gemandateerde: burgemeester en wethouders
|
inhoud van het mandaat - geen ondermandaat toegestaan
|
1. beslissen op klachten over gedragingen van de burgemeester als bestuursorgaan (niet zijnde voorzitter van het college van burgemeester en wethouders of van de gemeenteraad van Gouda)
|
2. per woonplaats namen toekennen aan delen van de openbare ruimte en zonodig aan
|
gemeentelijke gebouwen en bouwwerken
|
|
gemandateerde:
burgemeester
|
inhoud van het mandaat - geen ondermandaat toegestaan
|
1. nemen van besluiten inzake het deelnemen aan samenwerkingsconstructies en het aangaan van taken en plichten die daaruit voortvloeien, voor zover daarmee operationele uitvoering wordt gegeven aan door het college en de raad vastgesteld integraal veiligheidsbeleid
|
2. aangaan van convenanten, overeenkomsten en vergelijkbare documenten, voor zover daarmee operationele uitvoering wordt gegeven aan door het college en de raad vastgesteld integraal veiligheidsbeleid
|
3. aanwijzen van éénmalige trouwlocaties
|
4. benoemen van de leden van de stembureaus op grond van de Kieswet
|
5. afgeven van machtigingen voor het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner aan de met het toezicht belaste ambtenaren, ex artikel 5:27, lid 2, Algemene wet bestuursrecht
|
6. besluiten inzake naamgeving openbare ruimte
|
|
gemandateerde:
alle wethouders
|
inhoud van het mandaat - geen ondermandaat toegestaan
|
1. lastgeven, dat een persoon, die zich in de gemeente bevindt, gedurende de periode, benodigd voor de toepassing van artikel 27 van de Wet bijzondere opneming in psychiatrische ziekenhuizen, in bewaring wordt gesteld, indien deze persoon twaalf jaar of ouder is en geen blijk geeft van de nodige bereidheid zich in een psychiatrisch ziekenhuis te doen opnemen dan wel een van de andere omstandigheden, bedoeld in artikel 2, derde en vierde lid, van de Wet bijzondere opneming in psychiatrische ziekenhuizen, zich voordoet (artikel 20 van de Wet bijzondere opneming in psychiatrische ziekenhuizen)
|
2. opleggen van een huisverbod aan personen, als bedoeld in artikel 2 van de Wet tijdelijk huisverbod
|
|
gemandateerde:
alle portefeuillehouders, voor zover het hun portefeuille betreft
|
inhoud van het mandaat - geen ondermandaat toegestaan
|
1. beslissen op bezwaarschriften ingevolge de Algemene wet bestuursrecht, ingeval van gelijkluidende adviezen van de Bezwaarschriftencommissie Gouda en (ambtelijk) van de functionele afdeling. Dit mandaat geldt niet:
|
a. indien het college of de portefeuillehouder het primaire besluit heeft genomen
|
b. indien de Bezwaarschriftencommissie Gouda een aanbeveling heeft gedaan, die niet wordt overgenomen
|
c. voor bezwaarschriften op het gebied van rechtspositie
|
d. indien het college nogmaals op het bezwaarschrift een besluit moet nemen
|
2. beslissen op subsidieverzoeken op grond van de Algemene Subsidieverordening Gouda 2003 ten aanzien van op de begroting voorkomende budgetten vanaf bedragen hoger dan € 25.000,=
|
3. beslissen op subsidieverzoeken ten aanzien van specifieke op de begroting voorkomende budgetten op grond van een subsidieregeling als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Algemene Subsidieverordening Gouda 2003 vanaf bedragen hoger dan € 25.000,=
|
4. besluiten namens de gemeente en het college rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten. Rechtsgedingen omvat ook het instellen van een kort geding, de voeging in strafzaken, de instelling van beroep, het verzoek tot schorsing van een aangevochten beslissing of het aanvragen van een voorlopige voorziening
|
5. besluiten namens de gemeente zaken bij een geschillen- of arbitragecommissie of mediator aanhangig te maken
|
|
gemandateerde:
portefeuillehouder binnenstad (o.a. economie)
|
inhoud van het mandaat - geen ondermandaat toegestaan
|
1. vaststellen van de koopzon- en feestdagen op grond van de Winkeltijdenwet en de Winkeltijdenverordening Gouda 2014
|
2. toepassen van bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een dwangsom op grond van artikel 125 Gemeentewet, wegens strijd met bepalingen in de hoofdstukken 3 en 4 van de Leegstandwet en de Leegstandverordening Gouda
|
|
gemandateerde:
portefeuillehouder financiën, belastingen en grondzaken
|
inhoud van het mandaat - geen ondermandaat toegestaan
|
1. besluiten tot het voortzetten van bestaande gemeentegaranties
|
2. besluiten inzake inning van achterstallige vorderingen
|
|
gemandateerde:
portefeuillehouder onderwijs
|
inhoud van het mandaat - geen ondermandaat toegestaan
|
1. maken van afspraken over het onderwijsachterstandenbeleid, als bedoeld in de artikelen 167 en 167a van de Wet op het primair onderwijs en artikel 118a van de Wet op het voortgezet onderwijs
|
2. vaststellen van uitvoeringsbeleid onderwijsachterstanden op basis van door het college vastgestelde kaders
|
|
gemandateerde:
portefeuillehouder RO en strategisch grondbel. en betr. ruimtelijk project
|
inhoud van het mandaat - geen ondermandaat toegestaan
|
1. beslissen op aanvragen om een omgevingsvergunning voor het afwijken van een bestemmingsplan (artikel 2.1, eerste lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) wanneer deze wordt verleend met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a onder 3º (Wabo-projectbesluit of projectafwijkingsbesluit)
|
|
gemandateerde:
portefeuillehouder sport
|
inhoud van het mandaat - geen ondermandaat toegestaan
|
1. het jaarlijks vaststellen van de tarieven van de scholen voor het gebruik van sporthallen, gymzalen en sportparken en de tarieven voor de verhuur van kleedkamers op buitensportaccommodaties, indien het een verhoging betreft met de reguliere index
|
|
gemandateerde:
portefeuillehouder stedelijk beheer
|
inhoud van het mandaat - geen ondermandaat toegestaan
|
1. vaststellen van gladheidsbestrijdingsplannen
|
|
gemandateerde:
portefeuillehouder verkeer, vervoer en parkeren
|
inhoud van het mandaat - geen ondermandaat toegestaan
|
1. toekennen van jaarlijkse tegemoetkomingen aan de Vereniging Buurtbus Reeuwijk voor de ontsluiting van Achterwillens door de buurtbus Reeuwijk
|
|
gemandateerde:
portefeuillehouder Wmo, Jeugd en welzijn en Publieke gezondheid
|
inhoud van het mandaat - geen ondermandaat toegestaan
|
Wet kinderopvang
|
1. opleggen van verboden om in exploitatie te gaan of te blijven als bedoeld in artikel 1.66, eerste en tweede lid, van de Wet kinderopvang
|
2. opleggen van dwangsommen en bestuurlijke boetes als bedoeld in artikel 1.72 van de Wet kinderopvang, alsmede het uitspreken van een voornemen tot het opleggen van een boete als bedoeld in artikel 1.80 van de Wet kinderopvang
|
|
gemandateerde:
portefeuillehouder wonen en wijkontwikkeling
|
inhoud van het mandaat - geen ondermandaat toegestaan
|
1. vaststellen van de wijkanalyses, -visies en -jaarprogramma’s van de 13 (wijkaanpak) wijken
|
2. aanzeggen en toepassen van bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een dwangsom krachtens artikel 125 van de Gemeentewet op en nabij woonwagencentra
|
3. beslissen op voorstellen voor toedeling van middelen uit het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing aan projecten voor de programmaonderdelen met een impulsachtig karakter uit het Ontwikkelingsprogramma Stedelijke Vernieuwing 2010-2014
|
4. op grond van artikel 15, eerste lid, Huisvestingsverordening Gouda 2015 afspraken maken met woningcor-poraties over het beschikbaar stellen van aantal woningen ter bevordering van uitstroom uit instellingen voor maatschappelijke opvang en begeleid en beschermd wonen en huisvesting van ex gedetineerden
|
5. toestaan van experimenten waarin afgeweken wordt van de bepalingen van de Huisvestingsverordening, conform artikel 16 van de Huisvestingsverordening Gouda 2015
|
|
gemandateerde: portefeuillehouder woonwagens
|
inhoud van het mandaat - geen ondermandaat toegestaan
|
1. beslissen om in individuele gevallen af te wijken van de Beleidsregels toewijzing woonwagenstandplaatsen Gouda, conform artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht
|
|
II – ambtelijke mandaten
|
|
IIa – directeuren
|
|
gemandateerde:
gemeentesecretaris/algemeen directeur
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
1. beslissen op klachten over gedragingen van directeuren
|
2. ontzeggen van de toegang tot de ruimten van de desbetreffende diensten aan burgers, indien dit dringend noodzakelijk moet worden geacht in het belang van de openbare orde of de voortgang van de werkzaamheden in die ruimten
|
3. het aanwijzen van plaatsvervangers van de algemeen directeur en de directeuren
|
|
gemandateerde:
gemeentesecretaris/algemeen directeur + elke directeur
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
1. beslissen op klachten over gedragingen van afdelingshoofden waaraan hiërarchisch leiding wordt gegeven, overeenkomstig het door de directie vastgestelde organogram
|
2. indienen van declaraties ter verkrijging van publiekrechtelijke uitkeringen
|
3. het aanwijzen van plaatsvervangers van de afdelingshoofden waaraan hiërarchisch leiding wordt gegeven, overeenkomstig het door de directie vastgestelde organogram
|
4. afhandelen van verzoeken tot ontheffing van het anti-speculatiebeding op basis van de privaatrechtelijke voorwaarden in grondverkoopcontracten
|
