Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2018

 

Samenvatting

Op 1 juli 2017 is de wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) in werking getreden. Het jaarlijks opstellen van een integraal Uitvoeringsprogramma waarin zowel vergunningverlening, handhaving en toezichtstaken zijn opgenomen is een wettelijke verplichting. Dit Uitvoeringsprogramma is het eerste programma dat onder het Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2016-2018 is opgesteld.

Zaanstad is verantwoordelijk voor de uitvoering van een breed scala aan toezicht- en handhavingstaken die voortvloeien uit verschillende wet- en regelgeving. Gezien de omvang van deze taken kan niet alles met evenveel prioriteit worden uitgevoerd. Er moeten daarom keuzes worden gemaakt en prioriteiten worden gesteld. In het beleidsplan staan de meerjarige beleidsmatige keuzes voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. In dit uitvoeringsprogramma beschrijft de gemeente de inzet voor het jaar 2018. Naast reguliere taken, die jaarlijks als thema terugkeren vanwege hun prioriteit zijn er ook projecten opgenomen. Er zijn ook taken opgenomen die niet structureel uitgevoerd worden, maar die in 2018 (extra) aandacht krijgen. Dit zijn:

  • 1.

    Aanpak jeugdoverlast;

  • 2.

    Versnelling aanpak kwetsbare funderingen (als onderdeel van MAAK Zaanstad / verbetering woningbestand);

  • 3.

    Groeiend aantal RIEC-zaken en ondermijningzaken (zoals woonfraude, arbeidsuitbuiting, illegaal gokken, horecagelegenheden, bedrijven of (drugs)panden sluiten);

  • 4.

    Afronden van de gebiedsgerichte aanpak Czarinastraat. Aandacht houden voor Zilverpadsteeg, Rozengracht en het Centrum totdat de overlast daar is verminderd. Verkennen van de mogelijkheden om de gebiedsgerichte aanpak naar andere gebieden zoals Zuiddijk en omgeving (als onderdeel van MAAK Zaanstad) uit te breiden.

  • 5.

    Beleidsmatige verkenning van het effect van de Omgevingswet op toezicht en handhaving.

Inzet bestaande bouw en ruimtelijke ordening anders geregeld in 2018

In 2017 hield de gemeente op het gebied van bestaande bouw en ruimtelijke ordening (ro) actief toezicht op funderingen. Vanwege capaciteit hield Zaanstad op alle andere aspecten passief toezicht op basis van meldingen en handhavingsverzoeken. Meldingen worden vaak gedaan vanwege onenigheid tussen bewoners of ondernemers. Het volledig inzetten van de capaciteit aan toezichthouders en juristen op meldingen, zorgt ervoor dat er onevenredig veel tijd gestoken wordt in ‘kleinere zaken’. De urgentere thema’s die bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit van de stad krijgen dan te weinig aandacht. Bovendien ontstaat bij minder malafide ondernemers de gedachte dat ze zich veel kunnen veroorloven, aangezien Zaanstad toch niet actief handhaaft. Deze werkwijze willen we veranderen.

Er zal vanaf 2018 capaciteit vrijgemaakt worden voor actief toezicht op thema’s die relevant zijn voor de ruimtelijke kwaliteit in Zaanstad. Dat zijn i.i.g. twee grote projecten die voor 2108-2020 onvermijdelijk zijn vanwege Rijksbeleid of situaties in een wijk, te weten het project verwijderen van asbestdaken en het project funderingen Zeeheldenbuurt. Dat betekent dat er de minder capaciteit zal zijn voor meldingen. We realiseren ons dat door deze keuze de afhandeling van meldingen langer kan gaan duren. Mocht blijken dat de langere behandeltijd van meldingen tot te groot ongemak voor bewoners en ondernemers leidt, zal het college bij de begroting 2019-2022 een claim doen voor extra toezichthouders (1-2) bij Handhaving. Voor meldingen die niet over bestaande bouw en ruimtelijke ordening gaan geldt deze toename in behandeltijd overigens niet. Toezicht op funderingen wordt, net als in 2017 actief uitgevoerd.

Verbeteren informatie aan inwoners en bedrijven in 2018

Door het openstellen van een Ondernemersloket hebben bedrijven een aanspreekpunt binnen de gemeente. In 2018 komt er een nieuwe werkwijze voor het vooroverleg. De bedoeling is dat bewoners en bedrijven kunnen worden begeleid in de voorbereiding naar hun vergunningaanvraag. Eventuele belemmeringen van het initiatief kunnen dan vooraf duidelijk worden gemaakt. Binnen het vernieuwde vooroverleg zal maatwerk worden geleverd.

Inzet toezicht tijdens de realisatiefase

Risicovolle bouwwerken die vergund zijn, worden tijdens de realisatiefase minimaal één keer gecontroleerd. Na de startmelding, een melding (klacht) van omwonenden of na een eigen constatering dat de bouw is gestart neemt de inspecteur contact op met de betreffende partij(en). Tijdens dit contact worden de controle momenten besproken. Elk bouwproject is voorzien van een toezichtdossier met daarin een gedegen verslaglegging van de controle(s). De inspecteurs controleren geen bouwwerken die administratief zijn afgehandeld (BLITTS), niet risicovol zijn of vergunningsvrij zijn verklaard. Het niet uitvoeren van een daadwerkelijke naschouw op deze bouwwerken betekent ook dat handhaving op dergelijke dossiers, mocht dat ooit nodig zijn, lastiger is vanwege het ontbreken van een naschouw. Meldingen over dergelijke dossiers krijgen bij handhaving dus ook een lage prioriteit.

Inzet horeca toezicht andere thema’s in 2018

De aandacht voor horeca en naleving van de Drank- en Horecawet blijft in 2018 onverminderd hoog. In 2017 is meermalen een horecagelegenheid gesloten vanwege ernstige of herhaalde overtredingen. Horecatoezicht heeft nauw samengewerkt met het programma Ondermijning. We zien een toename in het aantal acties en verzoeken om horecagelegenheden, bedrijven of (drugs)panden te sluiten van politie en OM. Ook voor 2018 zal er meer inzet nodig zijn van horecatoezicht op Riec-zaken en ondermijning. Dat betekent dat er minder capaciteit wordt ingezet op reguliere horecataken. Zo zal er geen programmatisch inzet (integrale periodieke controle milieuthema’s) zijn op horeca inrichtingen en zal de naleving van de Drank- en Horecawet via projecten worden uitgevoerd (beperkt toezicht). In het beleidsplan 2019 – 2022 zal bepaald worden wanneer deze thema’s weer reguliere aandacht kunnen krijgen. We verwachten dan ook te kunnen inschatten of / wanneer de aanpak van bonafide horeca minder aandacht vergt.

