreft.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-40687.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.