5. beslissen op aankoopverzoeken van percelen, mits ambtelijk wordt geadviseerd om een perceel niet aan te kopen en voorafgaand overleg met de portefeuillehouder heeft plaatsgevonden
|
6. besluiten nemen inzake begrotingssubsidie Ondernemersfonds Gouda, op grond van artikel 4:23, derde lid,
|
onder c, van de Algemene wet bestuursrecht
|
7. sluiten van overeenkomsten van geldlening en overeenkomsten van financiële derivatieve constructies
|
passend binnen de door de gemeenteraad in de programmabegroting vastgestelde kaders en limieten
|
8. beslissen op schadeclaims (niet WRO-planschade) van meer dan € 1.250,=
|
9. binnen het toegekende budget sluiten van overeenkomsten voor de inkoop van re-integratie- en inburgeringsinstrumenten in het kader van wet- en regelgeving op het gebied van re-integratie en inburgering en het verrichten van alle daarmee verband houdende of daaruit voortvloeiende handelingen
|
|
IIb - afdelingshoofden
|
gemandateerde:
elk afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
Uitoefenen van de volgende bevoegdheden, zoals omschreven in de Algemene Subsidieverordening Gouda 2003 (ASV) en het daarbij behorende uitvoeringsbesluit, voor zover deze aangelegenheden betrekking hebben op het werkterrein van de afdeling:
|
|
1. artikel 4, eerste lid, van de ASV, voor zover het betreft:
|
§ besluiten over aanvragen tot subsidieverlening en vaststelling
|
§ besluiten om subsidieaanvragen niet in behandeling te nemen
|
§ aangaan van subsidieovereenkomsten
|
§ besluiten tot verdaging
|
§ besluiten over het verlenen van voorschotten
|
§ besluiten over het wijzigen, intrekken, terugvorderen en/of beëindigen van subsidies
|
2. op grond van artikel 21a van de ASV verstrekken van subsidies lager dan € 25.000,= onder de voorwaarden:
|
§ de verantwoordelijke portefeuillehouder ontvangt een kopie van in mandaat verstuurde beschikkingen
|
§ jaarlijks wordt een overzicht van in mandaat verstrekte subsidies aan de verantwoordelijke portefeuillehouder overgelegd
|
§ bij subsidietenders wordt de verantwoordelijke portefeuillehouder voorafgaand aan het versturen van de beschikkingen geïnformeerd
|
3. beslissen op subsidieverzoeken ten aanzien van specifiek op de begroting voorkomende budgetten op grond van artikel 7, eerste lid, van de ASV en artikel 11 van de ASV lager dan € 25.000,-
|
4. nader uitwerken en ondertekenen van beschikkingen ter uitvoering van beslissingen op subsidieverzoeken ten aanzien van specifieke op de begroting voorkomende budgetten op grond van een subsidieregeling als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Algemene Subsidieverordening Gouda 2003 vanaf bedragen hoger dan € 25.000,-, die in mandaat door een portefeuillehouder zijn genomen.
|
5. aanwijzingen geven voor aanvragen (artikel 8, tweede lid, van de ASV)
|
6. verzoeken om extra gegevens over te leggen of verlenen van ontheffing van bepaalde gegevens (artikel 3, derde en vierde lid uitvoeringsbesluit)
|
7. bekendmaken van subsidieverlening (artikel 10 van de ASV en artikel 5 van het uitvoeringsbesluit)
|
8. opleggen van verplichtingen (artikel 12 ASV)
|
9. verzoeken om medewerking aan een onderzoek (artikel 19, vierde lid, van de ASV)
|
10. aanwijzingen geven voor de gegevens (artikel 21, tweede lid, van de ASV) en voor het overleggen van extra gegevens (artikel 7, tweede lid, van het uitvoeringsbesluit)
|
11. verlenen van toestemming voor overschrijding percentage (artikel 24, vierde lid, van de ASV)
|
12. instemmen met reserve en doel (artikel 26, tweede lid, van de ASV)
|
13. verlenen van ontheffing en vrijstelling accountantsverklaring (artikel 9 van het uitvoeringsbesluit)
|
14. bekendmaken van vaststelling van de subsidie (artikel 10 van het uitvoeringsbesluit)
|
15. verlenen van toestemmingen (artikel 11 van het uitvoeringsbesluit)
|
16. betaling in gedeelten (artikel 30 van de ASV)
|
17. beslissen op klachten over gedragingen van medewerkers, werkzaam in de betreffende afdeling
|
18. bij beschikking vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom als bedoeld in artikel 4:18 van de Algemene wet bestuursrecht (Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen)
|
19. beslissen omtrent de invordering van dwangsommen als bedoeld in artikel 5:37 van de Algemene wet bestuursrecht, die zijn opgelegd bij lasten onder dwangsom
|
20. vaststellen van aanvraagformulieren ten behoeve van de eigen afdeling
|
21. beslissen op verzoeken om inzage als bedoeld in artikel 15 van de Algemene verordening gegevensbescherming
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
22.verzorgen en indienen van verweerschriften en andere stukken in het kader van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten. Rechtsgedingen omvat ook een kort geding, de voeging in strafzaken, beroepszaken, schorsing van een aangevochten beslissing of het aanvragen van een voorlopige voorziening
|
23. verzorgen en indienen van verweerschriften en andere stukken in het kader van een geschillen- of
|
arbitragecommissie of in het kader van zaken die bij een mediator aanhangig zijn gemaakt
|
24. vertegenwoordigen van de gemeente in hoorzittingen in het kader van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten. Rechtsgedingen omvat ook een kort geding, de voeging in strafzaken, beroepszaken, schorsing van een aangevochten beslissing of het aanvragen van een voorlopige voorziening
|
|
gemandateerde:
elk afdelingshoofd (vervolg)
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
9. vertegenwoordigen van de gemeente in hoorzittingen in het kader van een geschillen- of arbitragecommissie of bij zaken die bij een mediator aanhangig zijn gemaakt
|
10. beslissen op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, voor zover deze verzoeken betrekking hebben op het werkterrein van de afdeling
|
11. het voeren van correspondentie van feitelijke aard ten behoeve van de eigen afdeling, zoals het opvragen dan wel vestrekken van informatie
|
12. beslissen op verzoeken om hergebruik van overheidsinformatie op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie, voor zover deze verzoeken hebben op het werkterrein van de afdeling
|
|
Beheer Openbare Ruimte (BOR)
|
gemandateerde:
afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
Woonwagenstandplaatsen
|
1. het uitoefenen van de bevoegdheden genoemd in de artikel 5, tweede lid, van de Beleidsregels toewijzing woonwagenstandplaatsen Gouda 2015 (het aanbieden van huurcontracten)
|
2. jaarlijks vaststellen van de huurprijsverhogingen voor woonwagens en woonwagenstandplaatsen conform de index
|
|
Weg en Waterbouw
|
3. beslissen op verzoeken om vergunning tot het leggen enzovoort van kabels en leidingen
|
|
Verkeer/Openbare ruimte
|
4. beslissen op verzoeken om plaatsing van fietsenrekken, paaltjes en ander straatmeubilair
|
|
Markt
|
5. verlenen van standplaatsvergunningen (artikel 5 van de Marktverordening Gouda 2009)
|
6. verbinden van voorschriften en beperkingen aan een vergunning of ontheffing op grond van de
|
Marktverordening Gouda 2009 (artikel 4 van de Marktverordening Gouda 2009)
|
7. beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om gebruik te maken van een andere dan elektrische verlichting of van het verbod om elektriciteit te betrekken van een ander dan degene door het college voor het leveren daarvan is aangewezen, of om zelf hierin te voorzien (artikel 27 van de Nadere regelen Gouda 2009)
|
8. beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om op de standplaats gebruik te maken van luidsprekers, versterkers en andere middelen ter versterking van het geluid of van het verbod om radio's, cd-spelers en overige geluidsapparatuur op de standplaats aanwezig te hebben voor een ander doel dan de verkoop daarvan (artikel 28 van de Nadere regelen Gouda 2009)
|
9. beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om verwarmingstoestellen of bak- en kookinstallaties te gebruiken en het daarbij stellen van voorwaarden (artikel 29 van de Nadere regelen Gouda 2009)
|
10. beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod om tijdens de duur van de markt op het marktterrein met goederen of waren ten verkoop rond te rijden of te lopen, slechts voor zover het betreft de verkoop van alcoholvrije dranken en geringe eet- en drinkwaren ten behoeve van de vergunninghouders (artikel 31 van de Nadere regelen Gouda 2009)
|
11. intrekken en schorsen van de vaste standplaatsvergunningen (artikel 7 en 9 van de Marktverordening Gouda 2009)
|
12. uitsluiten van dagplaatshouders of standwerkers (artikel 10 van de Marktverordening Gouda 2009)
|
|
Stadsreiniging
|
13. beslissen op verzoeken om vergunning voor het ophalen van diverse categorieën afvalstoffen
|
14. aanwijzen van aanbiedplaatsen voor het ophalen van huisvuil
|
15. aanwijzen van dagen en tijden voor het overdragen of het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen aan de inzameldienst
|
|
Wegenverkeerswet 1994 e.a.
|
16. nemen en intrekken van verkeersbesluiten (artikel 18, eerste lid, onder d, Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 Besluit Algemene Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) voor zover niet betrekking hebbend op het aanwijzen van gereserveerde gehandicaptenparkeerplaatsen
|
17.aanstellen van verkeersbrigadiers als bedoeld in artikel 56, vierde lid, van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.