Doelstellingen 2018

Nieuw in 2018 is dat er ook doelstellingen zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma. De uitvoeringsdoelstellingen zijn opgesteld op basis van de beleidsdoelstellingen uit het beleidsplan en wetgeving. Zo zijn er doelstellingen om de informatieverstrekking aan de inwoners en bedrijven verbeteren en om een MKB loket open te stellen. Ook een doel is dat het afhandelen van vergunningaanvragen en het toezicht tijdens de realisatiefase ter plaatse geheel digitaal te laten verlopen. Daarnaast blijft de focus op het voorkomen van overtredingen (preventie) en stimuleren van bewonersparticipatie. En gaat de gemeente verder met de stevige aanpak van RIEC/ ondermijningzaken, woonfraude, horeca en illegaal gokken en hennep. Een andere doelstellig is om te bewaken dat er capaciteit vrij wordt gemaakt voor actief toezicht ten behoeve van ruimtelijke kwaliteit van Zaanstad.

 

Inleiding

Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) voor het jaar 2018.Dit was voorheen het handhavingsprogramma en vanaf 2018 is deze uitgebreid met Vergunningverlening en Toezicht en Handhaving.

Dit Uitvoeringsprogramma is het eerste en meteen ook het laatste VTH uitvoeringsprogramma dat onder het Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2016-2018 is opgesteld. Op 1 juli 2017 is de wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving in werking getreden. Het jaarlijks opstellen van een integraal Uitvoeringsprogramma waarin zowel vergunningverlening, handhaving en toezichtstaken zijn opgenomen is een wettelijke verplichting. De provincie beoordeelt of de gemeente voldoet aan deze verplichting.

In het beleidsplan beschrijft het college de meerjarige beleidsmatige keuzes voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. In dit programma beschrijft de gemeente de inzet voor het jaar 2018.

Het onderhavige programma beschrijft hoe vergunningverlening, toezicht en handhaving georganiseerd zijn bij verschillende onderwerpen. Het beschrijft de reguliere en incidentele taken, de projecten en de activiteiten die vanuit de thema’s “preventie, burgerparticipatie, maatwerk en informatie-gestuurd werken” worden opgestart. Thema’s die we in 2018 extra aandacht geven, om onze werkwijze te verbeteren en te vernieuwen.

Vergunningverlening, toezicht en handhaving is een onderwerp dat in 2018 weer sterk in beweging zal zijn. Ontwikkelingen volgen elkaar in een hoog tempo op. Als belangrijkste zijn te noemen de mogelijke privatisering van het bouwtoezicht, landelijk uniforme regels voor het brandveilig gebruik van incidentele inrichtingen (evenementen in partytenten of op festivalterreinen) die in georganiseerd verband worden gebruikt, wijzingen voor de kinderopvang, actualisatie van het bodembeleid, ontwikkelingen binnen MAAK Zaanstad, aanpassen van het evenementenbeleid en de Omgevingswet. Maar ook het vergroten van de burgerparticipatie, informatie toegankelijk maken, innovatief digitaliseren, wettelijke regeling om mediation te professionaliseren en het voorkomen van juridische procedures zijn nog steeds belangrijke opgaven uit het coalitie akkoord 2014-2018.

Voor de goede orde wordt vermeld, dat vergunningverlening, toezicht en handhaving met betrekking tot woonurgenties, statushouders, leegstand, leerplicht en sociale zekerheidswetgeving geen onderdeel uitmaken van dit programma.

 

Opbouw van het Uitvoeringsprogramma VTH 2018

Vergunningverlening, toezicht en handhaving zijn ondergebracht bij twee afdelingen van de sector Klantcontact centrum (KCC) en drie afdelingen van de sector Veiligheid en Handhaving. In onderstaande paragrafen is per afdeling uitgewerkt waarop de gemeente zich gaat richten. Bij iedere afdeling wordt een aantal reguliere taken uitgelicht en de speerpunten voor 2018 benoemd. Ook wordt toegelicht hoe de vergunningverlening, toezicht en handhaving is georganiseerd.

  • 1.

    De afdeling Vergunningen handelt alle omgevingsvergunningsaanvragen en meldingen af alsook APV vergunningen en bijzondere wetten zoals horeca.

  • 2.

    De afdeling Advies en Toezicht adviseert op juridisch, constructief, planologisch en welstandelijk vlak. Ook houden zij toezicht op vergunde bouwwerkzaamheden tijdens de realisatiefase bouw.

  • 3.

    Onder de afdeling Gebruikstoezicht vallen de toezicht- en handhavingstaken die voortvloeien uit de wet- en regelgeving op het gebied van bestaande bouw, ruimtelijke ordening, funderingen, brandveiligheid, kinderopvang en horeca en handhavingthema’s die onder de het taakveld ‘openbare orde’ vallen.

  • 4.

    De afdeling Straattoezicht is verantwoordelijk voor de toezicht- en handhavingstaken die voortvloeien uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de Afvalstoffenverordening. Andere thema’s die bij deze afdeling zijn ondergebracht zijn, onder andere jeugdoverlast en parkeren.

  • 5.

    De afdeling Havens en Vaarwegen draagt zorg voor een vlotte, veilige en doelmatige afwikkeling van het scheepvaartverkeer. Binnen het takenpakket van deze afdeling vallen onder andere het toezicht op de beroeps- en recreatievaart.

Reguliere taken, projecten en bestuurlijke prioriteiten toezicht en handhaving

Op basis van een uitgebreide risicoanalyse zijn in het beleidsplan 2016-2018 prioriteiten vastgesteld voor toezicht en handhaving. Een belangrijk criterium om een onderwerp tot prioriteit te maken, is de veiligheid van mensen. Te denken valt aan toezicht op de kwaliteit van kinderopvang, brandveiligheid, naleving Drank- en Horecawet, of de kwaliteit van funderingen. Toezicht en handhaving van deze taken is wettelijk nadrukkelijk geregeld, waardoor er standaard voldoende capaciteit voor vrijgemaakt moet worden. Doordat dit soort thema’s jaarlijks terugkeren als prioriteit en niet ter discussie staan, zijn het daarmee reguliere taken geworden, in de zin dat deze werkzaamheden altijd plaatsvinden. Naast deze reguliere taken staan er in het Uitvoeringsprogramma 2018 een aantal projecten. Taken die niet structureel uitgevoerd worden, maar die in 2018 (extra) aandacht krijgen.

De reguliere taken en de projecten uit het Uitvoeringsprogramma 2018 omvatten een groot aantal onderwerpen. In 2018 zijn een aantal onderwerpen tot ‘bestuurlijke prioriteiten’ benoemd. Dit zijn:

  • 1.

    Aanpak jeugdoverlast;

  • 2.

    Versnelling aanpak kwetsbare funderingen (als onderdeel van MAAK Zaanstad / verbetering woningbestand);

  • 3.

    Groeiend aantal RIEC-zaken en ondermijningzaken (zoals woonfraude, arbeidsuitbuiting, illegaal gokken, horecagelegenheden, bedrijven of (drugs)panden sluiten);

  • 4.

