Verordening tot wijziging van de Verordening op de op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2015

De raad van de gemeente Krimpenerwaard,

 

Gelezen het voorstel van het Presidium van 24 januari 2018 inzake de verordening tot wijziging van Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2015;

 

gelet op de artikelen 33 en 99 Gemeentewet;

 

gelet op het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden;

 

Besluit:

 

de verordening tot wijziging van de Verordening op de op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2015 vast te stellen, luidende:

Artikel I

Artikel 6 lid 2 komt te luiden:

De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van uitgaven die in strijd zijn met de wet en de goede zeden of die voor vergoeding op grond van het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden in aanmerking komen.

 

Artikel II

Artikel 9 komt te luiden:

  • 1.

    Elke fractie legt voor 14 februari van het jaar volgend op het verslagjaar verantwoording af aan de raad over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning, door overlegging van een verslag aan de griffier. Alle uitgaven moeten worden onderbouwd door middel van documenten.

  • 2.

    De griffier toetst, ondersteund door de controller van de gemeente, of de uitgaven aan de verordening voldoen. De griffier voert bij verschil van inzicht over een bepaalde post in het verslag overleg met de fractievoorzitter van de desbetreffende fractie. De fractie wordt daarbij in de gelegenheid gesteld het verslag aan te passen. Indien griffier en fractievoorzitter niet tot een eenduidige conclusie komen over een bepaalde post, dan wordt hiervan door de griffier melding gemaakt aan de accountant.

  • 3.

    Nadat de toetsing als bedoeld in lid 2 heeft plaatsgevonden worden de verslagen van alle fracties gebundeld en overgelegd aan de accountant voor advies. De griffier legt op basis van het advies van de accountant een voorstel voor aan het Presidium.

  • 4.

    De raad stelt op voorstel van het Presidium de verantwoording en de hoogte van de eventuele terugvordering van de ontvangen bijdrage vast.

 

Artikel III

Deze wijziging gaat in op de dag na publicatie en werkt terug naar 1 januari 2018.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 30 januari 2018,

de griffier, drs. K.E. Driehuijs

de voorzitter, mr. R.S. Cazemier

Naar boven