Gemeenteblad van Bergeijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bergeijk | Gemeenteblad 2018, 274144 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bergeijk | Gemeenteblad 2018, 274144 | Beleidsregels |
Omgaan met publieksagressie - Beleidsnotitie gemeente Bergeijk 2018
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bergeijk;
gelet op artikel 3 van de Arbeidsomstandighedenwet;
gelet op het gestelde in artikel 125 van de Ambtenarenwet;
gelet op het gestelde in artikel 160 Gemeentewet;
na instemming van de Ondernemingsraad d.d. 16 oktober 2018;
besluiten vast te stellen de beleidsnotitie;
Omgaan met publieksagressie beleidsnotitie gemeente Bergeijk 2018
Publieksagressie is een probleem in de interactie tussen burgers en overheid, wat we zoveel als mogelijk willen voorkomen. Voor een duurzame aanpak van agressie en geweld is het principe van wederkerigheid, een professioneel samenspel en het leren van incidenten van belang.
We hebben oog voor argumenten en belangen van beide partijen, overheid en burger. Een proactieve benadering met vooraf nadenken over de gevolgen van veranderend overheidsbeleid voor burgers, luisteren naar argumenten en belangen van zowel burgers als overheid, verwachtingen goed managen en passende begeleidende maatregelen nemen, kunnen norm overschrijdend gedrag verminderen en mogelijk voorkomen.
In deze beleidsnotitie ‘Omgaan met publieksagressie’, staat vastgelegd wat onze visie is op publieksagressie en welke norm wij hierin hanteren:
Agressie en geweld vinden wij onaanvaardbaar.
In deze notitie wordt verder aandacht geschonken aan onze huis- en gedragsregels en wordt beschreven welke preventieve maatregelen onze organisatie neemt tegen publieksagressie. Daarnaast wordt beschreven wie welke rol heeft in de aanpak tegen agressie en hoe we dit beleid borgen.
Bij deze notitie hoort het protocol ‘Omgaan met publieksagressie’, wat specifiek ingaat op hoe we handelen in geval van agressie.
Met deze beleidsnotitie en het bijbehorende protocol beogen we elke medewerker een veilige werkomgeving te bieden en agressie zoveel als mogelijk te voorkomen. En indien het zich onverhoopt toch voordoet, zo snel mogelijk te de-escaleren.
Onder publieksagressie verstaan wij voorvallen, waarbij een medewerker psychisch of fysiek wordt lastig gevallen, bedreigd of aangevallen, onder omstandigheden die rechtstreeks verband houden met het verrichten van arbeid.
Hieronder staan de uitgangspunten die de basis vormen voor de visie van gemeente Bergeijk met betrekking tot publieksagressie. Vanuit deze visie, handelen wij met als doelstelling op constructieve wijze met onze burgers/bezoekers samen te werken en agressie te voorkomen.
De aanpak van publieksagressie is onderdeel van het beleid voor dienstverlening en handhaving. Uitkomsten van evaluaties van het gevoerde beleid gericht op publieksagressie en geleerde lessen uit incidenten vertalen we naar maatregelen gericht op verbetering van veiligheid van het personeel en versterking van de dienstverlening. Uitgangspunt is het sturen op een goede relatie tussen de overheid en de burger. We passen het principe van wederkerigheid toe: we hebben oog voor het aandeel van de burger en van de overheid bij conflicten.
De gemeente Bergeijk heeft een norm ontwikkeld over het omgaan met agressie en geweld. De gemeente wil een veilige en gezonde werkplek kunnen bieden en agressie hoort daar niet bij.
Onze norm is: Agressie en geweld vinden wij onaanvaardbaar.
Deze norm geldt voor alle medewerkers van de gemeente. Met deze norm bepaal je als medewerker niet meer zélf wat je wel of niet van een burger tolereert. In plaats daarvan is het de organisatie die de grens bepaalt. Het is immers heel onwenselijk als er binnen een organisatie verschillend wordt omgegaan met agressief gedrag. Dit zorgt voor verwarring, zowel bij de burger als bij collega’s. Burgers voelen dat ze bij de ene medewerkerverder kunnen gaan dan bij de andere. Hierdoor zijn ze meer geneigd om de verschillen in aanpak te gebruiken in hun eigen voordeel. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
Om concreet te maken wat verstaan wordt onder agressie en geweld, hanteren wij de indeling uit het Gemeentelijk Incidenten Registratiesysteem (GIR). Deze indeling is gebaseerd op de mate van strafbaarheid van de gedragingen. Geen enkele van deze gedragingen wordt door onze organisatie geaccepteerd.
