Gemeenteblad van Arnhem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Arnhem | Gemeenteblad 2018, 37639 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Arnhem | Gemeenteblad 2018, 37639 | Verordeningen |
Subsidieregeling Amateurkunst 2015
Subsidieregeling Amateurkunst 2015
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
actieve leden: contributie betalende leden van een vereniging, die de artistieke activiteiten van de instelling mede uitvoeren dan wel bestuurlijk actief zijn, of deelnemers aan de artistieke activiteiten van een stichting die hieraan een financiële bijdrage leveren. De artistieke leiders, commissarissen, ereleden en dergelijke worden niet als zodanig aangemerkt;
openbaar karakter: een door de instelling georganiseerde openbare, voor publiek toegankelijke activiteit waaraan door middel van publiciteit bekendheid wordt gegeven, bijvoorbeeld via de media, affiches en programmabladen. Optredens op bedrijfsfeesten, serenades etc. worden niet als openbare optredens gezien;
Het college stelt voorafgaand aan het subsidiejaar voor een periode van één jaar het subsidieplafond vast.
Artikel 5: Verlening en vaststelling van de subsidie
Na het einde van de indieningstermijn als bedoeld in artikel 4, eerste lid, beoordeelt het college of de volledige aanvragen in aanmerking komen voor subsidiëring. Het college beslist uiterlijk binnen 3 maanden na ontvangst van de aanvraag op de subsidieaanvraag. Het college maakt deze beslissing schriftelijk bekend aan de aanvrager binnen drie weken nadat zij is genomen. De verleningsbeschikking is tevens de vaststellingsbeschikking.
tot een maximum van € 2.000,-.
Het subsidiebedrag als bedoeld in het tweede lid kan worden verhoogd met € 500 indien bij de subsidieaanvraag een jeugdplan is gevoegd. Dit jeugdplan beschrijft minimaal twee activiteiten die zijn gericht op werving van jeugdleden en geeft, voor zover van toepassing, een terugblik (met resultaten) op een eerder uitgevoerd jeugdplan.
De subsidieverstrekking kan naast de in artikel 4:25 en 4:35 van de wet genoemde gevallen in ieder geval geweigerd worden indien:
Artikel 7: Begrotingsvoorbehoud
Subsidie wordt verleend en het subsidieplafond wordt vastgesteld onder voorbehoud van verstrekking van de bijbehorende middelen door de raad van de gemeente Arnhem.
Bij een besluit tot subsidieverlening wordt aan de subsidieontvanger de volgende verplichtingen opgelegd:
Het hebben van duidelijke regelgeving op het gebied van subsidieverstrekking is wenselijk voor de subsidieaanvrager en subsidieverstrekker. De subsidieregeling Amateurkunst en de subsidieregeling Extra Activiteiten Amateurkunst bleken onduidelijke criteria te hebben en hierdoor lastig te beoordelen. De beiden regelingen vroegen om een herziening en samenvoeging en die is gevonden in één nieuwe regeling voor de amateurkunst; Amateurkunstregeling 2015. De regeling kent minder regels en is daardoor beter hanteerbaar voor zowel de subsidieaanvrager als de subsidieverstrekker.De nieuwe regeling kent een andere verdelingsmethodiek van subsidiegelden dan de voorgaande regelingen. Daar waar voorheen werd beoordeeld op kwaliteitscriteria (tender-methode) is er nu voor gekozen om in het geval het vastgestelde subsidieplafond is bereikt, een verdeling naar evenredigheid te hanteren.
Kunst en cultuur is voor iedereen in de samenleving en moet bereikbaar zijn voor alle doelgroepen binnen de samenleving. Het Kunst- en Cultuurbeleid richt zich steeds meer op de participatie van jongeren bij kunst en cultuur. In de nieuwe regeling is dan ook extra aandacht voor deze doelgroep. In de regeling is de mogelijkheid opgenomen extra subsidie toe te kennen als verenigingen aan kunnen tonen activiteiten te organiseren waarbij het aantrekken van jeugdleden het doel is.
De subsidieregeling is logisch en chronologisch opgebouwd; gestart wordt met een omschrijving van gehanteerde begrippen, waarna het proces van aanvraag, verstrekking, weigering van de subsidie aan bod komen. De verplichtingen en afwijkingsbevoegdheid zijn aan het einde van de regeling opgenomen. Voor zover de artikelen van de nieuwe subsidieregeling vragen om een inhoudelijke toelichting, worden zij hierna toegelicht.