    Afronden van de gebiedsgerichte aanpak Czarinastraat. Aandacht houden voor Zilverpadsteeg, Rozengracht en het Centrum totdat de overlast daar is verminderd. Verkennen van de mogelijkheden om de gebiedsgerichte aanpak naar andere gebieden zoals Zuiddijk en omgeving (als onderdeel van MAAK Zaanstad) uit te breiden.

  • 5.

    Beleidsmatige verkenning van het effect van de Omgevingswet op toezicht en handhaving.

     

Aandachtspunten 2018

Verbeteren informatie aan inwoners en bedrijven in 2018

Door het openstellen van een Ondernemersloket hebben bedrijven een aanspreekpunt binnen de gemeente. In 2018 komt er een nieuwe werkwijze voor het vooroverleg. De bedoeling is dat bewoners en bedrijven kunnen worden begeleid in de voorbereiding naar hun vergunningaanvraag. Eventuele belemmeringen van het initiatief kunnen dan vooraf duidelijk worden gemaakt. Binnen het vernieuwde vooroverleg zal maatwerk worden geleverd.

Inzet toezicht tijdens de realisatiefase

Risicovolle bouwwerken die vergund zijn, worden tijdens de realisatiefase minimaal één keer gecontroleerd. Na de startmelding, een melding (klacht) van omwonenden of na een eigen constatering dat de bouw is gestart neemt de inspecteur contact op met de betreffende partij(en). Tijdens dit contact worden de controle momenten besproken. Elk bouwproject is voorzien van een toezichtdossier met daarin een gedegen verslaglegging van de controle(s). De inspecteurs controleren geen bouwwerken die administratief zijn afgehandeld (BLITTS), niet risicovol zijn of vergunningsvrij zijn verklaard. Het niet uitvoeren van een daadwerkelijke naschouw op deze bouwwerken betekent ook dat handhaving op dergelijke dossiers, mocht dat ooit nodig zijn, lastiger is vanwege het ontbreken van een naschouw. Meldingen over dergelijke dossiers krijgen bij handhaving dus ook een lage prioriteit.

Inzet bestaande bouw en rui mtelijke ordening anders geregeld

In 2017 hield de gemeente op het gebied van bestaande bouw en ruimtelijke ordening (ro) actief toezicht op funderingen. Dit vanwege de grote inzet die deze werkwijze vergt. Op alle andere aspecten hield Zaanstad passief toezicht en op basis van meldingen.

Vanaf 2018 zal de gemeente meer capaciteit vrijmaken voor actief toezicht op taken en projecten die bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit van Zaanstad. Dat zijn i.i.g. twee grote projecten die voor 2108-2020 onvermijdelijk zijn vanwege Rijksbeleid of situaties in een wijk, te weten het project verwijderen van asbestdaken en het project funderingen Zeeheldenbuurt. Dat betekent dat er de minder capaciteit zal zijn voor meldingen. We realiseren ons dat door deze keuze de afhandeling van meldingen langer kan gaan duren. Dat betekent dat er de minder inzet zal zijn voor meldingen. We realiseren ons dat door deze keuze de afhandeling van meldingen veel langer gaat duren. Mocht blijken dat de langere behandeltijd van meldingen tot te groot ongemak voor bewoners en ondernemers leidt, zal het college bij de begroting 2019-2022 een claim doen voor extra toezichthouders (1-2) bij Handhaving.

Inwoners van Zaanstad hebben een belangrijke rol bij handhaving en toezicht. Zij kunnen meldingen indienen. Meldingen die gemeente ontvangt op bouw en ruimtelijke ordening hebben vaak betrekking op een conflict tussen bewoners onderling (burenruzie). In onderstaande tabel is te zien hoeveel meldingen de afgelopen jaren zijn afgehandeld op het gebied van bouw en ruimtelijke ordening.

Aantal meldingen

2017 (stand 1/10/2017)

2016

2015

Afgehandelde meldingen en verzoeken van handhaving m.b.t. bestaande bouw en

ruimtelijke ordening

133 (280 instroom)

224

195

Meldingen Bag-zaken

8

10

18

Tabel 1. Overzicht meldingen

Voor meldingen die niet over bestaande bouw en ruimtelijke ordening gaan geldt deze toename in behandeltijd overigens niet. Indien er sprake is van gevaar of ernstige hinder zal er, ongeacht de hoeveelheid van openstaande meldingen onmiddellijk worden opgetreden. Toezicht op funderingen wordt, net als in 2017 actief uitgevoerd. In het onderstaande overzicht staat vermeld hoe de inzet van de formatie van het team bouw en ro in 2018 zal zijn.

Inzet op onderwerp

Inzet formatie in fte

(Bag)Meldingen en verzoeken tot handhaving en toezicht op reguliere taken

3

Funderingen

2

Projecten Constructieve veiligheid

1

Project Ruimtelijke kwaliteit

1

Project Ondermijning en illegale bewoning

1

Coördinatie

1

Tabel 2. Overzicht inzet toezichthouders bestaande bouw en ro

Inzet horeca toezicht andere thema’s

De aandacht voor horeca en naleving van de Drank- en Horecawet blijft in 2018 onverminderd hoog. In 2017 is meermalen een horecagelegenheid gesloten vanwege ernstige of herhaalde overtredingen. Horecatoezicht heeft nauw samengewerkt met het programma Ondermijning. We zien een toename in het aantal acties en verzoeken om horecagelegenheden, bedrijven of (drugs)panden te sluiten van politie en OM. Deze toename zal zich ook voortzetten in 2018. Voor 2018 zal er meer inzet nodig zijn van horecatoezicht op Riec-zaken en ondermijning. Dat betekent dat er minder capaciteit wordt ingezet op reguliere horecataken. Zo zal er in 2018 geen programmatisch inzet (integrale periodieke controle milieuthema’s) zijn op horeca inrichtingen en zal de naleving van de Drank- en Horecawet via projecten worden uitgevoerd (beperkt toezicht).

 

Inzet capaciteit voor uitvoering van het uitvoeringsprogramma

De gemeente is wettelijk verplicht jaarlijks inzage te geven in de beschikbare capaciteit. Voor 2018 is de volgende formatie beschikbaar.

Afdeling

Functie

FTE

Gebruikstoezicht

Juridisch

4,81

0

0

0

 

Toezichthouder

12,86

Straattoezicht

Juridisch

2,00

 

Boa’s

26,78

 

Fiscale toezichthouders

5,6

 

Administratief

2,56

Havens en Vaarwegen

Havenbeambten

6,89

 

Administratief

1,00

Vergunningen

Vergunning coördinator

2

 

Vergunningverlener I

8,4

 

Vergunningverlener II

5

 

Vergunningverlener III

7

Advies en Toezicht

Inspecteur

5

 

Specialist I

7

 

Specialist II

4

 

Adviseur

3

 

Administratief medewerker

2,5

 

Totaal

106,4

Tabel 3. Beschikbare fte’s

 

Doelstellingen 2018

Voor 2018 zijn de onderstaande doelstellingen opgenomen:

  • Tijdige afhandeling aanvragen, meldingen en verzoeken in realisatiefase; binnen de wettelijk gestelde termijn of binnen de genoemde termijn van orde.