Om agressief gedrag van de burger/bezoeker te voorkomen, hanteert de gemeente Bergeijk huis- en gedragsregels.
Van alle medewerkers verwachten wij dat zij zich klantgericht en professioneel gedragen. Onze gedragsregels voor medewerkers geven duidelijkheid over de verwachtingen die de burger mag hebben van de medewerker en de gemeente. Ook van burgers/bezoekers verwachten wij dat zij zich aan bepaalde huis- en gedragsregels houden.
Het is belangrijk dat onze huis- en gedragsregels worden geplaatst op onze website en dat door middel van een bordje bij de ingang van het gemeentehuis naar deze regels wordt verwezen. Door burgers zo nodig aan te spreken op gewenst gedrag, maken we hen meer verantwoordelijk voor hun eigen gedrag.
4.1 Gedragsregels voor medewerkers
Uitgangspunten goede dienstverlening
Professionele houding en gedrag
4.2 Huis- en gedragsregfels voor burgers/bezoekers
Wachttijden: wij doen ons best om iedere vraag van een burger/bezoeker de aandacht te geven die deze verdient. Het kan daarom voorkomen dat u moet wachten. Om het wachten aangenamer te maken, staat er koffie, thee en water voor u klaar in onze wachtruimte. U kunt gratis gebruik maken van de WIFI in de wachtruimte en voor de kinderen is gezorgd voor speelgoed;
Ook op andere werklocaties van de gemeenten moeten burgers/bezoekers deze regels in acht te nemen bij contacten met medewerkers van de gemeente.
Een burger/bezoeker die zich, na herhaaldelijk waarschuwen, niet houdt aan deze regels kan geconfronteerd worden met:
5 Voorkomen van agressie door preventieve maatregelen
Het is van belang om agressie en geweld zoveel als mogelijk te voorkomen. Daartoe zijn onderstaande onderwerpen van belang.
Allereerst is het belangrijk om helder te hebben welke risico’s met betrekking tot agressie er binnen onze organisatie bestaan. Om die reden worden bij elke Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) de risico’s met betrekking tot publieksagressie in kaart gebracht. Er wordt vervolgens gezorgd voor een goede follow up om deze risico’s zoveel als mogelijk te verkleinen of uit te sluiten.
Naast het aanpakken van de risico’s zoals vastgesteld in de RI&E, wordt in elk geval gezorgd voor een veilige inrichting van de gebouwen. Te denken valt aan veilige spreekkamers, het beschikbaar zijn van vluchtwegen, het aanwezig zijn van alarmknoppen en dat toegang tot de kantoren enkel mogelijk is met een toegangsbadge. De HR adviseur zorgt ervoor dat de receptie een actuele lijst heeft van personen aan wie de toegang tot het gebouw is ontzegd. De collega’s onderling informeren elkaar over personen zijn bij wie sprake is van een verhoogd agressierisico.
Tevens zijn fysieke maatregelen genomen uit veiligheidsoverwegingen.
5.2.1 Camera observatie- en registratiesysteem
Op tactische plaatsen in het gemeentehuis zijn bewakingscamera’s geplaatst. Op de toegangsdeuren van het gemeentehuis zijn notificatie stickers geplakt in verband met de aanwezigheid van de camera’s. De inrichting en gebruik van dit cameratoezicht is vastgelegd in het Privacyreglement cameratoezicht gemeentehuis Bergeijk.
Elke medewerker overlegt een Verklaring Omtrent Gedrag voor indiensttreding.
Het is van belang dat er te allen tijden een minimale bezetting aanwezig is, op het moment dat het gemeentehuis geopend is voor klanten. Als ondergrens wordt vastgesteld dat in elk geval altijd minimaal twee medewerkers aanwezig zijn van het ondersteuningsteam naast het aanwezige baliepersoneel. Dit is met name van belang bij de avondopenstelling, omdat er dan verder weinig collega’s aanwezig zijn. Er wordt naar gestreefd dat de BOA’s en de bodes (zij zijn lid van de ondersteuningsgroep) op die momenten zoveel mogelijk aanwezig zijn op kantoor. Mocht er onverhoopt niemand te bereiken zijn, dan wordt de receptie hier voorafgaand van op de hoogte gesteld. Indien er dan sprake is van agressie, wordt direct de politie ingeschakeld. Buiten openingstijden van de publieksbalie, geldt er geen minimale bezetting. Iedere medewerker met contact met externen, neemt zijn eigen veiligheid en die van collega’s in acht, door geen risicovolle afspraken te plannen buiten openingstijden van het gemeentehuis.
