Het college van Burgemeester en wethouders van Maastricht, overwegende dat het in het belang van een doelmatige verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is nadere regels te stellen omtrent de dagen, tijden, plaatsen en wijze waarop afvalstoffen kunnen worden overgedragen of ter inzameling aangeboden aan de bij dit besluit aan te wijzen inzameldienst en andere inzamelaars, als bedoeld in de Afvalstoffenverordening 2013 Maastricht;
gelet op de bepalingen van de Afvalstoffenverordening 2013 Maastricht;
gelet op de artikelen 10:3 en 10:9 van de Algemene wet bestuursrecht;
BESLUIT:
1.
In te trekken het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2017 en sedertdien gewijzigde deelbesluiten;
2.
Vast te stellen het volgende Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2018 Maastricht.
§1. Algemene bepalingen
Artikel1. In dit Uitvoeringsbesluit wordt verstaan dan wel mede verstaan:
inzamelmiddel: een door het college voor de inzameling van afvalstoffen bestemd hulp- of bewaarmiddel, bijvoorbeeld een gemeentelijke restzak, GFT-container, GFT-emmer of KGA-box ten behoeve van één huishouden;
3.
inzamelvoorziening: een door het college voor de inzameling van afvalstoffen bestemd(e) bewaarmiddel of -plaats, bijvoorbeeld een verzamelcontainer, milieuperron of milieupark, ten behoeve van meerdere huishoudens.
§2. Inzameling van huishoudelijke afvalstoffen
Artikel 2. Aanwijzing inzamelende instanties
1.
Als inzameldienst op grond van artikel 2, eerste lid, van de Verordening voor de inzameling van gft-afval en restafval afkomstig van huishoudens van de gemeente Maastricht wordt aangewezen Stadsbeheer, gemeente Maastricht, gevestigd te Maastricht
2.
Als inzamelaar op grond van artikel 2, tweede lid, van de Verordening worden aangewezen:
a.
Stadsbeheer voor de inzameling van oud papier en karton, wit en bont glas, PMD (Plastic verpakkingen, Metalen verpakkingen en Drankenkartons) afkomstig van huishoudens van de gemeente Maastricht bij wijkvoorzieningen, milieuperrons genaamd, als bedoeld in artikel 4, lid 4 van dit Uitvoeringsbesluit.
b.
Stadsbeheer voor de inzameling van alle in artikel 3 van dit Uitvoeringsbesluit genoemde, afzonderlijk ter inzameling aan te bieden categorieën van huishoudelijke afvalstoffen bij brengdepots op regionaal niveau, “milieupark”genaamd, als bedoeld in artikel 4, lid 5 van dit Uitvoeringsbesluit.
c.
Suez voor de inzameling van oud papier en karton dat afkomstig is uit huishoudens van de gemeente Maastricht in de buurt Binnenstad.
d.
de in bijlage 1a genoemde en naar inzamelwijk aangeduide verenigingen voor de inzameling van oud papier en karton afkomstig van huishoudens van de gemeente Maastricht met uitzondering van oud papier en karton dat afkomstig is van huishoudens van de gemeente Maastricht in de buurt Binnenstad.
e.
Stadsbeheer voor de inzameling van kerstbomen afkomstig van huishoudens van de gemeente Maastricht.
f.
Ophaaldienst van de MTB voor de inzameling van grof huishoudelijk afval op afroep;
g.
Kringloop Zuid BV voor de inzameling van kringloopgoederen en afgedankte elektronische en elektrische apparaten afkomstig van huishoudens van de gemeente Maastricht;
h.
Suez voor de inzameling van klein gevaarlijk afval via chemocars op standplaatsen;
i.
Stadsbeheer voor de inzameling van medicijnen en injectienaalden afkomstig van huishoudens bij de apotheken in de gemeente.
j.
Stichting Aktie ’68, Fonds Gehandicaptensport, War Child Nederland en Save the Children Nederlandvoor de huis-aan-huis inzameling van textiel, kleding en schoeisel voor het jaar 2018 (elke organisatie één keer per kwartaal, dus vier huis-aan-huisinzamelingen in 2018, waarbij de voorwaarden waaronder de inzameling moet plaatsvinden zijn opgenomen in bijlage 11 behorende bij dit Uitvoeringsbesluit).
Artikel3. Afzonderlijke inzameling
De volgende omschrijvingen van categorieën huishoudelijke afvalstoffen worden op grond van artikel 3, eerste lid, van de Verordening vastgesteld:
.
groente-, fruit- en tuinafval (gft-afval);
.
klein gevaarlijk afval;
.
(verpakkings)glas met kleurscheiding (wit en bont);
.
vlakglas;
.
schoon papier en karton;
.
PMD (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankenkartons);
.
Polystyreen (piepschuim);
.
textiel, kleding en schoeisel;
.
wit- en bruingoed (elektrische en elektronische apparatuur);
kerstbomen (een kerstboom van woonkamerformaat zonder pot en versieringen);
.
asbest en asbesthoudend afval;
.
grof huishoudelijk afval;
.
matrassen
.
huishoudelijk restafval;
.
harde kunststoffen;
.
gasflessen;
.
gips en gasbeton;
.
dakafval;
.
oud gereedschap;
.
harde kunststoffen;
.
frituurvet;
.
afgewerkte olie;
.
medicijnen en injectienaalden.
Artikel4. Inzamelmiddelen en -voorzieningen
Op grond van artikel 4, tweede lid, van de Verordening worden de volgende inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen aangewezen:
1.
voor huishoudelijk restafval voor de gebruiker van een perceel, de gemeentelijke restzak van 25 of 50 liter met de opdruk ‘restafval gemeente Maastricht’ overeenkomstig bijlage 3a bij dit besluit. Dit inzamelmiddel wordt genoemd ‘gemeentelijke restzak’ en is verkrijgbaar bij de aangewezen verkooppunten zoals aangegeven in bijlage 3b;
2.
voor de gebruikers van een aantal percelen de nabij die percelen aanwezige bovengrondse verzamelcontainers bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval zoals aangegeven in bijlage 4 van dit besluit;
3.
voor de gebruikers van een aantal percelen de nabij die percelen aanwezige ondergrondse verzamelcontainers bestemd voor restafval met toegangsregulatie (diftar) zoals aangegeven in bijlage 5 van dit besluit;
4.
inzamelvoorziening op buurtniveau, zoals aangegeven in bijlage 6 van dit besluit. Deze inzamelvoorzieningen, in totaliteit ‘Milieuperron’ genoemd, waarop via tekst of pictogram de afzonderlijke categorieën afval zijn aangegeven, zijn bestemd voor de volgende categorieën afval:
-
wit verpakkingsglas;
-
bont verpakkingsglas;
-
PMD;
-
oud papier en karton.
5.
brengdepot op regionaal niveau, ‘milieupark’ genoemd. Hier zijn verzamelcontainers geplaatst waarbij op iedere container afzonderlijk de in artikel 3 eerste lid, van de Verordening genoemde categorieën huishoudelijke afvalstoffen zijn aangegeven waarvoor deze containers bestemd zijn. Het gaat om de volgende milieuparken:
-
Beatrixhaven (Fregatweg 32 te Maastricht);
-
Het Rondeel (Het Rondeel 24 te Maastricht);
-
Randwyck (Watermolen 10 te Maastricht);
-
Valkenburg (De Valkenberg 13 te Valkenburg aan de Geul );
-
Margraten (Aan de Fremme 25 te Margraten);
-
Brunssum (Milieuweg 1 te Brunssum);
-
Heerlen (Huisbergerstraat 250 te Heerlen);
-
Landgraaf (Marconistraat 28 te Landgraaf);
-
Kerkrade (Ingenieur Wintgensstraat 2 te Kerkrade); Vaals (Selzerbeeklaan 9 te Vaals).
6.
voor groente-, fruit- en tuinafval voor de gebruiker van een perceel, de van gemeentewege ten behoeve van dat perceel verstrekte GFT-emmer van 25 liter voor de hoogbouw of een GFT-container van 60 of 140 liter voor de laagbouw.
7.
voor klein gevaarlijk afval voor de gebruiker van een perceel, de van gemeentewege verstrekte milieubox.
