Gemeenteblad van Berkelland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Berkelland | Gemeenteblad 2018, 280462 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Berkelland | Gemeenteblad 2018, 280462 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland houdende regels omtrent privacy Privacy beleid Gemeente Berkelland
De gemeente Berkelland heeft persoonsgegevens nodig om haar taken uit te kunnen voeren. Zonder de verwerking van persoonsgegevens is het onmogelijk om bijvoorbeeld aan een inwoner een paspoort te verstrekken of een vergunning te verlenen. De inwoner moet er hierbij op kunnen vertrouwen dat de gemeente zorgvuldig en veilig met persoonsgegevens omgaat.
De gemeente verzamelt voor de uitvoering van haar taken persoonsgegevens en slaat deze op voor de dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen. Hierbij kan het gaan om de gegevens in de gemeentelijke basisregistratie personen, de registratie van bijstandsgerechtigden, het bijhouden van gegevens voor bouwaanvragen en het bijhouden van gegevens van mensen met een Wmo- of jeugdhulpvoorziening. De gemeente Berkelland werkt daarnaast samen met een breed scala aan partners in het maatschappelijke veld en deelt daarin, waar dit nodig is voor de uitoefening van haar taak, ook persoonsgegevens.
Uit onder meer publicaties van de Autoriteit Persoonsgegevens en de regelmaat waarin het onderwerp aandacht krijgt in de media blijkt dat het verwerken van persoonsgegevens zorgvuldig moet gebeuren. Het niet adequaat verwerken van persoonsgegevens kan zelfs leiden tot onacceptabele situaties. Bijvoorbeeld als iemands identiteit wordt ‘gestolen’ en vervolgens wordt misbruikt.
Een juiste toepassing van de wettelijke regels acht het college van burgemeester en wethouders dan ook van groot belang.
De gemeente heeft de taak om er voor te zorgen dat de personen over wie de gemeente gegevens bijhoudt (of laat bijhouden), op een passende manier beschermd worden tegen de risico’s van de informatiemaatschappij. Dit privacy beleid vormt een nadere uitwerking van de wettelijke regelgeving. Het college streeft een zorgvuldige verwerking van persoonsgegevens na. Het beschermen van persoonsgegevens kan overigens niet geborgd worden zonder adequate informatiebeveiliging. Het privacy beleid hangt daarom ook nauw samen met het informatiebeveiligingsbeleid van de gemeente Berkelland, waarin de gemeente het geheel van technische- en organisatorische maatregelen beschrijft en daarmee ook invulling geeft aan de beveiliging van informatie en persoonsgegevens.
2 Visie en doelstelling bescherming van persoonsgegevens
Dit privacy beleid verwoordt de bestuurlijke visie van het college van burgemeester en wethouders van Berkelland op privacy zoals deze besloten ligt in de Europese en Nederlandse privacywetgeving.
De gemeente Berkelland respecteert de privacy van natuurlijke personen, zoals inwoners, ondernemers en medewerkers, en zorgt, door het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens, voor maatschappelijk vertrouwen en draagvlak.
Dit privacy beleid, geeft handvatten voor het beantwoorden van vragen op het gebied van privacy. Er wordt onder meer aandacht besteed aan:
Privacy beleid is niet zozeer een extra last; het biedt ook voordelen. Door de bescherming van de persoonsgegevens te borgen in de werkprocessen:
Dit privacy beleid is van toepassing op alle verwerkingen van persoonsgegevens waarvoor de gemeente verantwoordelijk is in de zin van de Europese Algemene verordening gegevensbescherming en aanverwante wet- en regelgeving. Dit beleid is dan ook bedoeld als handvat voor de burger om de gemeente te kunnen volgen en aanspreken op het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens.
Dit beleid regelt de nadere uitwerking van de Algemene verordening gegevensbescherming (hierna ook: de AVG). De in de AVG opgenomen definities en overige normen zijn onverkort van toepassing.
Gegevensbescherming kan alleen gerealiseerd worden door het borgen van informatieveiligheid. Voor informatieveiligheid streeft de gemeente er naar te voldoen aan de kaders van de Strategische en Tactische Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (de zogeheten BIG). Naast de AVG bevat een groot aantal andere wetten specifieke vereisten voor gegevensverwerking. Denk hierbij onder andere aan:
4 Governance en organisatorische borging gegevensverwerking
Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de gemeenteraad zijn de verantwoordelijke voor verwerking van persoonsgegevens, zoals bedoeld in de AVG.
4.2 Verantwoordelijkheid voor uitvoering van beleid
De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van beleid ligt bij de gemeentesecretaris. Aan deze verantwoordelijkheid geeft hij mede invulling door zorg te dragen voor voldoende kennis en bewustzijn van zorgvuldige verwerking van persoonsgegevens bij alle betrokken medewerkers.
