Gemeenteblad van Boxtel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Boxtel | Gemeenteblad 2018, 281782 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Boxtel | Gemeenteblad 2018, 281782 | Verordeningen |
Verordening op de heffing en de invordering van leges 2019
De raad van de gemeente Boxtel;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 20 november 2018;
gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;
Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Leges worden niet geheven voor:
het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een beschikking die verband houdt met grootschalige tijdelijke activiteiten (evenementen) met niet commerciële doeleinden die een lokaal belang dienen en een duidelijk p.r.-element bevatten, voor wat betreft de leges zoals genoemd in de volgende onderdelen van de bij deze verordening behorende tarieventabel: 1.19.9.1, 1.15.1, 1.16.1, 1.18.3, 1.19.5, 1.19.6, 3.1.1, 3.1.2, 3.1.3, 3.2.1, 3.5.1.
Artikel 4 Maatstaven van heffing en tarieven
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota, aanslag of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 6 Termijnen van betaling
Artikel 8 Vermindering of teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 9 Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijzigingen van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.
Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2019
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister n.v.t.
Hoofdstuk 6 Vervallen (Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens)
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet 2014 n.v.t.
Hoofdstuk 12 Leegstandwet n.v.t.
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie n.v.t.
Hoofdstuk 14 Vervallen (Markten)
Hoofdstuk 15 Vervallen (Winkeltijdenwet)
Hoofdstuk 17 Kabels en leidingen
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen, berekening van bouwkosten en leges
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 6 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 7 Bestemmingsplan, wijzigingsplan, uitwerkingsplan
Hoofdstuk 8 Verplicht advies agrarische commissie
Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen
Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014 n.v.t.
Hoofdstuk 5 Marktstandplaatsen n.v.t.
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Tarieven gemerkt met * vallen onder de wijzigingsbevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders als bedoeld in artikel 9 van de Legesverordening.
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart*
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen*
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Dit hoofdstuk is vervallen op 1 januari 2019.
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken*
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet 2014
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Dit hoofdstuk is vervallen en overgebracht naar titel 3, hoofdstuk 5 (Marktstandplaatsen).
Dit hoofdstuk is vervallen en overgebracht naar titel 3, hoofdstuk 6 (Winkeltijdenwet).
Hoofdstuk 17 Kabels en leidingen
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen, berekening van bouwkosten en leges
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 6 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 7 Bestemmingsplan, wijzigingsplan, uitwerkingsplan
Hoofdstuk 8 Verplicht advies agrarische commissie
Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen
Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Hoofdstuk 5 Marktstandplaatsen
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of vrijstelling in het kader van de Winkeltijdenwet |
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
Bijlage - Overzicht als bedoeld in onderdeel 2.1.1.1.1 van de tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2019
Toelichting wijzigingen, behorende bij de Legesverordening 2019.
Artikel 9 Overdracht van bevoegdheden
De verwijzing naar de tariefbepaling over de Wet bescherming persoonsgegevens is geschrapt. Dit houdt verband met het vervallen van voornoemde wet en de inwerkingtreding van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Titel 1 Algemene dienstverlening
De tarieven zijn van rijkswege gemaximeerd. Voor 2019 zijn deze tarieven verhoogd (+2,2% v.w.b. gemeentelijk kostendeel; +15,5% v.w.b. rijkskosten). De legestarieven zijn hierop aangepast. Het tarief voor een regulier paspoort wordt € 71,37 (was € 65,30). Een ID-kaart gaat € 56,83 kosten (was € 51,08).
In tariefbepaling 1.2.6 is een toeslag opgenomen voor het geval een reisdocument of identiteitskaart met spoed geleverd moet worden. De bepaling is meer afgestemd op de tekst van het Besluit Paspoortgelden.
Hoofstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
In hoofdstuk 9 waren specifieke tariefbepalingen opgenomen welke aangemerkt kunnen worden als verstrekkingen uit de basisregistratie personen (hoofdstuk 4). Het betreft in deze een bewijs van in leven zijn (1.9.1.2 oud), een uittreksel uit het persoonsregister of de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (1.9.1.4 oud), een bewijs van Nederlanderschap (1.9.1.5 oud) en overige verklaringen betreffende een persoon (1.9.1.6 oud). Voornoemde bepalingen zijn geschrapt. In deze is dan het (algemene) tarief van toepassing voor een verstrekking waarvoor de basisregistratie personen geraadpleegd moet worden (1.4.2). Het tarief wordt dan € 11,75. Dit tarief is afgeleid van het tarief dat op basis van de hiervoor genoemde specifieke tariefbepalingen was opgenomen. Verder is de degressieve tariefstelling in 1.4.2 geschrapt (lager tarief naarmate er meer verstrekkingen zijn). Hieraan wordt in de praktijk geen toepassing gegeven.
In 1.9.1.3 was een tarief opgenomen voor legalisatie van een handtekening of foto. Het legaliseren van een foto komt niet voor. Het begrip ‘foto’ is daarom uit de voornoemde bepaling geschrapt.
In 1.9.2 was geregeld dat voor het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand het tarief geldt zoals opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. Vanwege de uniformiteit is deze bepaling verplaatst naar 1.1.7
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de W et bescherming persoonsgegevens
Dit hoofdstuk is vervallen. Dit houdt verband met het vervallen van de Wet bescherming persoonsgegevens en de inwerkingtreding van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Artikel 12, vijfde lid, van de AVG bepaalt dat de behandeling van een verzoek tot inzage, rectificatie, gegevenswisseling en dergelijke kosteloos is. Dit is anders indien verzoeken van betrokkene kennelijk ongegrond of buitensporig zijn. In een dergelijke situatie mag ook geweigerd worden aan het verzoek gevolg te geven.