8.
voor medicijnafval en injectienaalden afkomstig van huishoudens en door huishoudens ingeleverd bij apotheken in de gemeente een 60 liter vat voor medicijnafval en een 60 liter vat voor injectienaalden. de apotheken deponeren injectienaalden in naaldenbekers in laatstgenoemd 60 liter vat.
§3. Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen.
Artikel5. Afzonderlijk ter inzameling aanbieden
1.
Op grond van artikel 9, derde lid van de Verordening kunnen categorieën personen vrijgesteld worden van de verplichting om GFT-afval gescheiden aan te bieden.
2.
De personen die op grond van de onder artikel 5 lid 1 verleende bevoegdheid vrijgesteld zijn van de verplichting om GFT-afval gescheiden in te leveren, zijn weergegeven in bijlage 10 van dit Besluit.
Artikel6. Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
1.
Krachtens artikel 10 en 11 van de Verordening stelt het college de volgende regels vast voor het gebruik van de van gemeentewege verstrekte inzamelmiddelen:
a.
het beheer van de inzamelmiddelen voor elk perceel die in bruikleen zijn verstrekt door of namens de gemeente, berust bij de Stadsbeheer van de gemeente Maastricht;
b.
Stadsbeheer is bevoegd om de container te voorzien van een chip of een sticker die de volgende gegevens kunnen bevatten: een barcode, de afvalstroom waarvoor de container is bestemd, het volume van de container, een postcode, een plaatsnaam, een straatnaam, een huisnummer;
c.
de door of namens de gemeente verstrekte inzamelmiddelen behoren bij de woning;
d.
de gebruiker van een perceel dient zich tot het GemeenteLoket van de gemeente Maastricht te wenden indien:
1.
bij een verhuizing naar een perceel geen of een beschadigd door of namens de gemeente te verstrekken inzamelmiddel wordt aangetroffen;
2.
een door of namens de gemeente verstrekt inzamelmiddel beschadigd of zoek raakt.
e.
de inzamelmiddelen blijven eigendom van de gemeente en worden bij normale slijtage voor haar rekening technisch onderhouden;
f.
de gebruiker is verantwoordelijk voor het gebruik en het onderhoud van de in bruikleen ontvangen inzamelmiddelen als ware deze zijn eigendom;
g.
de gebruiker is verplicht de inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen zodanig te gebruiken dat deze geen overlast (bijvoorbeeld geen stankoverlast of gevaarlijke situaties door wijze van gebruik en plaatsing, etc.) voor derden veroorzaken;
h.
de verstrekte inzamelmiddelen voor gft-afval en klein gevaarlijk afval mogen alleen worden gereinigd met water;
i.
het maximaal per keer door de gebruiker van een perceel aan te bieden inzamelmiddelen voor gft-afval is:
•
bij hoogbouw 1 gft-emmer van 25 liter;
•
bij laagbouw 2 gft-containers van 60 liter of 2 gft-containers van 140 liter, waarbij ook een combinatie van 1 gft-container van 60 liter en 1 gft-container van 140 liter aangeboden mag worden. Een gebruiker van een hoogbouwperceel mag een 2e of volgende gft-emmer van 25 liter aanschaffen tegen betaling van € 35,00 per emmer (incl. bezorgkosten). Een gebruiker van een laagbouwperceel mag een 3e of volgende gft-container van 60 liter resp. 140 liter aanschaffen tegen betaling van € 45,00 per container (incl. bezorgkosten). Bij vermissing of diefstal van de onder artikel 4, leden 6 en 7 bedoelde inzamelmiddelen dient de desbetreffende gebruiker van een perceel altijd melding te doen bij de gemeente Maastricht. Alleen onder overlegging van een bewijs van melding wordt kosteloos een vervangend inzamelmiddel door Stadsbeheer verstrekt.
2.
Krachtens artikel 10 en 11 van de Verordening stelt het college de volgende regels vast omtrent de plaats en wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen moeten worden aangeboden:
a1. het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen in containers of zakken dient ordelijk te geschieden door plaatsing van de container of gemeentelijke restzak vóór de woning op het trottoir, zo dicht mogelijk bij de rijweg, of, bij het ontbreken van een trottoir, aan de kant van de openbare weg, dan wel op een inzamel- of clusterplaats op maximaal 125 meter afstand van het perceel (zoals in bijzondere gevallen aangewezen in bijlage 7), zodanig dat het voetgangers- en overige verkeer niet wordt gehinderd of in de doorgang wordt belemmerd en gevaar of schade wordt voorkomen;
a2. aanwijzingen van Stadsbeheer , die betrekking hebben op de plaats en wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen moeten worden aangeboden, dienen te worden opgevolgd;
a3. ter aanvulling op lid 2 onder a1 dienen de gebruikers van alle percelen zoals genoemd in bijlage 7 van dit besluit de inzamelmiddelen voor het groente-, fruit-, en tuinafval en het huishoudelijk restafval aan te bieden op de aangemerkte plaatsen zoals opgenomen in bijlage 7 van dit besluit;
b1. inzamelmiddelen dienen goed gesloten te zijn en inzamelvoorzieningen moeten na gebruik goed gesloten worden (waarbij voor de gemeentelijke restzak geldt dat deze (eventueel met clipje) dichtgebonden of geknoopt moet zijn zodat de inzamelaars de zak aan de bovenkant kunnen oppakken om verwondingen aan de belader te voorkomen door het niet goed kunnen optillen van de restzak en ter voorkoming van zwerfafval)
b2.het is verboden om scherpe of gevaarlijke voorwerpen (zoals glas, injectienaalden, porselein, e.d.) in de gemeentelijke restzak ter inzameling aan te bieden om de mogelijkheid van verwonding hieraan door de inzamelaars te voorkomen;
c. uit de inzamelmiddelen en de inzamelvoorzieningen mag geen huishoudelijk afval steken;
d. afvalstoffen die ten onrechte of op een onjuiste wijze zijn aangeboden, worden niet ingezameld en dienen onverwijld door de aanbieder te worden teruggenomen;
e. het gewicht van de hoeveelheid afvalstoffen die ter inzameling wordt aangeboden in de gemeentelijke restzak van 50 liter mag niet meer bedragen dan 7 kilogram;
f. het gewicht van de hoeveelheid afvalstoffen die ter inzameling wordt aangeboden in de gemeentelijke restzak van 25 liter mag niet meer bedragen dan 3,5 kilogram;
g. het gewicht van de hoeveelheid afvalstoffen en het eigen gewicht van de ter lediging aangeboden GFT-container van 140 liter mag in zijn totaliteit niet zwaarder zijn dan 75 kilogram, de aangeboden GFT-container van 60 liter mag in zijn totaliteit niet zwaarder zijn dan 32 kilogram. Het GFT-afval mag niet te hard worden aangestampt;
h. het gewicht van de hoeveelheid afvalstoffen en het eigen gewicht van de ter lediging aangeboden GFT-emmer van 25 liter mag in zijn totaliteit niet zwaarder zijn dan 7 kilogram. Het GFT-afval mag niet te hard worden aangestampt;
i.
het gewicht van de aangeboden hoeveelheid huishoudelijk klein gevaarlijk afval mag per keer niet zwaarder zijn dan 5 kilogram;
j.
klein gevaarlijk afval mag om veiligheidsredenen niet aan de openbare weg worden aangeboden, maar moet persoonlijk worden overhandigd bij de chemokar of bij het milieupark;
k.
de milieuparken van de Gemeenschappelijke Regeling Milieuparken Geul en Maas alsook de milieuparken van de Gemeenschappelijke Regeling Rd4 worden aangewezen als brengdepot waar de afvalstoffen als vermeld in artikel 3 van dit Uitvoeringsbesluit kunnen worden achter gelaten;
l.
de ontdoener van afvalstoffen dient zich bij een milieupark aan de regels zoals opgenomen in bijlage 9 van dit besluit te houden danwel de regels zoals geldend voor het betreffende Rd4-milieupark
m.
Kringloopgoederen en elektrische en elektronische apparaten kunnen naar de milieuparken gebracht worden of naar Kringloop Zuid wanneer de goederen nog, zonder bewerking, herbruikbaar zijn. Deze kunnen ook op afroep door Kringloop Zuid opgehaald worden.
n.
Grof huishoudelijk afval en grote elektrische en elektronische apparaten kunnen naar het milieupark gebracht worden of op afroep tegen betaling opgehaald worden door de gemeente door de ophaaldienst van de MTB.
3.