Dit artikel bepaalt aan welke voorwaarden de instelling zelf moet voldoen om voor subsidie op basis van deze regeling in aanmerking te kunnen komen. Vooropgesteld wordt dat de activiteiten van de instelling een openbaar karakter moeten hebben op het gebied van amateurkunst. Daarnaast is er een aantal vereisten waaraan de instelling moet voldoen ten aanzien van o.a. betalende leden, artistieke leiding en vestigingsplaats Arnhem. Als een instelling niet voldoet aan deze voorwaarden, dan zal een aanvraag leiden tot weigering van de subsidie.
Subsidie kan jaarlijks worden aangevraagd tussen 1 juni en 1 juli bij het college van burgemeester en wethouders. In afwijking hiervan is voor het eerste jaar van de regeling bepaald dat de indieningstermijn tussen 1 september 2015 en 1 oktober 2015 ligt. Deze afwijkende termijn is het gevolg van de in werking treding van de nieuwe regeling, die is gelegen na de zomer.
Bij indiening van de aanvraag moet gebruik worden gemaakt van een daarvoor vastgesteld formulier en dienen stukken bijgevoegd te worden. Deze stukken zijn nodig om de aanvraag in behandeling te kunnen nemen.
Artikel 5 Verlening en vaststelling van de subsidie
Indien aanvragen voldoen aan de voorwaarden, kan het college subsidie toekennen. Het toe te kennen bedrag is afhankelijk van de hoogte van de aanvraag, maar ook van de kunstcategorie waarin de instelling actief is. Het college kan maximaal de volgende bedragen toekennen: Muziek: € 4.000,-
Theater- en dansgroepen: € 4.000,- Zang: € 2.000,-
Overige disciplines: € 2.000,-
Het bedrag per kunstcategorie is gebaseerd op een gemiddelde van de toegekende subsidiebedragen per categorie in voorgaande jaren. De categorieën muziek en theater/dans hebben doorgaans hogere algemene kosten (bijvoorbeeld aan instrumenten, decor, kostuums e.d.) dan de andere categorieën, om die reden zijn de basisbedragen hoger.
Instellingen kunnen een hogere subsidie krijgen als zij aantonen minimaal twee activiteiten te ontplooien die zijn gericht op het aantrekken van jeugdleden. Deze activiteiten moeten worden beschreven in een bij de subsidieaanvraag gevoegd jeugdplan. Behalve beschrijving van de te ontplooien activiteiten om jeugdleden te werven, bevat dit plan ook een terugblik (met resultaten) op een eerder uitgevoerd jeugdplan. De verhoging van de subsidie bedraagt € 500,- als is voldaan aan de voorwaarde van het jeugdplan.
Omdat de maximaal te verlenen subsidie per instelling gezien het voorgaande niet meer kan zijn dan € 4.500,-, is de verlening tevens vaststelling. Dit is in overeenstemming met de subsidiebeleidregels van de gemeente Arnhem, waarin deze werkwijze is bepaald voor subsidiebedragen tot maximaal € 5.000,-
In dit artikel is een verdelingsmethode opgenomen. Deze methode kan van belang zijn als het totaal van de in aanmerking komende subsidieaanvragen (inclusief eventuele verhoging met € 500 vanwege werving jeugdleden) het vastgestelde subsidieplafond overschrijden. In dat geval zullen de voor subsidie in aanmerking komende aanvragen naar rato (evenredigheid) worden gehonoreerd.
Niet alle subsidieaanvragen komen voor subsidieverlening in aanmerking. In de Algemene wet bestuursrecht is een aantal weigeringsgronden opgenomen, waar deze regeling naar verwijst. Een voorbeeld van een dergelijke weigeringsgrond is het feit dat gegronde vrees bestaat dat de activiteit waarvoor subsidie wordt gevraagd niet zal plaatsvinden. Daarmee vervalt de basis voor het verlenen van de subsidie. Als een instelling niet voldoet aan de regeling, zoals de voorwaarden als bedoeld in artikel 2, kan dat eveneens leiden tot weigering van de subsidie. Daarnaast is een aantal redenen opgenomen in het eerste lid, op basis waarvan het college de subsidieaanvraag af kan wijzen. Per aanvraag zal moeten blijken of zich weigeringsgronden voordoen.
Artikel 9 Afwijkingsbevoegdheid
In bijzondere gevallen, ter beoordeling van het college, kan het college ervoor kiezen af te wijken van bepalingen van deze subsidieregeling. Van deze bevoegdheid zal niet vaak gebruik worden gemaakt. Indien namelijk blijkt dat de regeling niet voldoet aan de praktijk, dan zal moeten worden bezien of de regeling daarop aangepast moeten worden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-37639.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.