1e wijziging van de Tarieventabel leges, behorende bij de Legesverordening 2018 gemeente Cranendonck

DE RAAD VAN DE GEMEENTE CRANENDONCK

 

zaaknummer 616292/828635

 

Gezien het voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Cranendonck d.d. 26 juni 2018;

 

Gelet op artikel 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en artikel 229 eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende de regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011,440);

 

B E S L U I T:

 

vast te stellen de:

 

“1e wijziging van de Tarieventabel leges, behorende bij de Legesverordening 2018 gemeente Cranendonck”.

Artikel 1  

De tarieventabel behorende bij de “Verordening op de heffing en de invordering van Leges 2018” als bedoeld in artikel 5, lid 1 van deze verordening wordt gelezen als volgt:

 

Tarieventabel leges, behorende bij de Legesverordening 2018 gemeente Cranendonck.

Indeling tarieventabel

 

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Bestuursstukken

Hoofdstuk 6 Vastgoed/Geo-informatie

Hoofdstuk 7 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 8 Gemeentearchief

Hoofdstuk 9 Leegstandswet

Hoofdstuk 10 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 11 Kansspelen

Hoofdstuk 12 Telecommunicatie

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 14 Diversen

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekken omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Overschrijven omgevingsvergunning

Hoofdstuk 10 Verklaring vergunningvrij bouwen

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 5 Kinderopvang

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

 

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

 

1.1.1.1

maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 16.00 uur in het kasteeltje, Cranendonck 1 te Maarheeze

€ 474,25

1.1.1.2

maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 16.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis of op eigen locatie

€ 418,45

1.1.1.3

zaterdag, zon- en algemeen erkende feestdagen, collectieve ADV-dagen en dagen waarop het gemeentehuis is gesloten, tussen 9.00 en 16.00 uur in kasteeltje, Cranendonck 1 te Maarheeze

€ 632,25

1.1.1.4

zaterdag, zon- en algemeen erkende feestdagen, collectieve ADV-dagen en dagen waarop het gemeentehuis is gesloten, tussen 9.00 en 16.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis of op eigen locatie

€ 557,90

1.1.1.5

dinsdag tussen 9.00 en 10.00 uur in de spreekkamer van het gemeentehuis voor ingezetenen van de gemeente

Gratis

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

 

1.1.2.1

maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 16.00 uur in het kasteeltje, Cranendonck 1 te Maarheeze

€ 474,25

1.1.2.2

Maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 16.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis of op eigen locatie

€ 418,45

1.1.2.3

zaterdag, zon- en algemeen erkende feestdagen, collectieve ADV-dagen en dagen waarop het gemeentehuis is gesloten, tussen 9.00 en 16.00 uur in het kasteeltje, Cranendonck 1 te Maarheeze

€ 632,25

1.1.2.4

zaterdag, zon- en algemeen erkende feestdagen, collectieve ADV-dagen en dagen waarop het gemeentehuis is gesloten, tussen 9.00 en 16.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis of op eigen locatie

€ 557,90

1.1.2.5

dinsdag tussen 9.00 en 10.00 uur in de spreekkamer van het gemeentehuis voor ingezetenen van de gemeente

Gratis

1.1.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot aanwijzing van een locatie tot huis der gemeente (eigen trouwlocatie), bedraagt per aanvraag

€ 246,35

1.1.4

Het tarief bedraagt ter zake van het beschikbaar stellen van een getuige

€ 150,15

1.1.5

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek:

 

1.1.5.1

maandag tot en met vrijdag tijdens de kantooruren

€ 474,25

1.1.5.2

zaterdag, zon- en algemeen erkende feestdagen, collectieve ADV-dagen en dagen waarop het gemeentehuis is gesloten

€ 632,25

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek:

 

1.1.6.1

maandag tot en met vrijdag tijdens de kantooruren

€ 474,25

1.1.6.2

zaterdag, zon- en algemeen erkende feestdagen, collectieve ADV dagen en dagen waarop het gemeentehuis is gesloten

€ 632,25

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapsboekje in een normale uitvoering

€ 29,75

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 21,35

1.1.9

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van aanvraag tot het verstrekken van een verklaring van een huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

   

€ 23,30

1.1.10

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

1.1.11

Het tarief bedraagt terzake van het afgeven van een uittreksel/afschrift uit de registers van de burgerlijke stand

€ 13,20

1.1.12

Het tarief voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het benoemen van een onbezoldigd Bijzonder Ambtenaar Burgerlijke Stand voor één dag

€  85,55

  