  • Informatieverstrekking aan de inwoners en bedrijven verbeteren; het openstellen van een MKB loket en het introduceren van een nieuwe werkwijze om vooroverleg te houden over een WABO initiatief.

  • Digitalisering van het vergunningenproces; zowel het afhandelen van vergunningaanvragen volledig digitaliseren als ook het toezicht tijdens de realisatiefase ter plaatse digitaal kunnen afhandelen.

  • Focus op voorkomen van overtredingen (preventie) en stimuleren van bewonersparticipatie. In 2017 is op beide thema’s een slag gemaakt. Zo zijn er voor de 90 BuurtApp-groepen speciale informatie-bijeenkomsten gehouden. Ook is een start gemaakt met een oren en ogen project. Via al deze groepen kan de gemeente bewoners informeren en signalen uit de wijken ontvangen. Net als in 2017 zal een preventiekalender worden gemaakt waarin diverse activiteiten met betrekking tot preventie en participatie zijn opgenomen.

  • In 2017 is er een stevige start gemaakt met de aanpak van horecagelegenheden en garages en de netwerken die daar achter opereren. In 2018 gaat de gemeente verder met de aanpak van RIEC-zaken, woonfraude, horeca en illegaal gokken en hennep.

  • Bewaken dat er capaciteit vrij wordt gemaakt voor het actief toezicht ten behoeve van ruimtelijke kwaliteit van Zaanstad.

Voor een uitgebreid overzicht van alle doelstellingen zie de bijlage 1.

Uitvoering van gemeentelijke toezichtstaken door en voor anderen

Niet alle toezichtstaken worden door de gemeente zelf uitgevoerd. Zo is het volledige takenpakket op het gebied van milieu- en bodemtoezicht ondergebracht bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG). De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied is opdrachtnemer van een kernpakket Milieu en Bodem. Dit zijn de uitvoerende VTH taken die rechtstreeks worden gekoppeld aan de bedrijven, en bodemactiviteiten. De bouwactiviteiten voert Zaanstad zelf uit en geeft indien nodig adviezen hierover aan de Omgevingsdienst.

Het toezicht op het brandveilig gebruik van bouwwerken is ondergebracht bij de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW). De GGD Zaanstreek-Waterland controleert alle kinderdagverblijven, naschoolse opvang, peuterspeelzalen en gastouders. Wij voeren voor de OVER gemeenten 1 de constructieve toetsing uit voor de WABO, Taken die wij van de VrZW hebben overgenomen zijn ‘laden en lossen van vuurwerk’, gebruiksvergunning voor een tijdelijke inrichting en ‘ontheffing voor de route vervoer gevaarlijke stoffen’.

Calamiteiten en actualiteiten

De ervaring leert dat het werkveld van handhaving dynamisch is. Zo waren er in 2017 de betonnen breedplaatvloeren, het funderingsherstel. Om adequaat in te spelen op deze actuele opgaven, reserveren we in dit programma flexibel inzetbare capaciteit en middelen. Voor milieu, horeca, bestaande bouwwerken en openbaar water wordt hiertoe 10% van de beschikbare capaciteit gereserveerd. Voor toezicht in de openbare ruimte wordt 7% van de capaciteit gereserveerd. Deze inzet is niet beschikbaar voor nieuwe taken, maar voorziet in een structurele behoefte om in te kunnen spelen op (dreigende) calamiteiten en actualiteiten. Het Vergunningencentrum heeft deze ruimte niet binnen het aantal fte.

Hoogte dwangsommen en lengte begunstigingstermijnen

De hoogte van de dwangsommen en de lengte van begunstigingstermijnen, is vastgelegd in twee verschillende uitvoeringdocumenten die samen het ‘Uitvoeringsbeleid hoogte dwangsommen en lengte begunstigingstermijnen’ vormen. Het uitvoeringsbeleid bevat tabellen waarin voor verschillende overtredingen de hoogte van de dwangsommen en de lengte van de begunstigingtermijn is vastgelegd. Het gaat dan om overtredingen van de Wabo, APV, Drank en Horecawet, wet Kinderopvang en peuterspeelzalen, het Bouwbesluit 2012 en aanhakende wet- en regelgeving. Voor het bepalen van de hoogte van de bedragen en de duur van de termijnen is aangesloten bij de geldende landelijke richtlijnen.

 

Wat gaat het Vergunningencentrum doen in 2018?

 

Hoe is vergunningverlening georganiseerd?

De vergunningverleners werken op basis van aanvragen die binnenkomen via een centraal systeem (Omgevingsloketonline.nl). De afdeling Vergunningen bestaat uit vergunningverleners I, II en III. Dit is gerelateerd aan de moeilijkheidsgraad van de aanvraag. De vergunningverlener is tijdens het vergunningenproces verantwoordelijk van A tot Z. Zij sturen op proces. Het uitgangspunt is dat zij zelf toetsen wat zij kunnen en voor de overige zaken advies opvragen bij de vakadviseurs.

De afdeling Advies en Toezicht bestaat uit specialisten I en II, adviseurs, administratie en inspecteurs. In deze afdeling is op diverse vlakken inhoudelijke kennis aanwezig, zoals welstandelijk, planologisch, juridisch, constructief, bedrijfsvoering. Ook de administratieve ondersteuning voor het hele Vergunningencentrum is hier ondergebracht. De inspecteurs houden toezicht op de uitvoering van de afgegeven omgevingsvergunningen.

 

T aken

Focus afdeling Vergunningen

QuickScan

Planologische- en monumententoets uitvoeren en de daaruit voortkomende knelpunten benoemen voor de initiatiefnemer.

Concept aanvraag

Het overleggen met de initiatiefnemer en de vakadviseurs uit de keten, over de haalbaarheid van het initiatief.

Reguliere aanvraag

Het afhandelen van een omgevingsvergunning aanvraag die past in het bestemmingsplan of afgehandeld kan worden middels een reguliere ontheffingsprocedure.

Uitgebreide aanvraag

Het afhandelen van een omgevingsvergunning aanvraag die afgehandeld wordt middels een uitgebreide procedure.

Sloop-, en gebruiksmeldingen

Het beoordelen of de melding volledig is.

Gebruiksvergunning

Het afhandelen van een aanvraag brandveilig gebruik.

Horeca vergunningen en andere bijzondere wetten

Het afhandelen van aanvragen voor Drank- en horecawetvergunningen en ontheffingen, kansspelen en verkeersbesluiten. Er is extra inzet op Bibob toetsing in het kader van ondermijning.

Parkeervergunningen

Het afhandelen van: aanvragen voor diverse parkeer-vergunningen, gehandicaptenparkeerkaarten en -plaatsen.

APV vergunningen

Het afhandelen van: aanvragen voor diverse APV vergunningen, ontheffingen, kennisgevingen en meldingen zoals voor evenementen, objecten, standplaatsen, enz.

