Gemeenteblad van Deventer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deventer | Gemeenteblad 2018, 30253 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deventer | Gemeenteblad 2018, 30253 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deventer houdende regels omtrent Beleidsregels sluitingstijden openbare inrichtingen gemeente Deventer
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
categorie 1: openbare inrichtingen waar grootschaliger vormen van horeca-activiteiten (met een oppervlakte van 200 m² en meer) plaatsvinden, waar in hoofdzaak alcoholische drank wordt verstrekt en waarvan de exploitatie in het algemeen meer aantasting van het woon- en leefklimaat veroorzaakt en meer druk op de openbare orde met zich meebrengt:
openbare inrichting: de voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden bereid of verstrekt. Onder een openbare inrichting wordt in ieder geval verstaan: een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar discotheek, coffeeshop, afhaalcentra, buurthuis of clubhuis. Onder openbare inrichting wordt tevens verstaan een bij dit bedrijf behorend terras en andere aanhorigheden;
HOOFDSTUK 2 BEVOEGHEID ONTHEFFINGVERLENING
Artikel 2.4 Ontheffing vrije openingstijd
Artikel 3.1 Toepasbaarheid beleidsregel
In die situaties en locaties waarin deze beleidsregels niet voorzien of niet geheel toepasbaar zijn neemt de burgemeester een besluit na afweging van alle belangen waarbij zo veel mogelijk aansluiting wordt gezocht bij deze beleidsregels.
Openbare inrichtingen (hierna: horecabedrijven) mogen in de gemeente Deventer tussen 07.00 en 01.00 uur voor publiek geopend zijn, tenzij er een eerdere sluitingstijd in de vergunning is opgenomen of er ontheffing van de sluitingstijd is verleend op grond waarvan het horecabedrijf langer geopend mag zijn. Deze mogelijkheid vindt zijn oorsprong in de APV. Vanaf het vastgestelde sluitingstijdstip is het verboden het horecabedrijf voor bezoekers geopend te hebben.
Horecabedrijven binnen bepaalde gebieden kunnen een ontheffing van de sluitingstijd aanvragen tot uiterlijk 03.00 uur (binnenstad Deventer en Boreel) of tot uiterlijk 04.00 uur (horecagebieden binnenstad Deventer, sportzone Holterweg en snelweglocatie). Deze ontheffing wordt voor onbepaalde tijd verleend. Horecabedrijven binnen de horecagebieden in de binnenstad kunnen voor de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag eveneens in aanmerking komen voor een ontheffing vrije openingstijd.
Voor andere horecabedrijven bestaat de mogelijkheid om een tijdelijke ontheffing aan te vragen. Deze aanvraag wordt per kalenderjaar verleend.
De aanvraag voor een ontheffing wordt onder meer beoordeeld op de mogelijke nadelige beïnvloeding van de openbare orde en/of het woon- en leefklimaat in de naaste omgeving van het horecabedrijf. Om tot een goede beoordeling van de aanvraag te komen wordt advies gevraagd aan de politie.
Indien voor de eerste maal ontheffing van de sluitingstijd gevraagd wordt of bij uitbreiding van eerder vergunde openingstijden zullen omwonenden en andere belanghebbenden in de gelegenheid worden gesteld hun zienswijzen hierover kenbaar te maken via een openbare voorbereidingsprocedure.
Dit houdt in dat de aanvraag wordt gepubliceerd en gedurende drie weken voor een ieder ter inzage wordt gelegd.
Met zondag t/m donderdag wordt in deze beleidsregels bedoeld de nacht van zondag op maandag tot en met de nacht van woensdag op donderdag. Met vrijdag en zaterdag wordt bedoeld de nacht van vrijdag op zaterdag en de nacht van zaterdag op zondag.
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag worden leges in rekening gebracht. Dit geldt voor zowel een tijdelijke ontheffing als voor een ontheffing voor onbepaalde tijd.
In het geval een horecabedrijf ook in een verzoek doet om ontheffing vrije openingstijden, dan worden hiervoor geen extra legeskosten in rekening gebracht. De legestarieven worden jaarlijks door de raad vastgesteld en opgenomen in de Tarieventabel bij de Legesverordening.
De uiterlijke sluitingstijd voor terrassen is voor alle horecabedrijven vastgesteld op 01.00 uur. Ontheffing van de sluitingstijd voor een terras wordt niet verleend. In 2018 begint mogelijk een pilot met latere sluitingstijden.
In het verleden is de sluitingstijd voor alle horecabedrijven tijdens nieuwjaarsnacht vastgesteld op 24.00 uur. De nieuwe regeling geeft meer vrijheid aan horecabedrijven omdat de standaard sluitingstijd is vastgesteld op 01.00 uur. Verder is nieuw dat een verleende ontheffing voor onbepaalde tijd ook van toepassing is tijdens nieuwjaarsnacht. Dit betekent wel dat de maximale sluitingstijd op grond van deze ontheffing ook voor nieuwjaarsnacht geldt. Indien een horecabedrijf langer voor publiek open wenst te zijn, dan moet alsnog een tijdelijke ontheffing worden gevraagd. Horecabedrijven die beschikken over een ontheffing vrije openingstijd hebben ook ontheffing voor nieuwjaarsnacht en hoeven dus niet afzonderlijk een tijdelijke ontheffing aan te vragen.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 1.2 Vastgesteld aanvraagformulier
Dit artikel spreekt voor zich.
