2e wijziging van de Nadere regels Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop

Het college van burgemeester en wethouders van Nieuwkoop,

overwegende:

- dat de gemeenteraad de verordening Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2015 op 16 oktober 2014 heeft vastgesteld;

besluit vast te stellen de:

2e wijziging van de Nadere regels Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop

ARTIKEL I  

De nadere regels Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop worden als volgt gewijzigd:

A

  • 1.

    Artikel 6 lid 2 wordt als volgt gewijzigd:

    • a.

      € 9,33 wordt vervangen door € 19,65

    • b.

      € 34,60 wordt vervangen door € 35,17

    • c.

      € 51,89 wordt vervangen door € 52,74

  • 2.

    Artikel 6 lid 3 wordt als volgt gewijzigd:

    • a.

      €10,69 wordt vervangen door € 10,86

    • b.

      €13,23 wordt vervangen door € 13,44

  • 3.

    Artikel 6 lid 5 wordt als volgt gewijzigd:

    • a.

      € 68,17 wordt vervangen door € 69,29

    • b.

      € 97,68 wordt vervangen door € 99,29

  • 4.

    Artikel 6 lid 6 wordt als volgt gewijzigd:

    • a.

      € 19,33 wordt vervangen door € 19,65

    • b.

      € 26,46 wordt vervangen door € 26,90

    • c.

      € 37,65 wordt vervangen door € 38,27

  • 5.

    Artikel 6 lid 7 wordt als volgt gewijzigd:

    • a.

      € 15,05 wordt vervangen door € 15,29

    • b.

      € 15,48 wordt vervangen door € 15,73

B

De titel van paragraaf 3.2 wordt vervangen door de volgende tekst:

Voorzieningen op grond van de Participatiewet en IOAW/IOAZ.

C

Artikel 19a met de titel “Werkervaringstraject/ stage” wordt toegevoegd en luidt als volgt:

  • 1.

    Een werkervaringstraject/stage kan worden aangeboden als deze naar het oordeel van het college bijdraagt om de vooraf gestelde leerdoelen te bereiken en bijdraagt aan arbeidsinschakeling.

  • 2.

    Een werkervaringstraject/stage duurt 6 maanden en kan in individuele gevallen verlengd worden met maximaal 6 maanden .

  • 3.

    Het doel van een werkervaringstraject/stage is het opdoen van werkervaring/vakkennis, arbeidsritme en/of het leren functioneren in een arbeidsrelatie.

  • 4.

    Tussen partijen wordt in ieder geval vast gelegd: het doel en de periode van een werkervaringstraject/stage en de wijze waarop de begeleiding plaatsvindt.

D

Artikel 19b met de titel “Proefplaatsing” wordt toegevoegd en luidt als volgt:

  • 1.

    Een proefplaatsing kan worden aangeboden als deze naar het oordeel van het college bijdraagt om werkervaring op te doen voorafgaand aan een regulier dienstverband

  • 2.

    Een proefplaatsing duurt niet langer dan 2 maanden

  • 3.

    Het doel van de proefplaatsing is de persoon (met behoud van uitkering) werkervaring op te laten doen in zijn/haar toekomstige functie om daarmee uitval na indiensttreding te voorkomen.

  • 4.

    Het college biedt de persoon alleen een proefplaatsing aan, indien hierdoor de concurrentieverhoudingen niet onverantwoord worden beïnvloed en hierdoor geen verdringing van reguliere arbeid plaatsvindt.

  • 5.

    Tussen partijen wordt in ieder geval vastgelegd: het doel van de proefplaatsing als mede de wijze waarop begeleiding plaatsvindt.

E

Artikel 19c met de titel “Jobcoach” wordt toegevoegd en luidt als volgt:

  • 1.

    Jobcoaching (persoonlijke ondersteuning) kan worden aangeboden als er sprake is van een dienstbetrekking en ondersteuning noodzakelijk is voor het verrichten van de aan belanghebbende opgedragen taken op de werkplek.