 

 

Focus afdeling Advies en Toezicht

Advisering

Advisering over de juiste (juridische) afhandeling van alle soorten aanvragen middels planologische toetsing en hulp bij juridische vraagstukken. Ambtelijke afhandeling van WABO vergunningaanvragen m.b.t. de welstandsnota en ondersteuning van de Welstandscommissie tijdens de behandeling van de aanvragen. Constructieve toetsing van WABO vergunningaanvragen. Advisering aan medewerkers en het management op het gebied van bedrijfsvoering.

Toezicht

Toezicht houden of de uitvoering van de omgevingsvergunning verloopt volgens de wettelijke eisen. Waarbij de administratief afgehandelde aanvragen en vergunningsvrijverklaringen niet worden meegenomen.

Ondersteuning

Administratieve werkzaamheden verrichten voor alle medewerkers van het Vergunningencentrum. Zoals het inboeken van aanvragen, verzorgen van de juiste dossiervorming, beheer van het OLO, publicatie WABO, enz.

Wat gaat Straattoezicht doen in 2018?

 

Hoe is het toezicht georganiseerd?

Wijk- en gebiedsgericht en informatie-gestuurd.

Toezichthouders controleren dagelijks geparkeerde voertuigen of aan de fiscale betalingsplicht (betaald parkeren) is voldaan. Deze toezichthouders zijn alleen en uitsluitend belast met deze controletaak. Ze zijn daarnaast de ogen en oren voor overige overtredingen welke worden gedeeld met de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) of politie. De controleroutes worden samengesteld op basis van diverse informatiebronnen. Uit fysieke metingen, informatie uit parkeerautomaten, ‘belparkeren’ en reeds opgemaakte naheffingsaanslagen worden na analyse controleroutes opgesteld. Doel is het naleefgedrag ( betalingsbereidheid ) verder te verhogen waardoor parkeerregulering verbeterd.  Het fiscaal parkeerareaal zal in 2018 in fases naar het westen (van het NS-station) worden uitgebreid.

Ook de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) houden dagelijks toezicht. Zij zijn in de ochtend, middag en avond en in het weekend zichtbaar aanwezig in de stad. Dit doen zij rijdend, fietsend en lopend. Iedere boa is aan een wijk/buurt gekoppeld. Op deze manier is er voor de burger altijd een aanspreekpunt. De boa’s werken hierbij nauw samen met de wijkagent, wijkmanagers en sociale wijkteams.

De wijkgerichte inzet van de boa’s gebeurt op basis van (overlast)meldingen van burgers, eigen kennis en (interne) inzetverzoeken. Door al deze informatie te bundelen kunnen de boa’s meerdere hotspots in een wijk tegelijk aanpakken. In gebieden waar veel overlastmeldingen/klachten vandaan komen, wordt extra ingezet totdat het nalevinggedrag weer acceptabel is.

 

Reguliere taken

Focus toezicht

Fout parkeren

o.a. fiscaal parkeren, parkeerverboden, parkeren op fietsstroken en groenstroken, verkeersveiligheid in de wijk bij evenementen, parkeren bij herinrichtingprojecten, handhaven op overtredingen van de Busbrug en bij de blauwe zones.

Overlast parkeren bij scholen

Actief controleren parkeren bij in- en uitgaan van scholen.

Overlast fietsers en fiets parkeren

Tegengaan van overlast van foutgeparkeerde fietsen in het centrum, Damgebied, rondom Beatrixbrug en bij de stations. Actief aanspreken van fietsers die door voetgangerszone fietsen (o.a. markt en Damgebied) en in de avond actief fietsers door verwijzen naar de fietsenkelder om te parkeren.

Roodlicht controle bruggen

Controleren bij bruggen op door rood licht rijden/onder slagboom door lopen.

Overige APV/Afvalstoffenverordening

o.a. langdurig parkeren van recreatievoertuigen en aanhangwagens, handhaven op onjuist aangeboden afval, overlast van honden, registratie van (helinggevoelige) goederen van tweedehands inkoopwinkels, toezicht op reclame, markten en kermissen.

Overlast alcohol en DHW

Verkoop van alcohol in supermarkten en slijterijen aan jongeren <18 jaar. Gebruik van alcohol door jongeren <18 jaar op hotspot locaties in de openbare ruimte gebruik alcohol bij dag evenementen (kermissen, Immer Gerade Aus) waar jongeren worden verwacht.

 

Reguliere taken

Focus toezicht

Inzet van jeugd boa’s

Sinds 2016 werkt de gemeente structureel met jeugdboa’s. De jeugdboa’s zijn voor 90% van hun tijd preventief aan het werk: groepen en individuele jongeren in beeld brengen, contact onderhouden met jeugd, samenwerking met sociale wijkteams/jongerenwerk, jongeren door geleiden naar leerplicht of zorgpartners, ongewenst gedrag op straat snel tegengaan en in het uiterste geval repressief optreden.

Tegengaan van overlast in en rond de Zilverpadsteeg, Russische buurt en Damgebied.

 

Projecten

Focus toezicht/inzet

Camera uitkijkteam

In 2018 zal bekeken gaan worden hoe vorm kan worden gegeven aan het uitkijken van camera’s in de openbare ruimte door de boa’s. Deze taak zal de gemeente mogelijk overnemen van de politie.

Wijkmaand

Iedere maand zal op een Zaanse wijk de focus worden gelegd. Tenminste 1 keer per week zullen alle boa’s preventief aanwezig zijn in de gehele wijk.

Pilot bodycam

Boa’s gaan ervaring opdoen met het dragen van bodycams tijdens de dagelijks werkzaamheden. Naast het dragen zullen zij bij dreigende situaties ervaring op gaan doen of de bodycam de-escalerend werkt.

Actieplan Poelenburg

Een belangrijk onderdeel van actieplan Poelenburg is het tegengaan van afvaldumpingen in de wijk. Dit houdt in dat er structureel drie dagen per week in Poelenburg wordt gehandhaafd door 1 koppel handhavers.

Hotspot project huishoudelijk afvaldumpingen en grofvuildumpingen

Binnen de gemeente zijn er door diverse afdelingen een aantal hotspots benoemd waar bekend is dat er veel grof vuil dumpingen worde gedaan. Om ervoor te zorgen dat het aantal dumpingen rondom de hotspots afneemt, zal 5 dagen per week een koppel buitengewoon opsporingsambtenaren (grotendeels in burger) worden ingezet. Hierbij ligt de nadruk om vooral inzet te verrichten op het dumpen van grofvuil, aangezien hier de grootste overlast door wordt ervaren.

Aandacht voor thema’s preventie, burgerparticipatie, maatwerk en informatie-gestuurd werken

  • Uitvoeren van vier actiedagen samen met de afdeling Wijkbeheer en Onderhoud waarbij de boa’s en uitvoerders de hele dag in een bepaalde wijk aanwezig zijn. Zichtbaarheid en preventieve acties om het naleefgedrag positief te beïnvloeden staan centraal. Bij deze actiedagen zal ook burgerparticipatie aandacht krijgen.