Onder 1.7.5.5 van dit hoofdstuk is een tariefbepaling opgenomen voor het verstrekken van een exemplaar van de drank- en horecaverordening. Aangezien deze regeling niet (meer) bestaat, kan de betreffende bepaling geschrapt worden.
Dit hoofdstuk is vervallen en overgebracht naar een nieuw hoofdstuk 5 (Marktstandplaatsen) in titel 3. Het Europese Hof van Justitie heeft namelijk beslist dat detailhandel in goederen een ‘dienst’ is in de zin van de Dienstenrichtlijn. Voor dergelijke diensten zijn in titel 3 tariefbepalingen opgenomen. Overigens heeft Boxtel geen legesbepalingen voor marktstandplaatsen. Toch wordt het hoofdstuk als zodanig in de tarieventabel genoemd om aansluiting te blijven houden met de modelverordening van de VNG.
Om dezelfde reden als hiervoor genoemd bij Hoofdstuk 14, vervalt titel 1, hoofdstuk 15 (Winkeltijdenwet). Dit hoofdstuk is overgebracht naar titel 3, hoofdstuk 6 (Winkeltijdenwet).
In deze is wel een tariefbepaling opgenomen. Verder wordt in de tariefbepaling gesproken over een vergunning, ontheffing of vrijstelling op grond van de Winkeltijdenwet. Over een vergunning wordt in voornoemde wet echter niet gesproken. Daarom is het begrip ‘vergunning’ uit de betreffende tariefbepaling geschrapt.
Hoofdstuk 17 Kabels en leidingen
In dit hoofdstuk zijn tarieven opgenomen ter zake van meldingen, instemmingsbesluiten en vergunningen op grond van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI). De huidige tariefbepalingen sluiten niet meer aan bij de nieuwe AVOI. Een en ander is thans met elkaar in overeenstemming gebracht.
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning (bouwkosten)
De hoogte van de (basis)leges wordt bepaald door de bouwkosten en de bijbehorende tarieven (2.3.1). De bouwkosten worden gebaseerd op normbedragen die als bijlage bij de tarieventabel door de raad zijn vastgesteld. Deze bedragen worden jaarlijks geactualiseerd. Hierbij wordt uitgegaan van de bedragen die jaarlijks worden vastgesteld door het Regionaal Overleg Eindhoven Bouwtoezicht (ROEB).
Uitgangspunt is om de tarieven trendmatig met 2% te verhogen.
De normbedragen die gebruikt worden om de bouwkosten te bepalen, liggen in 2019 gemiddeld 4% hoger dan die van 2018. Daarom zijn de tarieven dusdanig aangepast dat gemiddeld genomen in 2019 een opbrengst wordt verkregen die 2% hoger ligt dan in 2018.
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning (kappen)
Tariefbepaling 2.3.8 gaat over vergunningaanvragen betreffende het vellen of doen vellen van houtopstanden. Hierbij wordt ook verwezen naar de provinciale bomenverordening. Deze regeling bestaat niet (meer). Het betreffende tekstdeel is daarom geschrapt.
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning (Omgevingsvergunning in twee fasen)
De tariefbepalingen 2.3.10, 2.3.10.1 en 2.3.10.2 (Omgevingsvergunning in twee fasen) zijn vervallen. Dit betrof overgangsrecht in verband met de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, dat nu geen toepassing meer vindt.
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning (Verklaring van geen bedenkingen)
Per 1 januari 2019 gaat de provincie de kosten voor het afhandelen van een aanvraag tot het verstrekken van een “Verklaring van geen bedenkingen” (Vvgb) doorbelasten aan de gemeenten. Een Vvgb kan van toepassing zijn als bij het beoordelen van een Wabo-vergunning een natuurtoets nodig is. De gemeenten kunnen voornoemde kosten alleen doorberekenen aan de aanvrager van de vergunning als in deze een tariefbepaling in de verordening is opgenomen. De tarieventabel van de gemeente Boxtel voorziet reeds hierin. De tariefbepalingen zijn opgenomen in 2.3.14. Hierbij is gekozen voor de zogenaamde “begrotingsconstructie”. De aanvrager krijgt dan vóór het in behandeling nemen van de aanvraag een raming van de kosten.
Tariefbepaling 2.4.2 voorziet in een kortingsregeling van 10% op de legestarieven voor omgevingsvergunningen indien de coördinatieregeling wordt toegepast. Deze bepaling is vanaf inwerkingtreding van de coördinatieverordening opgenomen in de tarieventabel en is bedoeld initiatiefnemers te stimuleren te kiezen voor een gecoördineerde behandeling van de voor hun initiatief benodigde besluiten. Inmiddels is gebleken dat het toepassen van de coördinatieregeling voordelig is voor alle belanghebbenden waaronder de initiatiefnemer en is het niet meer nodig deze toepassing te stimuleren door een kortingsregeling. Daarom kan voornoemde tariefbepaling geschrapt worden.
Hoofdstuk 8 Verplicht advies agrarische commissie
De Adviescommissie Agrarische Bouwaanvragen heeft het tarief voor 2019 verhoogd naar € 725,00 exclusief BTW. Het legestarief is dienovereenkomstig aangepast.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-281782.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.