Gemeenteblad van Almere
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2018, 254843 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2018, 254843 | Overige besluiten van algemene strekking |
Evenementenkalender gemeente Almere 2019
Het college van burgemeester en wethouders,
-het voorstel van de afdeling Vergunningen, Toezicht & Handhaving;
de Gemeentewet, artikel 2:9a van de Algemene plaatselijke verordening Almere 2011, de nota “Evenementen in Almere 2015” en de nota “Beleef het in Almere, strategisch evenementenbeleid 2017-2023”;
evenementen bijdragen aan een levendige en aantrekkelijke stad;
mogelijkheid om een evenement in Almere te organiseren;
de evenementenkalender vast te stellen conform bijlage I bij dit besluit.
Dit besluit treedt een dag na bekendmaking in werking.
Tegen de vaststelling van de evenementenkalender kan een belanghebbende die een aanvraag voor plaatsing op de evenementenkalender heeft ingediend een bezwaarschrift indienen. Dat bezwaarschrift dient u binnen zes weken na de ontvangst van de (gedeeltelijke) afwijzingsbrief te hebben gericht aan het college van burgemeester en wethouders, t.a.v. de bezwaarschriftencommissie, Postbus 200, 1300 AE Almere.
Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, de naam en het adres van de indiener bevatten, zijn voorzien van een dagtekening en een omschrijving van het besluit waartegen bezwaren bestaan. Als tegen een besluit een bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed vereist is, kan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland (afdeling Bestuursrecht, onder vermelding van “voorlopige voorzieningen”, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht) op verzoek een voorlopige voorziening treffen.
Voor door de gemeente daadwerkelijk verleende vergunningen voor evenementen verwijzen wij u naar de officiële pagina voor bekendmakingen van de overheid; https://zoek.officielebekendmakingen.nl.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 13 november 2018
de secretaris, de burgemeester,
R. Wielinga F.M. Weerwind
Toelichting advies evenementencommissie
Sinds de vaststelling van het strategisch evenementenbeleid in 2017 wordt voorafgaand aan het nieuwe evenementenseizoen de evenementenkalender opgesteld en voor instemming voorgelegd aan het college. Dit is een bewuste keuze vanwege de raakvlakken van evenementen met de diverse portefeuilles. De bevoegdheid tot het vaststellen van de evenementenkalender is belegd in de APV. Plaatsing op de kalender betekent niet automatisch dat een evenementenvergunning wordt verleend. Benadrukt wordt dat het vergunningverleningstraject na toekenning van een plaats op de evenementenkalender alsnog op reguliere wijze plaatsvindt.
Met het vaststellen van de evenementenkalender wordt uitvoering gegeven aan het strategisch evenementenbeleid om te kunnen sturen op een gevarieerd en hoogwaardig aanbod van evenementen. Ter bewaking van de leefbaarheid wordt tevens getracht de evenementen in tijd en ruimte te spreiden over de diverse locaties in de stad. Door deze aanpak wordt in breder verband naar de meerwaarde van evenementen gekeken.
Door het beleid geven wij prioriteit aan evenementen die nauw verbonden zijn met de identiteit van de stad en die haar karakter en positionering versterken. En daarmee passend bij de, vanuit het citymarketingbeleid bepaalde, pijlers:
Stad aan het water: de unieke ligging aan het Weerwater, het Gooimeer én het Markermeer maakt Almere een bijzonder aantrekkelijke stad. Water trekt – het is een belangrijk voordeel boven andere steden in de regio. Evenementen die de stranden en de watersportmogelijkheden onder de aandacht brengen, versterken dit beeld én die beleving in de stad.
Growing Green City: Almere laat zien hoe natuur en stad samen gaan, nu en in de toekomst. We zien dat terug in de vele parken en bossen waar Almere om geliefd is, maar ook in inventieve oplossingen die bijdragen aan lokaal voedsel, schone energie en wat groen doet voor de gezondheid van onze inwoners. Evenementen zijn bij uitstek geschikt om mensen mee te nemen in de groene ambities van de stad.
Beoordelingscriteria en kaders
De evenementencommissie heeft de aanmeldingen beoordeeld en de kalender samengesteld volgens de in de nota opgenomen afwegingscriteria:
en waarbij dit wordt beoordeeld binnen een kader dat ingaat op
Totstandkoming advies evenementencommissie
De adviescommissie evenementen bestaat uit een combinatie van gemeentelijke vertegenwoordigers en een vertegenwoordiger van ACM. Organisatoren hadden de mogelijkheid om uiterlijk 1 september een aanmelding voor de evenementenkalender van 2019 te doen. Er zijn 105 aanmeldingen ontvangen.
De adviescommissie heeft gesprekken met organisatoren gevoerd. Dit heeft bij sommige evenementen geleid tot verplaatsing op de kalender in tijd en/of plaats, zodat een betere spreiding is ontstaan. Daarnaast heeft een aantal organisatoren aangegeven of meer tijd nodig te hebben om hun plannen uit te werken of het evenement naar een binnenlocatie te verplaatsen, waardoor plaatsing op de kalender is komen te vervallen. De 86 overgebleven evenementen zijn allen beoordeeld en getoetst aan de bestaande mogelijkheden en criteria uit het strategisch evenementenbeleid.
Het merendeel van de aangemelde evenementen is op de kalender geplaatst.
Het gaat hierbij om de volgende verdeling in categorieën:
Er zijn dit jaar 9 nieuwe evenementen op de kalender geplaatst. Daarnaast zijn er veel bestaande evenementen opnieuw geplaatst. Een deel daarvan zijn de volksfeesten en door de jaarkalender bepaalde evenementen (Nieuwjaarsduik, Koningsdag, Sinterklaas). Verder zijn de bestaande evenementen in vele gevallen Almeerse initiatieven die bijdragen aan de sociale cohesie in en economische spin-of voor de stad.
De adviescommissie heeft geadviseerd om 1 aanmelding niet te honoreren en 1 aanmelding gedeeltelijk te honoreren. Deze aanmeldingen waren voor dagen en locaties waarvoor meerdere aanmeldingen zijn ontvangen en daarom heeft de adviescommissies hierin keuzes moeten maken. De aanmeldingen die wel gehonoreerd zijn, scoorden beter op de beoordelingscriteria van het strategisch evenementenbeleid, zoals diversiteit op inhoud en aansluitend bij de identiteit van de locatie.
Aanvragen die na de sluitingsdatum 1 september 2018 zijn en nog worden ontvangen worden op volgorde van binnenkomst in behandeling genomen. Ook deze worden op dezelfde wijze beoordeeld door de adviescommissie evenementen. Hierbij wordt uiteraard gekeken welke ruimte de reeds vastgestelde evenementenkalender nog biedt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-254843.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.