Op grond van dit artikel wordt aan categorie 3 horecabedrijven geen ontheffing verleend. Dit zijn bedrijven die zich in de regel richten op winkelend publiek en niet na 22.00 uur voor publiek geopend mogen zijn. Een uitzondering wordt gemaakt voor die horecabedrijven die zich juist op het uitgaanspubliek richten. Dit zijn de shoarma- en kebabzaken en cafetaria’s.
Coffeeshops vormen door de verkoop van softdrugs een bijzondere categorie van openbare inrichting. De druk op het woon- en leefklimaat is door het grote aantal bezoekers dat vaak voor korte tijd de openbare inrichting bezoekt van een andere aard en omvang dan de meeste andere type openbare inrichtingen. Om de druk op het woon- en leefklimaat niet verder te doen toenemen wordt voor een coffeeshop geen ontheffing van de sluitingstijd verleend. Paracommerciële rechtspersonen kunnen eveneens niet in aanmerking komen voor een ontheffing. Het karakter van dit type openbare inrichtingen (sportverenigingen, buurthuizen, etc) verzet zich tegen ontheffingverlening.
Artikel 2.2 Tijdelijke ontheffing
Openbare inrichtingen hebben de mogelijkheid om incidenteel ontheffing te vragen van de reguliere sluitingstijd. Sinds 1995 wordt het beleid gevoerd dat tijdens de ramadanperiode, enkele dagen tijdens carnaval en kermis en voor de Nieuwjaarsnacht een tijdelijke ontheffing gevraagd kan worden van de sluitingstijd. Voor de kermisperiode en tijdens de ramadan werd hier niet of nauwelijks gebruik van gemaakt, zodat deze mogelijkheden in overleg met KHN Deventer zijn komen te vervallen. Daarentegen kan ieder horecabedrijf twee keer per kalenderjaar ontheffing van de sluitingstijd vragen voor een bijzondere gelegenheid. Hierbij moet bijvoorbeeld gedacht worden aan een jubileum (x-jarig bestaan). Nieuw is dat ook voor koningsnacht een tijdelijke ontheffing kan worden gevraagd. De uiterlijke sluitingstijd is niet bij voorbaat bepaald, maar is maatwerk en hangt af van de wensen van de ondernemer, de activiteit en het gebied waarin het horecabedrijf is gevestigd (zie bijlage 1, Overzicht gebieden en locaties sluitingstijden gemeente Deventer).
Een portier is gekwalificeerd als deze in het bezit is van een diploma SVH Horecaportier of een daaraan gelijkgesteld diploma. Voor een lijst met gelijkgestelde diploma’s wordt verwezen naar de website van Stichting Vakbekwaamheid Horeca (http://www.svh.nl/examens/horecaportier/over-de-examens-horecaportier.html).De burgemeester kan voor kleine horecabedrijven dispensatie verlenen voor de portiersverplichting (zie het derde lid).
Voor kleine horecabedrijven is het niet rendabel en vanuit veiligheidsoogpunt ook niet altijd noodzakelijk om een portier bij de deur te zetten. In gevallen dat de burgemeester van oordeel is dat de openbare orde en veiligheid niet in het geding is, kan dispensatie van deze eis worden verleend.
Artikel 2.3 Ontheffing onbepaalde tijd
Dit artikel heeft betrekking op de ontheffing sluitingstijd die voor onbepaalde tijd en voor alle dagen verleend kan worden.
Horecabedrijven binnen de genoemde horecagebieden kan een ontheffing worden verleend met een uiterlijke sluitingstijd van 04.00 uur op alle dagen.
Horecabedrijven binnen de genoemde horecagebieden kan een ontheffing worden verleend met een uiterlijke sluitingstijd van 03.00 uur op alle dagen.
De regeling in het tweede lid is ook van toepassing op horecabedrijven gelegen aan het Boreelplein.
Horecabedrijven binnen de genoemde horecagebieden kan een ontheffing worden verleend met een uiterlijke sluitingstijd van 04.00 uur op vrijdag op zaterdagnacht en zaterdag op zondagnacht en de feestdagen.
A rtikel 2.4 Vrije openingstijd
Van 1 mei 2016 tot 1 mei 2017 heeft een pilot gedraaid waarbij aan horecabedrijven in de binnenstad van Deventer en het Havenkwartier onder voorwaarden ontheffing wordt verleend om in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag en op de vastgestelde feestdagen vrije openingstijden te hanteren. Voor de nacht van zondag op maandag t/m de nacht van donderdag op vrijdag geldt een uiterlijke sluitingstijd van 04.00 uur. Voor deze pilot zijn tijdelijke ontheffingen met voorschriften verleend. In mei en juni 2017 heeft de evaluatie van deze pilot plaatsgevonden. Bij de start van de pilot is als gewenst effect van de pilot aangegeven dat als deze leidt tot meer flexibiliteit voor horecaondernemers en een goed functionerend uitgaansgebied de pilot geslaagd is. Uit de evaluatie blijkt dat dit effect inderdaad gerealiseerd is.