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

1.2.1

Van een nationaal paspoort:

 

1.2.1.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 65,30

1.2.1.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 52,00

1.2.2

Van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1(zakenpaspoort):

 

1.2.2.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 65,30

1.2.2.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 52,00

1.2.3

Van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

1.2.3.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 65,30

1.2.3.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 52,00

1.2.4

Van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 52,00

1.2.5

Van een Nederlandse identiteitskaart:

 

1.2.5.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 51,05

1.2.5.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 

€ 29,05

1.2.6

Voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 47,55

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 39,65

1.3.2

De ter zake verschuldigde leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een rijbewijs indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt welke bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, wordt verhoogd met

 

€ 26,80

 

Bovengenoemde verhoging geldt niet indien het proces-verbaal kan worden overgelegd, waaruit blijkt dat sprake is van diefstal.

 

1.3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot omwisseling van het rijbewijs via RDW

€ 48,00

1.3.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,10

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 15,05

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.

 

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 37,50

1.4.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.5.1

Voor het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap

€ 8,05

1.4.5.2.

Voor het verstrekken van een bewijs van opneming in de basisregistratie personen en het verblijfregister

 € 8,05

1.4.5.3

Voor het verstrekken van verklaringen, voor zover daarvoor niet ergens anders in de tabel of een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 8,05

1.4.6

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

 € 23,50

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

 

€ 21,35

1.4.8

Het tarief bedraagt voor het toezenden van de gegevens per post zoals vermeld in dit hoofdstuk

€ 3,00

Hoofdstuk 5 Bestuursstukken

1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.5.1.1

een afschrift van de programmabegroting

€ 38,35

1.5.1.2

een afschrift van de programmarekening

€ 38,35

1.5.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.5.2.1

tot het verstrekken van:

 

1.5.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina/scan

€ 0,40

1.5.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering/commissie, per pagina/scan

€ 0,40

1.5.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.5.3.1

tot het verstrekken van:

 

1.5.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina/scan

€ 0,40

1.5.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina/scan

€ 0,40

1.5.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van:

 

1.5.4.1

Een exemplaar van de algemene plaatselijke verordening gemeente Cranendonck

€ 12,40

1.5.4.2

Een exemplaar van de bouwverordening inclusief toelichting

€ 32,10

1.5.4.3

Een exemplaar van een andere dan in de onderdelen 1.5.4.1 en 1.5.4.2 genoemde verordening, per pagina/scan

€ 0,40

1.5.4.4

Aanvullingen op verordeningen als bedoeld in de onderdelen 1.5.4.1, 1.5.4.2 en 1.5.4.3, per pagina/scan

€ 0,40

1.5.5

Het tarief bedraagt ter zaken van het toezenden van gegevens/kopieën/afschriften enz.

€ 3,00

Hoofdstuk 6 Vastgoed/Geo-informatie

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.6.1.1

tot het verstrekken van een afdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, structuurplan of stadsvernieuwingsplan en de topografische kaart:

 

1.6.1.1.1

in formaat A3 of A4, per bladzijde/scan

€ 11,80

1.6.1.1.2

in formaat A2, per bladzijde/scan

€ 15,05

1.6.1.1.3

in formaat A1, per bladzijde/scan

€ 30,20

1.6.1.1.4

In formaat A0, per bladzijde/scan

€ 45,45

1.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

 

1.6.2.1

De gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

   

€ 15,65

1.6.2.3

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie bedoeld in artikel 5 eerste lid van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

       

€ 15,65

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens uit de kadastrale registratie

€ 15,65

1.6.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een digitaal geografisch bestand(op CD/DVD/via e-mail):

 

1.6.4.1

de aanmaakkosten per aanvraag betreffende een digitale kadastrale kaart, een grootschalige fotografische kaart(GBKN) of een luchtfoto, per kwartier

€ 21,35

 

Hoofdstuk 7 Overige publiekszaken

1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 41,35

1.7.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn (attestatie de vita)

€ 13,20

1.7.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 8,05

Hoofdstuk 8 Gemeentearchief

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen (ongeacht het resultaat) in de in het gemeentearchief aanwezige stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 21,35

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

1.8.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief aanwezig stuk, per pagina

€ 0,40

1.8.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief aanwezig stuk, per pagina

€ 0,40

Hoofdstuk 9 Leegstandswet

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet

€ 128,35

1.9.2

Tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€ 128,35

Hoofdstuk 10 Winkeltijdenwet

1.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.10.1

tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

€ 20,90

1.10.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.10.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 9,25

1.10.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.10.1 bedoelde ontheffing

€ 9,25

Hoofdstuk 11 Kansspelen

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.11.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€ 56,50

1.11.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat

€ 56,50

 

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 34,60

1.11.1.3

voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode langer dan 4 jaar

€ 226,50

1.11.1.4

voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode langer dan 4 jaar, voor de eerste kansspelautomaat

€ 226,50

 

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 136,00

1.11.2

De subonderdelen 1.16.1.1 en 1.16.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.

