Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Deurne houdende regels omtrent mandaat Mandaatreglement gemeente Deurne 2016

 

Burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester van de gemeente Deurne, ieder voorzover het zijn bevoegdheden betreft:

 

Gelet op de Gemeentewet en titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Overwegende dat het voor een goede en efficiënte organisatie van de gemeentelijke administratie gewenst is nadere regels te stellen in het kader van op grond van artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht verleende mandaten;

 

Overwegende dat daar waar van mandaat gesproken wordt hetzelfde geldt voor vertegenwoordiging en volmachten;

 

 

Besluiten resp. Besluit:

 

 

Vast te stellen het navolgende mandaatreglement gemeente Deurne 2016:

 

1. Organisatie

  •  

  • 1.1

    De ambtelijke organisatie van de gemeente Deurne is georganiseerd conform het laatstelijk door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde organogram.

 

  • 1.2

    De gemeentesecretaris is aangewezen als Algemeen Directeur van de ambtelijke organisatie. Bij afwezigheid van de Algemeen Directeur wordt deze vervangen door de Directeur Organisatie.

 

  • 1.3

    Medewerkers zijn in functies benoemd en worden in het kader van het verlenen van mandaat aangeduid overeenkomstig de aanduiding van het door het college vastgestelde functieboek HR21.

 

  • 1.4

    Vervanging ten aanzien van de uitoefening van bevoegdheden vindt naar “boven” toe plaats door de leidinggevende van de betreffende medewerker, met dien verstande dat afdelingshoofden elkaar onderling vervangen. Bevoegdheden kunnen niet worden uitgeoefend door personen die ondergeschikt zijn aan de gemandateerde of de subgemandateerde.

2. Algemene mandaatregels

  •  

  • 2.1

    De uitoefening van het mandaat dient plaats te vinden binnen de grenzen van de wet en mandaat kan niet worden toegepast bij het vaststellen van beleidsregels.

 

  • 2.2

    Van alle verleende mandaten, machtigingen en volmachten wordt een register bijgehouden.

 

  • 2.3

    Mandaat wordt uitgeoefend binnen het kader van door het bevoegde bestuursorgaan vastgestelde (algemene) beleid en binnen het kader van de toegekende budgettaire bevoegdheden en begrotingsrichtlijnen.

 

  • 2.4

    Indien de uitoefening van het mandaat financiële consequenties heeft kan de gemandateerde eerst van de bevoegdheid gebruik maken nadat de verantwoordelijke budgethouder is geraadpleegd en door deze budgethouder fiat is verleend.

 

  • 2.5

    Bij de uitoefening van het mandaat houdt de gemandateerde rekening met de wens van het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester om indien er sprake is van één van de volgende gevallen, geen gebruik te van het mandaat maar de beslissing aan het college danwel de burgemeester voor te leggen:

    • a.

      het besluit leidt tot afwijking of aanvulling van een eerder vastgelegde beleidsregel;

    • b.

      het een zaak betreft waar één of meerdere bestuurders hebben aangegeven dat het een bestuurlijk gevoelige zaak betreft, waarvan de besluitvorming door het bestuursorgaan zelf gewenst is;

 

  • 2.6

    Het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester staan toe dat overeenkomstig artikel 10.9 Awb ondermandaat wordt verleend. Afwijkingen, beperkingen of uitsluitingen hiervan worden in het mandaatregister aangegeven.

 

  • 2.7

    Mandaat wordt niet verleend aan met naam en toenaam genoemde personen, maar aan de betreffende functie conform het functieboek HR21, zodat iedere persoon die deze functie vervult de gemandateerde bevoegdheid kan uitoefenen. Het college en de burgemeester kunnen aan de HR21 functieaanduiding waaraan mandaat is verleend een meer aansprekende functieaanduiding verbinden.

 

  • 2.8

    Mandaat geldt nimmer in de navolgende gevallen;

    • a.

      correspondentie op beleidsniveau met de Kroon, Raad van State, Minister, Staatssecretaris, Commissaris van de Koningin, Gedeputeerde staten en de Rechterlijke macht;

    • b.

      raadsbesluiten;

    • c.

      bevelen tot ontruiming van panden of percelen;

3. Ondertekening en vervanging

  •  

  • 3.1

    Ondertekening van in mandaat genomen besluiten gebeurt als volgt:

 

  • Namens Burgemeester en wethouders van de gemeente Deurne,

     

  • handtekening

  • …..(naam van de degene die (onder)mandaat heeft)