Op grond van artikel 10 en 11 van de Verordening dienen gebruikers van een groep percelen die zijn toegewezen aan ondergrondse verzamelcontainers met toegangsregulatie (zie bijlage 5) de volgende regels in acht te nemen:
a.
huishoudelijk restafval dient in een goed gesloten huisvuilzak, niet zijnde de gemeentelijke restzak zoals bedoeld in artikel 4, lid 1 van dit besluit, te worden gedeponeerd in de verzamelcontainer, zoals bedoeld in artikel 4, lid 3 van dit besluit;
b.
verzamelcontainers dienen na gebruik goed te worden gesloten;
c.
de afvalstoffen mogen niet buiten verzamelcontainers worden geplaatst;
d.
bij verlies of het defect raken van het pasje om toegang te krijgen tot de ondergrondse verzamelcontainer, dient dit gemeld te worden aan de Gemeente (14 043).
4.
Op grond van artikel 10 en 11 van de Verordening dienen de gebruikers van inzamelvoorzieningen op wijkniveau (de milieuperrons) de volgende regels in acht te nemen:
a.
huishoudelijke afvalcomponenten dienen afzonderlijk in de daarvoor bestemde inzamelvoorziening te worden gedeponeerd (herkenbaar via tekst of pictogram);
b.
in de inzamelvoorzieningen mogen geen andere afvalcomponenten worden achtergelaten dan de afvalcomponenten waarvoor de voorzieningen zijn bedoeld;
c.
buiten deze inzamelvoorzieningen mogen geen afvalcomponenten worden achtergelaten;
d.
gedurende de lediging van de containers is het voor eenieder verboden zich binnen de draaicirkel van de kraan van het inzamelvoertuig en op het milieuperron te bevinden;
e.
het milieuperron mag alleen worden gebruikt voor huishoudelijk afval afkomstig van de inwoners van de gemeente Maastricht;
f.
het milieuperron mag alleen worden gebruikt tussen 07.00 en 22.00 uur om geluidsoverlast voor omwonenden te voorkomen;
g.
aanbieders dienen rekening te houden met mogelijk cameratoezicht op of nabij het milieuperron.
5.
Op grond van artikel 12 van de Verordening kunnen grof huishoudelijk afval, grof tuinafval en grote elektrische en elektronische apparaten zonder inzamelmiddel maar wel gescheiden ter inzameling worden aangeboden. Deze afvalsoorten kunnen gebracht worden naar milieuparken en worden op afroep ingezameld conform de aanbiedregels in het Uitvoeringsbesluit artikel 6 lid 2 onder l, m en n.
6.
Op grond van artikel 12 van de Verordening dient oud papier en karton dat bij of nabij elk perceel wordt ingezameld te worden gebundeld met behulp van een touw of verpakt in een kartonnen doos en wel zodanig dat het papier niet kan verwaaien en elk pakket niet zwaarder weegt dan 7 kilo.
Artikel7. Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden
Het college stelt de volgende regels vast op grond van artikel 11, tweede lid, van de Verordening:
1.
de inzamelmiddelen mogen de avond voor de vastgestelde inzameldag vanaf 19.00 uur worden aangeboden en moeten uiterlijk 06.00 uur worden aangeboden op de vastgestelde inzameldag zoals aangegeven in de geldende adresgebonden Afvalkalender;
2.
voor de avond-inzamelronde van de Binnenstad mogen de inzamelmiddelen worden aangeboden vanaf 17.00 uur tot 18.00 uur op de inzameldag zelf.
3.
de inzamelmiddelen moeten zo spoedig mogelijk na lediging doch uiterlijk aan het einde van de vastgestelde inzameldag (24:00 uur), van de weg zijn verwijderd;
4.
indien grof huishoudelijk afval, elektrische en elektronische apparatuur en/of kringloopgoederen op afroep worden ingezameld, mogen deze categorieën slechts worden aangeboden op het tijdstip dat is afgesproken;
Artikel8. Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
1.
Als het voor Stadsbeheer door onvoorziene omstandigheden niet mogelijk is om de normale inzamelplaatsen op veilige en toegankelijke wijze te bereiken, kan op grond van artikel 12 van de Verordening de inzameling tijdelijk worden gestaakt. De inzameling wordt hervat op de eerstvolgende reguliere inzameldag conform het gestelde in artikel 7 van het Uitvoeringsbesluit, nadat de onvoorziene omstandigheid is opgeheven. Eventueel reeds aangeboden afval dient door de ontdoener teruggenomen te worden.
Artikel9. Inzameling bedrijfsafvalstoffen door Stadsbeheer
Op grond van artikel 13 van de Verordening kan Stadsbeheer ook bedrijfsafval uit de kantoor-, winkel- en dienstensector inzamelen. Het betreft:
1.
Bedrijfsafval dat naar aard, samenstelling en volume overeenkomt met huishoudelijk afval, GFT en papier;
2.
Het aanbieden van gevaarlijk afval samen met het bedrijfsafval is niet toegestaan.
Artikel10. Ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan Stadsbeheer
Bedrijven die krachtens artikel 14 van de Afvalstoffenverordening aanbieden, dienen deze aan te bieden overeenkomstig de in de Verordening en dit Uitvoeringsbesluit gestelde regels voor huishoudens:
1.
de artikelen 6 lid 2 onder a tot en met artikel 6 lid 2 onder h alsook artikel 6 lid 6 van het Uitvoeringsbesluit zijn van toepassing, waarin wordt aangegeven op welke wijze afvalstoffen aangeboden moeten worden;
2.
de artikelen 7 lid 1 tot en met 3 van het Uitvoeringsbesluit zijn van toepassing, waarin is bepaald op welke dagen en tijdstippen de inzameling plaatsvindt.
Artikel11. Inwerkingtreding
Dit Uitvoeringsbesluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Artikel12. Citeerbepaling
Dit Uitvoeringsbesluit wordt aangehaald als: Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2018 van de gemeente Maastricht.
Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht,
Manager Ruimte,
Tima van der Linden
Aldus vastgesteld op: 21 december 2017
BIJLAGE 1: Overzicht inzamelende verenigingen voor oud papier en beleidsregels voor de aangewezen verenigingen
Bijlage 1a Overzicht van verenigingen die oud papier en karton inzamelen
Nr.
Naam Vereniging
Inzamelwijk
1
Harmonie Wilhelmina Wolder (de blauwe)
Campagne en Biesland
2
CV de Braniemeekers
Kommelkwartier en Limmel
3
Fanfare St. Cornelius
Borgharen
4
R.K. Wieker fanfare St. Franciscus
Heugemerveld
5
Harmonie St. Petrus en Paulus Wolder (de greune)
Daalhof
6
C.V. De Mineurs
Mariaberg en Hazedans
7
C.V. De D’artagnans
Scharn 1
8
C.V. de Vreigelere
Itteren en Meerssenhoven
9
Scouting Fons Olterdissen
De Heeg en Vroendaal
10
C.V. De Mammoeters '64
Belfort en Pottenberg
11
Fanfare St. Joezep
St. Maartenspoort, Statenkwartier en Boschstraatkwartier
12
Korfbalvereniging Maastricht
Amby 1
13
R.K. Harmonie St Caecilia (de gele rijders)
Céramique en Wyck
14
Harmonie St. Pieter 1890
Malberg en Jekerdal
15
M.S.T.V. Stennis
Amby 2
16
C.V. De Mallebergers
Caberg en Oud-Caberg
17
C.V. De Waterratte
Randwyck en Heugem
18
C.V. De Kribbebieters
Scharn 2
19
R.K. Harmonie St Caecilia (de gele rijders)
Brusselsepoort, Beatrixhaven, en Boschpoort
20
C.V. De Mallebergers
Malpertuis en Eyldergaard
21
Harmonie Heer Vooruit
Heer
22
K.H. Ster van Maastricht
St. Pieter en Villapark
23
C.V. De Kakpepers
Nazareth
24
C.V. De Drommedarisse
Witte Vrouwenveld en Wyckerpoort
25
Voetbalvereniging Leonidas
Wolder
Bijlage 1B: Beleidsregels voor verenigingen en organisaties die krachtens artikel 2, lid 2c van dit besluit zijn aangewezen.
1. Inschrijving Kamer van Koophandel
De vereniging dient ingeschreven te zijn bij de KvK.
