Wijziging Algemene plaatselijke verordening gemeente Neder-Betuwe 2018

De raad van de gemeente Neder-Betuwe;

gelezen het voorliggende initiatiefvoorstel;

gelet op het bepaalde artikel 147a Gemeentewet alsmede artikel 13, vierde lid, van de Dienstenrichtlijn;

B E S L U I T :

vast te stellen:

de Eerste wijzigingsverordening algemene plaatselijke verordening gemeente Neder-Betuwe 2018

Artikel I Artikel 3:3 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Het is verboden een seksbedrijf uit te oefenen zonder vergunning van het bevoegd bestuursorgaan.

  • 2.

    Op een aanvraag om een vergunning wordt binnen twaalf weken beslist. Deze termijn kan met ten hoogste twaalf weken worden verlengd.

  • 3.

    Paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht is niet van toepassing.

  • 4.

    Het bevoegd bestuursorgaan verleent aan maximaal één seksbedrijf een vergunning.

  • 5.

    Een vergunning wordt verleend voor de periode van één jaar.

  • 6.

    De vergunning kan ten hoogste tweemaal met steeds een periode van één jaar worden verlengd. 

Artikel II Artikel 3:7 lid 1 wordt als volgt uitgebreid:

  • k.

    Een maximum als bedoeld in artikel 3.3 al is bereikt.

Artikel III De toelichting bij artikel 3:3 wordt als volgt gewijzigd:

Er is voor gekozen om seksbedrijven met een vergunningenstelsel te reguleren. Dit houdt in dat het uitoefenen van een seksbedrijf verboden is, tenzij een vergunning is verleend. De keuze voor een vergunningenstelsel sluit aan bij bestaande structuren. Een uitgangspunt is tevens dat legaal aanbod in beginsel illegaal aanbod tegengaat, de zogeheten kanalisatiegedachte. Daarbij wordt aangenomen dat als er een legaal en betrouwbaar aanbod bestaat, er niet langer aanleiding is voor klanten om te kiezen voor een illegaal aanbod met alle daarmee samenhangende onwenselijkheden en onzekerheden.

Met het oog op een toekomstbestendige uitvoeringspraktijk, die onder meer aansluit bij de Dienstenrichtlijn en de ontwikkelingen in de jurisprudentie van het HvJ van de Europese Unie, is in het tweede lid een zorgplicht voor het bevoegd bestuursorgaan opgenomen. Als er sprake is van de verlening van schaarse vergunningen dan moet het bevoegde bestuursorgaan een selectieprocedure hanteren die alle waarborgen voor onpartijdigheid en transparantie biedt. Dit ziet onder andere op een toereikende bekendmaking van de opening, uitvoering en afsluiting van de procedure. De geëigende weg om uitvoering aan te geven aan deze zorgplicht is dat de bevoegde bestuursorganen in een beleidsregel uiteenzetten hoe zij de selectieprocedure invullen (en hier vervolgens uitvoering aan geven).

Met het oog op de rechtszekerheid voor het bedrijfsleven is bepaald dat de beslistermijn voor een vergunning voor een seksbedrijf twaalf weken telt. Deze termijn kan éénmaal met twaalf weken worden verlengd.

Uit het vierde lid volgt dat een vergunning voor ten hoogste één seksbedrijf kan gelden. Daarmee is het van belang wat onder ‘seksbedrijf’ wordt verstaan. Een seksbedrijf is niet per definitie een fysieke seksinrichting in de gemeente. Bij voorbaat een sluitende definitie geven zou in de praktijk tot onwenselijke resultaten kunnen leiden; situaties zullen telkens met gezond verstand bezien worden. Daarbij zal blijk gegeven moeten worden van enige realiteitszin en aangesloten worden bij de normale perceptie. Het te hanteren uitgangspunt van het begrip ‘seksinrichting’ is dat er sprake is van één seksinrichting als het een visueel aaneengesloten eenheid betreft (kan meerdere panden betreffen met meerdere werkruimtes (per pand)) met een homogene functie (uitoefening van een seksbedrijf in enigerlei vorm) die tot de beschikking staat van één exploitant. Als er meerdere exploitanten in één pand zijn gevestigd zal ieder deel waarover één van de exploitanten de beschikking heeft als één afzonderlijke seksinrichting worden gekwalificeerd.

Overeenkomstig het vijfde lid kan een vergunning in beginsel voor bepaalde tijd verleend worden. Als het echter om een schaarse vergunning gaat, dan zal deze telkens voor een bepaalde tijd verleend worden. Omdat een vergunningenstelsel waarbij een verleende vergunning onbeperkt verlengd kan worden – zonder dat andere potentiele gegadigden mee kunnen dingen – niet passend is ten aanzien van schaarse vergunningen is in het zesde lid bepaald dat de vergunning ten hoogste tweemaal verlengd kan worden.

Artikel IV Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking per 1 maart 2018.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Eerste wijziging algemene plaatselijke verordening Neder-Betuwe 2018’.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 8 februari 2018

de griffier,

E. van der Neut

de voorzitter,

A.J. Kottelenberg

Naar boven