  • ….(functie van de gemandateerde of de ondergemandateerde)

     

Of:

  •  

    Namens de burgemeester van Deurne,

     

  • handtekening

  • ….(naam van de degene die (onder)mandaat heeft)

  • ….(functie van de gemandateerde of de ondergemandateerde)

 

  • 3.2

    Uit de ondertekening op basis van een ondertekeningsmandaat blijkt welk bestuursorgaan het besluit heeft genomen:

     

    • Overeenkomstig het door burgemeester en wethouders genomen besluit,

    • …. (functie van degene die ondertekeningsmandaat heeft)

       

    • handtekening

    • …. (naam van de degene die ondertekeningsmandaat heeft)

 

  • 3.3.

    Bij afwezigheid van de gemandateerde vindt ondertekening plaats volgens de algemeen geldende vervangingsregels zoals genoemd onder punt 1.4. Degene die aldus ondertekent, tekent i.a met zijn of haar handtekening terwijl de functiebenaming en naam van de eigenlijk gemandateerde blijven staan. Ten behoeve van de controle van deze wijze van ondertekening zal een ondertekeningslijst worden aangelegd.

4. Registratie en voorgaande besluiten

  •  

  • 4.1.

    Alle krachtens mandaat genomen besluiten dienen te worden vastgelegd en naar behoren te worden gearchiveerd.

 

  • 4.2

    Met het vaststellen van dit reglement vervalt het mandaatreglement gemeente Deurne 2013.

 

  • 4.3

    Het mandaatreglement gemeente Deurne 2016 treedt in werking de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2015.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester, ieder voorzover het hun bevoegdheden betreft in hun vergadering van 15 maart 2016,

Deurne, 15 maart 2016,

De secretaris,

(Mr. G.J.C. Kusters)

De burgemeester,

(H.J. Mak)

Voor zover het de bevoegdheid van de burgemeester betreft:

Deurne, 15 maart 2016,

De burgemeester,

(H.J. Mak)

Bijlage 1 Mandaatregister van door college van burgemeester en wethouders en burgemeester gemandateerde bevoegdheden

 

 

 

MANDAATREGISTER VAN DOOR COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS ÉN BURGEMEESTER

 

13-1-2017

 

 

 

 

 

 

Functionaris ** aan wie mandaat verleend is

Door gemeentesecretaris / Directeur Organisatie is ondermandaat verleend aan *

Omschrijving taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden en beperkingen van het mandaat/machtiging/volmacht

Datum mandaat besluit

Datum in werking-treding

Verder ondermandaat is verleend aan

 

VIII AFDELING BEHEER, ONDERHOUD & REALISATIE TEAM ONDERHOUD & TOEZICHT

VIII.1

Gemeentesecretaris/ Algemeen Directeur

Directeur Organisatie Afdelingshoofd Beheer, Onderhoud & Realisatie

Exploitatie, huur en verkoop, koop van bedrijfs- en vervoersmiddelen binnen de begrotingspost.

14-mei-13

1-jun-13

Teamleider Onderhoud & Toezicht

VIII.2

Gemeentesecretaris/ Algemeen Directeur

Directeur Organisatie Afdelingshoofd Beheer, Onderhoud & Realisatie

De verkoop van houtopstand, sprokkelhout, haardhout e.d.

14-mei-13

1-jun-13

Teamleider Onderhoud & Toezicht

VIII.3

Gemeentesecretaris/ Algemeen Directeur

Directeur Organisatie Afdelingshoofd Beheer, Onderhoud & Realisatie

Het uitlenen van materiaal voor evenementen.

14-mei-13

1-jun-13

Teamleider Onderhoud & Toezicht

VIII.4

Gemeentesecretaris/ Algemeen Directeur

Directeur Organisatie Afdelingshoofd Beheer, Onderhoud & Realisatie

Het opdragen van een storingsdienst aan een of meerdere ambtenaren.

14-mei-13

1-jun-13

Teamleider Onderhoud & Toezicht

VIII.5

Gemeentesecretaris/ Algemeen Directeur

Directeur Organisatie Afdelingshoofd Beheer, Onderhoud & Realisatie

Het verstrekken van opdrachten tot meer- en minderwerk, kapitaals- en onderhouds-werken binnen het beschikbare budget en stelpost onvoorzien.

