Regeling tot wijziging van de beleidsregels maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Almelo

 

Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Almelo;

 

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 4 december 2018;

 

gelet op de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Almelo

 

en artikel 4:81 e.v. Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit:

 

vast te stellen de Regeling tot wijziging van de beleidsregels maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Almelo.

 

Artikel 1

De Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Almelo worden gewijzigd als volgt:

 

A. Beleidsregel 2.1.2 onder Hoofdstuk 2 van de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Almelo komt te luiden:

 

Beleidsregel 2.1-2 Voorzieningen beschermd wonen en opvang

De volgende voorzieningen op het gebied van beschermd wonen en opvang kunnen worden verstrekt:

a. Maatschappelijke opvang

b. Beschermd wonen

a. Maatschappelijke opvang

Het betreft hier de oude Wmo functie opvang. Het doel van deze voorziening is het tijdelijk bieden van onderdak en ondersteuning aan personen die de thuissituatie hebben verlaten, al dan niet in verband met risico’s voor hun veiligheid als gevolg van huiselijk geweld, en die niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de maatschappij. Het resultaat van de inzet van deze voorziening is dat de ondersteuningsvrager op kortere termijn in staat is, om al dan niet met ondersteuning, veilig zelfstandig te wonen.

Uitgangspunt voor maatschappelijke opvang is regiobinding. Degene die op opvang is aangewezen, wordt opgevangen in de regio waar de voorwaarden voor een succesvol traject voor de cliënt optimaal zijn of waar de cliënt aantoonbare binding heeft . Indien hierover geen duidelijkheid ontstaat, is de centrumgemeente van aanmelding de aangewezen centrumgemeente die de cliënt toelaat tot de maatschappelijke opvang. De centrumgemeente waarbij de voorwaarden optimaal zijn of aantoonbare binding is, is de aangewezen centrumgemeente die de cliënt toelaat tot de maatschappelijke opvang. Voor de beoordelingscriteria wordt verwezen naar bijlage 4 model-beleidsregels landelijke toegankelijkheid en regiobinding maatschappelijke opvang. In deze model-beleidsregels is ook een regeling opgenomen met betrekking tot de overdracht van dak- en thuislozen van de ene naar de andere centrumgemeente.

 

b. Beschermd wonen

Beschermd wonen is een gedecentraliseerde Awbz voorziening. Het doel van deze voorziening is het bieden van onderdak, toezicht en ondersteuning aan personen die vooralsnog niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de maatschappij. Het resultaat zou moeten zijn dat de ondersteuningsvrager op kortere dan wel langere termijn in staat is zelfstandig te wonen, zonder zichzelf te verwaarlozen, overlast te veroorzaken en gevaar op te leveren voor zichzelf of de omgeving. Veelal zal dit alleen bereikt kunnen worden door ondersteuning te blijven bieden ook als betrokkene zelfstandig is gaan wonen.

 

De voorziening beschermd wonen kan bestaan uit de volgende componenten:

• Ondersteuning zelfstandig leven en omvat persoonlijke verzorging, individuele begeleiding en toezicht;

• Ondersteuning maatschappelijke deelname en omvat dagbesteding inclusief vervoer van en naar de dagbesteding;

• Woonvoorziening.

 

De componenten worden indien noodzakelijk toegekend. Zo wordt ondersteuning maatschappelijke deelname alleen verstrekt indien voorliggende voorzieningen (onder andere vrijwilligerswerk of dagbesteding binnen een algemene voorziening) niet adequaat, passend of toereikend is.

 

Ondersteuning zelfstandig leven (OZL)

OZL betreft het bevorderen of in stand houden van de zelfredzaamheid door ondersteuning te bieden bij (het omgaan met) psychische klachten, bij praktische vaardigheden (dagelijkse bezigheden regelen, onderhouden, omgaan met geld, organisatie van huishouding, persoonlijke zorg) en ondersteuning bij integratie in de samenleving met aandacht voor wonen, werk en sociaal netwerk. De cliënt kan 24 uur per dag een beroep doen op begeleiding.

