Beleidsregels handhaving deurbeleid en horecadiscriminatie, gemeente Amsterdam

De burgemeester van Amsterdam

 

Overwegende:

  • dat horecazaken de vrijheid hebben om een deurbeleid te voeren om binnen een bepaalde sfeer te creëren, om bezoekers te weigeren die bijvoorbeeld overlast veroorzaken of onder invloed zijn of om een gemengd publiek in een zaak te krijgen, maar dit nooit mag samengaan met een verboden onderscheid aan de deur;

  • dat dit college staat voor een stad waarin iedereen welkom is en niemand wordt buitengesloten op basis van herkomst, geaardheid, godsdienst of geslacht;

  • dat het deurbeleid van een horecazaak altijd helder moet zijn en nooit mag discrimineren;

  • dat met een transparant en eenduidig deurbeleid zoveel mogelijk frustraties bij de bezoeker en (de schijn van) willekeur en discriminatie worden voorkomen;

  • dat sinds 2013 in de exploitatievergunning van horecazaken met een portier het voorschrift is opgenomen ‘een transparant en eenduidig toegangsbeleid te voeren en er voor zorg te dragen dat het toegangsbeleid (van buitenaf) voor bezoekers kenbaar is, om zo discriminatie in de horeca tegen te gaan;

  • dat artikel 1.7, aanhef en onder c, van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) het mogelijk maakt een vergunning geheel of gedeeltelijk te wijzigen of in te trekken als de aan de vergunning verbonden voorschriften of beperkingen niet worden nagekomen;

  • dat dit betekent dat er geen discriminatie hoeft te worden aangetoond om op te kunnen treden tegen zaken die om onduidelijke redenen bezoekers weigeren;

  • dat artikel 2.10, eerste lid, aanhef en onder c, van de APV het daarnaast mogelijk maakt om een voor publiek toegankelijk gebouw, inrichting of ruimte te sluiten indien daar discriminatie heeft plaatsgevonden op grond van ras, geslacht, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook;

  • dat het huidige beleid, zoals verwoord in de documenten Hoofdlijnen Horeca Deurbeleid 2012 en Handhavingsstrategie Horeca en slijterijen (inclusief winkels) Drank- en Horecawet, Amsterdam 2013 (verder: Handhavingsstrategie Horeca 2013), te weinig handvatten biedt voor de aanpak van horecadiscriminatie die dit college nastreeft;

 

Besluit:

  • De aanpak van horecadiscriminatie en de handhaving ervan wordt aangescherpt, zodat duidelijk is dat ook alleen op basis van constateringen van mystery guests kan worden opgetreden.

  • Het beleid wordt verder aangescherpt op de volgende punten:

    • o

      Indien het deurbeleid niet (van buitenaf zichtbaar) bij de deur hangt, maar het deurbeleid wel consequent wordt uitgevoerd, wordt gehandhaafd conform hoofdstuk 1 van de Handhavingsstrategie horeca 2013 (reguliere overtredingen).

    • o

      Wanneer is geconstateerd dat het deurbeleid niet transparant is uitgevoerd, zal worden gehandhaafd volgens hoofdstuk 2 van de Handhavingsstrategie horeca 2013 (ernstige overtredingen); zie hieronder de stappen. Wordt het deurbeleid niet inzichtelijk, controleerbaar en systematisch uitgevoerd, dan loopt de exploitant het risico dat bewust of onbewust een verboden onderscheid wordt gemaakt. Dat wordt de exploitant aangerekend.

Stappenplan

Bovenstaande betekent dat overtredingen van de verplichting om een transparant deurbeleid te voeren, in lijn met het in het coalitieakkoord genoemde ‘three strikes out’ en in lijn met de Handhavingsstrategie Horeca 2013, het volgende stappenplan wordt aangehouden:

 

  • -

    Stap 0: gesprek met ondernemer om meldingen van discriminatie of de constateringen van mystery guests door te nemen. In het gesprek worden eventueel afspraken gemaakt over bedrijfsvoering en deurbeleid. Dit gesprek geldt als bestuurlijke waarschuwing.

Bij volgende overtredingen:

  • -

    Stap 1: één week dicht;

  • -

    Stap 2: één maand dicht;

  • -

    Stap 3: voor onbepaalde tijd dicht.

De coulanceregeling zoals vastgelegd in de Handhavingsstrategie Horeca 2013 blijft van toepassing op deze categorie overtredingen. Ondernemers die al drie jaar exploiteren en nog nooit eerder een overtreding hebben begaan, krijgen alleen een gesprek en een aantekening in hun dossier. Vanwege het ernstige karakter van de overtreding blijft de verjaringstermijn drie jaar. Daarnaast kan in individuele situaties altijd gemotiveerd worden afgeweken van het stappenplan en kan zowel een lichtere als zwaardere maatregel worden opgelegd. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om excessieve situaties of cumulatie van overtredingen.

 

De Handhavingsstrategie Horeca 2013 zal bij de algehele evaluatie hiervan eind 2019 jaar conform de handhavingslijn in dit besluit worden aangepast.

 

11 december 2018

Burgemeester van Amsterdam voornoemd,

Femke Halsema

Naar boven