|
|
Beheer Openbare Ruimte (vervolg)
|
gemandateerde:
afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
Overige
|
18. besluiten tot vestiging van zakelijke rechten
|
|
Nummeraanduiding
|
19. besluiten inzake het vaststellen, intrekken en wijzigen van nummeraanduidingen op grond van artikel 3 van de Verordening naamgeving en nummering adressen Gouda 2012
|
|
Standplaatsen
|
20. besluiten inzake het aanwijzen, vaststellen, wijzigen en intrekken van standplaatsen en de afbakening daarvan op grond van artikel 3 van de Verordening naamgeving en nummering adressen Gouda 2012
|
|
Kadaster
|
21. het geven van aanwijs aan het Kadaster, bij verkoop van gemeentelijke gronden in het kader van de vaststelling van de eigendomsgrenzen.
|
|
Wet Basisregistratie adressen en gebouwen
|
22. het verrichten van de handelingen of het nemen van besluiten die voortkomen uit de artikelen 2, 14, 31, 32, 37, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen
|
|
Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen
|
23. het verrichten van de handelingen die voortkomen uit de artikelen 7, 8, 9, 10 en 11 van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen
|
|
Wet basisregistratie grootschalige topografie
|
24. het verrichten van de handelingen die voortkomen uit de artikelen 11, 12, 13, 14, 27, 28 en 30 van de Wet basisregistratie grootschalige topografie
|
|
Wet basisregistratie ondergrond
|
25. het verrichten van de handelingen die voortkomen uit de artikelen 9, 12, 33 en 40
|
|
Centraal Juridische Afdeling (CJA)
|
gemandateerde:
afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
1. beslissen over verzoeken om schadevergoeding (niet WRO-planschade) tot een bedrag van maximaal € 1.250,-
|
2. aansprakelijk stellen van derden inzake schade aan openbare ruimte
|
3. beslissen op een verzoek tot rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter op grond van artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht
|
4. verdagen van de beslistermijn op grond van de Wet openbaarheid van bestuur en de Wet hergebruik overheidsinformatie
|
Cultuur, Vastgoed en Ontwikkeling (CVO)
|
gemandateerde:
afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Gouda
|
Uitoefenen van de volgende bevoegdheden, zoals omschreven in de Verordening huisvesting onderwijs:
|
1. niet in behandeling nemen van huisvestingsaanvragen (artikel 6, 7 en 20)
|
2. beslissen op instemming met bouwplannen, begroting en tijdstip aanvang bekostiging (artikel 16, tweede lid)
|
3. toetsen en goedkeuren begroting c.a. voor bekostiging achterwege te laten (artikel 16, vierde lid)
|
4. beschikbaar stellen en vaststellen van bedrag voor uitvoering voorziening (artikel 16, zesde lid)
|
5. bekostigen in termijnen (artikel 17)
|
6. verlengen van de termijn van de aanspraak op vergoeding (artikel 18, derde lid en artikel 24)
|
7. doen van een schriftelijke mededeling van de vordering van huisvesting aan het bevoegd gezag waarvan gevorderd wordt (artikelen 32 en 35)
|
8. toestemmen voor de verhuur (van onderwijsruimten door schoolbesturen) n.a.v. verzoeken daartoe (artikel 36)
|
9. vaststellen van voorstellen tot inroostering van het onderwijsgebruik door scholen van gymnastiekruimten (artikel 38)
|
10. sluiten van huurcontracten met betrekking tot ruimten in leegstaande onderwijsgebouwen
|
|
Diversen
|
11. besluiten tot huren en verhuren van panden in beheer bij de gemeente Gouda beneden de € 30.000,-
|
huur/jaar en alle daarmee verband houdende of daaruit voortvloeiende handelingen en gerechtelijke procedures
|
12. nemen van besluiten ten aanzien van maal- en draaipremies van Goudse molens en de afwikkeling daarvan
|
|
Overige
|
13. verlenen van machtigingen in het kader van ontheffingen op grond van artikel 75 van de Flora- en faunawet,
|
mits in de ontheffing is voorzien van de mogelijkheid tot het verlenen van machtigingen
|
14. besluiten tot erfpachtherzieningen en canon
|
15. besluiten tot verhuur en ingebruikgeving van gronden, na overleg met de betrokken portefeuillehouder(s)
|
16. besluiten tot vestiging van zakelijke rechten
|
17. besluiten tot verkoop van erfpachtgronden tot een bedrag van € 30.000,-
|
18. besluiten tot verkoop van snippergroen
|
19. besluiten tot afstand doen en/of van toepassing verklaren van algemene voorwaarden
|
20. verlenen van toestemming en/of ontheffing als in de algemene voorwaarden bedoeld
|
21. verlenen of weigeren van toestemming of ontheffing als bedoeld in algemene voorwaarden
|
22. besluiten tot verkoop van restpercelen tot een grootte van 175 m2
|
23. in en buiten rechte vertegenwoordigen van de gemeente als bedoeld in artikel 171 van de Gemeentewet,
|
waaronder ondertekenen van overeenkomsten, voor zover het aangaan van die rechtshandelingen voortvloeit
|
uit de aan de afdeling opgedragen taken of werkzaamheden
|
|
Facilitaire Zaken (FAC)
|
gemandateerde:
afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
1. beslissen op verzoeken tot huur van ruimten in het Huis van de Stad en de Agnietenkapel
|
2. het registreren, scannen en het bevestigen van de ontvangst van ingekomen stukken
|
3. de aanschaf van eHerkenningsmiddelen voor medewerkers, de registratie per eHerkenningsmiddel van de bijbehorende medewerker en de diensten waartoe deze persoon is gemachtigd en het beheer van de machtigingen voor eHerkenningsmiddelen, zoals het intrekken, tijdelijk opschorten en uitbreiden van deze machtigingen
|
4. beheer van gegevens, waaronder het doorgeven van wijzigingen, ten behoeve van de inschrijving van de gemeente Gouda in het handelsregister van de Kamer van Koophandel
|
|
Financiën (FIN)
|
gemandateerde:
afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
1. doen van belastingaangiften
|
2. nemen van besluiten terzake de invordering van de kosten van het toepassen van bestuursdwang en van dwangsommen op grond van artikel 125 Gemeentewet
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
3. verstrekken van informatie aan derden op basis van het Besluit Begroten en Verantwoorden en de ministeriële regeling informatie aan derden
|
4. tekenen van de betaaladvieslijst
|
5. tekenen van betaalopdrachten
|
6. voeren van invorderingsprocedures bij de kantonrechter tot een bedrag van maximaal € 5.000,- met uitzondering van huurzaken
|
7. het verlenen van toestemming tot (gedeeltelijk) royement van hypotheekrechten
|
|
Informatievoorziening en Automatisering (INA)
|
gemandateerde:
afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
1. vernietigen van archiefbescheiden
|
|
Inkomen (INK)
|
gemandateerde:
afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
1. Nemen van beslissingen op grond van de volgende wetten, besluit, verordening en de daarop gebaseerde regelgeving:
|
a. Besluit bijstandsverlening zelfstandigen
|
b. Participatiewet
|
c. Reductieverordening Gouda 2015
|
d. Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
|
e. Wet inburgering
|
f. Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
|
g. Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
|
h. Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
|
i. Verordening bevordering maatschappelijke participatie Gouda 2017
|
|
Wet op de lijkbezorging
|
2. uitvoeren van de artikelen 21 tot en met 22 van de Wet op de lijkbezorging
|
|
Faillissementswet
|
3. afgeven van de verklaring als bedoeld in artikel 285, eerste lid, onder f van de Faillissementswet
|
|
Maatschappelijk Beleid (MBL)
|
gemandateerde:
afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
Wet kinderopvang
|
1. afgeven van een beschikking aan de houder van een kindercentrum of gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.46, eerste lid, van de Wet kinderopvang
|
2. bijhouden van het register en opnemen van een kindercentrum, een voorziening voor gastouderopvang of een gastouderbureau in het register en het wijzigen van gegevens, met de bijbehorende taken, als bedoeld in artikel 1.46, derde en vierde lid, en artikel 1.47, tweede lid, van de Wet kinderopvang
|
3. geven van een waarschuwing
|
4. geven van een schriftelijke aanwijzing volgens artikel 1.65 van de Wet kinderopvang
|
5. verlengen van de termijn van een bevel als bedoeld in artikel 1.65 van de Wet kinderopvang
|
6. maken van afspraken met de GGD Hollands Midden over toezicht en kwaliteit van kindercentra, voorzieningen voor gastouderopvang, gastouderbureaus en peuterspeelzalen
|
7. verwijdering uit register op verzoek van houder of indien is gebleken dat de houder niet langer het
|
kindercentrum, een voorziening voor gastouderopvang of een gastouderbureau exploiteert
|
|
Regionale dienstverlening sociaal domein (RDS)
|
gemandateerde:
afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
1. afeven van een legitimatiebewijs toezichthouders als bedoeld in artikel 5.12, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht
|
2. indienen van een aanvraag tot een akte van opsporingsbevoegd als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar
|
3. indienen van een aanvraag tot beëdiging van een buitengewoon opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 18, tweede lid, van het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar
|
4. een in artikel 7 van de Leerplichtwet 1969 bedoelde arts, pedagoog of psycholoog aan te wijzen, die een verklaring omtrent de geschiktheid tot toelating tot een school of instelling afgeeft
|
|
Regionale dienstverlening sociaal domein (vervolg)
|
gemandateerde: afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
5. het aanwijzen van leerplichtambtenaren als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Leerplichtwet 1969
|
6. alles te doen of na te laten in het kader van het aanvragen, besteden en verantwoorden van de provinciale subsidie inzake OV kosten CVV
|
Hieronder inbegrepen is:
|
- het tijdig en compleet indienen van een jaarlijkse subsidieaanvraag;
|
- het onderhouden van de contacten met de provincie in het kader van de subsidie;
|
- het zorgdragen voor de inning van het ontvangen subsidiebedrag en de besteding in
|
overeenstemming met de voorwaarden van de subsidieregeling.
|
- het zorg dragen voor de tijdige en volledige financiële verantwoording, onder andere door
|
middel van het indienen van een jaarlijkse afrekening conform de voorschriften van de subsidieverstrekker.