2. Wat mogen de verenigingen inzamelen?
De verenigingen mogen oud papier en karton afkomstig van huishoudens inzamelen. Bedrijven uit de Kantoor-, Winkel- en Dienstensector die reinigingsrecht betalen mogen hun oud papier en karton bij de huis-aan-huis inzameling bij huishoudens aanbieden.
3. Inzameldag, tijd en frequentie
-
Maandelijks op een vaste dag van de maand niet zijnde een zondag. Valt de vaste inzameldag op een zon- of feestdag dan vindt de inzameling plaats conform de afvalkalender.
-
De inzameling dient tussen 08.00 uur en 22.00 uur, huis aan huis plaats te vinden.
-
Alle eventuele extra werkzaamheden die door de gemeente moeten worden verricht wanneer de vereniging in gebreke blijft zullen bij de verenigingen in rekening worden gebracht.
-
U dient minimaal 2 maanden voorafgaande aan het beëindigen van de inzameling de gemeente hiervan in kennis te stellen zodat inzameling door derden gerealiseerd kan worden.
4 Inzamelmiddelen
.
Plaatsing van een verzamelcontainer, welke door de vrijwilligers wordt gevuld en door een extern bedrijf wordt opgehaald.
.
Bij voorkeur eigen inzamelmiddelen. Zowel de chauffeur als de beladers/vrijwilligers worden door de vereniging geleverd.
.
Kraakperswagen van een papierinzamelend bedrijf. De chauffeur wordt door het bedrijf geleverd en de beladers/vrijwilligers worden door de vereniging geleverd.
.
Als laatste optie kan een kraakperswagen van de gemeente inclusief chauffeur worden ingezet. De vereniging dient dan zelf voor beladers te zorgen. Bij deze optie dient de inzameling plaats te vinden tussen 8.00 uur en 14.30 uur.
5a Beladers/vrijwilligers bij inzet eigen inzamelmiddelen
Beladers/vrijwilligers dienen :
-
signalerende (reflecterende) kledingstukken te dragen waardoor ze voor overige weggebruikers goed zichtbaar zijn;
-
beladers/vrijwilligers dienen minimaal 18 jaar oud te zijn.
Bij inzameling met eigen middelen zijn minimaal 8 vrijwilligers per vereniging benodigd.
5b Beladers/vrijwilligers bij inzet kraakperswagen
Beladers/vrijwilligers dienen kennis te bezitten met betrekking tot in ieder geval:
-
de risico’s verbonden aan de mechanismen van het inzamelvoertuig;
-
de functies van de bedieningsorganen;
-
de handelwijze bij ongevallen;
-
de noodstopvoorzieningen;
-
bij aanvang van de werkzaamheden tonen de beladers/ vrijwilligers hun afgetekende instructiekaart met veiligheidsmaatregelen aan de chauffeur van het voertuig, waarmee zij aantonen de veiligheidsinstructies te hebben ontvangen, gelezen en begrepen;
-
de chauffeur van het voertuig verwittigt zich van het feit dat alle beladers/ vrijwilligers kennis hebben genomen van de veiligheidsmaatregelen voordat de werkzaamheden worden gestart.
Beladers/vrijwilligers dienen verder:
-
signalerende (reflecterende) kledingstukken te dragen waardoor ze voor de overige weggebruikers goed zichtbaar zijn;
-
beladers/vrijwilligers dienen minimaal 18 jaar oud te zijn;
-
in bezit te zijn van vakopleiding Basisveiligheid Papierinzameling.
Bij inzameling met kraakperswagen zijn minimaal 5 vrijwilligers per vereniging benodigd.
5c Eisen aan het voertuig (kraakperswagen)
Een kraakperswagen dient:
-
uitgerust te zijn met een werkende camera achterop en een werkende monitor in de cabine;
-
uitgerust te zijn met een adequate beveiliging van het persmechanisme en een noodstopschakelaar;
-
een akoestisch signaal te geven tijdens het achteruit rijden;
-
uitgerust te zijn met een zwaailicht, rondom zichtbaar.
Alle lege verpakkingen die van blik en metaal zijn en waar levensmiddelen in hebben gezeten, zoals:
Drankenblikjes (voor frisdrank, bier, e.d.)
Stalen siroopflessen
Conservenblikken (soep, pastasaus, groente en fruit)
Aluminium schaaltjes van levensmiddelen
Spuitbussen (slagroom, haarlak, deodorant e.d.)
Alle lege pakken waar levensmiddelen in hebben gezeten, zoals:
Kartonnen pakken voor vruchtensappen, water en wijn
Kartonnen pakken voor melk, vla en yoghurt
Kartonnen pakken voor soep en pastasaus
BIJLAGE 3: GEMEENTELIJKE RESTZAK EN VERKOOPPUNTEN
Bijlage 3aGemeentelijke restzak
Aanwijzing inzamelmiddel voor de gebruiker van een perceel voor huishoudelijk restafval; de voorzijde van de gemeentelijke restzak. De achterzijde heeft een witte kleur.
Bijlage 3bVerkooppunten gemeentelijke restzak
Apotheek Amby / Ambyerstraat Noord 17, 6225 EA Maastricht
Apotheek Amerika / Voltastraat 36, 6224 EM Maastricht
Malperthuisplein bij of op parkeerplaats t.o. milieuperron
14.30-16.30
maandag 29 januari 2018
Wijknaam
Standplaats
Tijd
Datum
Caberg
Chrisstoffelplein
08.00-10.00
dinsdag 30 januari 2018
Oud-Caberg
Moletteplein
10.00-12.00
dinsdag 30 januari 2018
Malberg
Dukaatplein
12.30-14.30
dinsdag 30 januari 2018
Malberg
Busselplein
14.30-16.30
dinsdag 30 januari 2018
Malberg
Vendelplein
08.00-10.00
woensdag 31 januari 2018
Malberg
Recessenplein
10.00-12.00
woensdag 31 januari 2018
Dousberg/Hazendans
Hoek Hazendansplein/Heren Helderenstraat
12.30-14.30
woensdag 31 januari 2018
Daalhof
Hoek Junohof/Plutohof/Tellushof
14.30-16.30
woensdag 31 januari 2018
Daalhof
Herculshof bij Bejaardencentrum
08.00-10.00
donderdag 1 februari 2018
Daalhof
Appiushof thv bushalte Palatijnhof
10.00-12.00
donderdag 1 februari 2018
Boschpoort
Pastoor Moormanstraat
12.30-14.30
donderdag 1 februari 2018
Bosscherveld
0
Wijckerpoort
Old Hickoryplein nabij straatvoorziening
14.30-16.30
donderdag 1 februari 2018
Wijckerpoort
Hoek Princesselaan/Oranjeplein
08.00-10.00
vrijdag 2 februari 2018
Heugemerveld
Kardinaal van Rossumplein nabij kerk
10.00-12.00
vrijdag 2 februari 2018
Witte Vrouweveld
Voltastraat bij plein
12.30-14.30
vrijdag 2 februari 2018
Witte Vrouweveld
Hoek Aartshertogenstraat/Frankenstraat
14.30-16.30
vrijdag 2 februari 2018
Nazareth
Hoek Kemenadeplein/Kasteel Cartierstraat
08.00-10.00
maandag 5 februari 2018
Limmel
Dolmansstraat nabij bushalte
10.00-12.00
maandag 5 februari 2018
Scharn
Wethouder van Caldenborglaan bij kerk
12.30-14.30
maandag 5 februari 2018
Scharn
Raadhuisplein
14.30-16.30
maandag 5 februari 2018
Amby
Severenplein nabij straatvoorziening
08.00-10.00
