Gemeenteblad van Amstelveen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amstelveen | Gemeenteblad 2018, 38892 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amstelveen | Gemeenteblad 2018, 38892 | Verordeningen |
Verordening tot wijziging van verordening werkwijze van de raad en de raadscommissies 2016
De raad van de gemeente Amstelveen;
Gelezen het voorstel van het presidium van 12 december 2017;
Gelet op de wens van het voorzittersoverleg tot nadere regels omtrent het spreekrecht;
Besluit vast te stellen de volgende verordening tot wijziging van de Verordening Werkwijze van de raad en de raadscommissies 2016.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 14 februari 2018.
De griffier,
de heer drs. M.C.C. Philips
De voorzitter,
de heer drs. H.B. Eenhoorn
Nota van toelichting behorende bij het nieuwe artikel 19 van de Verordening Werkwijze van de raad en de raadscommissies 2016
Artikel 19 is op 14 februari 2018 gewijzigd op verzoek van het voorzittersoverleg, dat heeft geconstateerd dat het spreekrecht in bepaalde gevallen een te groot beslag legt op de vergadertijd van de commissies. Daarnaast is door het voorzittersoverleg opgemerkt dat er gevallen zijn waarin het niet mogelijk is om in te spreken. Bepalingen daarover stonden wel op de website, maar waren niet verankerd in de verordening.
Het spreekrecht van burgers kan bijdragen aan het vergroten van de betrokkenheid van de burgers bij het lokale bestuur. In de uitnodiging en publicaties over de commissievergaderingen (gemeentepagina, website, sociale media, Nieuwsbrief Gemeenteraad Amstelveen) wordt melding gemaakt van de mogelijkheid om in te komen spreken. Spreekrecht kan worden uitgeoefend over niet-geagendeerde onderwerpen bij het agendapunt ‘Spreekrecht burgers’ aan het begin van de vergadering en over geagendeerde onderwerpen bij het betreffende agendapunt. Zij die van het spreekrecht gebruik wensen te maken, moeten zich uiterlijk 24 uur voor de vergadering bij de commissiegriffier aan hebben gemeld.
Per vergadering is in totaal een half uur beschikbaar voor het spreekrecht. Insprekers krijgen maximaal vijf minuten per persoon de tijd om hun verhaal te doen. Zijn er meer dan zes insprekers voor één vergadering, dan wordt de beschikbare tijd over hen verdeeld. Om dit in goede banen te leiden, is tijdige aanmelding voor gebruikmaking van het spreekrecht bij de commissiegriffier noodzakelijk.
In artikel 19, tweede lid is bepaald over welke onderwerpen niet kan worden ingesproken. Dat een inspreker niet meerdere keren over hetzelfde onderwerp kan inspreken (tenzij het gaat over een gewijzigd voorstel) bevordert het efficiënt vergaderen.
Na de uitoefening van het spreekrecht vindt geen discussie plaats tussen de commissieleden en de inspreker. Wel kunnen commissieleden verhelderende vragen stellen aan de inspreker, die door de inspreker kort kunnen worden beantwoord.
Na de bijdrage van de inspreker en de beantwoording van de vragen, zal de commissie-voorzitter de commissieleden in overweging geven de bijdrage te betrekken bij de behandeling van het geagendeerde onderwerp of door te geleiden naar het fractieberaad.”
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-38892.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.