 

Deze voorziening maakt altijd deel uit van de voorziening beschermd wonen. Hierbij zijn drie varianten mogelijk, namelijk:

• Standaard begeleiding en toezicht

• Intensieve begeleiding en toezicht

• Zeer intensieve begeleiding en 24-uurs toezicht

 

We spreken over standaard begeleiding als de cliënt wordt geholpen bij de indeling van de dag en bij het omgaan met zijn beperkingen. Begeleiding heeft dagelijks contact met de cliënt om er voor te zorgen dat deze zo goed mogelijk in evenwicht blijft en leert omgaan met mindere perioden en om te kijken hoe cliënt zich kan ontwikkelen. Standaard begeleiding betekent minimaal 8 uren begeleiding per week. De richtlijn voor de aanrijtijd is 15 minuten.

 

Van intensieve begeleiding is sprake wanneer de psychische gesteldheid van cliënt dermate instabiel of zwaar is dat de intensiteit (en daarmee ook de nabijheid en het toezicht) van de begeleiding hoog is. Begeleiding biedt veel structuur, beschermt cliënt en zorgt voor veiligheid. Toezicht op inname en het in beheer hebben van medicatie maakt ook onderdeel uit van deze variant. Intensieve begeleiding betekent minimaal 11 uren begeleiding per week. De richtlijn voor de aanrijtijd is 15 minuten.

 

Zeer intensieve begeleiding kan worden toegekend bij meervoudige problematiek, waarbij behoefte is aan zeer regelmatige begeleiding, persoonlijke verzorging en/of verpleging, voor zover het zorgkantoor of de zorgverzekering hiervoor niet aanspreekbaar is. Cliënt heeft ‘hand in hand’ begeleiding en permanent toezicht nodig, waarbij de zorgaanbieder op elk moment van de dag weet waar de cliënt verblijft. Dit betekent 24-uurs toezicht en aanwezigheid.

De cliënt heeft een combinatie van beperkingen en aandoeningen, zoals ernstige psychiatrische problemen en een lichamelijke ziekte, een lichamelijke of verstandelijke handicap. Naast deze beperkingen is sprake van gedragsproblemen, verslavingen, problematische schulden en/of justitiële problemen.

De begeleiding moet zeer intensief zijn als er bij de cliënt sprake is van een grote onvoorspelbaarheid van gedrag waardoor er niet of nauwelijks volgens protocollen en richtlijnen kan worden gehandeld. Zeer intensieve begeleiding betekent minimaal 18 uren begeleiding per week.

 

Ondersteuning maatschappelijke deelname (OMD)

OMD betreft het bieden van een structurele en zinvolle daginvulling op basis van een welomschreven doel, waar mogelijk gericht op werk of opleiding en bijdragend aan het creëren van dagstructuur. Hierbij wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van algemene voorzieningen. Daarnaast dient de dagbesteding ook passend te zijn. Dit betekent een goede afweging tussen de wensen van de cliënt versus de doelmatigheid voor de aanbieder, voldoende deskundige begeleiding op de dagbestedingslocatie (aangevuld met informele hulp) en afgestemd op de individuele begeleidingsdoelstellingen. Gezamenlijke groepsmomenten vallen hier niet onder.

 

Woonvoorziening

Hierbij zijn drie varianten mogelijk, namelijk:

• Verblijf;

• Compensatie huurlasten en –risico;

• De cliënt voorziet zelf in woonruimte

 

Verblijf

De component verblijf wordt toegekend als de zorgaanbieder de cliënt woonruimte en bijbehorende voorzieningen biedt binnen een instelling en die voor 1-1-2015 een zorgaanbieder was in de zin van de AWBZ. Zie voor een omschrijving van de voorzieningen die onder “verblijf” vallen het beleidskader beschermd wonen Twente.

 

Compensatie huurlasten en –risico

Aan de zorgaanbieder die vóór 1-1-2015 zorg leverde via een persoonsgebonden budget en waarbij cliënten zelf huur betalen kan een compensatie huurlasten en -risico worden toegekend. Hierbij is dan geen sprake van de component verblijf. De toeslag is bedoeld om de huuropbrengst c.q. -risico te compenseren wanneer de draagkracht van de cliënt hierin onvoldoende voorziet.

