Gemeenteblad van Aalsmeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Aalsmeer | Gemeenteblad 2018, 279881 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Aalsmeer | Gemeenteblad 2018, 279881 | Beleidsregels |
Beleidsregels subsidiëring exploitatie sportaccommodaties in de gemeente Aalsmeer 2018
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In de beleidsregels wordt verstaan onder:
bezettingsgraad: een percentage dat aangeeft in welke mate de totaal beschikbare capaciteit daadwerkelijk wordt benut. De totaal beschikbare capaciteit van een gymnastieklokaal (1 zaaldeel) wordt gesteld op 3920 uur, een sportzaal (2 zaaldelen) op 7840 uur en een sporthal (3 zaaldelen) op 11760 uur.
Artikel 2. Doel en indicatoren
De exploitant exploiteert de sportaccommodaties gericht op het voor de inwoners van Aalsmeer bereiken van een optimaal rendement zoals beschreven in de vigerende Sportnota van Aalsmeer. De exploitant neemt daarbij als uitgangspunt het door haar opgestelde bedrijfsplan, de tussen de gemeente en de exploitant afgesloten huurovereenkomsten en de vigerende statuten.
Artikel 3. Aard van de activiteiten
De exploitant zal bij de exploitatie van sportaccommodaties zich primair richten op de belangen van de inwoners van Aalsmeer. Dit impliceert dat de accommodaties bij voorrang aan niet commerciële sport-, spel-, maatschappelijke en recreatieorganisaties uit Aalsmeer ter beschikking wordt gesteld. Algemene Voorwaarden van de exploitant dienen hier op aan te sluiten.
1. De exploitant draagt zorg voor het voor eigen rekening en risico exploiteren van de sport
accommodaties. De subsidie die de gemeente voor deze activiteiten verleent is gebaseerd op
(het tekort van) de door de exploitant opgestelde exploitatiebegroting.
2. De hoogte van de door de vennootschap gehanteerde tarieven zijn gerelateerd aan de subsidie.
De vennootschap dient hier het maatschappelijke karakter in overweging te nemen. Een ver-
hoging van een tarief vormt onderwerp van gesprek tussen de vennootschap en de gemeente
en kan invloed hebben op de hoogte van de subsidietoekenning.
De aanvraag voor subsidieverlening voor exploitatie sportaccommodaties wordt vóór 1 oktober voorafgaand aan het subsidiejaar ingediend en bevat ten minste:
Artikel 6. Verplichtingen aan de subsidie
Naast de algemene verplichtingen zoals vastgelegd in de ASV gelden de volgende bijzondere verplichtingen.
De exploitant stelt eens per vijf jaar een uitgewerkt bedrijfsplan op voor de komende vijf jaar en stelt deze mede ter beschikking aan de gemeente. In dit bedrijfsplan wordt in ieder geval vastgelegd: op welke wijze de sportaccommodaties worden geëxploiteerd, welk beleid zal worden gevoerd met betrekking tot tarieven en gebruiksvergoedingen en bijkomende voorwaarden en alle andere zaken die de exploitant met betrekking tot de exploitatie van de sportaccommodaties van belang acht;
Ingeval externe factoren, waaronder veranderingen in wet- en/of regelgeving, afwijkingen ten opzichte van het bedrijfsplan noodzakelijk maken, zal de exploitant de afwijkingen melden aan de gemeente. De gemeente en de exploitant treden als dan nader in overleg en stellen vast welke gevolgen de wijzigingen voor het bedrijfsplan hebben en in welke mate de financiële consequenties (positief of negatief) van invloed zijn op de hoogte van de subsidie.
De exploitant zal bij de exploitatie van binnensportaccommodaties alle wettelijke voorschriften in acht nemen. De exploitant voldoet blijvend aan de wettelijke eisen (veiligheid en hygiëne) die op sportzalen, zwembaden en horecabedrijven van toepassing zijn. Tevens voldoet de exploitant aan de van toepassing zijnde normen van de NOC*NSF en de eisen van de Wet Hygiëne Veiligheid Badinrichting en Zwemgelegenheden. Hieronder valt ook de legionella-preventie en bestrijding;
De exploitant onderneemt maatschappelijk verantwoord en richt haar activiteiten bewust op het toevoegen van waarde aan zowel people, planet als profit, zoekt daarin steeds opnieuw een zorgvuldige balans, legt daarover op een actieve en transparante manier verantwoording af en voert daarover met haar stakeholders een open dialoog.
Artikel 7. Subsidievaststelling
Naast de voorwaarden uit de ASV, dient bij de aanvraag tot vaststelling van de subsidie de volgende zaken te worden aangeleverd:
Een overzicht met inzichtelijkheid in kosten en opbrengsten van de exploitant op accommodatieniveau dat een vast onderdeel moet zijn van de verantwoordingsstukken van de exploitant en dat een integraal onderdeel vormt met de jaarrekeningstukken die onderwerp zijn van de controle door een externe accountant;
Artikel 9. Onvoorziene omstandigheden en hardheidsclausule
Het college kan één of meer bepalingen uit deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 december 2018
De secretaris,
mr. F.L. Romkema
De burgemeester,
J.J. Nobel
In september 2015 is de sportbeleidsnota AalsMeer Bewegen 2015-2018 vastgesteld. Deze nota is een actualisatie van Sportief Aalsmeer. Helder komt uit de nota naar voren dat sport belangrijk is voor onze inwoners. Behalve dat het deelnemen en kijken naar sport leuk is, kan sport ook een belangrijke bijdrage leveren aan andere maatschappelijke doelen. Deze bijdrage kan specifieke doelgroepen betreffen (jeugd, ouderen) maar ook bijdragen aan doelstellingen op specifieke thema’s zoals de bestrijding van overgewicht, alcohol- en drugsgebruik en het bevorderen van maatschappelijke participatie en sociale samenhang.
Als gemeente willen wij de sport faciliteren door voorwaardenscheppend beleid en het realiseren en instandhouden van accommodaties en voorzieningen. De belangrijke bijdrage die sport kan leveren aan de gezondheid en levensstijl van onze inwoners wordt ondersteund door de gemeentelijke opdracht en financiering van sportstimuleringsactiviteiten.
De ESA BV is opgericht om een doelmatige exploitatie van de verschillende gemeentelijke sportaccommodaties en –voorzieningen te realiseren én een duidelijk aanspreekpunt te creëren voor de sporters en sportverenigingen. In eerste instantie heeft de contractuele relatie met de exploitant zich beperkt tot de exploitatie van binnensportvoorzieningen en het zwembad, maar recent is dit uitgebreid met de exploitatie van alle buitensportvoorzieningen. De exploitatieovereenkomst met de ESA BV eindigt 31 december 2018.
De exploitatie van de gemeentelijke binnen- en buitensportvoorzieningen is volledig op afstand geplaatst door het overdragen ervan met bijbehorende taken en verantwoordelijkheden aan de exploitant. De relatie tussen gemeente en de exploitant is neergelegd in zakelijke overeenkomsten en de exploitant geeft op haar beurt de verschillende voorzieningen in gebruik aan de diverse sportverenigingen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-279881.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.