Besluit tot wijziging van de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning Vught 2017

Het college van burgemeester en wethouders;

 

Gelet op:

de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015,

de Verordening maatschappelijke ondersteuning Vught 2017 ev,

het Besluit nadere regels maatschappelijke ondersteuning Vught 2017

en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht,

Besluit:

 

Vast te stellen het Besluit tot wijziging van de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning Vught 2017

I.

Aan paragraaf 3.1.1 toevoegen “all-inclusive” na het woord “beschermd wonen”.

II.

In paragraaf 4.1.4. de regel “Voor de mantelzorger geldt een vergoeding aan de aanbieders van € 16,00 per uur” verwijderen.

III.

Paragraaf 4.2.2.2 verwijderen.

IV.

In paragraaf 4.2.3.4 de woorden “in de vorm van PGB” verwijderen.

V.

Aan paragraaf 4.2.4.2 de woorden “of financiële tegemoetkoming” toevoegen na de woorden “persoonsgebonden budget”.

VI.

Paragraaf 4.3.4 wordt vervangen door:

“4.3.4 Vorm van de voorziening

Bij de verstrekking van vervoersvoorzieningen kan onderscheid gemaakt worden tussen twee vormen:

  • *

    vervoersvoorziening in natura

    Collectief vervoer wordt in natura verstrekt. Het aantal zones is gemaximeerd op 800 voor ingezetenen van de voormalige gemeente Vught. Bij toekenning gedurende het jaar worden zones naar rato toegekend.

  • *

    vervoersvoorziening in de vorm van een persoonsgebonden budget

    Een persoonsgebonden budget is niet mogelijk indien de cliënt is aangewezen op collectief vervoer. Het persoonsgebonden budget voor de kosten van het gebruik van de taxi of rolstoeltaxi wordt op declaratiebasis verstrekt.”

VIII.

Paragraaf 4.5.4.1 omschrijving resultaat vervangen door:

“4.5.4.1 Omschrijving resultaat

Het realiseren van een situatie waarin de klant in staat wordt gesteld zich zo snel mogelijk weer op eigen kracht te handhaven door het bieden van een veilige en afgeschermde woonomgeving waar samenhangende zorg wordt geboden aan klanten die door hun beperkingen niet in staat zijn zelfstandig te leven en mogelijk een gevaar vormen voor zichzelf en anderen.

Woonzorgcombinaties

Binnen beschermd wonen worden drie woonzorgcombinaties onderscheiden:

  • 1.

    Beschermd wonen all-inclusive

    Voorziening voor mensen (18+) met een psychiatrische diagnose die zijn aangewezen op 24 uurs hulp/zorg, veel nabijheid nodig hebben en hun hulpvraag vaak niet langer dan 30 min. uit kunnen stellen. Bewoners nemen een all-inclusive pakket af. D.w.z. dat alle begeleiding/dagbesteding van gemiddeld 10 uur per week, woonlasten, vaste lasten, eten, schoonmaak, toezicht, e.d. op lasten komen van de zorgaanbieder. De klant betaalt een eigen bijdrage voor verblijf, ingehouden door het CAK.

  • 2.

    Beschermd wonen Thuis

    Voorziening voor mensen (18+) met een psychiatrische diagnose die een beroep kunnen doen op 24 uurs hulp/zorg op afroep met 24 uurs bereikbaarheid, en hun hulpvraag vaak niet langer kunnen uitstellen dan 60 minuten. Er is altijd sprake van scheiden van zorg en wonen. Dit betekent dat klant zelfstandig huurt en alle vaste lasten op zich neemt. Alle begeleiding van gemiddeld 10 uur per week, dagbesteding, schoonmaak, toezicht, e.d. komen op lasten van de zorgaanbieder. Klant kan meer eigen regie voeren dan in beschermd wonen all-inclusive. Klant betaalt een eigen bijdrage voor begeleiding aan het CAK.

  • 3.