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
7. opstellen en indienen van de RMC-effectrapportage (conform de artikelen 118i van de Wet op het voortgezet onderwijs, 8.3.3 van de Wet educatie en beroepsonderwijs en 162c van de Wet op de expertisecentra) bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Dienst Uitvoering Onderwijs
|
|
Ruimtelijk Beleid en Advies (RBA)
|
gemandateerde:
afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
Wet ruimtelijke ordening
|
1. ondertekenen van brieven aan vooroverleginstanties als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder 1, van het Besluit ruimtelijke ordening
|
|
Stedelijke vernieuwing
|
2. beslissen over lopende subsidieverplichtingen op grond van de artikelen 17 tot en met 57 en toepassen van de hardheidsclausule (artikel 59) op grond van de Subsidieverordening stedelijke vernieuwing 2005
|
3. ondertekenen van besluiten tot toedeling van middelen uit het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing aan projecten voor de programmaonderdelen met een impulsachtig karakter uit het Ontwikkelingsprogramma Stedelijke Vernieuwing 2010-2014
|
4. beslissen over aanvragen voor subsidies en over lopende subsidieverplichtingen op grond van de artikelen 15 tot en met 37 en toepassen van de hardheidsclausule (artikel 39) van de Subsidieverordening stedelijke vernieuwing 2011
|
|
Wonen
|
5. beslissen met betrekking tot subsidie voor huur- en koopwoningen, standplaatsen woonwagens, als bedoeld in de betreffende rijkssubsidieregelingen
|
6. beslissen op aanvragen om een duurzaamheidslening
|
7. beslissen op aanvragen om jaarlijkse bijdrage woningbouwcomplexen bij het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties
|
8. beslissen op aanvragen voor een starterslening
|
|
Beleidsregels toewijzing woonwagenstandplaatsen Gouda 2015
|
9. het uitoefenen van de bevoegdheden genoemd in de artikelen 1, 3, 4, tweede lid, en 5, eerste lid, van de
|
Beleidsregels toewijzing woonwagenstandplaatsen Gouda 2015
|
|
Huisvestingsverordening Gouda 2015
|
10. het toepassen van de bevoegdheden als bedoeld in de volgende artikelen van de Huisvestingsverordening Gouda 2015:
|
§ artikel 6, vijfde lid (verzoek aan de woningcorporaties tot verantwoording)
|
§ artikel 7, vierde lid (toekenning urgentie) en vijfde lid, onder e (het overnemen van een in de gemeente Waddinxveen of Bodegraven-Reeuwijk verleende urgentiebeschikking)
|
§ artikel 17 (het toepassen van de hardheidsclausule)
|
§ artikel 18 (het opleggen van een bestuurlijke boete)
|
|
Ruimtelijk Beleid en Advies (vervolg)
|
gemandateerde:
afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
Leegstandwet en Leegstandverordening Gouda
|
11. Uitoefenen van alle bevoegdheden ingevolge de Leegstandverordening Gouda en de hoofdstukken 3 en 4 van de Leegstandwet
|
|
Monumentenzorg
|
12. nemen van wijzigingsbesluiten in het kader van het gemeentelijk erfgoedregister, zoals bedoeld in artikel 2.8, respectievelijk in artikel 3.10 van de Erfgoedverordening 2017
|
|
Services (SRV)
|
gemandateerde:
afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
1. benoemen en ontslaan van gemeentelijke lijkschouwers op grond van artikel 4 van de Wet op de Lijkbezorging
|
2. aanwijzen van ambtenaren die bevoegd zijn tot het afnemen van een verklaring onder eed of belofte op grond van artikel 2,8 , tweede lid, onder e, van de Wet basisregistratie personen
|
3. aanwijzen van ambtenaren die belast zijn met het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5, op grond van artikel 4.2 van de Wet basisregistratie personen
|
4. aanwijzen van instellingen op het terrein van maatschappelijke opvang waar degene die er zijn woonadres heeft kan kiezen voor een briefadres op grond van artikel 2.40 van de Wet basisregistratie personen
|
5. beslissen tot openstelling van het Bureau Burgerlijke Stand zoals bedoeld in artikel 4, vijfde en zesde lid, van het Reglement burgerlijke stand
|
6. verbieden van kleine kansspelen op grond van de Wet op de Kansspelen (niet zijnde een onderdeel van een
|
evenement)
|
7. benoeming van personen tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand voor de periode van één dag
|
op grond van artikel 16 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
|
8. het opleggen van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 4.17 van de Wet basisregistratie personen
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
9. uitoefenen van alle in de Paspoortwet en Paspoortuitvoeringsregeling Nederland aan de burgemeester
|
opgedragen bevoegdheden
|
10. bevoegdheid tot het verrichten van werkzaamheden als kassier van de gemeente Gouda
|
11. beslissen op aanvragen om ontheffing op grond van artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en
|
Verkeerstekens 1990
|
12. beslissen op aanvragen ingebruikname openbare grond door middel van een toestemmingsverklaring
|
13. uitoefening van alle in de Wet basisregistratie personen aan burgemeester en wethouders opgedragen met
|
uitzondering van de bevoegdheden op grond van artikel 2.8., 4.2. en 2.40 van de Wet basisregistratie
|
personen
|
14. uitoefening van alle in het Reglement rijbewijzen en de Wegenverkeerswet 1994 aan de burgemeester
|
opgedragen bevoegdheden
|
15. uitoefening van alle in de Rijkswet op het Nederlanderschap en het besluit verkrijging en verlies
|
Nederlanderschap aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden
|
16. verzoeken tot verstrekking van inlichtingen uit de justitiële documentatie (zoals het aanvragen van uittreksels
|
uit politieregisters) ten behoeve van de beoordeling van aanvragen ter verkrijging van de Nederlandse
|
nationaliteit
|
17. uitoefening van alle in de Kieswet en Kiesbesluit aan burgemeester en wethouders en/of aan de
|
burgemeester opgedragen bevoegdheden, met uitzondering van de taken van de burgemeester op grond van
|
paragraaf 3, artikel N11 en artikel N13 van de Kieswet (voorzitter van het centraal c.q. hoofdstembureau, het
|
vaststellen van de verkiezingsuitslag en het openen van de verzegelde pakketten verkiezingsbescheiden) en
|
met uitzondering van het benoemen van de leden van de stembureaus op grond van de Kieswet
|
18. verrichten van taken gericht op informatieverstrekking, zoals beschreven in artikel 9 van de Wet Kenbaarheid
|
publiekrechtelijke beperkingen en artikel 32 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen
|
19. afgifte van gehandicaptenparkeerkaarten op grond van artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen
|
inzake het wegverkeer
|
20. beslissen op aanvragen om dagventvergunningen, voor maximaal 5 dagen, op grond van artikel 5:8 van de
|
Algemene plaatselijke verordening Gouda 2009
|
21. beslissen op aanvragen om vergunning tot het houden van collectes en kledinginzamelingen op grond van
|
artikel 5:7 van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2009
|
22. beslissen op aanvragen om vergunning voor het ophangen van spandoeken en/of het plaatsen van
|
driehoek/sandwichborden op grond van artikel 2:5 van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2009
|
|
Services (vervolg)
|
gemandateerde:
afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
23. beslissen op de aanvragen tot verhuur van hun woningen op grond van de Leegstandwet. Verzoeken van
|
woningcorporaties of andere vastgoedbeheerders die betrekking hebben op woningcomplexen worden eerst
|
voor akkoord voorgelegd aan het hoofd van afdeling RBA
|
24. beslissen op aanvragen tot het aansluiten van het riool door middel van een toestemmingsverklaring
|
25. beslissen op aanvragen op verlof tot ontleding en toestemming tot verlenging van de termijn tot begraven of
|
verbranden en de afgifte van een laissez passer voor lijken op grond van de Wet op de Lijkbezorging
|
26. legaliseren van handtekeningen en het waarmerken van documenten
|
27. in ontvangst nemen en doorgeleiden van aanvragen van een verklaring omtrent het gedrag
|
28. beslissen op grond van artikel 5 tot en met 12 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek (gevonden voorwerpen)
|
29. beslissen op aanvragen om vergunning voor het houden van een loterij op grond van artikel 3 van de Wet op de kansspelen (niet zijnde een onderdeel van een evenement)
|
|
Veiligheid en Wijken (VNW)
|
gemandateerde:
afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
Winkeltijdenwet en Winkeltijdenverordening Gouda 2014
|
1. beslissen op aanvragen om ontheffing van zon- en feestdagen bij bijzondere situaties, als bedoeld in artikel 15 van de Winkeltijdenverordening Gouda 2014
|
2. beslissen op aanvragen om avondopenstelling als bedoeld in artikel 16 van de Winkeltijdenverordening Gouda 2014
|
3. intrekken, wijzigen en weigeren van verleende ontheffingen als bedoeld in artikel 17 van de Winkeltijdenverordening Gouda 2014
|
|
Drank- en Horecawet
|
4. beslissen op aanvragen om vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet voor het uitoefenen van een horecabedrijf of slijtersbedrijf
|
5. beslissen op aanvragen om ontheffing voor bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen, als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Drank- en Horecawet
|
6. beslissen op aanvragen om tijdelijke ontheffing ten behoeve van het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank, als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet
|
7. bevestigen van de ontvangst van een aanvraag als bedoeld in artikel 30a, vierde lid, van de Drank- en Horecawet
|
8. wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a van de Drank- en Horecawet
|
|
Wet op de kansspelen e.a.
