Gemeenteblad van Maastricht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maastricht | Gemeenteblad 2018, 3541 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maastricht | Gemeenteblad 2018, 3541 | Beleidsregels |
Beleidsregels RVV ontheffingen/vergunningen parkeren gemeente Maastricht
Artikel 1 Ontheffing/vergunning
b. Het college kan vergunning verlenen om te parkeren op betaalde parkeerplaatsen en vergunninghoudersparkeerplaatsen op grond van de Verordening Parkeerregulering en Parkeerbelastingen.
Een ontheffing/vergunning wordt verleend op kenteken. Een wijziging van het kenteken dient schriftelijk te worden doorgegeven.
Artikel 5 Voorschriften en beperkingen
De ontheffing/vergunning wordt beschouwd als een uitzonderingsgeval, de verstrekking hiervan wordt dan ook met redenen omkleed en individueel getoetst.
Aan het gebruik van de ontheffing/vergunning worden door het college in elk geval de navolgende voorschriften verbonden:
De ontheffing/vergunning is uitsluitend geldig om te parkeren op betaalde parkeerplaatsen, vergunninghoudersparkeerplaatsen, combi-parkeerplaatsen en in de parkeerverbodzone.De ontheffing/vergunning dient eerst gebruikt te worden op betaalde parkeerplaatsen. Indien deze bezet zijn dan mag geparkeerd worden op vergunninghoudersparkeerplaatsen. Zijn deze parkeerplaatsen niet voorhanden dan mag bij hoge uitzondering geparkeerd worden in de parkeerverbodzone.
Artikel 6 Geldigheid ontheffing/vergunning
Een ontheffing/vergunning is geldig voor een kalenderjaar. De aanvraag voor de verlenging van de ontheffing dient ieder jaar voor 1 december te gebeuren. Wordt de verlenging na 1 december aangevraagd dan loopt aanvrager het risico dat de nieuwe ontheffing niet tijdig voor 1 januari wordt ontvangen en derhalve niet van de ontheffing/vergunning gebruik kan worden gemaakt.
Het college handelt overeenkomstig deze beleidsregels, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen.
Bij een beroep op bijzondere omstandigheden kan het college afwijken van bovenstaande in artikel 2 genoemde aanvraaggronden. Bij een beroep op deze bijzondere omstandigheden wordt de aanvraag tenminste getoetst op de volgende criteria:
Wanneer blijkt dat een door in lid 2 genoemde functionaris geconstateerde gedraging een overtreding van één van de ontheffingsvoorschriften is en het betreft een voertuig met een geldige ontheffing, dan kan de functionaris gebruik maken van de sancties die hem in lid 1 bij de handhaving ten dienste staan.
a. Bij de aanvraag wordt per ontheffing/vergunning leges in rekening gebracht voor het in behandeling nemen van de aanvraag. Indien een digitale aanvraag met DigiD tot de mogelijkheden behoort, dienen de leges direct per mobile betaalsysteem betaald te worden, mits de aanvraag niet nader getoetst moet worden.
b. De verschuldigde leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag zijn opgenomen in de 'Legesverordening fysieke diensten gemeente Maastricht'
b. De verschuldigde leges/parkeerbelastingen zijn opgenomen in de 'Tarieventabel Parkeren' gemeente Maastricht en 'Legesverordening fysieke diensten gemeente Maastricht'.
Artikel 13 Activiteiten binnenstad
Als er activiteiten en/of werkzaamheden in de binnenstad plaatsvinden waardoor de locatie waar geparkeerd kan worden niet bereikbaar is, is de ontheffing/vergunning niet geldig en kunnen aan het hebben van de ontheffing/vergunning geen rechten worden verleend.
Het noodzakelijkheidscriterium, vermeld in het eerste lid van artikel 2, is nader uitgewerkt in het tweede en derde lid.
De werkzaamheden van de ontheffing-/vergunninghouder hebben een zo spoedeisend karakter dat indien men niet onmiddellijk in de naaste omgeving van de uit te voeren werkzaamheden kan parkeren onevenredige schade zou kunnen ontstaan.
