Gemeenteblad van Zutphen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2018, 272649 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2018, 272649 | Beleidsregels |
Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het subsidiëren van jongerenhuisvesting (Subsidieregeling jongerenhuisvesting gemeente Zutphen 2018)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,
overwegende dat het gemeentebestuur wil stimuleren dat er meer huisvesting voor jongeren beschikbaar komt door hiervoor subsidie beschikbaar te stellen;
gelet op de motie M0011 met de titel “Start bouw jongerenwoningen” aangenomen door de raad op 23 juni 2017;
gelet op artikel(en) 3, derde lid, 5, vierde lid en 17, derde lid van de Algemene subsidieverordening gemeente Zutphen 2012;
Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het subsidiëren van jongerenhuisvesting (Subsidieregeling jongerenhuisvesting gemeente Zutphen 2018)
Artikel 2 Reikwijdte subsidieregeling
Deze subsidieregeling heeft het stimuleren van jongerenhuisvesting tot doel. Deze regeling draagt daarmee bij aan:
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 7 en 8 van de Algemene subsidieverordening, weigert het college de subsidie in ieder geval als de subsidieontvanger in het betreffende kalenderjaar al een financiële bijdrage, al dan niet in de vorm van subsidie, voor de activiteit(en) ontvangt of heeft ontvangen van de gemeente.
Aldus besloten op 11 december 2018.
Het college van burgemeester en wethouders,
De burgemeester, de secretaris,
Op 23 juni 2017 heeft de raad de motie “Start bouw jongerenwoningen” aangenomen. Doel van deze motie is de bouw van woonruimte voor jongeren (kamers, studio’s, kleine wooneenheden, e.d.) te stimuleren. Daartoe heeft de raad een substantieel bedrag beschikbaar gesteld, te weten € 500.000,-, uit de opbrengst van de verkoop van het Broederenklooster. Het staat het college vrij om de jongerenwoningen zelf te bouwen of dit over te laten aan een corporatie of ontwikkelaar.
Sinds 23 juni 2017 hebben diverse particulieren, corporaties of andere organisaties plannen ontwikkeld voor woonruimte voor jongeren. Deze initiatiefnemers willen graag weten of zij een subsidie van de gemeente Zutphen kunnen ontvangen. Pas met een gemeentelijke subsidie kunnen zij hun plan uitvoeren. De nu voorliggende subsidieregeling voorziet in deze vraag.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in deze regeling gehanteerde begrippen omschreven.
Artikel 2 Reikwijdte subsidieregeling
Dit artikel bepaalt de reikwijdte van deze subsidieregeling. Het komt er op neer dat de subsidieregeling tot doel heeft de ontwikkeling en realisatie van jongerenhuisvesting te stimuleren. Onder a. tot en met e. is ter verduidelijking aangegeven waar de regeling aan zal bijdragen.
Artikel 3 Subsidiecriteria , hoogte subsidiebedrag
In dit artikel staan in het eerste lid de criteria vermeld op grond waarvan het college subsidie verstrekt. De criteria spreken grotendeels voor zich. Ter aanvulling op de criteria wordt hier nog wel het volgende ter toelichting opgemerkt.
Ad b. Het is de bedoeling dat jongeren een tijdelijke huurovereenkomst krijgen. Hen wordt aangeraden om zich tijdig in te schrijven bij Woonkeus. Ook kunnen de jongeren op een andere vervangende manier woonruimte zoeken bij particulieren of een woning kopen.
Ad c. als de huurprijs niet hoger is dan het hier vermelde bedrag, komt een jongere nog in aanmerking voor huurtoeslag.
Er is overigens een onderscheid in onzelfstandige en zelfstandige wooneenheden. Het realiseren van onzelfstandige wooneenheden, kamers dus, is minder duur dan het realiseren van geheel zelfstandige wooneenheden. Daarom is de subsidie voor zelfstandige wooneenheden, zoals opgenomen in het tweede lid van dit artikel, hoger.
Het streven is er op gericht dat er onzelfstandige én zelfstandige wooneenheden worden gerealiseerd. Met de subsidiebedragen zoals opgenomen in deze regeling, kunnen er maximaal 20 onzelfstandige en maximaal 23 zelfstandige wooneenheden gerealiseerd worden.
Artikel 4 Aanvraag om subsidie
In het eerste lid van dit artikel is bepaald wie er subsidie aan kan vragen. Dat kan door rechtspersonen, zoals blijkt uit het eerste lid onder a. Op grond van het bepaalde onder b. en c. kunnen dit ook instellingen zijn, zolang deze maar wel rechtspersoonlijkheid bezitten.
Artikel 5 Bij een aanvraag in te dienen gegevens
Op grond van het eerste lid moet de aanvrager een aantal gegevens overleggen. Welke deze gegevens zijn, blijkt uit het bepaalde onder a. tot en met d. Ter aanvulling hierop wordt nog het volgende opgemerkt.
Ad a. Bedoeld wordt hier een korte omschrijving van het bouwplan.
Ad b. Hiermee wordt gevraagd om een toelichting waaruit blijkt dat het bouwplan zonder gemeentelijke subsidie financieel niet uitvoerbaar is.
Ad c. Op dit punt volstaat eigenlijk dat de jongere(n) een tijdelijke huurovereenkomst krijgt (krijgen).
Ad c. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een zorgaanbieder, maar ook aan een andere instelling.
Artikel 6 Afhandeling aanvragen, subsidieplafond
In het tweede lid van dit artikel is het bedrag van het subsidieplafond opgenomen. Om deze reden is in het eerste lid van dit artikel de wijze van verdeling van de beschikbare gelden opgenomen, zodat een aanvrager weet waar hij aan toe is.
Artikel 7 Subsidievaststelling
Dit artikel behoeft geen andere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Op grond van dit artikel kan het college één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het stimuleren van jongrenhuisvesting, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. Dit kan echter alleen in die gevallen die niet zijn voorzien ten tijde van het vaststellen van deze regeling. Wordt een geval onder de hardheidsclausule gebracht, dan heeft dit tot gevolg dat de regeling op dit punt moet worden aangepast. Het geval is immers voorzienbaar geworden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-272649.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.