|
9. beslissen op verzoeken om een vergunning voor een speelautomatenhal op grond van artikel 2 van de
|
Verordening speelautomaten Gouda 2012
|
10. beslissen op aanvragen om een aanwezigheidsvergunning ten behoeve van speelautomaten op grond van artikel 30b van de Wet op de kansspelen
|
11. beslissen op aanvragen om vergunning voor het houden van loterijen op grond van artikel 3 van de Wet op de kansspelen (voor zover onderdeel van een evenement)
|
12. verbieden van kleine kansspelen op grond van de Wet op de kansspelen (voor zover onderdeel van een evenement)
|
|
Algemene plaatselijke verordening Gouda 2009
|
13. opleggen van een verblijfsontzegging als vermeld in artikel 2:2 Algemene plaatselijke verordening Gouda 2009
|
14. aanwijzen van plaatsen, waar het verboden is om vuurwerk te bezigen als omschreven in artikel 2:34 Algemene plaatselijke verordening Gouda 2009
|
15. toepassen van bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een dwangsom, op grond van artikel 125 Gemeentewet wegens strijd met artikel 2:15 (terrasvergunningen) van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2009
|
|
Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen
|
16. voeren van het overleg met Gedeputeerde Staten over een bij Gedeputeerde Staten aangevraagde ontheffing van het verbod om met een luchtvaartuig op te stijgen of te landen, anders dan van of op een luchthaven, als bedoeld in artikel 35, tweede lid, van de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen
|
|
Veiligheid en Wijken (vervolg)
|
gemandateerde: afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
Zondagswet
|
17. beslissen op aanvragen om in het kader van evenementen om ontheffing om op zondagen geluid te maken dat op meer dan 200 meter van de bron hoorbaar is (artikel 3 van de Zondagswet)
|
18. beslissen op aanvragen in het kader van evenementen om ontheffingen om op zondagen voor 13:00 uur openbare vermakelijkheden te houden of daartoe gelegenheid te geven (artikel 4 van de Zondagswet)
|
|
Klachten politie
|
19. adviseren over klachten over gedragingen van ambtenaren van politie als bedoeld in artikel 71 van de Politiewet 2012
|
Het mandaat geldt niet voor:
|
§ klachten over discriminatie
|
§ klachten over voorvallen, die kunnen leiden tot maatschappelijke onrust
|
§ klachten met grote persoonlijke (financiële, psychische of fysieke) consequenties voor de klager
|
§ andere ernstige klachten, te beoordelen door de burgemeester
|
|
Wet vervoer gevaarlijke stoffen
|
20.beslissen op aanvragen om ontheffing voor het vervoeren van gevaarlijke stoffen, als bedoeld in artikel 29 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen
|
|
Algemene wet bestuursrecht
|
21.afgeven van een legitimatiebewijs toezichthouders als bedoeld in artikel 5:12, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht
|
22. Aanwijzen van ambtenaren, belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens Wet Natuurbescherming, Wet bodembescherming, Wet Milieubeheer, Visserijwet, Waterwet, Woningwet, Drank en Horecawet, Winkeltijdenwet, Wet op de Kansspelen, Algemene plaatselijke verordening Gouda 2009, Parkeerverordening 2012, Verordening Parkeerbelasting 2018, Wegsleepverordening gemeente Gouda inclusief eerste wijziging, Marktverordening Gouda 2009, Bomenverordening 2010 en de op deze wetten en verordeningen gebaseerde verordeningen en besluiten als toezichthouder, als bedoeld in artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
Algemene plaatselijke verordening Gouda 2009
|
23. verzorgen van een bewijs van ontvangst van de kennisgeving met het tijdstip van de kennisgeving aan hem, die de kennisgeving doet (artikel 2:3 APV)
|
24. stellen van voorschriften bij openbare manifestaties als bedoeld in artikel 5 Wet Openbare Manifestaties
|
25. beslissen op aanvragen om vergunning tot gebruik weg anders dan overeenkomstig bestemming (artikel 2:5 APV)
|
N.B.: voor zover het betreft aanvragen in verband met bouwactiviteiten is de directeur van de
|
Omgevingsdienst Midden-Holland gemandateerd
|
26. beslissen tot het opleggen en uitvoeren van bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een dwangsom wegens overtreding van artikel 2:5 APV voor zover het betreft het op straat plaatsen van inboedels in het kader van huisuitzettingen
|
27. beslissen op aanvragen om vergunning voor evenementen (2:11 APV)
|
28. beslissen op aanvragen om een exploitatievergunning inrichting van vermakelijkheid (artikel 2:15 APV)
|
29. beslissen op aanvragen om vergunning sluitingstijd inrichting van vermakelijkheid (artikel 2:16 APV)
|
30. beslissen op aanvragen om ontheffing ten aanzien van geluidhinder bij evenementen (artikel 4:5,4:5a, b en c)
|
31. beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod om ten behoeve van recreatief nachtverblijf
|
kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden buiten een kampeerterrein, in het kader van het houden van een evenement (artikel 4:12 APV)
|
32. beslissen op aanvragen om vergunning voor venten en dergelijke (artikel 5:8 APV)
|
33. beslissen op een aanvraag om een standplaats (artikel 5:10 APV)
|
34. beslissen op aanvragen om vergunning voor het plaatsen van voorwerpen, niet zijnde een vaartuig, op, in of boven openbaar water (artikel 5:12 APV)
|
35. besluiten ten aanzien van het houden van circussen en kermissen
|
36. toepassen van bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een dwangsom, op grond van artikel 125 Gemeentewet, wegens strijd met de volgende artikelen van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2009: artikel 2:5 (‘voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg’), 4:12 (recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen), 5:6 (‘overlast van fiets of bromfiets’), 5:2 (‘voertuigwrakken’), 5:3 (‘kampeermiddelen e.a.’) en 5:4 (‘parkeren van reclamevoertuigen’)
|
37. beslissen op aanvragen om terrasvergunningen (artikel 2:15 APV)
|
|
Veiligheid en Wijken (vervolg)
|
gemandateerde: afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
38. het opleggen van een last onder dwangsom wegens overtreding van artikel 2:23A van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2009
|
|
Afvalstoffenverordening Gouda 2011
|
39. nemen van handhavingsbeschikkingen zoals bedoeld in artikel 125 Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht, te weten last onder bestuursdwang, invorderingsbeschikking en kostenverhaal op grond van de Wet milieubeheer en de hierop gebaseerde Afvalstoffenverordening Gouda 2011 en nadere regelgeving.
|
|
Verkeer
|
40. aanstellen van verkeersregelaars als bedoeld in artikel 56, eerste lid, onder b van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
|
|
Wegenverkeerswet en wegslepen van voertuigen
|
41.nemen van de beslissing als bedoeld voor het in artikel 170, eerste lid, onder c Wegenverkeerswet genoemde geval tot het toepassen van bestuursdwang, inhoudende het opdracht geven aan de berger tot het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen
|
42.op schrift stellen van de beslissing tot toepassing van bestuursdwang, zoals bedoeld in artikel 5:24, eerste lid, Algemene wet bestuursrecht (het opmaken van een wegsleepbeschikking)
|
43.aantekening houden in het register als bedoeld in artikel 170, vierde lid, Wegenverkeerswet
|
44.uitreiken van de wegsleepbeschikking in de gevallen bedoeld in artikel 171, eerste lid, onder b Wegenverkeerswet (de niet binnen 48 uur afgehaalde voertuigen) en verstrekken van een afschrift van het procesverbaal van meevoeren en opslaan
|
|
Beleidsregels ontheffingen autovrij gebied binnenstad en andere verkeersontheffingen
|
45. intrekken en weigeren van ontheffingen op grond van artikel 1.4 van de Beleidsregels ontheffingen autovrij gebied binnenstad en andere verkeersontheffingen
|
|
Beleidsregels artikel 13b Opiumwet gemeente Gouda
|
46.geven van waarschuwingen als bedoeld in de Beleidsregels artikel 13b Opiumwet Gouda
|
|
Werk en Participatie (WNP)
|
gemandateerde:
afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
1. Nemen van beslissingen op grond van de volgende wetten, besluit, verordening en de daarop gebaseerde regelgeving:
|
a. het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen
|
b. Participatiewet
|
c. de Wet inburgering
|
d. de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
|
e. de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
|
|
Zorg en Welzijn (ZNW)
|
gemandateerde:
afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
1. nemen van beslissingen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de daarop gebaseerde regelgeving
|
2. nemen van het besluit over het verstrekken van voorzieningen voor maatschappelijke ondersteuning, individuele voorzieningen voor jeugdhulp en persoonsgebonden budget (pgb) op grond van artikel 4 lid 6, artikel 7, artikel 8, artikel 9 en artikel 10 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda
|
3. nemen van het besluit tot herzien, intrekken of terugvorderen van een voorziening voor maatschappelijke ondersteuning, individuele voorziening voor jeugdhulp of een pgb op grond van artikel 11 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda
|
4. het doen van een mededeling tot verlenging van de beslistermijn op grond van artikel 4:13 van de Algemene wet bestuursrecht of opschorting van de termijn voor het geven van een beschikking op grond van artikel 4:14 van de Algemene wet bestuursrecht
|
Zorg en Welzijn (vervolg)
|
gemandateerde:
afdelingshoofd
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
5. nemen van besluiten op aanvragen om verstrekking van gehandicaptenparkeerkaarten als bedoeld in hoofdstuk IV van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
|
6. het nemen van besluiten op grond van artikel 4 van de Wet op het primair onderwijs, artikel 4 van de Wet op het voortgezet onderwijs, artikel 4 van de Wet op de expertisecentra, de Verordening leerlingenvervoer Gouda 2015 en de Beleidsregels leerlingenvervoer Gouda 2015
|
|
|
IIc – overig
|
gemandateerde: budgethouders
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
1. besluiten tot het verrichten van onderstaande privaatrechtelijke rechtshandelingen, binnen het doel van het hen toegekende budget en tot het bedrag van het hen toegekende budget, met inachtneming van onderdeel B van dit besluit:
|
a. doen van aanbestedingen en nemen van besluiten in het kader van een aanbestedingsprocedure betreffende werken, producten of diensten, met inachtneming van het (Europese) aanbestedingsrecht en het gemeentelijke inkoopbeleid,
|
b. aangaan van overeenkomsten,
|
voor zover dit in het belang is van een goede en doelmatige bedrijfsvoering van de gemeentelijke organisatie dan wel strekt tot uitvoering van vastgestelde beleidskaders.