Er kan een onderscheid gemaakt worden in twee categorieën, namelijk:
Categorie 1: Andere zorgverleners (verplegende zorg) welke specifiek opgenomen zijn in artikel 7 van de Verordening Parkeerregulering en Parkeerbelastingen 2015.
Deze spoedeisendheid zal door andere zorgverleners in de aanvraag onderbouwd moeten worden. Aangetoond zal moeten worden dat hun werknemers die verpleegkundige handelingen mogen verrichten zeer snel bij een hulpbehoevende moeten zijn om levensbedreigende situaties te verhelpen. Door omstandigheden van een persoon op een bepaalde locatie is onmiddellijke hulp noodzakelijk. De hulpverlening dient binnen een tijd van een half uur geboden te worden.
Categorie 2: bv loodgieters enz. in kader van calamiteiten.
Naast andere zorgverleners komen bijvoorbeeld ook loodgieters en bedrijven die structureel koel/vries en voedselbereidingapparatuur moeten repareren, in aanmerking voor ontheffing/vergunning bij calamiteiten. Hieronder valt ook vervoer van bederfelijk voedsel, waren en bloemen, waarbij de aanvrager structureel vervoer pleegt. Ook deze bedrijven zullen in hun aanvraag het spoedeisende karakter moeten aangeven c.q. beargumenteren en aantonen middels klantenbestand dat deze ontheffing/vergunning noodzakelijk is voor hun bedrijfsvoering.
Sub b. Bij directe verbondenheid van het voertuig aan de uit te voeren werkzaamheden. In het voertuig waarvoor ontheffing is aangevraagd is apparatuur aangebracht die vast met het voertuig is verbonden en die in de directe omgeving van de uit te voeren werkzaamheden beschikbaar moet zijn.
Voorbeelden: compressoren, hogedrukapparatuur, lasapparatuur en betonstort.
Sub c. Uitvoering overheidstaken (zoals onderhoud, reparaties, reiniging en wijzigingen in infrastructuur), handhaving en toezicht. Andere dan de boven genoemde werkzaamheden, die niet zonder ontheffing kunnen worden uitgevoerd.
-Voertuigen in gebruik van opsporing- en toezichthoudende overheidsdiensten ten tijde van hun opgedragen taakuitoefening.
-Voertuigen ten dienste van overheden ten tijde van deze daadwerkelijke uitvoering van werkzaamheden in opdracht van de overheid.
-Voertuigen t.b.v. de gemeentelijke overheid, waarbij een ontheffing/vergunning noodzakelijk is voor het adequaat kunnen uitvoeren van opgedragen werkzaamheden.
Sub c. het vereenvoudigen van werkzaamheden ten behoeve van derden. Hierbij dient gedacht te worden aan bedrijven die bijvoorbeeld door een ander bedrijf worden ingehuurd voor het verrichten van hun werkzaamheden (verlengde zorg, inhuur van ZZP-ers, bedrijven die namens of voor overheid werkzaamheden uitvoeren). Deze bedrijven dienen zelf een aanvraag in te dienen zodat ook een objectieve en juiste afweging op hun aanvraag kan worden genomen.
Sub d. het uitvoeren van werkzaamheden die op een andere manier kunnen worden gedaan, zonder dat de regelgeving behoeft te worden overtreden. Hierbij dient gedacht te worden aan die werkzaamheden waarbij een auto in de buurt niet noodzakelijk is voor die werkzaamheden maar puur uit gemakzucht worden aangevraagd.
Artikel 13. Activiteiten binnenstad
Hierbij kan onder andere gedacht worden aan evenementen, markten, calamiteiten, uitgegeven vergunningen voor het gebruik van de openbare weg en andere activiteiten die in de binnenstad plaatsvinden. De verleende ontheffing/vergunning is dan op die locatie(s) niet geldig en dient geparkeerd te worden in de directe omgeving.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-3541.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.