14-mei-13

1-jun-13

Teamleider Onderhoud & Toezicht

VIII.6

Gemeentesecretaris/ Algemeen Directeur

Directeur Organisatie Afdelingshoofd Beheer, Onderhoud & Realisatie

De uitvoering van de Bestuurlijke Strafbeschikking (BSB)

14-mei-13

1-jun-13

Teamleider Onderhoud & Toezicht

VIII.7

Gemeentesecretaris/ Algemeen Directeur

Directeur Organisatie Afdelingshoofd Beheer, Onderhoud & Realisatie

Het aanwijzen van personen als toezichthouder op grond van artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht

14-mei-13

1-jun-13

Teamleider Onderhoud & Toezicht

VIII.8

Gemeentesecretaris/ Algemeen Directeur

Directeur Organisatie Afdelingshoofd Beheer, Onderhoud & Realisatie

De BOA's machtigen tot overdracht en informatie-uitwisseling met politie/justitie

14-mei-13

1-jun-13

Teamleider Onderhoud & Toezicht

VIII.9

Gemeentesecretaris/ Algemeen Directeur

Directeur Organisatie Afdelingshoofd Beheer, Onderhoud & Realisatie

Het onmiddellijk stilleggen van bouw- dan wel sloopactiviteiten zonder de daarvoor vereiste bouw- of sloopvergunning of omgevingsvergunning, dan wel in afwijking van een verleende vergunning.

14-mei-13

1-jun-13

Teamleider Onderhoud & Toezicht en Medewerker Toezicht en Handhaving

VIII.10

Gemeentesecretaris/ Algemeen Directeur

Directeur Organisatie Afdelingshoofd Beheer, Onderhoud & Realisatie

Besluiten tot stillegging gebruik en/of sluiting wegens acuut gevaar in het kader van de gebruiksvergunning

14-mei-13

1-jun-13

Teamleider Onderhoud & Toezicht en Medewerker Toezicht en Handhaving

VIII.11

Gemeentesecretaris/ Algemeen Directeur

Directeur Organisatie Afdelingshoofd Beheer, Onderhoud & Realisatie

Het onmiddellijk stilleggen van een illegale, of van de omgevingsvergunning afwijkende inrichting waarbij sprake is van acuut milieugevaar en er sprake is van onomkeerbare gevolgen

14-mei-13

1-jun-13

Teamleider Onderhoud & Toezicht en Medewerker Toezicht en Handhaving

VIII.12

Gemeentesecretaris/ Algemeen Directeur

Directeur Organisatie Afdelingshoofd Beheer, Onderhoud & Realisatie

Het doen of het laten uitvoeren van controles in het kader van de Milieuwetgeving.

14-mei-13

1-jun-13

Teamleider Onderhoud & Toezicht en Medewerker Toezicht en Handhaving

VIII.13

Gemeentesecretaris/ Algemeen Directeur

Directeur Organisatie Afdelingshoofd Beheer, Onderhoud & Realisatie

Het afhandelen van aansprakelijkheidsstellingen door derden.

14-mei-13 Ondermandaat door Directeur Organisatie op 20-aug-13

1-jun-13 Ondermandaat aan teamleider op 23-aug-2013

Teamleider Onderhoud & Toezicht

VIII.14

  • a.

    De medewerkers Handhaving III en

  • b.

    de medewerker Gegevens IV van de afdeling Beheer, Onderhoud en Realisatie

 

Het opmaken van een verklaring van constatering object, zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet BAG

27-jul-18

30-nov-2018

 

VIII.15

  • a.

    De medewerkers Handhaving III en

  • b.

    de medewerker Gegevens IV van de afdeling Beheer, Onderhoud en Realisatie

 

Het opmaken van een ambtelijk verklaring, zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet BAG

27-jul-18

30-nov-2018

 

VIII.16

Gemeentesecretaris/ Algemeen Directeur en de Directeur Organisatie

Afdelingshoofd Beheer Onderhoud en Realisatie

Op grond van artikel 2:10, derde lid van de APV binnen de bebouwde kom (met uitzondering van Helenaveen) plaatsen aan te wijzen (en in te trekken) waar het plaatsen van tijdelijke aankondigingsborden is toegestaan en deze bij te houden op het meest recente aanwijzingsbesluit van 7 januari 2014. Als criteria voor het aanwijzen gelden de verkeersveiligheid, een goede spreiding van dergelijke aankondigingsborden en een minimum aantal van 40 en maximaal 50 aangewezen lichtmasten.

17-jul-14

18-juli 2014 en werkt terug tot 1 juli 2014

Teamleider Onderhoud en Toezicht

 

Naar boven