Algemeen belang besluit Luntersche Buurtbosch, gemeente Ede

De raad van de gemeente Ede;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 13 november 2018, met nr. 104354;

Gelet op artikel 25h, vijfde lid, van de Mededingingswet;

besluit: de subsidieverlening voor beheer en instandhouding van het Luntersche Buurtbosch aan te wijzen als activiteit die plaatsvindt in het algemeen belang

Artikel 1  

Aan te wijzen als activiteit die plaatsvindt in het algemeen belang, de subsidieverlening aan de Stichting Het Luntersche Buurtbosch voor het beheer en de instandhouding van het Luntersche Buurtbosch.

Artikel 2  

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Algemeen belang besluit Luntersche Buurtbosch.

 

Bezwaarclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden gedurende zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit schriftelijk bezwaar indienen bij de raad van de gemeente Ede, postbus 9022, 6710 HK Ede.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 29 november 2018, zaaknummer 104354,

De raad voornoemd,

dr. G.H. Hagelstein

de griffier,

mr. L.J. Verhulst

de voorzitter,

Toelichting

Voorgesteld wordt om de subsidieverlening aan de Stichting Het Luntersche Buurtbosch voor het beheer en de instandhouding van het Luntersche Buurtbosch aan te wijzen als activiteit die plaatsvindt in het algemeen belang als bedoeld in artikel 25h, vijfde lid, van de Mededingingswet.

De Stichting Het Luntersche Buurtbosch komt als enige organisatie in aanmerking voor subsidie voor beheer van het Luntersche Buurtbosch. Omdat zij zelf eigenaar is van dit gebied, zou het ook niet logisch zijn om een andere organisatie subsidie te geven voor het beheer. Wel is daardoor sprake van bevoordeling in de zin van de Mededingingswet. De stichting heeft beperkte mogelijkheden om eigen inkomsten te genereren: er worden wat opbrengsten gegenereerd door houtverkoop en daarnaast is er een Vereniging Vrienden van het Luntersche Buurtbosch die contributie ontvangt van zo’n 1200 leden. Deze inkomstenbronnen zijn echter niet voldoende om het buurtbos op het gewenste en afgesproken kwaliteitsniveau 1 te kunnen onderhouden en beheren (vergelijkbaar met de bossen die in eigendom zijn van de gemeente Ede). Hiervoor is subsidie vanuit de gemeente nodig.

 

Het beheer en behoud van natuur en landschap wordt algemeen erkend als activiteit die plaatsvindt in het algemeen belang. Zo is het bijvoorbeeld door de Europese Commissie aanvaard als Dienst van Algemeen Economisch Belang (beschikking van 2 juli 2009, steunmaatregel NN 8/2009). Voor steunverlening door de Nederlandse overheid is daarnaast de Catalogus Groenblauwe diensten van belang. Ook voor de gemeente Ede is beheer en behoud van natuurwaarden een belangrijke pijler: dit komt onder meer tot uitdrukking in het bestuursakkoord 2018-2022.

 

De Stichting Het Luntersche Buurtbosch combineert natuur- en landschapsbehoud met burgerparticipatie. Het bestuur wordt volledig gevormd door inwoners van de dorpskern Lunteren. Daarnaast is er groot draagvlak onder de lokale gemeenschap, in de vorm van de leden van de Vereniging Vrienden van het Luntersche Buurtbosch. Het behoud van de huidige inrichtingsstructuur van het Luntersche Buurtbosch is daarom ook een doel voor de gemeente, vanuit het beleid op het gebied van burgerparticipatie. Hierin onderscheidt de Stichting Het Luntersche Buurtbosch zich ten opzichte van andere (landelijke) organisaties op het gebied van natuur en landschap die gratis toegang verlenen tot hun gebied.

 

Mogelijke gevolgen voor derden

De economische activiteiten van de stichting zijn beperkt van aard: zij hebben enige inkomsten uit de verkoop van hout. Deze inkomsten worden geïnvesteerd in het beheer van het Luntersche Buurtbosch. Het is niet aannemelijk dat door het toekennen van subsidie aan de stichting sprake is van benadeling van bosbouwondernemingen. De Stichting Het Luntersche Buurtbos verkoopt immers maar een beperkt volume aan hout en heeft er belang bij om daarvoor een marktconforme prijs te rekenen. Verder blijft de verplichting om de integrale kostprijs door te berekenen gelden voor de Stichting Het Luntersche Buurtbosch. Alleen de bevoordeling door het verstrekken van een subsidie wordt aangewezen als een activiteit die plaatsvindt in het algemeen belang.

Daarnaast zijn er ondernemingen actief op het gebied van natuur- en landschapsbeheer die een toegangsprijs in rekening brengen voor het betreden van hun gebied. In de gemeente Ede vormt de Stichting Nationaal Park De Hoge Veluwe hiervan het belangrijkste voorbeeld. Het is niet aannemelijk dat de Stichting Nationaal Park De Hoge Veluwe benadeeld wordt door de toekenning van subsidie aan de Stichting Het Luntersche Buurtbosch. Het Luntersche Buurtbosch is een van vele gratis toegankelijke natuurgebieden binnen regio. Daarnaast heeft het Luntersche Buurtbosch een heel ander karakter. Het Nationaal Park de Hoge Veluwe omvat niet alleen een groot natuurgebied (circa 5400 hectare) maar ook het bekende Kröller-MöllerMuseum. Het bijzondere karakter van het park blijkt uit het feit dat een internationaal bezoekerspubliek wordt aangetrokken (570.406 bezoekers in 2017).

Het Luntersche Buurtbosch kan in zijn huidige vorm niet in stand blijven zonder aanvullende financiering vanuit de gemeente. Het belang bij behoud van het Luntersche Buurtbosch, zowel qua natuurwaarde als vanwege de actieve burgerparticipatie weegt zwaarder dan mogelijke (beperkt) nadelige gevolgen voor derden.

Naar boven