De regeling tijdens de pilot is daarom opgenomen in deze beleidsregel, waarbij de kaders voor ontheffingverlening zijn gesteld en het beleid ten aanzien van de vrije openingstijden in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag voor horeca in de binnenstad van Deventer en het Havenkwartier is vormgegeven.
Horecabedrijven binnen de genoemde horecagebieden kunnen in aanmerking komen voor een ontheffing vrije openingstijd. De ontheffing geldt alleen voor vrijdag op zaterdagnacht, zaterdag op zondagnacht en voor de feestdagen.
Het Burgerweeshuis te Deventer valt niet binnen een horecagebied, zodat de bepaling uit het eerste lid van toepassing wordt verklaard.
Een aantal horecabedrijven valt eveneens niet binnen een horecagebied, maar zij komen wel in aanmerking voor een ontheffing vrije openingstijd voor maximaal 12 nachten per kalenderjaar.
Het gaat om de Deventer Schouwburg, Leeuwenbrug 2 te Deventer en de openbare inrichtingen gelegen in het Havenkwartier.
Een horecabedrijf moet aan de drie gestelde voorwaarden voldoen om voor een ontheffing vrije openingstijd in aanmerking te komen. Een portier is gekwalificeerd als deze in het bezit is van een diploma SVH Horecaportier of een daaraan gelijkgesteld diploma. Voor een lijst met gelijkgestelde diploma’s wordt verwezen naar de website van Stichting Vakbekwaamheid Horeca (http://www.svh.nl/examens/horecaportier/over-de-examens-horecaportier.html).De burgemeester kan voor kleine horecabedrijven dispensatie verlenen voor de portiersverplichting (zie het vijfde lid).
Voor kleine horecabedrijven is het niet rendabel en vanuit veiligheidsoogpunt ook niet altijd noodzakelijk om een portier bij de deur te zetten. In gevallen dat de burgemeester van oordeel is dat de openbare orde en veiligheid niet in het geding is, kan dispensatie van deze eis worden verleend.
In principe kan worden volstaan met het opnemen van de in dit artikel beschreven voorschriften. In geval maatwerk noodzakelijk is, kunnen er altijd aanvullende voorschriften aan de ontheffing verbonden worden.
Artikel 3.1 Toepasbaarheid beleidsregel
Dit artikel spreekt voor zich.
BIJLAGE I Overzicht gebieden en locaties sluitingstijden gemeente Deventer
(*) Daarnaast kan op grond van artikel 2.2 een tijdelijke (incidentele) ontheffing van de sluitingstijd worden verleend tot uiterlijk 04.00 uur.
BIJLAGE II Handhavingsmatrix overtreding sluitingstijd
(*) Voor openbare inrichtingen met een dispensatie van de portiersverplichting wordt naast de waarschuwing alsnog de portiersverplichting opgelegd. Dit laatste is een besluit waartegen bezwaar kan worden gemaakt.
Er is sprake van een tweede of derde overtreding indien binnen een jaar na de datum van de eerdere overtreding wederom een overtreding is begaan.
Bij gelijktijdige constatering van meerdere overtredingen of bij meerdere overtredingen in korte tijd kan worden afgezien van een waarschuwing of last onder dwangsom en kan direct tot intrekking van de vergunning of ontheffing worden overgegaan. Ook de ernst van de overtreding(en) kan aanleiding zijn om af te zien van een waarschuwing of last onder dwangsom. Dergelijke besluiten worden zorgvuldig gemotiveerd (artikel 3:2 van de Awb), waarbij de overtreder altijd voorafgaand aan de besluitvorming in de gelegenheid wordt gesteld een zienswijze in te dienen (artikel 4:8 van de Awb).
Het opleggen van een last onder dwangsom heeft tot doel het ongedaan maken van een overtreding of het voorkomen van verdere overtredingen (artikel 5:32, vijfde lid, van de Awb). De hoogte van de dwangsom is niet in de tabel opgenomen. Het vastgestelde bedrag dient namelijk in een redelijke verhouding te staan tot de zwaarte van het geschonden belang en de beoogde werking van de dwangsomoplegging (artikel 5:32, vierde lid Awb). Dit betekent dat per geval beoordeeld moet worden wat een effectieve dwangsom is. Een maatstaf bij het bepalen van het bedrag kan (onder meer) zijn het (geschatte) financiële voordeel dat de overtreding oplevert. De omvang van het horecabedrijf speelt hierbij een rol. De hoogte van de dwangsom voor een discotheek kan daarom anders zijn dan die voor een lunchroom. Anderzijds kan ook de vermogende positie van de exploitant reden zijn om de dwangsom daarop aan te passen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-30253.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.