    Beschermd wonen Begeleid

    Voorziening voor mensen (18+) met een psychiatrische diagnose die een beroep kunnen doen op hulp/zorg op afroep met 24 uurs bereikbaarheid en hun hulpvraag langer dan 4 uur kunnen uitstellen. Er is altijd sprake van scheiden van wonen en zorg. Het gaat om gemiddeld 6 uur per week begeleiding en/of assistentie en dagbesteding. Klant kan meer eigen regie voeren dan bij beschermd wonen Thuis. Klant betaalt een eigen bijdrage voor begeleiding aan het CAK.”

VIII.

Paragraaf 4.5.4.3 Centrale toegang vervangen door:

“4.5.4.3 Centrale toegang

Vanaf 1 januari 2016 wordt in de regio de Meierij en Bommelerwaard gewerkt met een expertteam voor beschermd wonen dat sociale (wijk)teams ondersteunt bij het verlenen van deze toegang.”

IX.

Paragraaf 4.5.4.4 toevoegen:

“4.5.4.5 Verhuizing binnen samenwerkende regio (Meierij en Bommelerwaard)

Wanneer sprake is van verhuizing van een cliënt binnen de regio Meierij en Bommelerwaard, dan wordt de lopende beschikking automatisch door de ontvangende gemeente overgenomen en door de vertrekkende gemeente tegelijkertijd beëindigd.”

X.

De titel van hoofdstuk 5 vervangen door “Hoofdstuk 5 Natura, persoonsgebonden budget en financiële tegemoetkoming”

XI.

Paragraaf 5.1 vervangen door:

“Paragraaf 5.1 Inleiding

Op basis van de wet zijn er twee verstrekkingsvormen voor maatwerkvoorzieningen. De eerste mogelijkheid is de voorziening in natura. Daarmee wordt bedoeld dat het college de cliënt een voorziening verstrekt, die hij of zij kant en klaar krijgt. Met de voorziening die de cliënt in natura krijgt moet het probleem voldoende opgelost zijn.

 

De tweede mogelijkheid is de in de wet verplicht gestelde mogelijkheid een alternatief te ontvangen in de vorm van een persoonsgebonden budget. Voor het persoonsgebonden budget geldt het trekkingsrecht. Dat wil zeggen dat de betaling van hulpverleners verloopt via de SVB. Een uitzondering geldt voor eenmalige PGB’s, die kan de gemeente zelf uitbetalen.

 

Uit deze twee verstrekkingsvormen vloeit voort een derde mogelijkheid namelijk die in de vorm van een financiële tegemoetkoming in de kosten van de voorziening. De vraag of een voorziening in natura moet worden geleverd, dan wel in de vorm van een financiële tegemoetkoming voor kosten van de voorziening, zal van een aantal factoren afhankelijk zijn.”

XII.

Paragraaf 5.2.2.1 onder Kwaliteit van de dienstverlening de woorden “(met uitzondering hulp die wordt aangeboden door het sociale netwerk)” toevoegen na “PGB”.

XIII.

Aan de beleidsregels toevoegen:

“5.2.3 Financiële tegemoetkoming

Een financiële tegemoetkoming kan een geschikt alternatief zijn voor een persoonsgebonden budget als bijdrage in de kosten voor een maatwerkvoorziening.

5.2.3.1 Voorwaarden om in aanmerking te komen voor een financiële tegemoetkoming.

Een financiële tegemoetkoming kan worden verstrekt indien een persoonsgebonden budget niet in voldoende mate compenserend werkt en er sprake is van aannemelijke meerkosten die voortkomen uit de belemmeringen. De wijze van verantwoording moet passend zijn bij de aard en omvang van de voorziening. Denk daarbij van het aannemelijk maken van plaatsvinden waar een vergoeding voor wordt verstrekt. Dit kan zijn op declaratiebasis.”

XIV.

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2019.

 

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vught in de vergadering van 6 november 2017,

Burgemeester en wethouders van Vught,

de secretaris,

drs. H.C. de Visch Eybergen

de burgemeester,

R.J. van de Mortel

Naar boven