|
|
Onder het aangaan van een overeenkomst wordt tevens verstaan het wijzigen, verlengen, beëindigen of ontbinden van die overeenkomst en het verrichten van (rechts)handelingen voortvloeiend uit of strekkende tot nakoming van die overeenkomst, waartoe kan worden gerekend de ingebrekestelling.
|
2. vertegenwoordigen van de gemeente bij het verrichten van (rechts)handelingen als hierboven bedoeld,
|
waaronder het ondertekenen van overeenkomsten, alsmede het voeren van onderhandelingen in de
|
voorbereidende fase
|
3. de bevoegdheid tot het aanvragen van vergunningen in het kader van bouwprojecten
|
|
gemandateerde:
controleur openbare ruimte A en B
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
1. beslissen op aanvragen om vergunningen voor toewijzing van dagplaatsen (artikel 13 van de Nadere regelen Gouda 2009)
|
2. toewijzen van standwerkerplaatsen (artikel 14 van de Nadere regelen Gouda 2009 )
|
3. gelasten van vergunninghouders om zich onmiddellijk van de markt te verwijderen (artikel 11 van de Marktverordening Gouda 2009)
|
4. beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om gebruik te maken van een andere dan elektrische verlichting of van het verbod om elektriciteit te betrekken van een ander dan degene door het college voor het leveren daarvan is aangewezen, of om zelf hierin te voorzien (artikel 27 van de Nadere regelen Gouda 2009)
|
5. beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om op de standplaats gebruik te maken van luidsprekers, versterkers en andere middelen ter versterking van het geluid of van het verbod om radio's, cd-spelers en overige geluidsapparatuur op de standplaats aanwezig te hebben voor een ander doel dan de verkoop daarvan (artikel 28 van de Nadere regelen Gouda 2009)
|
6. beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om verwarmingstoestellen of bak- en kookinstallaties te gebruiken en het daarbij stellen van voorwaarden (artikel 29 van de Nadere regelen Gouda 2009)
|
7. beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod om tijdens de duur van de markt op het marktterrein met goederen of waren ten verkoop rond te rijden of te lopen, slechts voor zover het betreft de verkoop van alcoholvrije dranken en geringe eet- en drinkwaren ten behoeve van de vergunninghouders (artikel 31 van de Nadere regelen Gouda 2009)
|
8. verbieden van de handel in bepaalde artikelen gedurende een bepaalde termijn, indien dit in het belang van de orde op de markt of van de volksgezondheid noodzakelijk wordt geacht (artikel 32 van de Nadere regelen Gouda 2009)
|
|
gemandateerde:
gemeentelijk archeoloog
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
1. stilleggen van werkzaamheden door toepassing van bestuursdwang ingeval van handelen in strijd met artikel 5.2 van de Erfgoedverordening Gouda 2017
|
|
gemandateerde:
voorzitter Jeugdbeschermingstafel
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
Oordeel over treffen individuele voorziening inhoudende dat een voorziening op het gebied van jeugdhulp en verblijf niet zijnde verblijf bij een pleegouder nodig is o.g.v. artikel:
|
§ 1:255 lid 2 BW (n.a.v. verzoek een minderjarige onder toezicht te stellen (VOTS));
|
§ 1:265b lid 2 BW (n.a.v. verzoek tot machtiging om de minderjarige gedurende dag en nacht uit huis te plaatsen (MUHP));
|
§ 6.1.2 lid 5 Jeugdwet (n.a.v. verzoek tot machtiging om een jeugdige in een gesloten accommodatie op te nemen ex art. 6.1.8 Jeugdwet);
|
§ 6.1.9 lid 1 Jeugdwet (n.a.v. verzoek tot spoedmachtiging gesloten accommodatie ex art. 6.1.8 Jeugdwet);
|
§ 6.1.4 lid 3 Jeugdwet (n.a.v. verzoek tot voorwaardelijke machtiging gesloten accommodatie ex art. 6.1.8 Jeugdwet).
|
Het intrekken van een op grond van één van de bovenstaande artikelen getroffen individuele voorziening indien
|
het verzoek is afgewezen.
|
|
Mandaat wordt verleend voor zover dat genomen wordt in het kader van:
|
§ een verzoek ondertoezichtstelling (VOTS) door de Raad van de Kinderbescherming of Openbaar Ministerie als vermeld in artikel 1:255 lid 2 BW;
|
§ een machtigingsverzoek (MUHP) door de Raad van de Kinderbescherming of Openbaar Ministerie als vermeld in artikel 1:265b lid 2 BW;
|
een verzoek gericht op het verkrijgen van een machtiging als vermeld in artikel 6.1.8 Jeugdwet, zoals een verzoek (MUHP) door de coördinator Sociaal Team
|
inhoud van de machtiging
|
Het ten behoeve van een jeugdige die zijn woonplaats heeft binnen de gemeente treffen van individuele voorzieningen op het gebied van jeugdhulp indien en voor zover het betreft:
|
§ voorzieningen inzake preventieve jeugdbescherming; of
|
§ voorzieningen inzake preventieve drang.
|
Dit mandaat wordt verleend voor het treffen van individuele voorzieningen tot maximaal zes maanden preventieve jeugdbescherming of preventieve hulpverlening binnen het drangkader
|
|
gemandateerde:
klachtencoördinator
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
1. bevestigen van de ontvangst van klachten en het verzorgen van correspondentie omtrent de behandeling van klachten
|
|
gemandateerde:
leerplichtambtenaar
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
1. beslissen ter uitvoering van de artikelen 3a, 3b en 15 van de Leerplichtwet 1969
|
|
gemandateerde: privacycoördinator
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
1. Het melden van datalekken op grond van artikel 34a van de Wet bescherming persoonsgegevens en artikel 33 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming
|
|
gemandateerde: projectleider A en beleidsmedewerkers A en B m.b.t. het vakgebied RO
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
1. waarmerken en publiceren van digitale ruimtelijke plannen en het manifest conform artikel 1.2.1 lid 1 en artikel 1.2.2 lid 1 van het Besluit ruimtelijke ordening, onder de voorwaarde, dat gebruik wordt gemaakt van het afgegeven PKI-certificaat van Gemnet dat een voor de gemeente unieke cijfercombinatie bevat
|
gemandateerde:
secretaris van de Bezwaarschriftencommissie Gouda
|
inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan
|
1. bevestigen van de ontvangst van bezwaarschriften en het verzorgen van correspondentie omtrent de behandeling van bezwaarschriften
|
2. verdagen van beslissingen op bezwaarschriften
|
|
III –mandaten aan externen
|
|
Bergings Combinatie Utrecht
|
gemandateerde:
directeuren
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
Wegsleepverordening
|
1. uitoefenen van de bestuursrechtelijke bevoegdheden in verband met het wegslepen, bewaren en teruggeven van motorrijtuigen, conform de Wegsleepprocedure motorrijtuigen gemeente Gouda 2017
|
|
Coöperatie ParkeerService U.A.
|
gemandateerde:
manager Centrale Diensten
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
1. de uitoefening van de in de art. 3, 4, 5 en 6 van de Parkeerverordening 2012 aan burgemeester en wethouders opgedragen bevoegdheden
|
|
Cyclus
……………………………………
|
gemandateerde:
taakopzichter verkeer
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
Verkeer/wegbeheer
|
1. nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen zoals bedoeld in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
|
|
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Hollands Midden
|
gemandateerde:
directeur Publieke Gezondheid
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
1. de onder hem ressorterende personen aan te wijzen als personen die belast zijn met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
|
2. het benoemen van forensisch artsen als gemeentelijk lijkschouwer
|
|
Jeugdbescherming West
|
gemandateerde:
directeur
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
1. Het treffen van een individuele voorziening ex artikel 2.3 Jeugdwet inhoudende dat een voorziening op het gebied van jeugdhulp nodig is. Dit indien en voor zover de voorziening betrekking heeft op niet vrijblijvende jeugdhulp in het vrijwillig kader
|
|
Leger des Heils Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
|
gemandateerde:
directeur
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
1. Het treffen van een individuele voorziening ex artikel 2.3 Jeugdwet inhoudende dat een voorziening op het gebied van jeugdhulp nodig is. Dit indien en voor zover de voorziening betrekking heeft op niet vrijblijvende jeugdhulp in het vrijwillig kader
|
|
Kwintes
………………………
|
gemandateerde:
regiodirecteur Kwintes West en diens plaatsvervanger
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan aan de leidinggevende van Kwintes Vrouwenopvang Midden Holland en de vrouwenhulpverlener
|
Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda
|
1. verlenen of weigeren van de toegang tot de opvang
|
|
Maatschappelijk Centrum Rotterdam e.o.