dinsdag 6 februari 2018
Amby
Hoek Wagenlaan/ Schovenlaan
10.00-12.00
dinsdag 6 februari 2018
Beatrixhaven
0
Borgharen
Bovenstraat Kermisterrein
12.30-14.30
dinsdag 6 februari 2018
Itteren
Putsteeg Kermisterrein
14.30-16.30
dinsdag 6 februari 2018
Meersenhoven
0
Randwijck
Hoek Leuvenlaan/Praaglaan
08.00-10.00
woensdag 7 februari 2018
Heugem
Wardehofplein nabij bushalte
10.00-12.00
woensdag 7 februari 2018
Heugem
Hoek Aan de Dom/Aan het Heugemerwater
12.30-14.30
woensdag 7 februari 2018
Wijknaam
Standplaats
Tijd
Datum
Heer
Petrus Bandenplein nabij straatvooprziening
14.30-16.30
woensdag 7 februari 2018
Ellecuylgaard
Ellecuylgaard nabij straatvoorziening
08.00-10.00
donderdag 8 februari 2018
Heer
Kennedyplein
10.00-12.00
donderdag 8 februari 2018
Heer
Hoek Niels Bohrstraat/Kelvinstraat
12.30-14.30
donderdag 8 februari 2018
De Heeg
Langedaal nabij bushalte ,Roserije,
14.30-16.30
donderdag 8 februari 2018
De Heeg
Langedaal nabij bushalte ,de Kring,
08.00-10.00
vrijdag 9 februari 2018
Vroendaal
Hoek Savelsbos/Bunderbos
10.00-12.00
vrijdag 9 februari 2018
Vroendaal
Hoek Savelsbos/Onderstebos
12.30-14.30
vrijdag 9 februari 2018
Çity
O.L.V.-Plein
08.00-10.00
zaterdag 14 april 2018
City
Markt
10.00-12.00
zaterdag 14 april 2018
Jekerkwartier
Hoek Grote Looierstraat/Kleine Looiersstraat
12.30-14.30
zaterdag 14 april 2018
Kommelkwartier
Hoek Calvariestraat/St-Nicolaasstraat
14.30-16.30
zaterdag 14 april 2018
Statenkwartier
Hoek Bogaardenstraat/Uitbelderstraat
08.00-10.00
zaterdag 14 april 2018
Boschstraatkwartier
Lakenweversplein
10.00-12.00
zaterdag 14 april 2018
St-Maartenspoort
Hoek Sterrenplein/
L.Loyenstraat nabij kerk
12.30-14.30
zaterdag 14 april 2018
Wijck
Stationsplein/Spoorweglaan
nabij Straatvoorziening
14.30-16.30
zaterdag 14 april 2018
Wijck
Overwal nabij kerk
08.00-10.00
zaterdag 21 april 2018
Wijck
Hoek Avenue Ceramique/Mosalunet
10.00-12.00
zaterdag 21 april 2018
Villapark/St-Pieter
St-Marternuslaan nabij kerk
12.30-14.30
zaterdag 21 april 2018
Jekerdal
Hoek Jekerschans/Laan van Brunswijk
14.30-16.30
zaterdag 21 april 2018
Biesland
Hoek Navarralaan/Athoslaan
08.00-10.00
zaterdag 21 april 2018
Biesland
Musketiersplein
10.00-12.00
zaterdag 21 april 2018
Campagne
Hoek Medoclaan/Maconlaan
12.30-14.30
zaterdag 21 april 2018
Wolder
Mgr. Vranckenplein nabij kerk
14.30-16.30
zaterdag 21 april 2018
St-Pieter/Villapark
0
Brusselsepoort
Orleansplein
08.00-10.00
zaterdag 28 april 2018
Brusselsepoort
Hoek F. Olterdissenstraat/
Edmont Jaspersstraat
10.00-12.00
zaterdag 28 april 2018
Wijknaam
Standplaats
Tijd
Datum
Brusselsepoort
Hoek Elizabeth Gruytersstraat/
Dr. Bakstraat
12.30-14.30
zaterdag 28 april 2018
Mariaberg
Fatimaplein
14.30-16.30
zaterdag 28 april 2018
Mariaberg
Volksbondplein
08.00-10.00
zaterdag 28 april 2018
Belfort
Keurmeestersdreef/Peymeestersdreef nabij Plus
10.00-12.00
zaterdag 28 april 2018
Pottenberg
Hoek Terra Cottalaan/Potteriestraat
12.30-14.30
zaterdag 28 april 2018
Malperthuis
Malperthuisplein bij of op parkeerplaats t.o. milieuperron
14.30-16.30
zaterdag 28 april 2018
Caberg
Chrisstoffelplein
08.00-10.00
zaterdag 05 mei 2018
Oud-Caberg
Moletteplein
10.00-12.00
zaterdag 05 mei 2018
Malberg
Dukaatplein
12.30-14.30
zaterdag 05 mei 2018
Malberg
Busselplein
14.30-16.30
zaterdag 05 mei 2018
Malberg
Vendelplein
08.00-10.00
zaterdag 05 mei 2018
Malberg
Recessenplein
10.00-12.00
zaterdag 05 mei 2018
Dousberg/Hazendans
Hoek Hazendansplein/Heren Helderenstraat
12.30-14.30
zaterdag 05 mei 2018
Daalhof
Hoek Junohof/Plutohof/Tellushof
14.30-16.30
zaterdag 05 mei 2018
Daalhof
Herculshof bij Bejaardencentrum
08.00-10.00
zaterdag 12 mei 2018
Daalhof
Appiushof thv bushalte Palatijnhof
10.00-12.00
zaterdag 12 mei 2018
Boschpoort
Pastoor Moormanstraat
12.30-14.30
zaterdag 12 mei 2018
Bosscherveld
0
Wijckerpoort
Old Hickoryplein nabij straatvoorziening
14.30-16.30
zaterdag 12 mei 2018
Wijckerpoort
Hoek Princesselaan/Oranjeplein
08.00-10.00
zaterdag 12 mei 2018
Heugemerveld
Kardinaal van Rossumplein nabij kerk
10.00-12.00
zaterdag 12 mei 2018
Witte Vrouweveld
Voltastraat bij plein
12.30-14.30
zaterdag 12 mei 2018
Witte Vrouweveld
Hoek Aartshertogenstraat/Frankenstraat
14.30-16.30
zaterdag 12 mei 2018
Nazareth
Hoek Kemenadeplein/Kasteel Cartierstraat
08.00-10.00
zaterdag 19 mei 2018
Limmel
Dolmansstraat nabij bushalte
10.00-12.00
zaterdag 19 mei 2018
Scharn
Wethouder van Caldenborglaan bij kerk
12.30-14.30
zaterdag 19 mei 2018
Scharn
Raadhuisplein
14.30-16.30
zaterdag 19 mei 2018
Amby
Severenplein nabij straatvoorziening
08.00-10.00
zaterdag 19 mei 2018
Amby
Hoek Wagenlaan/ Schovenlaan
10.00-12.00
zaterdag 19 mei 2018
Wijknaam
Standplaats
Tijd
Datum
Beatrixhaven
0
Borgharen
Bovenstraat Kermisterrein
12.30-14.30
zaterdag 19 mei 2018
Itteren
Putsteeg Kermisterrein
14.30-16.30
zaterdag 19 mei 2018
Meersenhoven
0
Randwijck
Hoek Leuvenlaan/Praaglaan
08.00-10.00
zaterdag 26 mei 2018
Heugem
Wardehofplein nabij bushalte
10.00-12.00
zaterdag 26 mei 2018
Heugem
Hoek Aan de Dom/Aan het Heugemerwater
12.30-14.30
zaterdag 26 mei 2018
Heer
Petrus Bandenplein nabij straatvooprziening
14.30-16.30
zaterdag 26 mei 2018
Ellecuylgaard
Ellecuylgaard nabij straatvoorziening
08.00-10.00
zaterdag 26 mei 2018
Heer
Kennedyplein
10.00-12.00
zaterdag 26 mei 2018
Heer
Hoek Niels Bohrstraat/Kelvinstraat
12.30-14.30
zaterdag 26 mei 2018
De Heeg
Langedaal nabij bushalte ,Roserije,
14.30-16.30
zaterdag 26 mei 2018
De Heeg
Langedaal nabij bushalte ,de Kring,
08.00-10.00
zaterdag 2 juni 2018
Vroendaal
Hoek Savelsbos/Bunderbos
10.00-12.00
zaterdag 2 juni 2018
Vroendaal
Hoek Savelsbos/Onderstebos
12.30-14.30
zaterdag 2 juni 2018
Wijknaam
Standplaats
Tijd
Çity
O.L.V.-Plein
17.00-19.00
maandag 20 augustus 2018
City
Markt
19.00-21.00
maandag 20 augustus 2018
Jekerkwartier
Hoek Grote Looierstraat/Kleine Looiersstraat
17.00-19.00
maandag 20 augustus 2018
Kommelkwartier
Hoek Calvariestraat/St-Nicolaasstraat
19.00-21.00
maandag 20 augustus 2018
Statenkwartier
Hoek Bogaardenstraat/Uitbelderstraat
17.00-19.00
dinsdag 21 augustus 2018
Boschstraatkwartier
Lakenweversplein
