Besluit van het bestuur van Gemeenschappelijke Regeling Meerinzicht houdende regels omtrent directiestatuut Directiestatuut Meerinzicht 2018

Het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Meerinzicht;

gelet op het organisatieplan doorontwikkeling Meerinzicht en de Gemeenschappelijke regeling Meerinzicht (derde wijziging);

overwegende;

dat uit de Gemeenschappelijke regeling Meerinzicht (derde wijziging) volgt dat de rollen, taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van en de besluitvormingsprocedures binnen de directieraad nader worden uitgewerkt en vastgelegd;

besluit vast te stellen het navolgende Directiestatuut Meerinzicht 2018:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit statuut wordt verstaan onder:

  • a)

    regeling: de gemeenschappelijke regeling Meerinzicht (derde wijziging);

  • b)

    Meerinzicht: de rechtspersoonlijkheid bezittende bedrijfsvoeringsorganisatie , als bedoeld in artikel 2 van de regeling;

  • c)

    bestuur: het bestuur als bedoeld in artikel 1 van de regeling;

  • d)

    voorzitter: de voorzitter als bedoeld in artikel 1 van de regeling;

  • e)

    ambtelijk secretaris: de voorzitter van de directieraad als bedoeld in artikel 3 van de regeling;

  • f)

    directieraad: de directieraad als bedoeld in artikel 1 van de regeling, bestaande uit de gemeentesecretarissen van de deelnemende gemeenten;

Artikel 2 Rollen directieraad

  • 1.

    De leden van de directieraad vormen een collegiaal bestuur en streven in hun besluitvorming te allen tijde naar consensus en unanimiteit. Als niet bij unanimiteit kan worden besloten, besluit de directieraad bij meerderheid van stemmen.

  • 2.

    De voorzitter van de directieraad wordt door en uit de directieraad aangewezen en is tevens in die periode ambtelijk secretaris van het bestuur. Het voorzitterschap rouleert iedere twee jaar.

  • 3.

    De voorzitter van de directieraad leidt de vergaderingen van de directieraad. De leden van de directieraad regelen onderling de verdeling van hun werkzaamheden middels een rolverdeling, waaronder in ieder geval de volgende rollen zijn te onderscheiden naast die van voorzitter/ambtelijk secretaris: WOR-bestuurder, eerste aanspreekpunt directeur Domein Sociaal en eerste aanspreekpunt directeur Domein Bedrijfsvoering. De rollen binnen de directieraad rouleren iedere twee jaar.

  • 4.

    Over onderwerpen die de individuele portefeuilles (rollen en werkzaamheden) overstijgen wordt alleen besloten door de directieraad. Over onderwerpen die raken aan de inrichting van de organisatie van Meerinzicht wordt niet eerder besloten door de directieraad dan na afstemming met het bestuur.

Artikel 3 Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden directieraad

  • 1.

    De ambtelijke aansturing van Meerinzicht berust bij de directieraad.

  • 2.

    De directieraad draagt zorg voor een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering van Meerinzicht.

  • 3.

    De directieraad heeft onder meer de volgende taken en verantwoordelijkheden:

    • a.

      (de ambtelijke voorbereiding van) de strategische koers en lange termijnvisie van Meerinzicht;

    • b.

      (de ambtelijke voorbereiding van) het financieel en personeelsbeleid van Meerinzicht;

    • c.

      de management- en organisatiestructuur van Meerinzicht;

    • d.

      de voorbereidingen van strategische agendapunten voor het Bestuur;

    • e.

      de aansturing (hiërarchisch en functioneel) van de domeindirecteuren van Meerinzicht;

    • f.

      de ambtelijke eindverantwoordelijkheid voor het functioneren van Meerinzicht.

  • 4.

    Bevoegdheden van de directieraad worden geregeld via de mandaat- en budgethoudersregeling.

Artikel 4 Besluitvorming en vergadering directieraad

  • 1.

    De directieraad vergadert zo vaak als hij zelf wenselijk acht, maar minimaal twaalf keer per jaar.

  • 2.

    Indien een lid van de directieraad een extra vergadering nodig acht, roept de voorzitter deze bijeen.

  • 3.

    Voor elke vergadering wordt een agenda met bespreekpunten en de volledige verzameling vergaderstukken beschikbaar gesteld. Dit gebeurt in de regel drie dagen van tevoren.

  • 4.

    In de vergadering van de directieraad kan slechts worden beraadslaagd of besloten, indien alle (plaats vervangende) leden aanwezig zijn. Ieder lid van de directieraad heeft één stem.

  • 5.

    De directieraad streeft in zijn besluitvorming te allen tijde naar consensus en unanimiteit. Als niet bij unanimiteit kan worden besloten, besluit de directieraad bij meerderheid van stemmen.

  • 6.

    De directieraad draagt zorg voor vastlegging van de genomen besluiten.

  • 7.

    Besluiten door de directieraad worden ondertekend door de voorzitter van de directieraad.

  • 8.

    Op uitnodiging van de directieraad kunnen derden, waaronder de domeindirecteuren Meerinzicht, deelnemen aan de vergadering van de directieraad. Zij hebben geen stemrecht.

  • 9.

    Minimaal 1x per jaar vindt er een gezamenlijk overleg directieraad (inclusief domeindirecteuren) en bestuur plaats ten aanzien van grootschalige visieonderwerpen.

Artikel 5 Informatieplicht

De voorzitter van de directieraad verstrekt aan het bestuur gevraagd en ongevraagd alle informatie die voor een juiste beoordeling van de door het bestuur uit te voeren en uitgevoerde werkzaamheden nodig is, alsmede alle overige inlichtingen waarom door één of meer bestuursleden wordt verzocht.

Artikel 6 Vervangingsregeling

Bij ontstentenis of verhindering van een van de leden van de directieraad neemt diens formele plaatsvervanger (loco-secretaris) zijn taken waar.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Het directiestatuut treedt de dag na bekendmaking in werking en werkt terug tot en met 1 januari 2018.

Artikel 8 Citeerwijze

Dit statuut wordt aangehaald als “Directiestatuut Meerinzicht 2018”.

Vastgesteld door het bestuur op 1 februari 2018.

De secretaris,

R. van Nunspeet.

De voorzitter,

J. de Jong.

Naar boven