  • Voorzetten van het project zakkenrollers Zaanse Schans. Via voorlichting aan toeristen op de Zaanse Schans en preventief aanwezig bijdragen aan vermindering van het aantal zakkenrolincidenten.

  • Via voorlichting aan bezoekers van het centrum en preventief aanwezig bijdragen aan vermindering van het aantal zakkenrolincidenten.

  • Gerichte voorlichting geven aan bewoners over het voorkomen van woninginbraken in wijken waarde meeste woninginbraken voorkomen.

  • Organiseren van de week van de boa. Tijdens deze week zal de communicatiestrategie worden uitgerold en zal het werk de boa en de boa als gastheer/gastvrouw centraal staan.

  • Geven van les over verkeersveiligheid en parkeergedrag op basisscholen.

  • Inzet van handhavingscommunicatie bij diverse onderwerpen, zoals in- en uitpakken van caravans en vouwwagens rondom schoolvakanties en de week van de veiligheid. Voortzetten van inzet van sociale media.

  • Voortzetten van het koffie drinken met de boa in winkelcentra, bij supermarkten, sociaal wijkteams, buurthuizen en seniorencomplexen.

Wat gaat Gebruikstoezicht doen in 2018?

 

H oe is het toezicht georganiseerd?

Bestaande bouw/ ruimtelijke ordening: De toezichthouders ontvangen digitale meldingen en handhavingsverzoeken van burgers. De toezichthouders onderzoeken of er sprake is van een overtreding. Afhankelijk van de soort overtreding en de situatie wordt de melding telefonische behandeld of volgt er een controle ter plaatse. Bij handhavingsverzoeken wordt altijd een handhavingstraject gestart. Daarnaast vindt er op enkele thema’s en projecten actief toezicht plaats. In de wijken vindt geen actief toezicht plaats, maar wordt uitsluitend afgegaan op (overlast)meldingen. Spoedeisende en gevaarlijke situaties worden wel actief opgepakt.

Funderingen: De gemeente monitort een groeiend aantal woningen met een kwetsbare fundering. Bij de aanpak van funderingen werkt Gebruikstoezicht samen met het Gemeentelijk Adviesbureau Funderingsherstel en Realisatie en Beheer. De toezicht taken zijn o. a. monitoren van het zakkinggedrag van bouwblokken via meetbouten. Actieve communicatie naar bewoners over de zakkingsnelheid van hun fundering.

Horeca: leeftijd controles, op basis van meldingen en gerichte inzet op gebieden en thema’s. Zowel overdag als in de avond en nacht controleren de toezichthouders horeca-inrichtingen. De controles zijn gericht op drankverstrekkende horeca zoals reguliere horeca, para commerciële horeca, slijterijen, supermarkten, cafetaria’s. Ook kijken de toezichthouders naar actualiteit van vergunningen en of de terrassenvoorschriften worden nageleefd. Tijdens grote evenementen treden de toezichthouders handhavend op tegen zowel jongeren als ondernemers. Dit om het gebruik van alcohol onder jongeren terug te dringen. Ook om overlast te voorkomen (geluidsoverlast).

Milieu- en bodemtoezicht:

Milieu: Bedrijven zijn onderverdeeld in risicovolle branches (met name vanwege de opslag van gevaarlijke stoffen en externe veiligheid) tot laag- risicovolle branches. De bedrijven worden gecontroleerd volgens 4 uitvoeringsniveaus. Bedrijven die vallen onder de risicovolle branches worden gecontroleerd volgens het hoogste uitvoeringsniveau (niveau 4, jaarlijkse controle ) en bedrijven die vallen onder laag-risicovolle branches worden alleen reactief gecontroleerd volgens het laagste uitvoeringsniveau (niveau 1, naar aanleiding van ingediende overlastmeldingen).

Bodem: De bodemtoezichthouder houdt toezicht op het uitvoeren van (complexe) bodemsaneringen en het toepassen van grond en bouwstoffen. Bij de meest risicovolle categorieën wordt bij iedere melding toezicht gehouden. Bij de minder risicovolle categorieën wordt steekproefsgewijs toezicht gehouden.

Het toezicht op bedrijven en bodem ligt bij de Omgevingsdienst NZKG.

Brandveilig gebruik: periodiek, objectgericht en projectmatig. De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW) houdt toezicht op het brandveilig gebruik van bestaande bouwwerken. In Zaanstad vallen ongeveer 714 bouwwerken onder de vergunningplicht van brandveilig gebruik en gebruiksmeldingsplicht. De bouwwerken zijn onderverdeeld in risicoklassen 1 t/m 4, waarbij klasse 1 het hoogste risico is en klasse 4 het laagste risico is.

Kinderopvang. De GGD Zaanstreek-Waterland houdt voor de gemeente Zaanstad toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang. De GGD werkt bij het toezicht op grond van risicoprofielen. Dit houdt in dat een voorziening voor kinderopvang via een risicomodel een kleur krijgt toegekend. De kleur bepaalt de mate van zorg bij de locatie. Groen, (geen zorg) via geel, oranje tot rood, (grote zorg). Hoe groter de zorg hoe meer en uitgebreider er toezicht zal worden gehouden.

Reguliere taken

Focus toezicht

Funderingen

In 2018 gaat de gemeente experimenteren of we ook op woningen kunnen handhaven waarvan de fundering naar verwachting binnen 1 tot 5 jaar zal bezwijken. Het handhaven van deze woningen zal dan gebeuren op basis van artikel 13 van de Woningwet. Deze wet is tot op heden door Zaanstad nog niet gebruikt om te handhaven op funderingen. De gemeente handhaaft nu pas als de fundering van ene woning is bezweken op basis van Bouwbesluit.

Daarnaast zal er een versnelling plaatsvinden van de aanpak van funderingen vanwege de extra capaciteit vanuit het GAF.

In 2018 is er aandacht voor de funderingen van de Zeeheldenbuurt.

 

Reguliere taken

Focus toezicht

Brandveilig gebruik bouwwerken 2

De bouwwerken waar verminderd zelfredzame personen aanwezig zijn of gebruik van maken worden door de VrZW bezocht. In samenwerking met de OD NZKG zal de VrZW:

  • de zogenaamde brandweer aandachtbedrijven controleren (bedrijven waar de aandacht is gericht op brandveiligheid);

  • alle bekende vuurwerkopslagen in de gemeente Zaanstad controleren.

  • In een opdrachtbrief zal de gemeente aan de VrZW opdracht geven voor het uitvoeren van het overige toezicht.

Bestemmingsplannen

Ondersteunen van de afdeling Omgevingsplannen door het inventariseren van locaties aan de hand van de planning van de actualisatie van bestemmingsplannen.

Bestaande Bouw

Controle van meldingen Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG)· en bouwwerken met een tijdelijke vergunning.

Slopen van bouwwerken

Toezicht op sloopwerkzaamheden die zonder sloopmelding worden uitgevoerd en waarbij (vermoedelijk) asbest aanwezig is.