19.00-21.00
dinsdag 21 augustus 2018
St-Maartenspoort
Hoek Sterrenplein/
L.Loyenstraat nabij kerk
17.00-19.00
dinsdag 21 augustus 2018
Wijck
Stationsplein/Spoorweglaan
nabij Straatvoorziening
19.00-21.00
dinsdag 21 augustus 2018
Wijck
Overwal nabij kerk
17.00-19.00
woensdag 22 augustus 2018
Wijck
Hoek Avenue Ceramique/Mosalunet
19.00-21.00
woensdag 22 augustus 2018
Villapark/St-Pieter
St-Marternuslaan nabij kerk
17.00-19.00
woensdag 22 augustus 2018
Jekerdal
Hoek Jekerschans/Laan van Brunswijk
19.00-21.00
woensdag 22 augustus 2018
Biesland
Hoek Navarralaan/Athoslaan
17.00-19.00
donderdag 23 augustus 2018
Wijknaam
Standplaats
Tijd
Datum
Biesland
Musketiersplein
19.00-21.00
donderdag 23 augustus 2018
Campagne
Hoek Medoclaan/Maconlaan
17.00-19.00
donderdag 23 augustus 2018
Wolder
Mgr. Vranckenplein nabij kerk
19.00-21.00
donderdag 23 augustus 2018
St-Pieter/Villapark
0
Brusselsepoort
Orleansplein
17.00-19.00
vrijdag 24 augustus 2018
Brusselsepoort
Hoek F. Olterdissenstraat/
Edmont Jaspersstraat
19.00-21.00
vrijdag 24 augustus 2018
Brusselsepoort
Hoek Elizabeth Gruytersstraat/
Dr. Bakstraat
17.00-19.00
vrijdag 24 augustus 2018
Mariaberg
Fatimaplein
19.00-21.00
vrijdag 24 augustus 2018
Mariaberg
Volksbondplein
17.00-19.00
maandag 27 augustus 2018
Belfort
Keurmeestersdreef/Peymeestersdreef nabij Plus
19.00-21.00
maandag 27 augustus 2018
Pottenberg
Hoek Terra Cottalaan/Potteriestraat
17.00-19.00
maandag 27 augustus 2018
Malperthuis
Malperthuisplein bij of op parkeerplaats t.o. milieuperron
19.00-21.00
maandag 27 augustus 2018
Caberg
Chrisstoffelplein
17.00-19.00
dinsdag 28 augustus 2018
Oud-Caberg
Moletteplein
19.00-21.00
dinsdag 28 augustus 2018
Malberg
Dukaatplein
17.00-19.00
dinsdag 28 augustus 2018
Malberg
Busselplein
19.00-21.00
dinsdag 28 augustus 2018
Malberg
Vendelplein
17.00-19.00
woensdag 29 augustus 2018
Malberg
Recessenplein
19.00-21.00
woensdag 29 augustus 2018
Dousberg/Hazendans
Hoek Hazendansplein/Heren Helderenstraat
17.00-19.00
woensdag 29 augustus 2018
Daalhof
Hoek Junohof/Plutohof/Tellushof
19.00-21.00
woensdag 29 augustus 2018
Daalhof
Herculshof bij Bejaardencentrum
17.00-19.00
donderdag 30 augustus 2018
Daalhof
Appiushof thv bushalte Palatijnhof
19.00-21.00
donderdag 30 augustus 2018
Boschpoort
Pastoor Moormanstraat
17.00-19.00
donderdag 30 augustus 2018
Bosscherveld
0
Wijckerpoort
Old Hickoryplein nabij straatvoorziening
19.00-21.00
donderdag 30 augustus 2018
Wijckerpoort
Hoek Princesselaan/Oranjeplein
17.00-19.00
vrijdag 31 augustus 2018
Heugemerveld
Kardinaal van Rossumplein nabij kerk
19.00-21.00
vrijdag 31 augustus 2018
Witte Vrouweveld
Voltastraat bij plein
17.00-19.00
vrijdag 31 augustus 2018
Wijknaam
Standplaats
Tijd
Datum
Witte Vrouweveld
Hoek Aartshertogenstraat/Frankenstraat
19.00-21.00
vrijdag 31 augustus 2018
Nazareth
Hoek Kemenadeplein/Kasteel Cartierstraat
17.00-19.00
maandag 03 september 2018
Limmel
Dolmansstraat nabij bushalte
19.00-21.00
maandag 03 september 2018
Scharn
Wethouder van Caldenborglaan bij kerk
17.00-19.00
maandag 03 september 2018
Scharn
Raadhuisplein
19.00-21.00
maandag 03 september 2018
Amby
Severenplein nabij straatvoorziening
17.00-19.00
dinsdag 04 september 2018
Amby
Hoek Wagenlaan/ Schovenlaan
19.00-21.00
dinsdag 04 september 2018
Beatrixhaven
0
Borgharen
Bovenstraat Kermisterrein
17.00-19.00
dinsdag 04 september 2018
Itteren
Putsteeg Kermisterrein
19.00-21.00
dinsdag 04 september 2018
Meersenhoven
0
Randwijck
Hoek Leuvenlaan/Praaglaan
17.00-19.00
woensdag 05 september 2018
Heugem
Wardehofplein nabij bushalte
19.00-21.00
woensdag 05 september 2018
Heugem
Hoek Aan de Dom/Aan het Heugemerwater
17.00-19.00
woensdag 05 september 2018
Heer
Petrus Bandenplein nabij straatvooprziening
19.00-21.00
woensdag 05 september 2018
Ellecuylgaard
Ellecuylgaard nabij straatvoorziening
17.00-19.00
donderdag 06 september 2018
Heer
Kennedyplein
19.00-21.00
donderdag 06 september 2018
Heer
Hoek Niels Bohrstraat/Kelvinstraat
17.00-19.00
donderdag 06 september 2018
De Heeg
Langedaal nabij bushalte ,Roserije,
19.00-21.00
donderdag 06 september 2018
De Heeg
Langedaal nabij bushalte ,de Kring,
17.00-19.00
vrijdag 07 september 2018
Vroendaal
Hoek Savelsbos/Bunderbos
19.00-21.00
vrijdag 07 september 2018
Vroendaal
Hoek Savelsbos/Onderstebos
17.00-19.00
vrijdag 07 september 2018
BIJLAGE 9Toegangs- en acceptatieregels van de milieuparken GR Geul en Maas
A. toegankelijkheid van de milieuparken:
.
De toegang tot de milieuparken wordt beperkt tot aanbieders van afval afkomstig van de inwoners van de gemeentes die vallen onder de GR Geul en Maas en van de inwoners van de gemeentes die vallen onder de Rd4 die beschikken over een geldige milieupas en deze bij het betreden van het milieupark kunnen overhandigen; tevens moeten zij op verzoek een geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs of identiteitsbewijs) kunnen tonen.
B. Regels op milieuparken:
1.
Toegang tot het milieupark geldt uitsluitend na toestemming van de beheerder of diens vervanger die op het park aanwezig is. Bij aankomst aan het milieupark dient op verzoek de milieupas te worden overhandigd aan de beheerder of diens vervanger evenals op verzoek een geldig legitimatiebewijs.
2.
De op het milieupark door de beheerder te geven aanwijzingen dienen stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd.
3.
Voor ongevallen en/of schade ten gevolge van het betreden van en het rijden op de milieuparken aanvaardt de beheerder en/of eigenaar van het milieupark geen enkele aansprakelijkheid.
4.
Het milieupark is alleen toegankelijk voor voertuigen tot 3500 kg (rijbewijs B) Tractoren hebben geen toegang tot het milieupark
5.
Het is voor aanbieders van huishoudelijke afvalstoffen uitsluitend toegestaan zich binnen de krachtens artikel 11, eerste lid, van de Afvalstoffenverordening van de verschillende genoemde gemeenten vastgestelde openingstijden op het milieupark te bevinden.
6.
Bedrijven hebben géén toegang tot de milieuparken en dienen hun bedrijfsafvalstoffen naar daarvoor gecertificeerde verwerkingsbedrijven af te voeren.
7.