De gemeentesecretaris stelt tevens de procedures vast waarin de werkwijze ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens is geregeld.
4.3 Functionaris gegevensbescherming (FG)
Het gemeentebestuur benoemt een Functionaris Gegevensbescherming (hierna ook: FG), zoals bedoeld in de artikelen 37, 38 en 39 AVG. De FG is belast met het toezicht op de uitvoering van het privacy beleid van de gemeente.
4.4 De Chief Information Security Officer (CISO)
De Chief Information Security Officer (hierna ook: CISO) coördineert de informatiebeveiliging. De CISO is belast met het toezicht op de betrouwbaarheid van de informatievoorziening en rapporteert hierover aan de directie en het college van burgemeester en wethouders. De uitvoerende taken zijn zoveel mogelijk belegd bij medewerkers in de ambtelijke organisatie voor informatiebeveiliging. De organisatie van de informatiebeveiliging is uitgewerkt in het Informatiebeveiligingsbeleid van de gemeente Berkelland.
4.5 De coördinator privacybescherming en informatieveiligheid (coördinator P&I)
De coördinator privacybescherming en informatieveiligheid (hierna coördinator P&I) ondersteunt de FG en de CISO bij de uitvoering van hun taken.
4.6 Verantwoording aan de gemeenteraad
Net zoals het college jaarlijks aan de gemeenteraad verantwoording aflegt over de gemeentelijke uitgaven, legt het college ook jaarlijks via de P&C cyclus, aan de raad verantwoording af over de uitvoering en realisatie van het privacy beleid.
Naast deze jaarlijkse verantwoording, hebben het college en de burgemeester op grond van de artikelen 169 en 180, tweede lid van de Gemeentewet de actieve informatieplicht om de raad te informeren over bijzonderheden (incidenten) bij gegevensverwerkingen.
5 Verwerkingen van persoonsgegevens
Er zijn diverse beleidsonderwerpen waar verwerking van persoonsgegevens aan de orde is. Zonder uitputtend te willen zijn worden hier de belangrijkste beleidsvelden vermeld:
5.1 Voorwaarden voor verwerking: algemene regels
Hoofdregel is dat persoonsgegevens alleen in overeenstemming met de wet en op behoorlijke en zorgvuldige wijze worden verwerkt. Dit noemen we rechtmatigheid.
Daarnaast mogen persoonsgegevens slechts verzameld worden als daarvoor een precieze doelomschrijving wordt gegeven. Bovendien bepaalt de wet dat persoonsgegevens slechts mogen worden verwerkt voor zover zij toereikend , ter zake dienend en niet bovenmatig zijn. Dit noemen we proportionaliteit.
De betrokkene heeft ook recht op informatie als er persoonsgegevens van hem worden verwerkt. Degene die persoonsgegevens vraagt moet hem onder andere laten weten wie hij is en wat voor gegevens hij waarvoor verwerkt. Dit noemen we transparantie.
Behalve bovenvermelde algemene regels geldt dat er voor elke verwerking van persoonsgegevens een grondslag aanwezig moet zijn. In het merendeel van de gevallen verstrekt de betrokkene de persoonsgegevens zelf. Veel gebruikte gegevens of al bekende gegevens die zijn opgenomen in basisregistraties of andere authentieke bronnen, worden daaruit opgevraagd. Denk hierbij aan: persoonsgegevens, adresgegevens, bedrijfsgegevens, inkomensgegevens, gezinssamenstelling, uitkeringen, onderwijsgegevens, zorgindicaties, etc. Dit is in overeenstemming met het principe van ‘eenmalige uitvraag en meervoudig gebruik’ dat door de overheid en de gemeente wordt voorgestaan. Als voor het uitvoeren van bepaalde wettelijke taken en/ of wet- en regelgeving persoonsgegevens verwerkt moeten worden, dan worden deze gegevens opgevraagd uit de basisregistratie personen (zie artikel 1.7 Wet BRP).
Wat er precies met de verzamelde gegevens gebeurt, is afhankelijk van het doel waarvoor ze verzameld worden. Meestal worden ze in een informatiesysteem opgenomen waar ze alleen toegankelijk zijn voor de medewerkers die belast zijn met het uitvoeren van die specifieke taak. Gegevens worden niet zonder wettelijke grondslag gedeeld. Bijzondere gegevens worden niet verwerkt, tenzij dit nodig is voor het uitvoeren van een wettelijke taak en/ of wet- en regelgeving. Zo kunnen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning en/ of Jeugdwet medische- en gezondheidsgegevens worden gebruikt bij de behandeling van een ondersteuningsverzoek of een hulpvraag.