  • 2.

    Jobcoaching wordt toegekend voor 6 maanden en duurt maximaal éé Jobcoaching wordt toegekend voor 6 maanden en duurt maximaal één jaar. Op individuele basis kan verlenging of aanpassing van de begeleiding plaatsvinden.

  • 3.

    Het doel van jobcoaching is het bieden van ondersteuning en begeleiding op de werkplek om ervoor te zorgen de werkzaamheden zo zelfstandig mogelijk verricht kunnen worden.

  • 4.

    Tussen partijen wordt in ieder geval vastgelegd: het doel en de periode van de jobcoaching en de wijze waarop de begeleiding plaatsvindt.

F

  • 1.

    De tekst van artikel 36 lid 4 wordt vervangen door de volgende tekst:

“De draagkracht geldt over de periode van twaalf maanden”.

  • 2.

    Artikel 36 lid 5 wordt toegevoegd en luidt als volgt:

“Als sprake is van periodieke bijzondere bijstand wordt de draagkracht maandelijks verrekend”.

  • 3.

    Artikel 36 lid 6 wordt toegevoegd en luidt als volgt:

“De draagkracht kan bij periodieke bijzondere bijstand in de volgende situaties worden aangepast:

  • a.

    als het inkomen met tenminste 10% wijzigt;

  • b.

    bij wijziging van het vermogen, de woon- en/of gezinssituatie welke van invloed is

op de draagkrachtberekening”.

G

Artikel 38 lid 1 onderdeel b. vervalt.

H

  • 1.

    In artikel 39 lid 1 onderdeel a. wordt het woord “huur” vervangen door “huurkoop” en wordt de volgde zinsnede toegevoegd:

“Voor de aanschaf van gymkleding en schoenen geldt een maximaal bedrag van € 60”.

  • 2.

    Artikel 39 lid 1 onderdeel d. wordt toegevoegd en luidt als volgt:

“Wanneer er een bijdrage is verstrekt voor een computer als bedoeld in artikel 43, dan is er voor de periode van vijf jaar na die verstrekking geen recht op een bijdrage genoemd in lid 1 sub c”.

I

  • 1.

    In artikel 42 lid 2 wordt de volgende zin toegevoegd:

“Voor een computer is bovengenoemde periode vijf jaar”.

  • 2.

    Artikel 42 lid 3 wordt vervangen door de volgende tekst:

“Er bestaat géén recht op een bijdrage voor de aanschaf van een computer zoals genoemd in artikel 43 lid 2 sub b. wanneer er recht bestaat op bijdrage op grond van artikel 39 lid 1 onderdeel c óf de termijn van 5 jaar zoals bedoeld in artikel 39 lid 1 onderdeel c. nog niet verstreken is”.

J

Paragraaf 7.1 met de titel “Regels schuldhulpverlening” wordt toegevoegd.

K

Artikel 49 met de titel “Begrippen” wordt toegevoegd en luidt als volgt:

In deze paragraaf wordt verstaan onder:

  • a.

    intake- en stabilisatie(fase): het proces dat start als een positieve beschikking is gegeven na beoordeling van de aanvraag waarin ernaar gestreefd wordt inkomsten en uitgaven van de klant in evenwicht te brengen en te houden;

  • b.

    WSNP: Wet schuldsanering natuurlijke personen, zoals bedoeld in de Faillisementswet;

  • c.

    adviesgesprek: een of meer gesprekken met klanten waarin advies wordt gegeven over de financiële situatie van de klant.

L

Artikel 49a met de titel “Uitvoering” wordt toegevoegd en luidt als volgt:

“De uitvoering van de verschillende vormen van schuldhulpverlening vindt plaats conform de Gedragscode Schuldhulpverlening van de NVVK en de modules Budgetbeheer, Budgetcoaching, Schuldregeling en Betalingsregeling”.

 

M

Artikel 49b met de titel “Adviesgesprek” wordt toegevoegd en luidt als volgt:

  • 1.