Uitsluitend de afvalstoffen opgenomen in artikel 3, eerste lid van de Verordening en de bij dit besluit behorende acceptatie- en tarievenlijst, die jaarlijks door het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling Geul & Maas wordt vastgesteld, worden geaccepteerd op het milieupark.
8.
De afvalstoffen dienen door de aanbieder gescheiden naar categorie te worden aangeboden in de daarvoor op het milieupark geplaatste inzamelvoorzieningen/ containers.
9.
Ter controle van het onder 6 en 7 bepaalde kan de beheerder of diens vervanger in geval van verdenkingen of bij wijze van steekproef te allen tijde de aanbieder gelasten de afvalstoffen te lossen op het laadbordes. Bij het doorzoeken van de afvalstoffen dient de aanbieder, dan wel een vertegenwoordiger van de aanbieder aanwezig te blijven.
10.
Voor de aanlevering van afvalstoffen dient de aanbieder een bedrag per aangeboden hoeveelheid te betalen conform de tarieven zoals opgenomen in de acceptatie- en tarievenlijst.
11.
Het vervoeren, aanleveren en lossen van afvalstoffen dient op zodanige wijze plaats te vinden dat geen verontreiniging van de toegangswegen, de inrichting of de omgeving daarvan ontstaat.
12.
Nadat de afvalstoffen zijn gelost moet de aanbieder met zijn voertuig onmiddellijk het milieupark verlaten.
13.
Het is voor bezoekers van het milieupark verboden afvalstoffen mee te nemen voor eigen gebruik, dan wel voor verkoop aan derden.
14.
Het is verboden op het milieupark afvalstoffen aan te bieden die ten gevolge van hun aard, afmetingen of hoeveelheden, moeilijkheden kunnen veroorzaken bij opslag, transport of verwerking, alsmede stoffen die ingevolge enig wettelijk voorschrift afzonderlijk moeten worden verzameld. Hieronder worden in elk geval begrepen:
a.
Stoffen die gevaar opleveren voor en door zelfontbranding, ontploffing, besmetting en straling;
b.
Hete as;
c.
Autowrakken en gedeelten daarvan;
d.
Kadavers en gedeelten daarvan, slachtafval, faecaliën en andere onder de regelgeving van de Destructiewet vallende afvalstoffen;
e.
Mest;
f.
Stoffen, die overmatige stank en/of stof verspreiden en/of ongedierte bevatten.Tevens kunnen in de acceptatie- en tarievenlijst specifieke categorieën uitgesloten worden van acceptatie op de milieuparken.
15.
Afvalstoffen waarvoor een aanleververbod geldt zullen, al dan niet reeds gelost, geweigerd worden.
16.
Geweigerde afvalstoffen dienen door of namens de aanbieder van het milieupark verwijderd te worden. Eventuele kosten gemaakt door het beheer van het milieupark voor het verwijderen van geweigerde afvalstoffen kunnen in rekening worden gebracht bij de aanbieder.
17.
Indien het gedrag van een bezoeker van het milieupark c.q. een aanbieder van afvalstoffen op het milieupark in strijd is met het in dit besluit bepaalde, kan hem door de beheerder of diens vervanger worden gelast met zijn voertuig onmiddellijk het milieupark te verlaten en kan hem voor een nader te bepalen tijdsduur de toegang worden ontzegd.
18.
De aanbieder van de afvalstoffen is aansprakelijk voor schade aan derden of aan eigendommen van derden, welke schade is toegebracht door hemzelf of door de door hem aangeboden afvalstoffen.
C. Acceptatievoorwaarden afvalstromen milieuparken Geul en Maas
Afvalstroom
Definitie
acceptatievoorwaarden
Wit en bruingoed
Elektrische en elektronische apparaten en zonnepanelen
Zowel de kleine als grote apparaten afkomstig van particulieren worden geaccepteerd. Koel- en vrieskisten moeten zodanig worden behandeld dat het koelsysteem, de warmtewisselaar en het isolatiemateriaal niet wordt beschadigd. De kasten en kisten moeten leeg zijn. De oliepotten en de koelelementen mogen geen lekkende onderdelen bevatten.
Printers dienen aangeboden te worden zonder cartridges.Elektrische friteuses dienen leeg, zonder frituurvet aangeleverd te worden. Elektrische apparaten dienen aangeboden te worden zonder lampen (bijv. zonnebank).
De apparaten worden opgeslagen in de containers die door Kringloop Zuid ter beschikking zijn gesteld.
Glas (verpakkings-glas)
Verpakkingsglas zoals flessen, potten en glazen
Verpakkingsglas dient op kleur (wit en bont glas) worden aangeboden in de hiervoor bestemde containers op de milieuparken.
Vlakglas
Vlakglas zoals ramen en spiegels
Dient te worden gedeponeerd in speciaal hiervoor bestemde containers op de milieuparken. Glas dient aangeboden te worden op een dusdanige wijze dat de glazen delen passen in de container. Er mogen geen glazen delen uit de container steken.
Bol glas dient te worden aangeboden als restafval.
Autoruiten, porselein en bol glas dient te worden aangeboden als restafval.
Alle ferro en non-ferro vallen hieronder. Het materiaal mag niet verontreinigd zijn met andere stoffen. Tot deze categorie behoren niet de zogenaamde wit- en bruin goederen.
Textiel/schoeisel
Kleding, compleet paar schoenen, lakens, bruikbare wollen dekens en gordijnen.
Kleding e.d. dient gedeponeerd te worden in de hiervoor bestemde kledingcontainers. Er worden uitsluitend bruikbare kleding, schoenen, lakens, wollen dekens en gordijnen geaccepteerd. .
Papier/karton
Kranten, drukwerk, tijdschriften, grafisch papier, kartonnen verpakkingen en kartonnen dozen
Papier en karton dient vrij van plastic en andere verontreinigingen te zijn. Dozen dienen plat gevouwen te worden. Papier en karton wordt los gestort in de hiervoor bestemde container.
PMD
Plastic verpakkingen,
Metalen verpakkingen,
drankenkartons
PMD dient aangeleverd te worden in doorzichtige plastic zakken die gratis verkrijgbaar zijn bij de milieuparken.
Grof tuinafval
Snoeiafval, bladeren, gras, onvervuilde boomschors, riet en bamboe
In het grof tuinafval mag geen GFT zitten. Het betreft uitsluitend takken van bomen en struiken, coniferen,etc.
Hooi en stro, worden geaccepteerd als grof huishoudelijk afval.
Er mag zich geen verontreiniging van plastic, puin e.d. in het grof tuinafval bevinden.
Per bezoek mag maximaal 2m3 worden aangeboden.
Kerstbomen
Per huishouden een kerstboom van woonkamerformaat zonder pot en versieringen.
Frituurvet
Oud frituurvet dient aangeleverd te worden in afgesloten plastic flessen. Oud frituurvet aangeleverd in plastic emmers wordt geweigerd
KGA
Klein gevaarlijk afval zoals wettelijk is vastgelegd in de KGA lijst.
Al het door de burgers aangeboden KGA wordt geaccepteerd, mits het wordt aangeleverd in een deugdelijke verpakking. KGA afkomstig van bedrijven wordt niet geaccepteerd. KGA wordt persoonlijk geaccepteerd door een toezichthouder. De toezichthouder bepaalt welk product tot welke categorie behoort en bergt het aangeboden KGA op volgens die hiervoor geldende wettelijke richtlijnen.
Afgewerkte olie
Smeer- en systeemolie op synthetische basis
Maximaal mag per keer 5 liter geaccepteerd worden door de toezichthouder. De toezichthouder deponeert het aangeboden materiaal in het daarvoor bestemde opslagmiddel.
Asbest en asbesthoudend afval
Afval met producten van asbest
Het asbesthoudend en/of asbestverdacht afval mag alleen worden geaccepteerd indien het verpakt is in stevig, luchtdicht, dubbel naad-overlappend plastic van minimaal 0,2 mm dik, afgeplakt met tape. De pakketten moeten handzaam van formaat zijn. Een particulier mag maximaal 15 m2 asbesthoudend materieel per keer aanbieden.
Opslag van asbesthoudend materiaal dient te geschieden in een hiervoor bestemde container. De aanbieder moet het asbest zelf (dus zonder medewerking van een van de medewerkers van het milieupark) in de hiervoor bestemde container deponeren.