|
onderdeel van Leger des Heils, St. Welzijns- en gezondheidszorg
|
gemandateerde: directeur
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan aan de manager primair proces en de unitleider van de opvanglocaties in Gouda
|
Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda
|
1. verlenen of weigeren van de toegang tot de opvang
|
|
Mozaïek wonen en Woonpartners Midden-Holland
|
gemandateerde:
directeuren-bestuurders
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
a. het ondermandaat is toegestaan voor het beslissen op aanvragen om een huisvestingsvergunning en verzoeken om het toekennen van urgentie als woningzoekende;
|
b. het ondermandaat kan alleen verleend worden:
|
§ bij Woonpartners Midden Holland aan:
|
- Manager Wonen en/of
|
- Coördinator Klantinformatie & Verhuur
|
§ bij Mozaïek Wonen aan:
|
- Teamleider Woonservicepunt en/of
|
- Teamleider Wonen
|
Huisvestingsverordening Gouda 2015
|
1. uitoefenen van de bevoegdheid tot het verlenen van huisvestingsvergunningen, als bedoeld in artikel 3, tweede lid, artikel 4, tweede lid en derde lid;
|
2. uitoefenen van de bevoegdheid tot het verlenen wijzigen en intrekken van urgentiebeschikkingen, als bedoeld in artikel 7, vierde lid en artikel 10;
|
3. uitoefenen van de bevoegdheid tot het aanbieden van passende woonruimte in verband met urgentie, als bedoeld in artikel 9, tweede lid.
|
Aan het mandaat zijn de volgende instructies verbonden:
|
1. Beschikkingen ten aanzien van urgentie, waarbij afgeweken wordt van het advies van de adviserende
|
instantie, worden vóór afwijzend wordt beschikt, via de beleidsmedewerker woonruimteverdeling, voorgelegd
|
aan de portefeuillehouder wonen en wijkontwikkeling;
|
2. De woningcorporaties rapporteren jaarlijks aan burgemeester en wethouders over de wijze waarop uitvoering
|
is gegeven aan het mandaat.
|
|
Omgevingsdienst Midden-Holland
|
gemandateerde:
directeur
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
Algemeen
|
1. het aanwijzen van ambtenaren, belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Gemeentewet, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Wet milieubeheer, de Woningwet, de Wet ruimtelijke ordening, de Erfgoedwet, de Wet geluidhinder, de Wet bodembescherming en de op deze wetten gebaseerde uitvoeringsbesluiten, alsmede de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2009
|
2. het aanwijzen van ambtenaren, belast met het opstellen van processen verbaal in het kader van artikel 10 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen
|
3. het toepassen van de in de Algemene wet bestuursrecht of in een hierboven genoemde wet of uitvoeringsbesluit opgenomen procedure en het corresponderen naar aanleiding van deze procedures
|
4. het besluiten op grond van artikel 4:18 Algemene wet bestuursrecht inzake dwangsommen bij niet tijdig beslissen, voor zover het een procedure betreft die door de Omgevingsdienst wordt afgehandeld
|
|
Omgevingsdienst Midden-Holland (vervolg)
|
gemandateerde: directeur
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)
|
5. het op grond van artikel 2.4 van de Wabo beschikken op aanvragen om een omgevingsvergunning op grond van artikel 2.1 en/of 2.2 van de Wabo, alsmede aanhakende activiteiten als bedoeld in de Wet Natuurbescherming en de provinciale Milieuverordening
|
6. het afhandelen van meldingen op grond van de Wabo
|
7. het ambtshalve actualiseren, wijzigen en intrekken van omgevingsvergunningen
|
8. het afhandelen van principe-verzoeken
|
9. het overschrijven van een omgevingsvergunning op een andere naam
|
|
Wet milieubeheer, Activiteitenbesluit
|
10. het nemen van beschikkingen op grond van de Wet milieubeheer, zoals maatwerkvoorschriften, gelijkwaardigheidstoetsen en besluiten op aanmeldnotities in het kader van het Besluit milieu-effectrapportage (bij vergunningprocedures)
|
11. de gemeentelijke taken en bevoegdheden op grond van onder andere de artikelen 10.63, 12.13, 12.23, 12.24, 17.2, 17.3, 17.4, 17.15 en 18.2 van de Wet milieubeheer
|
12. het afhandelen van meldingen of het nemen van besluiten in verband met het Activiteitenbesluit of andere besluiten op grond van artikel 8.40 van de Wet milieubeheer
|
|
Wet geluidhinder
|
13.de gemeentelijke taken en bevoegdheden op grond van de Wet geluidhinder en de daarbij behorende uitvoeringsbesluiten zoals onder andere het Besluit geluidhinder (waaronder begrepen het nemen van besluiten en het uitvoeren van taken met betrekking tot sanering van verkeerslawaai) en het uitvoering geven aan de toepasselijke ministeriële regelingen zoals onder andere het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder. Voordat het besluit tot het vaststellen van een hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting wordt genomen, wordt overleg gevoerd met de gemeente in verband met de afstemming met het bestemmingsplan
|
|
Wet bodembescherming
|
14.de gemeentelijke taken en bevoegdheden op grond van de Wet bodembescherming (met uitzondering van artikel 27) en de daarbij behorende uitvoeringsbesluiten, zoals onder andere het Besluit bodemkwaliteit en het uitvoering geven aan de toepasselijke ministeriële regelingen zoals onder andere de Regeling bodemkwaliteit en de Vrijstellingsregeling grondverzet
|
|
Wet openbaarheid van bestuur
|
15. het besluiten op verzoeken om openbare informatie (Wet openbaarheid van bestuur) inzake activiteiten of procedures die door de Omgevingsdienst worden uitgevoerd, inclusief het nemen van verdagingsbesluiten
|
|
Woningwet, Bouwbesluit, Bouwverordening
|
16. het afhandelen van meldingen, zoals bouw, sloop of gebruik ingevolge het Bouwbesluit
|
17. het beschikken op aanvragen om ontheffingen voor bouwlawaai
|
het verrichten van de welstandstoets in geval van sneltoetscriteria
|
|
Wet ruimtelijke ordening, Besluit ruimtelijke ordening, bestemmingsplan
|
19. het beslissen op aanvragen om planschadevergoeding (artikel 6.1), voor zover het besluit in
|
overeenstemming is met het advies van de (planschade)adviseur, dan wel voor zover het besluiten tot
|
(kennelijke) niet-ontvankelijk verklaring en kennelijke ongegrond verklaring betreft
|
20. het aanwijzen van een adviescommissie en het geven van opdracht
|
21. het beslissen op verzoeken tot wraking van adviseurs
|
22. het beslissen op aanvragen toekenning voorschot tegemoetkoming planschade
|
|
Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen
|
23. Het afhandelen van meldingen en andere taken en bevoegdheden ingevolge het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen
|
|
Omgevingsdienst Midden-Holland (vervolg)
|
gemandateerde: directeur
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
Besluit lozingen buiten inrichtingen
|
24.de gemeentelijke taken en bevoegdheden op grond van dit Besluit met betrekking ot bodemenergiesystemen, zoals het stellen van maatwerkvoorschriften en het uitvoeren van toezicht en handhaving
|
|
Algemene plaatselijke verordening Gouda 2009
|
25. het beschikken op aanvragen om ontheffingen in verband met geluidhinder
|
26. het afhandelen van kennisgevingen voor incidentele festiviteiten
|
27. het beslissen op aanvragen om vergunning voor het gebruik van de weg anders dan overeenkomstig bestemming in verband met bouwactiviteiten (artikel 2:5 Algemene plaatselijke verordening Gouda 2009)
|
|
Vaartuigenverordening
|
28. beslissen op aanvragen om ligplaatsvergunningen, op verzoeken om plaatsing op wachtlijst voor ligplaatsvergunning, op verzoeken om overschrijving van een ligplaatsvergunning, en intrekking van ligplaatsvergunningen (artikel 6 tot en met 10)
|
|
Toezicht en handhaving
|
29. het uitvoeren van toezichtsbevoegdheden en -taken met betrekking tot het bepaalde bij of krachtens de Gemeentewet, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Wet milieubeheer, de Woningwet, de Wet ruimtelijke ordening, de Erfgoedwet, de Wet geluidhinder en de Wet bodembescherming, en de op deze wetten gebaseerde uitvoeringsbesluiten, ministeriële regelingen en verordeningen
|
30. het corresponderen naar aanleiding van de toezicht- en handhavingstaken, zoals wraken, waarschuwingen en dergelijke
|
31. het nemen van handhavingsbeschikkingen zoals bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht, te weten last onder bestuursdwang, last onder dwangsom, invorderingsbeschikking, kostenverhaal en intrekking van een vergunning (als sanctie) op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Wet milieubeheer, de Wet geluidhinder, de Woningwet, de Wet ruimtelijke ordening, de Wet bodembescherming en de op deze wetten gebaseerde uitvoeringsbesluiten, ministeriële regelingen en verordeningen
|
32. het opleggen van spoedeisende bestuursdwang op grond van hoofdstuk 5 van de Wabo
|
33. het stilleggen van bouwwerkzaamheden op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Erfgoedwet of de Woningwet
|
34. het toepassen van andere toezicht –en handhavingsbevoegdheden op grond van hoofdstuk 5 van de Wet
|
algemene bepalingen omgevingsrecht en titel 5.2 en 5.3 van de Algemene wet bestuursrecht
|