Voor elk van de hierboven genoemde voorzieningen is een maximum tarief vastgesteld. Deze zijn opgenomen in bijlage 1: Tarieven op het individu toegesneden voorzieningen. Voor de berekening van het persoonsgebonden budget verwijzen we naar Artikel 3.2.

 

Zelfvoorzienend

Wanneer een cliënt zelf huurt van een derde (niet zijnde de zorgaanbieder) komt de zorgaanbieder niet in aanmerking voor de componenten verblijf of compensatie huurlasten.

 

Toeslag bijzondere omstandigheden

Er kunnen zich omstandigheden rond de zorg, de begeleiding, de dagbesteding en/of het verblijf van een cliënt beschermd wonen voordoen waarin voorgaande componenten niet voorzien. Is dit het geval dan kan in uitzonderingsgevallen een toeslag bijzondere omstandigheden worden toegekend. Zorgaanbieder dient hiertoe een onderbouwde aanvraag in bij het Cimot waarin wordt toegelicht waarom de specifiek te nemen extra maatregel of te bieden zorg die nodig is. De hoogte van deze toeslag wordt bepaald door de centrumgemeente Almelo.

 

Landelijke toegankelijkheid beschermd wonen

Net als voor maatschappelijke opvang gelden er voor beschermd wonen regels over landelijke toegankelijkheid. De gemeente Almelo heeft de nadere uitwerking van deze regels onderschreven door ondertekening van het Convenant Landelijke Toegankelijkheid beschermd wonen. Verder hanteert de gemeente Almelo de Handreiking en beleidsregels landelijke toegang beschermd wonen (2016) en de nadere toelichting hierop uit 2017. Deze documenten zijn opgesteld door de VNG en te vinden op www.vng.nl.

B. Het onderdeel “Bedragen beschermd wonen (per jaar)” van bijlage 1 komt te luiden:

 

Ondersteuning zelfstandig leven standaard €24.500

Ondersteuning zelfstandig leven intensief €29.500

Ondersteuning zelfstandig leven zeer intensief €45.000

Ondersteuning maatschappelijke deelname (inclusief vervoer) €10.900

Woonvoorziening verblijf €15.900

Woonvoorziening compensatie huurlasten en –risico €5.000

Toeslag bijzondere omstandigheden ntb

 

 

C. Bijlage 6 van de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Almelo komt te luiden:

 

Bijlage 6 Minimale opleidingseisen/certificering per product

Ondersteuning op grond van de Wmo 2015

Bestaande uit de volgende producten:

Product

eenheid

1.1

Ondersteuning Zelfstandig Leven Volwassenen niveau 1

MBO 4**

1.2

Ondersteuning Zelfstandig Leven Volwassenen niveau 2

MBO 4**

1.3

Ondersteuning Maatschappelijke Deelname Volwassen niveau 1

MBO 4**

1.4

Ondersteuning Maatschappelijke Deelname Volwassen niveau 2

MBO 4**

1.5

Beschermd wonen Ondersteuning Zelfstandig Leven alle niveaus

MBO 4****

1.6

Beschermd wonen Ondersteuning Maatschappelijke Deelname

MBO 4****

 

 

Ondersteuning op grond van de Jeugdwet

Bestaande uit de volgende producten:

 

 

Product

eenheid

2.1

Ondersteuning Zelfstandig Leven Jeugd niveau 1

SKJ, BIG, NIP, NVO

2.2

Ondersteuning Zelfstandig Leven Jeugd niveau 2

SKJ, BIG, NIP, NVO

2.3

Ondersteuning Maatschappelijke Deelname Jeugd niveau 1

SKJ, BIG, NIP, NVO

2.4

Ondersteuning Maatschappelijke Deelname Jeugd niveau 2

SKJ, BIG, NIP, NVO

2.5

Behandeling (j)lvg

Regiebehandelaar***

2.6

Behandeling VG

Regiebehandelaar***

2.7

Behandeling gedragswetenschapper

Regiebehandelaar***

2.8

Behandeling paramedisch

Regiebehandelaar***

2.9

Behandeling Families First (j)lvg

Regiebehandelaar***

2.10

Behandeling IOG (j)lvg

Regiebehandelaar***

2.11

DBH VG kind midden - etmaalbeh. VG kind midden

Regiebehandelaar***

2.12

Persoonlijke verzorging

MBO-4 (BIG)

