Gemeente Nissewaard - Regeling Vitaliteitspact Nissewaard

Het college van de gemeente Nissewaard;

 

  • -

    gelet op artikel 160, eerste lid onder c, Gemeentewet;

  • -

    gelet op artikel 6:4:5 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst (CAR-UWO);

  • -

    gelet op de te bereiken doelstellingen van de gemeente Nissewaard met de inzet van het vitaliteitspact:

    • duurzame inzetbaarheid en vitaliteit voor haar medewerkers

    • verjonging van het medewerkersbestand

    • tijdige kennisoverdracht bevorderen door wisselwerking tussen jongere en oudere medewerkers

    • bestrijding van de jeugdwerkeloosheid binnen de regio Nissewaard ter uitvoering van het kabinetsbeleid;

 

  • -

    gelet op de randvoorwaarde dat de deelname en herbezetting kostenneutraal dient te verlopen;

  • -

    gelet om de wens tot een tijdelijke regeling vitaliteitspact met de variant: 80% werken - 90% betaald -100% pensioenopbouw te komen;

  • -

    gehoord de commissie voor het Georganiseerd Overleg op 14 december 2017;

 

 

BESLUIT:

 

vast te stellen :

ARTIKEL I DE REGELING VITALITEITSPACT NISSEWAARD

ARTIKEL 1 BEGRIPSBEPALINGEN

  • a)

    Vitaliteitspact de in deze regeling opgenomen mogelijkheid om verlof op te nemen met gedeeltelijke doorbetaling van het salaris, onder de daaraan gestelde voorwaarden

  • b)

    Werkgever college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard

 

ARTIKEL 2 VERZOEK OM DEELNAME

  • 1.

    De ambtenaar kan na overleg met zijn/haar leidinggevende een schriftelijk verzoek indienen om deelname aan het vitaliteitspact, met vermelding van de gewenste ingangsdatum.

  • 2.

    De ambtenaar dient, na goedkeuring van zijn/haar leidinggevende, het verzoek in uiterlijk 3 maanden voor de gewenste ingangsdatum bij de afdeling P&O.

 

ARTIKEL 3 BEOORDELING VAN HET VERZOEK EN VOORWAARDEN VOOR DEELNAME

  • 1.

    De bevoegdheid tot het beslissen op een verzoek tot deelname aan het vitaliteitspact ligt bij de clusterdirecteur, waaronder de betrokken ambtenaar valt.

  • 2.

    De clusterdirecteur willigt het verzoek tot deelname in, nadat is vastgesteld dat aan de volgende voorwaarden is voldaan:

    • a.

      de gewenste ingangsdatum is gelegen binnen de looptijd van de regeling;

    • b.

      er geen zwaarwegende dienstbelang zich verzet tegen de deelname;

    • c.

      de ambtenaar op de gewenste ingangsdatum minimaal 2 jaar in dienst is van de werkgever;

    • d.

      de ambtenaar in vaste dienst is bij de werkgever;

    • e.

      de ambtenaar niet boventallig is in de door hem/haar verzochte periode van deelname;

    • f.

      de ambtenaar op de gewenste ingangsdatum van deelname de leeftijd heeft bereikt van minimaal 63 jaar;

    • g.

      bij deelname voor de ambtenaar minimaal 24 uur per week aan formele arbeidsduur resteert;

    • h.

      er geen sprake is van samenloop met een vorm van verlofregeling of ontslag met een uitkeringsregeling met het risico op fiscale eindheffing vanwege een regeling voor vervroegde uittreding;

    • i.

      de deelname van de ambtenaar resulteert in het beschikbaar komen van formatieve ruimte, die kostenneutraal wordt herbezet.

 

ARTIKEL 4 DUUR VAN DEELNAME

  • 1.

    Deelname aan het vitaliteitspact vindt plaats gedurende de resterende duur van het dienstverband van de ambtenaar tot de datum, waarop hij/zij de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt of tot de datum waarop de aanstelling eerder eindigt.

  • 2.

    Deelname aan het vitaliteitspact kan niet tussentijds worden beëindigd voor de resterende duur van de aanstelling, tenzij anders is bepaald in deze regeling.

  • 3.

    Het vitaliteitspact kan tussentijds niet door de ambtenaar beëindigd worden en is onomkeerbaar. De vrijgekomen formatie wordt/is immers herbezet. Ook in het geval dat er een nieuwe variant van het vitaliteitspact tot stand komt, kan de ambtenaar niet voor deze nieuwe regeling kiezen.

 

ARTIKEL 5 VERLOF VITALITEITSPACT

  • 1.

    Voor de vermindering van de formele arbeidsduur wordt gedeeltelijk betaald buitengewoon verlof verleend.

  • 2.

    Het buitengewoon verlof bedraagt 20% van de oorspronkelijke formele arbeidsduur van de ambtenaar en blijft gedurende de deelname ongewijzigd.

  • 3.

    Over het, niet op basis van deze regeling, toegekende buitengewoon verlof voorafgaand of tijdens deelname aan het vitaliteitspact, gelden de reguliere bepalingen voor dat verlof.

 

ARTIKEL 6 DOORBETALING SALARIS EN SALARISTOELAGEN

  • 1.

    De ambtenaar ontvangt bij deelname aan het vitaliteitspact over elk uur buitengewoon verlof dat in verband daarmee is verleend, 50% van het voor de ambtenaar geldende salaris en salaristoelagen per uur in de vorm van een garantietoelage, zoals bedoeld in artikel 3:15 van de CAR/UWO.

  • 2.