35. het beschikken op verzoeken van derden om handhaving ten aanzien van (vermeende) overtredingen van een vergunning op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht of ten aanzien van (vermeende) overtredingen van de Wet milieubeheer, de Wet geluidhinder, de Woningwet, de Wet ruimtelijke ordening, de Erfgoedwet en de Wet bodembescherming en de op deze wetten gebaseerde uitvoeringsbesluiten, ministeriële regelingen en verordeningen
|
36. het aanzeggen van mondelinge bestuursdwang voor het opruimen van gevaarlijke stoffen, zoals asbest of andere milieugevaarlijke stoffen en/of het voorkomen van verdere verontreiniging bij incidenten buiten
|
inrichtingen
|
37. het verlenen van opdrachten tot het doen van onderzoek naar of het opruimen van gevaarlijke stoffen en/of het voorkomen van verdere verontreiniging bij incidenten buiten inrichtingen ingeval geen gehoor wordt gegeven aan de mondelinge bestuursdwang dan wel de veroorzaker van het incident onbekend is
|
38.het nemen van handhavingsbeschikkingen bij geconstateerde overtreding van de geluidnormen zoals opgenomen in verleende evenementenvergunningen
|
|
Juridische procedures
|
39. het opstellen en indienen van verweerschriften en andere stukken in het kader van bezwaar- beroeps- en hoger beroepsprocedures en verzoeken om voorlopige voorzieningen
|
40. het machtigen van medewerkers van de Omgevingsdienst om de gemeente te vertegenwoordigen in
|
Hoorzittingen
|
41. het vertegenwoordigen van de gemeente in hoorzittingen in het kader van bezwaar- en gerechtelijke
|
procedures, waaronder beroep, hoger beroep en verzoeken om voorlopige voorzieningen bij de Rechtbank en
|
de Raad van State
|
42.het indienen van (incidenteel) hoger beroep
|
|
Omgevingsdienst Midden-Holland (vervolg)
|
gemandateerde:
directeur
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
Milieu
|
43. ondertekenen van meldingsformulieren op grond van artikel 41 van de Wet bodembescherming en het verstrekken van aanvullende informatie
|
|
Zondagswet
|
44. het beslissen op aanvragen in het kader van (bouw)werkzaamheden om ontheffing om op zondagen geluid te maken dat op meer dan 200 meter van de bron hoorbaar is
|
|
Overig
|
45. het afhandelen van Wabo gerelateerde klachten van derden
|
46. het doen uitgaan van correspondentie samenhangend met de aan de Omgevingsdienst Midden-Holland opgedragen taken, zoals bezoekbevestigingen en ontvangstbevestigingen
|
47. het nemen van beslissingen en verrichten van handelingen in het kader van archiefbeheer met betrekking tot milieu en BWT-taken, voortvloeiend uit de gemandateerde taken, die door de Omgevingsdienst Midden-Holland worden verricht, zoals bedoeld in de Archiefwet 1995
|
48. het verzorgen van kennisgevingen en publicaties van de aan de Omgevingsdienst opgedragen taken
|
49. het doen van een opgave op grond van artikel 41 van de Wet bodembescherming
|
50. het ter inzage beschikbaar stellen van dossierinformatie
|
51. het aangaan van overeenkomsten in het kader van sanering van verkeerslawaai zoals bedoeld in de artikelen 6.8 tot en met 6.10 van het Besluit geluidhinder
|
52. het aangaan van planschadeovereenkomsten bij binnenplanse afwijkingen en kleine buitenplanse afwijkingen van het bestemmingsplan op grond van artikel 2.1 en 2.12 van de Wabo
|
53. het aanleveren van Hogere waardenbesluiten en lasten onder dwangsom voor inschrijving in het openbare register / kadaster op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen
|
54. het aanleveren van gegevens voor het Register Risicosituaties Gevaarlijke Stoffen en het Informatiesysteem Overige Risico’s
|
|
Sociaal Team
|
gemachtigde:
coördinator
|
inhoud van machtiging
|
1. indienen verzoek gericht op het verkrijgen van een machtiging, een spoedmachtiging of een voorwaardelijke machtiging van de kinderrechter om een jeugdige die woonplaats in de gemeente heeft in een gesloten accommodatie te doen opnemen en te doen verblijven (plaatsing in het vrijwillig kader). Deze machtiging wordt verleend voor zover er sprake is van het indienen van een verzoek (ex art. 6.1.8 Jeugdwet) gericht op het verkrijgen van een machtiging in het vrijwillig kader.
|
Dit betreft de gevallen dat er sprake is van instemming met opneming en verblijf van de jeugdige door de wettelijk vertegenwoordiger.
|
2. Het vertegenwoordigen van het college, inclusief het verrichten van handelingen ter voorbereiding daarop, in rechtszittingen naar aanleiding van het indienen van een verzoek door het college als vermeld in artikel 6.1.8 Jeugdwet. De coördinator Sociaal team kan deze machtiging tevens doormachtigen aan medewerkers van het Sociaal team.
|
gemachtigde:
manager
|
inhoud van de machtiging
|
Verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming over maatregel met betrekking tot gezag over minderjarige / artikel 2.4 van de Jeugdwet
|
a. de manager van het Sociaal Team wordt gemachtigd tot het doen van een verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kinderbescherming op basis van artikel 2.4 van de Jeugdwet
|
b. de manager van het Sociaal Team wordt gemachtigd tot het gebruik van de Collectieve Opdracht Routeer Voorziening (CORV). Onder gebruik wordt in ieder geval verstaan het verzenden en ontvangen van elektronische berichten via de CORV waaronder het ontvangen van notificaties, het monitoren, verwerken, registreren en archiveren van elektronische berichten via de CORV en het op basis daarvan verrichten van feitelijke handelingen (bijvoorbeeld het contact opnemen met betrokken partijen en het voeren van overleg)
|
c. de manager van het Sociaal Team kan met betrekking tot de bevoegdheid in het eerste lid machtiging verlenen aan de onder hem ressorterende functionarissen
|
d. de uitoefening van de machtigingen in het eerste en tweede lid geschiedt met inachtneming van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving
|
|
Sociaal Team (vervolg)
|
gemachtigde:
manager
|
inhoud van de machtiging
|
Bij treffen individuele voorziening zo nodig overleg voeren met bevoegd gezag van een school / artikel 2.7, eerste lid, van de Jeugdwet
|
a. de manager van het Sociaal Team wordt gemachtigd tot het zo nodig overleg voeren met bevoegd gezag van een school op basis van artikel 2.7, eerste lid, van de Jeugdwet
|
b. de manager van het Sociaal Team kan met betrekking tot de bevoegdheid in het eerste lid
|
machtiging verlenen aan de onder hem ressorterende functionarissen
|
|
Mededeling vervallen machtiging, besluit geen nieuwe machtiging aan te vragen, aan de Raad voor de Kinderbescherming / artikel 6.1.12, zesde lid, van de Jeugdwet
|
1. de manager van het Sociaal Team wordt gemachtigd tot het doen van mededeling van het vervallen van de machtiging en het besluit geen nieuwe machtiging aan te vragen op basis van artikel 6.1.12, zesde lid, van de Jeugdwet
|
2. de manager van het Sociaal Team kan met betrekking tot de bevoegdheid in het eerste lid machtiging verlenen aan de onder hem ressorterende functionarissen
|
inhoud van de machtiging – ondermandaat toegestaan
|
3. Het bevestigen van de ontvangst van een melding of aanvraag jeugdhulp, het doen van onderzoek naar de aangewezen vorm van jeugdhulp en het opmaken van een verslag hierover op grond van artikel 4 lid 1 t/m 5, artikel 5 en artikel 6 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda
|
4. Het doen van een mededeling tot verlenging van de beslistermijn op grond van artikel 4:13 van de Algemene wet bestuursrecht of opschorting van de termijn voor het geven van een beschikking op grond van artikel 4:14 van de Algemene wet bestuursrecht
|
|
Sociaal Team + Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis
|
gemachtigde:
managers
|
inhoud van de machtiging
|
Aanwijzing door het college van een jeugdhulpaanbieder die verzoek tot onderzoek bij de Raad van de Kinderbescherming kan doen / artikel 3.1 van de Jeugdwet
|
|
1. de manager van het Sociaal Team en de manager Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis worden gemachtigd tot het aanwijzen van een jeugdhulpaanbieder op basis van artikel 3.1 van de Jeugdwet
|
2. de manager van het Sociaal Team en de manager Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis kunnen met betrekking tot de bevoegdheid in het eerste lid machtiging verlenen aan de onder hem ressorterende
|
functionarissen
|
|
Sociaal Team + Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis + Crisisdienst
|
gemandateerde:
managers
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
1. beslissen tot het treffen van een passende tijdelijke maatregel op basis van artikel 4, zevende lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda
|
|
|
Stichting Lelie zorggroep
|
gemandateerde:
regiodirecteur van Groene Hart van de Stichting Lelie zorggroep, locatie De Reling
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan aan de coördinator van De Reling
|
Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda
|
1. verlenen of weigeren van de toegang tot de opvang
|
|
William Schrikker Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
|
gemandateerde:
directeur
|
inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan
|
1. Het treffen van een individuele voorziening ex artikel 2.3 Jeugdwet inhoudende dat een voorziening op het
|
gebied van jeugdhulp nodig is. Dit indien en voor zover de voorziening betrekking heeft op niet vrijblijvende
|
jeugdhulp in het vrijwillig kader
|