Banden
banden van personenauto’s en lichte bestelauto’s.
Banden moeten schoon zijn, op of in de banden mag geen zand en/of ander materiaal aanwezig zijn. Banden met en zonder velg worden geaccepteerd. Per keer mogen maximaal 4 banden aangeleverd worden. Tractorbanden en banden van vrachtauto’s mogen niet geaccepteerd worden.
GFT
Groente, fruit en tuinafval
GFT afval dient verpakt aangeboden te worden in 50 of 100 liter zakken. Het verpakt GFT afval dient gedeponeerd te worden in de container die speciaal bestemd is voor huisvuilzakken. De zakken mogen maximaal 7 resp. 14 kilo wegen.
Gemeentelijke restzak
Afvalzakken met huishoudelijk afval in het kader van Diftar
De afvalzakken dienen gesloten aangeboden en gedeponeerd te worden in een hiervoor bestemde container voor afvalzakken. De zakken zijn van het formaat 25 en 50 liter en mogen respectievelijk niet meer dan 3,5 resp. 7 kilo wegen. De zakken zijn herkenbaar aan de logo’s van de gemeente Maastricht. Meerssen en Valkenburg a/d Geul. Deze zakken mogen gratis aangeboden worden.
Restafval zakken (zijnde geen diftar zakken)
Afvalzakken met huishoudelijk afval
Huishoudelijk afval mag tevens worden aangeboden in afvalzakken zijnde geen diftar zakken. De zakken mogen 50 en 100 liter bedragen en maximaal 7 en 14 kilo wegen. De zakken dienen gedeponeerd te worden in een hiervoor bestemde container. De zakken mogen niet gestort worden bij het los gestort grof huishoudelijk afval.
Restafval/grof huishoudelijk afval
Niet herbruikbaar huishoudelijk afval
Het gaat hier om afval dat niet onder is te brengen in een andere categorie. Grof huishoudelijk restafval wordt los gestort in een hiervoor bestemde container. Maximaal mag er per keer 2 m3 grof huishoudelijk restafval worden aangeboden.
Gemengd steenachtig materiaal
Puin van metselwerk/beton, harde steenachtige materialen, dakpannen, sanitair, serviesgoed
Schoon puin en sloopafval mag geen asfalt, gips, hout/organisch materiaal, kunstsof, ijzer, grond, mergel , stuukwerk en dakleer/dakgrind stenen met roet bevatten.
Vervuilde puin mag niet geaccepteerd worden en dient afgevoerd te worden naar een verwerker/puinbreker.
Per keer mag maximaal 2 m3 bouw en sloopafval aangeboden worden. Bouw en sloop afval wordt gedeponeerd in een hiervoor bestemde container.
houtafval (A en B)
A-hout: schoon en onbehandeld hout.B-hout: geverfd en gelakt hout, zoals plaatmerialen
Als hout wordt geaccepteerd vol, onbewerkt en zuiver hout. Houtsoorten die geaccepteerd worden zijn hardhout, plaatmaterialen, meubels zonder bekleding en geschilderd hout.
Hout dat verontreinigd is door bijv. dakleer, plastic, puin etc.,hout dat geïmpregneerd is, hout dat rot is of beschimmeld, hout dat plaatmateriaal of ijzeren delen bevat anders dan schroeven en spijkers, bielzen en tuinschuttingen worden geaccepteerd als C-hout.
Per keer mag maximaal 2 m3 houtafval worden aangeboden.
C-hout
Hout dat verontreinigd is door bijv. dakleer, plastic, puin etc.,hout dat geïmpregneerd is, hout dat rot is of beschimmeld, hout dat plaatmateriaal of ijzeren delen bevat anders dan schroeven en spijkers, bielzen en tuinschuttingen worden geaccepteerd als C-hout.
Per keer mag maximaal 2m3 houtafval worden aangeboden.
Grond (schoon)
Grond uit particuliere tuinen
De aangeboden grond mag niet chemisch verontreinigd zijn. In de partij mag maximaal 5 % verontreiniging aanwezig zijn in de vorm van graspollen, stenen e.d. Per keer mag maximaal 2 m3 schone grond worden aangeboden.
Vervuilde grond dient afgevoerd te worden via een erkend verwerkingsbedrijf en mag op de milieuparken niet worden geaccepteerd.
Grond wordt gedeponeerd in een hiervoor bestemde container.
Harde kunststoffen
Plastis tuinmeubelen, plastic speelgoed, etc. dat niet vervuild is met stof, hout, ijzer,etc.
Dakafval
Teerhoudend en/of bitumineus dakafval
Dakleer mag worden aangeboden op de milieuparken. Per keer mag maximaal een ½ m3. worden aangeboden.
Oud gereedschap
“gered gereedschap” zamelt oud gereedschap in en schenkt dit aan derde wereld landen. www.geredgereedschap.nl
Gasflessen
Maximaal 2 per bezoek
Matrassen
Matrassen schoon en droog aanbieden, anders worden deze geaccepteerd als grof huishoudelijk afval.
Maximaal 2 per bezoek.
Matrassen worden alleen geaccepteerd bij milieupark Randwyck en Rondeel
Gips en gasbeton
Gips en gasbeton dat vervuild is met tegels, hout of ander materiaal aanbieden bij een erkend verwerkingsbedrijf.
Maximaal 2 m3 per bezoek.
Polystyreen
Wit en schoon piepschuim
Maximaal 1 m3 per bezoek
BIJLAGE 10Personen die vrijgesteld zijn van de verplichting om groente-, fruit- en tuinafval gescheiden aan te bieden.
Op grond van artikel 5 van het Uitvoeringsbesluit en artikel 5 lid 8 van de Afvalstoffenverordening, kunnen personen vrijgesteld worden van de verplichting om groente-, fruit- en tuinafval gescheiden aan te bieden. Op dit moment zijn geen ontheffingen verleend.
BIJLAGE 11Voorwaarden waaronder dehuis-aan-huis inzameling van textiel, kleding en schoeisel moet
plaatsvinden.
Niet voldoen aan onderstaande voorschriften kan leiden tot intrekken van de aanwijzing.
Voorwaarden:
1.
Er mag alleen textiel, kleding en schoeisel afkomstig van huishoudens worden ingezameld.
2.
Het inzamelen en afvoeren van textiel, kleding en schoeisel dient zodanig te geschieden dat er geen vervuiling of overlast voor derden kan ontstaan.
3.
Degene die is aangewezen dient bij het ontstaan van vervuiling zelf voor het opruimen zorg te dragen.
4.
Degene die is aangewezen dient zich bij het inzamelen en afvoeren van textiel, kleding en schoeisel te houden aan de voorschriften van Reglementen Verkeersregels Verkeerstekens 1990.
5.
Degene die is aangewezen vrijwaart de gemeente voor alle aansprakelijkheid en vorderingen, ook van derden, ontstaan door het inzamelen en afvoeren van gedragen kleding.
6.
Alle aanwijzingen door ambtenaren van de Politie alsmede de door de burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren in het belang van de openbare orde en/of veiligheid van het verkeer te geven, dienen stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd.
7.
Een afschrift van de aanwijzing dient op eerste verzoek aan de ambtenaren genoemd onder 6 ter inzage te worden overhandigd; tevens dient een afschrift van de aanwijzing op verzoek van degene bij wie wordt ingezameld, te worden getoond.
8.
De inzameling dient plaats te vinden tussen 08.00 uur en 22.00 uur en er mag niet worden ingezameld op zondag.
9.
De gemeente wordt uiterlijk 14 dagen voordat de inzameling plaatsvindt op de hoogte gesteld van de exacte inzameldag(en).
10.
Het bij de inzameling betrokken personeel dient uitgerust te zijn met werkkleding dat voldoet aan de arbonormen en dient werkzaam te zijn binnen arbeidsomstandigheden die eveneens voldoen aan de arbonormen. Personen beneden de leeftijd van 18 jaar mogen niet aan de inzameling deelnemen.
11.
Binnen zes weken na afloop van de inzameling dient aan ons college schriftelijk mededeling te worden gedaan van het aantal ingezamelde kilo’s alsmede de netto-opbrengst.
12.
Degene die is aangewezen mag geen kleding inzamelen op de door de sector Stadsbeheer vastgestelde dagen in 2018, wanneer inzameling van restafval binnen de gemeente Maastricht plaatsvindt.
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.