Het wettelijk kader, zoals hiervoor beschreven, is bepalend bij het formuleren van de uitgangspunten van beleid. Het privacy beleid is gestoeld op de volgende beleidsuitgangspunten:
5.3 Privacy Impact assessment (PIA)
Op het moment dat er sprake is van een verhoogd risico bij het gebruik van persoonsgegevens, worden de privacy risico’s in kaart gebracht door een Privacy Impact Assessment (PIA). Door middel van een PIA zal moeten worden aangetoond dat de privacy voldoende is gewaarborgd en worden de al dan niet te nemen maatregelen gemotiveerd. Pas nadat de PIA is uitgevoerd en de maatregelen zijn getroffen die nodig zijn om de risico’s te beperken, verwerkt de gemeente de persoonsgegevens. In geval van het verwerken van bijzondere persoonsgegevens en profilering wordt altijd een PIA uitgevoerd.
Over de inhoud van de PIA worden de FG en de CISO om advies gevraagd.
De gemeente gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. Toch kan het voorkomen dat onbevoegde personen toegang krijgen tot persoonsgegevens, of persoonsgegevens kwijt zijn geraakt. In dat geval spreken we van een datalek. Wanneer er een datalek is vastgesteld, wordt direct actie ondernomen aan de hand van het protocol datalekken. De afhandeling van het datalek is de verantwoordelijkheid van de FG. De FG houdt een logboek bij waarin datalekken zijn opgenomen.
Door het borgen van de privacyaspecten aan het begin van het inkoop, ontwikkel- en inrichtingsproces wordt ervoor gezorgd dat inbreuk op de privacy van de betrokkenen zo veel mogelijk wordt beperkt. Met name bij de aanschaf, ontwikkeling en inrichting van ICT (infrastructuur) en/of applicaties moet hier aandacht voor zijn.
Onder privacy by design maatregelen verstaan wij onder meer het afsluiten van verwerkersovereenkomsten, toegangsbeveiliging, encryptie, verwijderen van persoonsgegevens en dataminimalisatie. Het nadenken over privacy by design is van groot belang om het voldoen aan de normen op het gebied van privacy te borgen.
6 Functionaris Gegevensbescherming
Voor de uitoefening van zijn toezichthoudende functie beschikt de FG over alle bevoegdheden die daarvoor redelijkerwijs noodzakelijk zijn.
De FG kan een onderzoek instellen naar de wijze waarop in verband met de verwerking van persoonsgegevens, in een bepaald geval dan wel in het algemeen belang, de persoonlijke levenssfeer wordt beschermd.
De FG kan voor zijn onderzoek gebruik maken van de diensten van derden.
De FG deelt zijn bevindingen aan het betreffende bestuursorgaan mee en doet zo nodig aanbevelingen.
Als persoonsgegevens door de gemeente worden verwerkt, heeft degene van wie de persoonsgegevens worden verwerkt een aantal rechten. De teams of proceseigenaren voeren de taken uit met betrekking tot de rechten van betrokkene, zoals omschreven in de AVG. Het gaat hierbij om de volgende rechten:
Om gebruik te maken van zijn/haar rechten kan de betrokkene een verzoek indienen. Dit verzoek kan zowel schriftelijk, als via de website van de gemeente ingediend worden.
De gemeente verstrekt de betrokkene onverwijld en in ieder geval binnen een maand na ontvangst van het verzoek informatie over het gevolg dat aan het verzoek is gegeven. Afhankelijk van de complexiteit van de verzoeken en van het aantal verzoeken kan die termijn indien nodig met nog eens twee maanden worden verlengd. De gemeente stelt de betrokkene binnen één maand na ontvangst van het verzoek in kennis van een dergelijke verlenging. Wanneer de betrokkene zijn verzoek elektronisch indient, wordt de informatie indien mogelijk elektronisch verstrekt, tenzij de betrokkene anderszins verzoekt.
Als het verzoek niet wordt opgevolgd, is er de mogelijkheid om bezwaar te maken bij de gemeente. Aan de hand van een verzoek kan de gemeente aanvullende informatie opvragen om zeker te zijn van de identiteit van de betrokkene.
Als de gemeente een wettelijke verplichting niet nakomt, kan de betrokkene een klacht indienen. Op de website van de gemeente Berkelland maakt de gemeente bekend op welke manier dat mogelijk is.
Dit beleid treedt in werking na vaststelling door het college van burgemeester en wethouders. Het beleid wordt iedere drie jaar geëvalueerd en indien nodig herzien.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-280462.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.