Gemeenteblad van Amstelveen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amstelveen | Gemeenteblad 2018, 34228 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amstelveen | Gemeenteblad 2018, 34228 | Overige besluiten van algemene strekking |
Wijziging aanwijzingsbesluiten Algemene plaatselijke verordening gemeente Amstelveen
Het gedeelte vanaf ‘7.APV Artikel 2:29 lid 7 en lid 8: Sluitingstijd’ tot ‘Lid 8’ te vervangen door:
7. APV Artikel 2:29 lid 7 en lid 8: Sluitingstijd
Het bevoegd bestuursorgaan wijst de openbare inrichtingen die in het bestemmingsplan zijn bestemd met horecacategorie 4 en waarbij uit de bedrijfsvoering blijkt dat er sprake is van de uitoefening van een nachtclub, discotheek of partycentrum, aan als categorie openbare inrichtingen waarvoor andere sluitingstijden gelden onder de hieronder genoemde voorwaarden:
Tussen ‘Toelichting:’ en ‘De redelijke eisen van welstand voor de terrassen in het gebied Amstelzijde zijn uitgewerkt in het collegebesluit “Bijzondere regels terrassen Amstelzijde” van 12 maart 2015 Z-2012/009121, D-2015/072072.’ het volgende gedeelte toe te voegen:
In de raadsvergadering van 15 juni 2016 zijn door de gemeenteraad de uitgangspunten voor het houden van een pilot verruimde openingstijden horeca bepaald. Doel van deze 1 jaar durende pilot was om te bezien of en in hoeverre de burgemeester (bevoegd gezag in deze) op grond van zijn bevoegdheid in artikel 2:29 lid 7 en 8 van de APV bepaalde openbare inrichtingen (hierna: horecaondernemingen) structureel langere openingstijden kan bieden. De pilot heeft uitgewezen dat verruimde openingstijden in de behoefte voorzien van een zeer beperkt aantal horecaondernemingen.
Op grond van artikel 2:29 lid 1 van de APV geldt voor horecaondernemingen in Amstelveen dat zij gesloten zijn op maandag tot en met vrijdag tussen 02.00 uur en 07.00 uur, en op zaterdag, zondag en reguliere feestdagen tussen 03.00 uur en 07.00 uur. In de leden 7 en 8 van het genoemde artikel wordt de burgemeester de mogelijkheid geboden om van de sluitingstijden af te wijken, door categorieën respectievelijk gebieden aan te wijzen, waar andere tijden gelden.
NB. De terrastijden als genoemd in artikel 2:29 lid 3 APV blijven ongewijzigd.
Twee horecaondernemingen namen deel aan de pilot. Op basis van een evaluatie van de pilot verruimde openingstijden horeca heeft de burgemeester bepaald dat deze twee horecaondernemingen structureel voor verruimde openingstijden in aanmerking kunnen komen. De APV biedt echter alleen de mogelijkheid om categorieën openbare inrichtingen aan te wijzen. De burgemeester zal nieuwe gegadigden, die op grond van de aanwijzing in aanmerking komen, niet zonder meer toestemming kunnen verlenen, maar na afweging van alle belangen, ervaringen etc. tot een besluit komen.
De voorwaarden en uitgangspunten waaronder een verruimde openingstijd mogelijk is, zijn door de gemeenteraad bepaald. Een belangrijke voorwaarde is het veiligheidsplan. In het veiligheidsplan geeft de exploitant van de horecaonderneming aan welke maatregelen deze neemt om overlast te voorkomen en de openbare orde en veiligheid en goed gedrag in en rondom een openbare inrichting te waarborgen. De gemeente vraagt advies aan de politie. Hoewel het invullen van het veiligheidsplan de verantwoordelijkheid is van de exploitant, kunnen sommige maatregelen verplicht worden gesteld. Dit kan bijvoorbeeld als in het verleden incidenten hebben plaatsgevonden of als de wijze van bedrijfsvoering dit vereist. Als het veiligheidsplan is goedgekeurd, wordt het onderdeel van de exploitatievergunning.
Ook zorgt de exploitant dat zijn/haar horecaonderneming te allen tijde (tijdens openingstijden) bereikbaar is voor klachten van omwonenden.
Als de exploitant zich niet aan het eigen veiligheidsplan houdt, kan de burgemeester maatregelen nemen zoals de toestemming voor verruimde openingstijden voor de betreffende horecaonderneming in te trekken. Dit geldt ook wanneer de exploitant anderszins in beeld komt door overtreding van de voor hem/haar geldende wet- en regelgeving. De burgemeester houdt zich te allen tijde het recht voor de toestemming in te trekken wanneer hij daar aanleiding toe ziet, gelegen in de bescherming van het woon- en leefklimaat in de omgeving van de openbare inrichting dan wel de bescherming van de openbare orde of veiligheid.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-34228.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.