    Een inwoner kan advies vragen over zijn/haar financiële situatie.

  • 2.

    Voor een adviesgesprek hoeft geen aanvraagformulier ingevuld te worden.

  • 3.

    Na afronding van het adviesgesprek (de adviesgesprekken) kan de gemeente het advies schriftelijk toesturen per e-mail of post.

N

Artikel 49c met de titel “Intake- en stabilisatiefase” wordt toegevoegd en luidt als volgt

“Schuldhulpverlening wordt aangevraagd door het inleveren van een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier. Door middel van een beschikking wordt belanghebbende op de hoogte gesteld van de beslissing op de aanvraag. Daarna start de intake- en stabilisatiefase”.

O

Artikel 49d met de titel “Producten schuldhulpverlening” wordt toegevoegd en luidt als volgt:

“Producten die de gemeente aanbiedt zijn onder meer:

  • a.

    budgetbeheer;

  • b.

    budgetcoaching;

  • c.

    schuldregeling;

  • d.

    verklaring Wsnp”.

P

Artikel 49e met de titel “Budgetbeheer en budgetcoaching” wordt toegevoegd en luidt als volgt:

  • 1.

    Budgetbeheer wordt ingezet voor maximaal 24 maanden.

  • 2.

    Indien na 24 maanden het beëindigen van het budgetbeheer niet raadzaam is, kan het college besluiten budgetbeheer te verlengen.

  • 3.

    Budgetbeheer wordt alleen ingezet in combinatie met budgetcoaching.

  • 4.

    In afwijking van lid 1 en 2 kan beschermingsbewind worden geadviseerd of als voorwaarde worden opgelegd, wanneer de inwoner niet leer- of coachbaar blijkt.

  • 5.

    Budgetcoaching wordt alleen ingezet als vastgesteld is dat de inwoner leer- en coachbaar is.

Q

Artikel 49f met de titel “Schuldregeling” wordt toegevoegd en luidt als volgt:

  • 1.

    Indien er zich een andere mogelijkheid voordoet om de problematische schulden op te lossen, dan is deze mogelijkheid voorliggend aan de inzet van een schuldregeling.

  • 2.

    Privé-schulden worden meegenomen als de schuld aannemelijk is. Hiervoor moet worden aangetoond dat de schuldeiser een betaling heeft verricht voor de belanghebbende en de belanghebbende de schuld terug moet betalen.

R

Artikel 49g met de titel “Verklaring Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp)” wordt toegevoegd en luidt als volgt:

“Indien geen akkoord kan worden bereikt met alle schuldeisers of indien vanwege een andere reden de schuldbemiddeling niet kan starten of mislukt, dan kan op verzoek van de belanghebbende een verzoekschrift worden ingediend bij de Rechtbank om voor de Wsnp in aanmerking te komen”.

S

Artikel 49h met de titel “Verplichtingen” wordt toegevoegd en luidt als volgt:

  • 1.

    Belanghebbende is verplicht om naast de verplichtingen zoals vastgelegd in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, de Gedragscode en de modules van de NVVK alle medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is gedurende de aanvraagperiode en tijdens de schuldhulpverlening.

  • 2.

    De medewerking bestaat onder andere uit:

    • a.

      het nakomen van afspraken, aanvullende voorwaarden en verplichtingen, zoals het aanvragen van beschermingsbewind;

    • b.

      de verplichting om zich in te spannen om werk te vinden of te behouden, dan wel het inkomen te verhogen, waarbij de inspanning hiertoe aangetoond moet worden;

    • c.

      geen nieuwe schulden maken of aangaan en alle lopende vaste lasten iedere maand op tijd betalen;

    • d.

      alle extra inkomsten en vermogen te melden en te reserveren voor de schuldeisers.

T

Artikel 4ih met de titel “Afwijzing of beëindiging schuldhulpverlening” wordt toegevoegd en luidt als volgt:

  • 1.