Meldingen bestaande bouw

Reageren op meldingen en verzoeken tot handhaving van burgers o.a. op het onveilig gebruik van bouwwerken en percelen en slechte (technische) staat van bouwwerken.

Meldingen horeca en verzoeken van de politie

Alert reageren op meldingen en verzoeken tot handhaving van burgers.

Actie ondernemen op basis van de ontvangen verzoeken van de politie om een bestuurlijke maatregel te nemen (bijvoorbeeld sluiten van een horecapand).

Toezicht houden op veiligheid en overlast middel en grote (muziek) evenementen

Controleren op de Drank- en Horecawet (DHW), overlast en veilig verloop van evenementen vermeld op de evenementenkalender 2018.

Aanwezig zijn bij evenementen waar muziek wordt gedraaid om klachten over deze muziek evenementen terug te dringen.

Horeca APV/DHW

Integrale controle op o.a. aanwezigheid portiers, exploitatie zonder vergunning bij horeca inrichtingen.

RIEC-/ondermijning zaken

Politie en het Openbaar Ministerie (OM) vragen ondersteuning bij integrale acties tegen georganiseerde criminaliteit. We zien een toename in het aantal acties, dat zal zich ook voortzetten in 2018. Er worden vaker horecagelegenheden, bedrijven of (drugs)panden gesloten op verzoek van politie en OM. Zie verder het Integraal Veiligheidsprogramma 2018.

Kinderopvang

Verwerken van aanmeldingen, uitschrijvingen, verhuizingen en andere wijzigingen in het landelijk register kinderopvang. Extra inzet op kinderopvangcentra /gastouders die regelmatig overtredingen begaan. De GGD Zaanstreek-Waterland gaat ongeveer 170 kinderdagvoorzieningen (kinderdagverblijf, buiten schoolse opvang, gastouderbureaus en voorzieningen voor gastouderopvang controleren. In een opdrachtbrief zal de gemeente aan de GGD specifiek opdracht geven voor het uitvoeren van het toezicht op de kinderopvang.

Milieutoezicht

Uitvoeren van integrale controles bij verschillende branches/bedrijven zoals vermeld in het nog op te stellen VTH uitvoeringsprogramma Zaanstad 2018 3 .

 

Reguliere taken

Focus toezicht

Bodemtoezicht

Uitvoeren van risico gestuurde controles bij diverse bodemsaneringen, nazorglocaties en meldingen van grondverzet zoals vermeld in het nog op te stellen VHT uitvoeringsprogramma Zaanstad 2018.

 

 

Projecten

Focus toezicht/inzet

Project lage prioriteit

Op taken die laag zijn geprioriteerd wordt geen actief toezicht gehouden. Deze zaken worden geregistreerd op een lijst zaken met lage prioriteit. Aan het begin van het jaar worden een aantal zaken uit de lijst van ‘buurtgericht of projectmatig opgepakt. ( o.a. schuttingen en carports).

Onderzoekplicht

Toezicht houden op de vanuit het rijk opgelegde (constructieve) onderzoekspicht naar breedplaatvloeren, galerijvloeren en balkons en de toepassing van roestvaststalen bevestigingsmiddelen in zwembaden.

Project ondermijning en illegaal bewoning

Multidisciplinair afgestemd toezicht op adressen op bedrijventerreinen waar mogelijk illegale bewoning plaatsvindt.

Project verkoop alcohol <18 jaar bij para commerciële en commerciële inrichtingen

Inzet van minderjarige testkopers bij type inrichtingen die slecht scoorden op basis van de resultaten van de testkoperonderzoeken uit 2015, 2016 en controles uit 2017.

Project Overlast alcohol en DHW

Toezicht op schenken van alcohol aan jongeren <18 bij horeca inrichtingen en sportkantines.

 

Speciale Projecten

Focus toezicht

Handhaving onveiligheid en woonoverlast Czarinastraat en omgeving

Maak Zaanstad heeft o.a. tot doel de bestaande woningvoorraad te verbeteren. Er is daarom aandacht voor kwetsbare en kansrijke buurten, zoals de Russische buurt. In 2018 afronden van het handhavingsproject op de overlast gevende panden in de Czarinastraat en directe omgeving.

Aandacht voor thema’s preventie, burgerparticipatie, maatwerk en informatie-gestuurd werken

  • Maatwerkbeslissingen op overtredingen waar dat mogelijk is.

  • Voorbereiden op de komst van de Omgevingswet door het inventariseren wat de komst van de wet voor effect heeft op toezicht en handhaving.

  • Voorbereiden op de wijzigingen van de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en invoering Wet harmonisatie peuterspeelzaalwerk en kinderopvang.

Wat gaat Havens en vaarwegen doen in 2018?

 

Hoe is het toezicht georganiseerd?

Gebiedsgericht en informatie-gestuurd.

Vanaf een patrouillevaartuig houden boa’s en toezichthouders dagelijks toezicht op het water. Het toezicht voeren zij uit op basis van eigen waarnemingen, meldingen en vooraf verkregen informatie. De inzet van toezicht op het water is afhankelijk van:

  • Het seizoen; in het voorjaar en zomer is er meer inzet bij evenementen, toezicht op de waterrecreanten, cruiseschepen en motorchartervaart en zwemmers. In de winter ligt het accent meer op controleren van ligplaatsen en schouwwerkzaamheden.

  • Het tijdstip van de dag; de ochtend is bijvoorbeeld geschikt voor het uitvoeren van inspectie werkzaamheden en aanspreken van snelheidsovertreders. De middag en avond lenen zich meer voor controle op de verlichting van vaartuigen en te diep geladen schepen.

 

 

Reguliere taken

Focus toezicht

Vaarregels

Gebruik vaarweg en vaarregels, vaarsnelheid, vaargedrag beroepsvaart, diepgang schepen Wilhelminasluis, gebruik verlichtingen en negeren van verkeersaanwijzingen.

APV/Havenverordening

Beschikbaar houden van gereserveerde afmeerplekken voor o.a. cruiseschepen en rondvaartboten. Bunkercontrolelijst tijdens brandstofinname zeevaart, deugdelijk afmeren van vaartuigen en het ligplaats nemen met gevaarlijke stoffen buiten het oliehavengebied.

Vlotte en veilige doorvaart

Actief begeleiden van bijzondere en gevaarlijke transporten over de Zaan en begeleiden van duikwerkzaamheden. Dit vindt plaats door inzet van patrouillevaartuigen als vanuit de Centrale Post brugbediening. Ook controle op vergunningsvoorwaarden.

Veilig verloop van evenementen

Aanwezigheid op het water bij middel en grote evenementen op de Zaan.

Innemen van een ligplaats

Extra controleren van en handhavend optreden tegen schepen die zonder vergunning een ligplaats innemen.

Snelheid van schepen

Snelle motorboten, waterskiën. Aanspreken op vaargedrag van zowel schippers van recreatievaartuigen en beroepsvaart.

Zwemmen en van bruggen afspringen

Aanspreken van zwemmers op hun gedrag.