2.13

Persoonlijke verzorging extra

MBO-4 (BIG)

2.14

Nachtverzorging

MBO-4 (BIG)

2.15

Naschoolse dagbehandeling LVB

Regiebehandelaar***

2.16

BGGZ

Regiebehandelaar***

2.17

SGGZ beh

Regiebehandelaar***

2.18

SGGZ Crisis beh

Regiebehandelaar***

2.19

Dyslexie diagnostiek EED

Regiebehandelaar***

2.20

Dyslexie behandeling EED

Regiebehandelaar***

2.21

Ambulante Spoedhulp thuis

Regiebehandelaar***

2.22

individuele behandeling licht

Regiebehandelaar***

2.23

individuele behandeling midden

Regiebehandelaar***

2.24

individuele behandeling zwaar

Regiebehandelaar***

2.25

individuele behandeling of groepsbehandeling (zwaar +)

Regiebehandelaar***

2.26

intensieve dagbehandeling (zwaar +)

Regiebehandelaar***

2.27

onderwijs- en zorgarrangementen (licht)

Regiebehandelaar***

2.28

onderwijs - en arbeidstoeleiding (zwaar+)

Regiebehandelaar***

2.29

echtscheidingsproblematiek licht

Regiebehandelaar***

2.30

echtscheidingsproblematiek midden

Regiebehandelaar***

2.31

echtscheidingsproblematiek zwaar

Regiebehandelaar***

2.32

'Speltherapie' midden

Regiebehandelaar***

2.33

'Speltherapie' zwaar

Regiebehandelaar***

2.34

groepsbehandeling

Regiebehandelaar***

2.35

ambulante intensieve 24 uurs behandeling thuis (zwaar+)

Regiebehandelaar***

2.36

individuele begeleiding

Regiebehandelaar***

2.37

individuele behandeling

Regiebehandelaar***

2.38

FACT JEUGD Gezins-, en/of individuele behandeling

Regiebehandelaar***

2.39

Consultatie MBO niveau

MBO-4

2.40

Consultatie HBO niveau

SKJ

2.41

Consultatie HBO+ niveau

NVO

2.42

Consultatie WO niveau

Regiebehandelaar***

2.43

Consultatie WO+ niveau

Regiebehandelaar***

*

Aanbieders mogen voor een product inschrijven met hoger opgeleid / gecertificeerd personeel

 

**

Aanbieders met alléén MBO-4 of daaronder komen op de signaleringslijst voor Aanvullende Verificatie

 

***

Regiebehandelaar: psychiater, klinisch psycholoog, klinisch neuropsycholoog, psychotherapeut, specialist ouderengeneeskunde, verslavingsarts, klinisch geriater, verpleegkundig specialist GGZ, GZ-psycholoog, allen dienen BIG geregistreerd te zijn. Toegevoegd zijn de orthopedagoog generalist (geregistreerd bij NVO) en kinder- en jeugdpsycholoog (geregistreerd bij NIP).

****

Voor OZL en OMD beschermd wonen vragen we een afgeronde opleiding in de zorg op minimaal MBO-4 niveau, waarbij bij specifieke problemen of gedrag van cliënten een beroep kan worden gedaan op een gedragsdeskundige met een afgeronde opleiding op minimaal HBO-niveau. Voor beschermd wonen geldt verder dat de beroepskrachten aantoonbaar regelmatig relevante bijscholing volgen.

 

 

 

 

Artikel 2

Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2019.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Almelo op 4 december 2018.

de secretaris, de burgemeester,

Naar boven