Beleidsregel Parkeernormen Almelo

 

Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Almelo;

gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 3:1.2 van het Besluit Ruimtelijke ordening en artikel 160 Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de beleidsregel Parkeernormen Almelo:

 

Inleiding

Bouwprojecten leiden tot een verandering in de parkeervraag in het desbetreffende gebied. Daarom wordt het parkeren getoetst bij een bouwproject. Voorheen gaf een paragraaf in ons parkeerbeleidsplan ‘Parkeren Optimaliseren 2013-2018’ inzicht in welke parkeernormen wij hanteren bij een bouwaanvraag in Almelo. Als richtlijn voor de parkeernormering maken wij gebruik voor de op dat moment geldende CROW publicatie voor de parkeerkencijfers.

In de praktijk was deze paragraaf onvoldoende duidelijk en herkenbaar. Daarom wordt de toetsing van het parkeren bij ruimtelijke ontwikkelingen nu vastgelegd in een beleidsregel, die geldt als een nadere uitwerking van het parkeerbeleidsplan. Er is geen inhoudelijke wijziging. Wel is de tekst geactualiseerd en verduidelijkt.

 

1.1.1 Parkeerkencijfers zijn geen parkeernormen

Parkeerkencijfers en parkeernormen zijn begrippen met een verschillende betekenis. Parkeerkencijfers zijn door het CROW opgestelde ervaringscijfers, op de praktijk gebaseerd. Deze kencijfers geven een indicatie van het aantal benodigde parkeerplaatsen bij het ontwerpen van een ruimtelijke ontwikkeling. Hierbij is onderscheid naar stedelijkheidsgraad, gebiedskenmerken en type functies.

Cijfers zijn parkeernormen zodra een gemeente deze beleidsmatig als de parkeernormen heeft vastgelegd. Bij ruimtelijke ontwikkelingen moeten dan de vigerende parkeernormen in acht worden genomen. Zoals gezegd hanteert de gemeente Almelo de actuele parkeerkencijfers van de CROW als parkeernormen.

 

1.1.2 Omgaan met parkeernormen

Parkeernormen zijn meer dan alleen starre getallen met een bepaalde marge die bij bouwaanvragen kunnen worden toegepast. De hantering van parkeernormen is voor de diverse gebieden (centrum, schil en overige gebieden) verschillend. In de richtlijnen rond parkeernormering staan twee uitgangspunten centraal:

  • een marge in de toepassing van de normen: minimale, gemiddelde en maximale parkeernormen;

  • een verdeling van gebieden op basis van stedelijkheidsgraad : van sterk stedelijk tot niet stedelijk.

Voor toepassing van de parkeernormen voor de gemeente Almelo gaan wij uit van stedelijkheidsgraad 3, dat staat voor ‘matig stedelijk’. Vervolgens maken wij een keuze voor het toepassen van de parkeernormering voor diverse manieren van ontwikkeling. In onderstaande tabel is deze toepassing weergegeven.

 

Inbreiding en uitbreiding centrum

Er is sprake van een vaste parkeernorm die wordt gehanteerd voor het opvangen van de autonome parkeervraag van bewoners en ondernemers (de maximum parkeernorm wordt gehanteerd). Autobezit moet worden gefaciliteerd. Bezoekers kunnen parkeren in de reeds bestaande openbare ruimte. Deze betalende doelgroep zal door de gemeente worden gefaciliteerd. De gemeente wijkt niet af van deze vaste norm. De initiatiefnemer moet aan deze norm voldoen door aanleg van parkeerplaatsen voor eigen gebruik.

Functieverandering centrum

Wanneer een centrumfunctie via de mogelijkheden in het bestemmingsplan, een bestemmingsplanherziening, binnenplanse wijziging of projectbesluit verandert in een andere functie wordt de extra parkeervraag (middels minimale norm) in de omgeving opgevangen. Omdat de directe openbare ruimte rond de functie niet verandert, is het in veel gevallen niet mogelijk om hier een maximale norm te hanteren. Ook hierbij gaat het om de autonome parkeervraag van bewoners en ondernemers. Wanneer dit niet lukt, wordt extra parkeerruimte in de omgeving gefaciliteerd volgens de minimumnorm.

Ontwikkelingen schilgebieden en overige gebieden

De initiatiefnemer moet voldoen aan de maximale parkeernorm. Zo niet, dan kan de ruimtelijke ontwikkeling in principe niet plaatsvinden.

 

1.2 Juridisch vastleggen parkeernormen

Het is verplicht de parkeernormering in het bestemmingsplan te regelen op basis van de Wet ruimtelijke ordening. In Almelo heeft de raad hiervoor op 5 juni 2018 het bestemmingsplan ‘Parapluherziening parkeren’ vastgesteld . Hierin wordt verwezen naar de parkeernormen die in Almelo gelden, zoals opgenomen in ons parkeerbeleidsplan ‘Parkeren Optimaliseren 2013-2018’. Als deze beleidsregel tijdens de planperiode van het bestemmingsplan wordt gewijzigd (herzien, aangevuld of nader uitgewerkt) treedt diens rechtsopvolger hiervoor in de plaats. Met de ‘Beleidsregel Parkeernormen Almelo’ voorzien we in een nadere uitwerking van het vastgestelde parkeerbeleid door concreet de parkeernormen bij de verschillende ruimtelijke ontwikkelingen te benoemen. Hiermee maken we beter inzichtelijk aan welke parkeernormen moet worden voldaan.

 

1.3 Afwijken parkeernormen

Wij willen dat initiatiefnemers bij in- en uitbreiding de parkeercapaciteit zoveel mogelijk realiseren op eigen terrein (inclusief bezoekersplaatsen). Echter, in specifieke gevallen kan een uitzondering gemaakt worden door af te wijken van het bestemmingsplan. In het bestemmingsplan ‘Parapluherziening parkeren’ zijn hiervoor voorwaarden opgenomen. Er moet sprake zijn van bijzondere omstandigheden of er kan op een andere wijze in de nodige parkeerruimte worden voorzien. Het woon- en leefklimaat in de directe omgeving en de parkeersituatie in de openbare ruimte mag niet onevenredig worden aangetast.

Voorbeelden van bijzondere omstandigheden zijn:

1. Realiseren op eigen terrein is niet mogelijk. De initiatiefnemer kan gemotiveerd aantonen dat het niet mogelijk is om de vereiste parkeer- plaatsen op eigen terrein te realiseren (bijv. een meerlaagse parkeergarage onder een te klein complex).

2.Realiseren op eigen terrein is niet wenselijk. Door de ligging of situering van de bouw locatie is het niet wenselijk om parkeerplaatsen op eigen terrein te realiseren. Een voorbeeld hiervan is een locatie binnen een autovrije of autoluwe zone. Parkeren op eigen terrein heeft tot gevolg dat er veel voertuigbewegingen in het desbetreffende gebied zijn, wat op zo ́n locatie niet wenselijk is.

 

1.4 Overgangsregeling

Inhoudelijk treden er geen wijzigingen op in het beleid. Er is dus geen noodzaak voor overgangsbepalingen.

 

1.5 Citeertitel en inwerkingtreding

Deze beleidsregel wordt aangehaald als “Beleidsregel parkeernormen Almelo” en treedt in werking met ingang van 1 januari 2019.

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Almelo op 11 december 2018

de secretaris, de burgemeester,

………………………….. ………………………………………….

Naar boven