    Als de gemeente redelijkerwijs niet de verwachting heeft dat de schuldhulpverlening gestart kan worden of succesvol afgerond zal worden, dan kan schuldhulpverlening worden afgewezen of beëindigd.

  • 2.

    Schuldhulpverlening kan onder andere worden afgewezen of beëindigd indien:

    • a.

      het inkomen nog niet op orde is;

    • b.

      belanghebbende heeft aangegeven te gaan scheiden, maar waarbij de scheiding nog niet is uitgesproken of wel dat sprake is van ontbinding geregistreerd partnerschap en dit nog niet heeft plaatsgevonden;

    • c.

      eerst een passende woonsituatie moet worden gevonden;

    • d.

      een ex-onderneming op naam van belanghebbende staat die nog niet financieel is afgehandeld, bijvoorbeeld doordat nog geen belastingaangifte is gedaan;

    • e.

      een alimentatieplicht door de rechter is opgelegd die niet passend is in het budget;

    • f.

      er niet-saneerbare vorderingen zijn die eerst betaald moeten worden;

    • g.

      het feitelijke verblijfadres niet gelijk is aan het in de gemeentelijke basisadministratie opgenomen adres;

    • h.

      de schuldhulpverlening/Wsnp succesvol is afgerond;

    • i.

      een schriftelijk verzoekt om beëindiging wordt ingediend door belanghebbende;

    • j.

      belanghebbende is overleden;

    • k.

      niet of niet voldoende is voldaan aan de verplichtingen zoals opgenomen in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, de Gedragscode en de modules van de NVVK) en in deze beleidsregels of aan overige opgelegde verplichtingen;

    • l.

      belanghebbende zich ten opzichte van de medewerkers, belast met de werkzaamheden die voortkomen uit de schuldhulpverlening, misdraagt;

    • m.

      belanghebbende frauduleuze handelingen verricht tijdens het schuldhulpverleningstraject;

    • n.

      er sprake is van een tekortschietend besef van verantwoordelijkheid;

    • o.

      er sprake is van een faillissement;

    • p.

      er sprake is van een gewijzigde situatie die van invloed is op de schuldhulpverlening waardoor deze niet kan worden voortgezet.

    • q.

      de gestelde doelen zijn gerealiseerd.

  • 3.

    Als er bij een afwijzing of beëindiging van de schuldhulpverlening zorgen zijn over de (psycho-sociale) gezondheidssituatie van de inwoner of als er een gezin met inwonende minderjarige kinderen bij betrokken is, dan kan er een zorgmelding bij het Meldpunt zorg en overlast worden gedaan.

U

Artikel 49j met de titel “Uitsluiting schuldhulpverlening” wordt toegevoegd en luidt als volgt:

  • 1.

    Als de schuldhulpverlening of de Wsnp voortijdig is beëindigd door aan belanghebbende toe te rekenen omstandigheden, kan het college belanghebbende drie jaar lang uitsluiten van (nieuwe) schuldhulpverlening.

  • 2.

    Als binnen de uitsluitingstermijn van drie jaar toch aanspraak gemaakt wordt op schuldhulpverlening, dan kan schuldhulpverlening toegekend worden indien er sprake is van bijzondere omstandigheden. Het college kan aan die toekenning aanvullende voorwaarden/verplichtingen verbinden waarmee belanghebbende voorafgaand akkoord dient te gaan.

  • 3.

    Als de schuldhulpverlening en/of de Wsnp is beëindigd, kan het college belanghebbende drie jaar lang uitsluiten van schuldhulpverlening.

V

Artikel 49 wordt artikel 50.

W

Artikel 50 wordt artikel 51.

ARTIKEL II  

Deze 2e wijzigingen van de nadere regels Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop treden in werking op 1 januari 2018.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 12 december 2017.

burgemeester en wethouders van Nieuwkoop

mr. G.G.G. Slooters, secretaris

F. Buijserd, burgemeester

Naar boven