    Voor de berekening van de rechtspositionele aanspraken en verplichtingen, die gebaseerd zijn op het salaris en salaristoelagen van de ambtenaar, wordt bij deelname aan het vitaliteitspact uitgegaan van het nieuw vastgesteld salaris en salaristoelagen van de ambtenaar.

 

ARTIKEL 7 PENSIOEN

  • 1.

    Deelname aan het vitaliteitspact brengt, in afwijking van artikel 6:10, lid 4 CAR/UWO, geen wijziging in de pensioenopbouw voor de ambtenaar. Over het bijzonder verlof wordt volledig pensioen opgebouwd.

  • 2.

    De betaling van de pensioenpremie vindt zowel door de werkgever als de ambtenaar in dezelfde verhouding plaats als voor de gebruikmaking van het vitaliteitspact.

  • 3.

    Daarnaast mag de ambtenaar geen cumulatie van pensioenopbouw boven de 100% hebben door betaald te werken op een andere plek.

  • 4.

    De ambtenaar kan de achteruitgang in zijn/haar salaris en salaristoelagen door de deelname aan het vitaliteitspact compenseren door opname van zijn/haar ABP-Keuzepensioen.

 

ARTIKEL 8 WERKTIJDEN, RESULTAATAFSPRAKEN EN VERLOFAANSPRAKEN

  • 1.

    De feitelijke werktijden en resultaatafspraken tijdens deelname aan het vitaliteitspact worden vastgesteld in overleg tussen de betrokken ambtenaar en de direct leidinggevende.

  • 2.

    Gedurende de periode, waarin de ambtenaar gebruik maakt van het vitaliteitspact wordt het vakantieverlof van de ambtenaar verleend op basis van de formele arbeidsduur, verminderd met het op grond van deze regeling verleende buitengewoon verlof.

  • 3.

    Voor de vermeerdering van verlofuren op basis van leeftijd en het compensatieverlof voor feestdagen en de flexibele feestdag, volgens respectievelijk artikel 3:4 en 3:5, eerste en tweede lid, van de regeling Flexibele Werktijden en Verlof, geldt dat deze worden gebaseerd op de formele arbeidsduur, verminderd met het op grond van deze regeling verleende buitengewoon verlof.

 

ARTIKEL 9 REISKOSTEN WOON-WERKVERKEER

Als deelname aan het vitaliteitspact leidt tot wijziging van het aantal reisdagen woon-werkverkeer van de ambtenaar wordt de vergoeding woon-werkverkeer aangepast op basis van de geldende tabel uit de regeling reiskostenvergoeding woon-werkverkeer.

 

ARTIKEL 10 LANGDURIGE ZIEKTE EN VITALITEITSPACT

  • 1.

    De ambtenaar, die gebruik maakt van het vitaliteitspact en langdurig arbeidsongeschikt wordt wegens ziekte, heeft recht op doorbetaling van zijn/haar salaris en salaristoelage(n) overeenkomstig artikel 7:3 CAR. Daarbij geldt als grondslag het nieuwe salaris en de toegekende salaristoelage(n) die op grond van deze regeling zijn vastgesteld.

  • 2.

    De re-integratie bij ziekte van de ambtenaar vindt ten hoogste plaats op basis van de formele arbeidsduur, verminderd met het op grond van deze regeling verleende buitengewoon verlof.

  • 3.

    Bij ziekte langer dan een jaar kan de deelname aan het vitaliteitspact, op verzoek van de ambtenaar tussentijds worden opgeschort tot volledig herstel van de ambtenaar. Voor de ambtenaar geldt dan weer zijn/haar oorspronkelijke salaris en salaristoelagen, waarop de op dat moment geldende korting bij ziekte wordt toegepast.

 

ARTIKEL 11 HERBEZETTINGSREGELS

  • 1.

    De vrijgekomen formatieve ruimte van de ambtenaar wordt, bij voorkeur opgevuld met een jongere medewerker tot de leeftijd van 27 jaar op het moment van de indiensttreding. Indien dit niet mogelijk is geldt voor de opvulling een maximumleeftijd tot 30 jaar.

  • 2.

    De opvulling van de formatie wordt, zoveel als mogelijk, kostenneutraal ingevuld.

  • 3.

    De herbezetting behoeft niet 1 op 1 op dezelfde functie plaats te vinden, waarbij clustering tot een grotere formatieplek of het doorschuiven van een interne (jongere) medewerker op de (gedeeltelijke) gecreëerde formatieplek tot de mogelijkheden behoort. De achtergelaten vacature zal in dat geval opgevuld dienen te worden met een jongere medewerker.

  • 4.

    Bij deelname aan het vitaliteitspact is het voor de ambtenaar niet mogelijk om een urenvermeerdering te krijgen.

 

ARTIKEL 12 DUUR REGELING, EVALUATIE EN HARDHEIDSCLAUSULE

  • 1.

    Deze regeling geldt voor de periode 1 april 2018 tot 1 april 2020.

  • 2.

    Eén jaar na de start van deze regeling wordt een evaluatie gehouden en in het Georganiseerd Overleg besproken.

  • 3.

    In situaties waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet kan de werkgever besluiten om van deze regeling af te wijken.

 

ARTIKEL II INWERKINGTREDING

De regeling treedt in werking op de dag van bekendmaking met ingang van 1 april 2018.

 

ARTIKEL III CITEERTITEL

Deze regeling wordt aangehaald als de ‘Regeling Vitaliteitspact Nissewaard’.

 

Aldus vastgesteld in vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard van 16 januari 2018.

De secretaris,

M.L.M. Weerts

De burgemeester,

M. Salet

Naar boven