 

1.11.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning), voor ieder daaraan besteed kwartier.

€ 21,35

Hoofdstuk 12 Telecommunicatie

1.12.1.

Dit hoofdstuk heeft betrekking op vergunningverlening nutsbedrijven en instemmingbesluit telecom-aanbieders voor de uniforme aanpak voor het hebben, (ver)leggen en onderhouden van kabels en leidingen voor gemeenten, die deel uit maken van het Samenwerkingsverband Metropool Eindhoven (MRE).

 

1.12.2

Verkrijgen instemmingbesluit.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

1.12.2.1

een melding in verband met het verkrijgen van een besluit tot instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet en het Handboek Kabels en Leidingen voor gebruik voor gemeenten, die deel uitmaken van het MRE, inclusief de procedure voor beschrijvingen van aanvraag vergunningen, realiseren van huisaansluitingen, melden van storingen, opleveren van werken en aanleveren van werkbonnen

 

1.12.2.1.1

De navolgende onderverdeling wordt gemaakt in de categorieën huisaansluitingen lengten voor telecom-aanbieders en nutsbedrijven:

  • a.

    Kleiner dan 25 meter

gratis

 

  • b.

    Tussen de 25 en 100 meter

€ 187,80

 

  • c.

    Groter dan 100 meter

€ 375,60

1.12.2.1.2

Indien de werkzaamheden betreft in tegel-, klinker- en sierbestratingen,

alsmede gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en dergelijke voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond binnen de bebouwde kom, wordt per strekkende meter sleuf vermeerderd met

       

€ 1,80

1.12.2.1.3

Indien de werkzaamheden betreft in tegel-, klinker- en sierbestratingen,

alsmede gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en dergelijke voor

zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond

buiten de bebouwde kom, wordt per strekkende meter sleuf vermeerderd met

  • A.

    tot 2.500 meter, per strekkende meter sleuflengte

  • B.

    vanaf 2.500 m¹ wordt een begroting opgesteld van de kosten voor de tevoeren procedure. Deze kosten worden inclusief onderbouwing vooraf- gaand aan de aanvraagbehandeling schriftelijk medegedeeld aan de aan-vrager.

€ 1,26

 

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag dan wel een (ambtshalve) verlenging:

 

1.13.1

Tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoel in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer(BABW)

€ 55,00

1.13.2

Als de gemeente de gehandicaptenkaart als bedoeld in het onderdeel 1.13.1 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, zijnde

€ 10,00

Hoofdstuk 14 Diversen

1.14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.14.1.1

(gewaarmerkte) afschriften, doorslagen, fotokopieën of scan van stukken, voor zover daarvoor niet ergens anders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina/scan in zwart/wit

€ 0,40

 

per pagina/scan in kleur

€ 0,60

1.14.1.2

 

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.14.1.1 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet ergens anders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart of tekening

 

 

A4 formaat of kleiner

€ 1,65

 

A3 formaat

€ 3,10

 

A2 formaat

€ 4,75

 

A1 formaat

€ 6,20

 

A0 formaat

€ 8,40

1.14.1.3

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet ergens anders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 9,50

1.14.1.4

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet ergens anders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

 

 

Per pagina in zwart/wit

€ 0,40

 

Per pagina in kleur

€ 0,60

1.14.2

Het tarief bedraagt voor het afgeven van een kopie van de gecombineerde WOZ-beschikking/aanslag onroerende zaakbelastingen

€ 8,05

1.14.3

Het tarief bedraagt voor het inschrijven van een kandidaat die mee wenst te dingen bij een door de gemeente Cranendonck te houden loting voor koop van een bouwkavel of projectwoning alsmede het verstrekken van nadere informatie daaromtrent

€ 60,10

1.14.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.14.4.1

Om tot na het algemeen sluitingsuur cafés en dergelijke inrichtingen geopend te houden wanneer de vergunning geldig is voor één avond en het sluitingsuur ten hoogste ’s nachts met één uur wordt verlengd als bedoeld in artikel 4:3 van Algemene Plaatselijke Verordening(APV)

   

€ 41,50

1.14.4.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:29 van Algemene Plaatselijke Verordening (APV): nachtvergunning

€ 610,00

1.14.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 

1.14.5.1

tot het verkrijgen van een exploitatievergunning/terrasvergunning als bedoeld in artikel 2:28 van Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

€ 59,65

1.14.5.2

tot het verkrijgen van een (zomer)terrasvergunning als bedoeld in artikel 2:10 van Algemene Plaatselijke Verordening (APV) voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 21,35

1.14.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot ontheffing van verbod vuur te stoken als bedoeld in artikel 5:34 Algemene Plaatselijke Verordening (APV) voor ieder daaraan besteed kwartier.

