Gemeenteblad van Haarlem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2018, 36004 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2018, 36004 | Overige besluiten van algemene strekking |
Uitvoeringsregeling Leefbaarheid en Initiatiefbudget
Artikel 1. Begripsomschrijving
In deze regeling wordt verstaan onder:
Algemene Subsidieverordening (ASV): de Algemene Subsidieverordening gemeente Haarlem ingaande 1 december 2013;
Artikel 2. Besteedbaar bedrag per jaar
De Gemeenteraad stelt jaarlijks bij de begrotingsbehandeling het besteedbaar bedrag per jaar voor het Leefbaarheid & Initiatiefbudget vast. (samenvoeging van bewonersondersteuningsbudget en leefbaarheidsbudget)
Het Leefbaarheid & Initiatiefbudget is bedoeld voor (kleinschalige) initiatieven uit de stad die een bijdrage vormen voor de leefbaarheid, veiligheid en kwaliteit van de straat, buurt of stad.
Artikel 5. De Leefbaarheid & Initiatiefraad
Nieuwe leden kunnen zich aanmelden als geïnteresseerd, naar aanleiding van een oproep van de Leefbaarheid & Initiatiefraad. Bij een groter aantal geïnteresseerden dan plekken, wordt er geloot. Nieuwe leden worden voorgesteld aan het College van B&W. Het College van B&W heeft de bevoegdheid nieuwe leden aan te stellen;
Artikel 6. Procedure voor het indienen aanvragen en beslistermijn
Subsidie wordt verleend op volgorde van ontvangst van volledig ingediende aanvragen. Wanneer stukken ontbreken en de aanvrager in de gelegenheid is gesteld de aanvraag om subsidie aan te vullen, geldt de dag waarop die aanvraag is aangevuld als datum van ontvangst van de volledig ingediende aanvraag;
Artikel 7. Beoordelingscriteria
De Leefbaarheid & Initiatiefraad beoordeelt op basis van de volgende punten:
Onverminderd het bepaalde in artikel 8 van de Algemene Subsidieverordening, wordt de subsidie in ieder geval geweigerd wanneer:
De ontvanger van de subsidie (die vooraf aan het evenement wordt verstrekt) is verplicht binnen een door de Leefbaarheid & Initiatiefraad gestelde termijn en op een door de Leerbaarheid & Initiatiefraad gestelde wijze verantwoording af te leggen over de besteding van de subsidie. Dit wordt als verplichting opgenomen in de beschikking aan subsidieontvanger. Aanvragers worden voor het indienen van de aanvraag op de hoogte gesteld van de verantwoordingseisen.
Artikel 10. Overige voorwaarden
Als verschil van mening ontstaat over de uitvoering van deze uitvoeringsregeling vindt overleg plaats tussen de betrokken partijen. Leidt dit overleg niet tot een oplossing dan beslist de gebiedsmanager van het betreffende stadsdeel namens het College van B & W, nadat hij of zij de betrokken partijen heeft gehoord;
Toelichting bij keuze samenstelling Leefbaarheid & Initiatiefraad
In de commissievergadering van 12 januari 2017 is besloten het collegebesluit “Besluit tot het samenvoegen van het leefbaarheidsbudget en bewonersondersteuningsbudget (Helder Speelveld)” , vrij te geven voor inspraak. Tijdens deze bespreking is door wethouder van Spijk de toezegging gedaan aan de commissie drie alternatieven voor te leggen voor de samenstelling van de (toen nog) “Raad van Tien”, nu de Leefbaarheid & Initiatiefraad.
In het collegebesluit staat de Leefbaarheid & Initiatiefraad nu als volgt omschreven:
“Leefbaarheid & Initiatiefraad
Om de aanvragen voor het Leefbaarheid & Initiatiefbudget samen met de stad te kunnen beoordelen wordt de ‘Leefbaarheid & Initiatiefraad’ geformeerd die bestaat uit de vijf gebiedsverbinders en vijf burgers uit de vijf stadsdelen van de gemeente Haarlem, die gezamenlijk door hun ervaring vanuit de stad én vanuit de gemeente de haalbaarheid en het belang van een aanvraag voor Haarlem kunnen beoordelen.”
Gebaseerd op voorstellen vanuit de politiek én vanuit de zienswijzen volgen nu de drie alternatieven:
De Leefbaarheid & Initiatiefraad opereert stadsbreed en bestaat uit 5 leden, 2 ambtenaren (gebiedsverbinders die rouleren) en 3 burgers. Alle leden hebben een stem in de beoordeling van aanvragen. Een van de ambtenaren fungeert als voorzitter.
Risico: Sommige stadsdelen zijn vertegenwoordigd door bewoners, andere door ambtenaren, dit kan tot scheve gezichten en onduidelijkheid leiden.
Kans: Dit is een eerste stap naar meer verantwoordelijkheid van bewoners en minder bemoeienis van de gemeente.
De Leefbaarheid & Initiatiefraad opereert stadsbreed en bestaat uit 6 leden, 1 ambtenaar (gebiedsverbinder die rouleert) en 5 burgers (1 uit elk van de stadsdelen). De bewoners hebben een stem, de ambtenaar niet. De bewoners zijn geen wijkraadslid of initiatiefnemer. De ambtenaar fungeert als secretaris. Uit de 5 bewoners wordt een voorzitter gekozen.
Risico: Veel verantwoordelijkheid bij bewoners, willen vrijwilligers dit?
Kans: Duidelijke verdeling tussen ambtenaar en bewoners, alle stadsdelen gelijkwaardig vertegenwoordigd.
De Leefbaarheid & Initiatiefraad wordt per stadsdeel georganiseerd. Elk van de gebiedsverbinders is technisch voorzitter (zonder stem) van zijn/haar eigen stadsdeel en vraagt 3 tot 5 burgers om deel te nemen aan de Leefbaarheid & Initiatiefraad.
Risico: Veel administratieve rompslomp en er moet een grote hoeveelheid vrijwilligers worden ingezet. Daarnaast risico op ongelijkheid tussen stadsdelen in behandeling van aanvragen.
Kans: Mogelijke laagdrempeligheid bij het indienen van aanvragen.
Het College heeft de voorkeur voor variant 2, omdat – in samenspraak met het “Samen Doen” Coalitieakkoord - de bewoners van Haarlem meer invloed krijgen op waar de gemeente op in zet. Ook is het een overzichtelijke samenstelling, waarbij de stadsdelen van elkaar ook weten waar op wordt ingezet en onderling makkelijk kan worden afgestemd.
Om die reden is vooralsnog deze optie in het raadsbesluit opgenomen. Mochten de commissieleden een andere mening zijn toegedaan, dan kan dit worden aangepast in het besluit.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-36004.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.