5.4 Aandacht voor (voorkomen van) agressie
In het cluster- en/of afdelingsoverleg wordt periodiek aandacht besteed aan publieksagressie. Zie daarvoor hoofdstuk 7 Evaluatie en borging. Daarnaast wordt elke nieuwe medewerker (inclusief stagiaires en ingehuurd personeel) geïnformeerd over het agressieprotocol. Daarnaast krijgen ze de regels met betrekking tot toegang tot het gemeentehuis uitgereikt. Zie daarvoor bijlage 1.
5.5 Trainingen 'Omgaan met agressie'
Elke medewerker die in zijn functie regelmatig te maken heeft met klantcontact (de medewerkers van Publiekszaken, het WMO loket en de medewerkers van het Meldingenteam en de Milieustraat) krijgt periodiek een (herhalings)cursus ‘Omgaan met agressie’. Dit geldt eveneens voor de leden van de ondersteuningsgroep en afdelingshoofden. Het doel van deze trainingen is om adequaat te kunnen reageren op risicovolle situaties en om zo met de juiste vaardigheden te leren de-escaleren. Het theoretische deel van de cursus wordt eens per drie jaar herhaald, het praktijkgedeelte wordt jaarlijks geoefend.
Klantgericht werken is een basiscompetentie voor alle medewerkers. Met een professionele, klantgerichte houding, goede gesprekstechnieken en een goede presentatie zorgen we voor zo goed mogelijke dienstverlening aan onze burgers. Op die manier proberen we agressieve situaties te voorkomen.
Om klantgericht je werk uit te voeren, is het volgende van belang:
6 Taken en verantwoordelijkheden
Het aanpakken van agressie en geweld binnen onze gemeente is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van medewerkers en bestuur. Om voor alle betrokkenen inzichtelijk te maken wat zijn taak of verantwoordelijkheid is, worden deze als volgt schriftelijk vastgelegd.
6.3 Afdelingshoofd (ondersteund door cluster coördinator)
7.1 Werkwijze melding in Geweld Registratie Systeem (GIR)
Wanneer een incident plaats vindt, meldt de betrokken medewerker dit bij zijn of haar afdelingshoofd. Zij schetsen samen een beeld van de situatie. Zodra de situatie duidelijk is, wordt samen met HR het GIR gevuld. Dit kan samen met de medewerker maar kan ook met het afdelingshoofd.
7.2 Incidentenanalyse per jaar
HR zorgt ervoor dat er ieder half jaar een rapportage wordt gemaakt met daarin de meldingen met betrekking tot agressie. Naar aanleiding van dat overzicht zal een analyse worden gemaakt. Deze incidentenanalyse wordt besproken in het MT en zal ter informatie naar het college en de OR worden verstuurd. Indien deze analyse aanleiding geeft tot bijstelling van het beleid, levert HR hiervoor een voorzet.
7.3 Agressie op agenda werkoverleggen clusters/afdelingen
Periodiek wordt het onderwerp agressie besproken in het werkoverleg van het cluster/de afdeling. Daarbij wordt geëvalueerd hoe eventuele agressie-incidenten zijn opgepakt, wat de ervaringen zijn van de medewerkers met betrekking tot de omgang met agressie, of het protocol voldoende handvaten biedt en of er nog zaken onduidelijk zijn of verbeterd kunnen worden. Het verslag van deze evaluatie wordt door het afdelingshoofd met HR besproken en indien nodig leidt dit tot bijstellingen van het beleid.
Burgemeester en wethouders van gemeente Bergeijk,
W.A.C.M. Wouters
Secretaris
A. Callewaert-de Groot
Burgemeester
Bijlage 1 Regels met betrekking tot toegang tot het gemeentehuis
Voor je werkzaamheden in het gemeentehuis, beschik je over een druppel die toegang geeft tot alle afdelingen in het gemeentehuis. Voor je eigen veiligheid en die van je collega’s en burgers/bezoekers, vragen we je onderstaande regels in acht te nemen:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-274144.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.