Wrakken

Toezicht op aanwezigheid van wrakken en opstarten van procedures voor het verwijderen van wrakken.

Waterverontreiniging

Controle van waterverontreinigingen. Op grond van de Waterwet onderzoek doen naar veroorzaker.

 

 

Projecten

Focus toezicht/inzet

Veilige brugopening

Extra aandacht voor fietsers en voetgangers die een rood sein of slagbomen negeren. Voortzetten van de roodlicht campagne.

Project Rood/groenlicht

Controleren van schepen voor recreatievaart en beroepsvaartschepen die varen door rood/groen licht bij bruggen en sluizen.

Controle vaargedrag buitengebied

Actief contoleren van snelheid en vaargedrag in het buitengebied.

Toezicht personenvervoer veren en rondvaartboten

Door een toename van veerponten en rondvaartboten komen er meer toeristen naar Zaanstad. Waarmee de focus komt te liggen op de veiligheid, kwaliteit bemanning en deugdelijkheid van het schip.

 

 

Projecten

Focus toezicht/inzet

Toezicht gebruik van AIS (Automatic Identification System)

Een AIS systeem is een systeem voor het automatisch identificeren en volgen van het scheepvaartverkeer. Alle schepen, die langer zijn dan 20 meter zijn verplicht om een zodanig systeem aan boord te hebben en te gebruiken. Het gebruik van AIS dient om de veiligheid in de scheepsvaart te bevorderen. In 2018 zal de gemeente toezicht houden op de aanwezigheid van uitrusting en gebruik van AIS bij schepen.

Toezicht gebruik reddingsvest beroepsvaart en snelle motorboten

Op snelle motorboten dienen reddingsvesten voor iedere opvarende aan boord te zijn en de schipper heeft een draagplicht ingeval hij staand stuurt. Bemanning in de beroepsvaart heeft een draagplicht van een goedgekeurd reddingsvest, indien zij overboord kunnen vallen (ontbreken reling, in bijboten e.d.) aan dek.

 

 

Speciale projecten Duurzaamheid

Focus toezicht/inzet

Toezicht generatorverbod

Toezicht houden op de naleving van het generatorverbod.

Scheepsmilieucontroles

Actief controleren op laden en lossen van afval en de daarbij behorende losverklaring, aanwezigheid van afgifte huishoudelijk afval, opslag van afval houdende producten, en het scheiden van afval aan boord van een schip en controle op het scheiden van olie- en vethoudende scheepsafvalstoffen en het afgeven daarvan. Controle op boordzuiveringsinstallatie aan boord van passagiersschepen voor het lozen van grijs afvalwater en het verbod hierop.

Aandacht voor thema’s preventie, burgerparticipatie, maatwerk en informatie-gestuurd werken

  • Inzet van handhavingscommunicatie bij diverse onderwerpen en aanspreken van schippers op hun vaargedrag.\

  • Lesgeven over bruggen door een brugwachter aan leerlingen van basisscholen die in de buurt van een brug zijn gevestigd (uitleg van de brugbediening, gevaar, en vaarregels. De les richt zich niet alleen op fout gedrag, maar vooral op gewenst gedrag.

  • Organiseren van een Opendag en actiedagen.

  • Scheepsmilieucontroles vallen onder verschillende wetgeving, waarbij mogelijk nog toezichthoudende bevoegdheden geregeld moet worden.

Bijlage 1

Uitvoeringsdoelstelling

I ndicator

Acties om doelstelling te bereiken

Het oppakken/ verbeteren van de verbeterpunten (proceseisen VTH) uit de scan uit de big 8 cyclus.

100% score groen

Uitvoering geven aan genoemde verbeteringen uit de Big 8. Strategische cyclus, rapportage en evaluatie, monitoring en borging.

Het voldoen aan de kwaliteitscriteria (kwaliteit en capaciteit van het personeelsbestand) die voortvloeien uit de Wet VTH.

Volledig overzicht

Realiseren van overzicht van bekwaamheden en inzet van alle medewerkers. Bewaking van structurele kwaliteit van het personeelsbestand.

Opstellen nieuw beleidsplan 2019 – 2022.

Het hebben van een vastgesteld beleidsplan 

Het nieuwe handhavingsbeleid (zoveel mogelijk) op de omgevingswet laten aansluiten.

Alle vergunningsaanvragen worden digitaal afgehandeld (het digitale werkproces is in 2017 opgestart en zal in 2018 worden geoptimaliseerd).

95% digitaal afgehandeld

De werkgroep digitalisatie faciliteert middels hard- en software.

Kwaliteitshandboek VTH actualiseren.

Een actueel handboek

Updaten van de toezicht en handhavingsprotocollen.

Op het gebied van toezicht en handhaving werkt de gemeente volgens de Landelijke Handhaving strategie.

Toepassen van de landelijke Handhaving strategie.

Navragen toepassingen van strategie bij toezichthouders en juristen.

Verbetering van de informatie voorafgaand aan een vergunningaanvraag aan burgers en bedrijven.

2 keer per jaar updaten

Openstelling van een MKB loket en het introduceren van een nieuwe werkwijze om vooroverleg voor omgevingsvergunningen te houden. Het 2 keer per jaar updaten van de website.

75% van de enkelvoudige, digitale bouwaanvragen die niet strijdig zijn met het bestemmingsplan en die ontvankelijk zijn worden binnen 14 dagen afgehandeld.

75% afgehandeld

Onderzoeken of de aanvragen die middels BLITTS worden afgehandeld kunnen worden uitgebreid.

Binnen 6 maanden afhandelen uitgebreide procedure.

100% afgehandeld

De uitgangspunten van de reorganisatie van het Stedelijk Domein worden uitgevoerd (beleid en advisering op orde brengen). Er worden rapportages gedraaid vanuit Squit XO, hieruit wordt gestuurd op de termijnen.

< 1% van de vergunningen wordt van rechtswege verleend.

<1% van rechtswege

Er worden rapportages gedraaid vanuit Squit XO, hieruit wordt gestuurd op de termijnen.

Risicovolle WABO vergunningen worden minimaal 1x gecontroleerd.

100% gecontroleerd

Alle toezichtdossiers zijn voorzien van een gedegen verslaglegging.

Informatievoorziening naar de klant met betrekking tot de toezicht verbeteren.

100% verzonden

Toezichtzaken van 'grote projecten', worden afgesloten middels verzending 'proces verbaal'.

Burgers en bedrijven infomeren over de inzet op het gebied van toezicht en handhaving via het Zaanstad Journaal, Facebook en Twitter.

12 keer informeren via krant etc.

Maken preventiekalender waarin diverse activiteiten met betrekking tot preventie of burgparticipatie zijn opgenomen.

 

 

 

Verbetering contact met burgers en bedrijven door inzet van campagne pagina www.buitengewoon.zaanstad.nl

2 keer per jaar updaten

Twee keer per jaar de nieuwe campagne pagina BuitenGewoon.zaanstad.nl updaten.

 

Naar boven