€ 21,35

1.14.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag een vergunning tot het plaatsen, oprichten of hebben op of aan een weg van een voertuig, kraam, keet of dergelijke voor de verkoop van waren tenzij marktgeld verschuldigd is:

 

 

voor een dag

€ 28,20

 

voor een kalenderweek

€ 41,50

 

voor een kalenderkwartaal

€ 54,75

 

voor een kalenderjaar

€ 81,30

1.14.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:6 en artikel 4:6a van APV (overige geluidhinder en lichthinder) voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 21,35

1.14.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een collectevergunning voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 21,35

1.14.10

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing van het verbod om ten behoeve van recreatief nachtverblijf kampeermid-delen te plaatsen of geplaatst te houden buiten een kampeerterrein dat als zodanig in het bestemmingsplan is bestemd of mede bestemd, zoals bedoeld in hoofdstuk 4, afdeling 5 artikel 4:18 voor ieder daaraan besteed kwartier

       

€ 21,35

1.14.11

Het tarief bedraagt ter zake van het toezenden van de gegevens zoals vermeld in dit hoofdstuk, per post

 

€ 3,00

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

Aanlegkosten:

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

Bouwkosten:

 

is de som van de prijzen per eenheid inclusief/exclusief omzetbelasting zoals die zijn opgenomen in de door de gemeenteraad vastgestelde ROEB-lijst (Regionaal Overleg Eindhoven Bouwtoezicht). Voor zover deze ROEB-lijst niet voorziet in een passende hoofdcategorie wordt uitgegaan van de in de aanvraag opgenomen bouwkosten. Onder bouwkosten worden dan verstaan, de aannemingssom als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van tech-nische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting. In dit laatste geval zullen de overgelegde gegevens getoetst worden aan hun wettelijke kaders.

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Wro: Wet ruimtelijke ordening.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

om vooroverleg/conceptaanvraag in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo te gunnen is

€ 163,50

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten.

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief in verhouding tot de vastgestelde bouwkosten, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 10.000 bedragen:

€ 329,00

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 10.000 tot € 100.000 bedragen:

€ 329,00

 

vermeerderd met:

3,25 %

 

van de bouwkosten boven € 10.000,00;

 

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 100.000 tot € 250.000 bedragen:

€3.254,00

 

vermeerderd met:

2,65 %

 

van de bouwkosten boven € 100.000,00;

 

2.3.1.1.4

indien de bouwkosten € 250.000 tot € 500.000 bedragen:

€7.229,00

 

vermeerderd met:

2,42 %

 

van de bouwkosten boven € 250.000,00;

 

2.3.1.1.5

indien de bouwkosten € 500.000 tot € 2.500.000 bedragen: €

13.279,00

 

vermeerderd met:

1,82 %

 

van de bouwkosten boven € 500.000,00;

 

2.3.1.1.6

indien de bouwkosten € 2.500.000 of meer bedragen: €

49.679,00

 

vermeerderd met:

1,54 %

 

van de bouwkosten boven € 2.500.000,00.

 

 

 

 

 

Welstandtoets

 

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is, per bezoek aan de welstandscommissie

   

€ 212,45

 

 

 

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag of krachtens Wro een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld

     

€ 462,85

 

 

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit, 150% van de op grond van dat onder-deel verschuldigde leges.

 

 

 

 

 

Beoordeling aanvullende gegevens

 

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen

   

€ 122,60

   

2.3.1.6

 

Aanvraag gewijzigde omgevingsvergunning

Indien binnen één jaar na het verlenen van de oorspronkelijke omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen een nieuwe gewijzigde vergunning wordt aangevraagd, dient aanvrager per ambtenaar voor elk daaraan besteed kwartier een bedrag te voldoen van

         

€ 21,35

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

2.3.2.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo of Wro, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

       

€ 304,60

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouw- activiteit

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1. en het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)en artikel 3.6, 1e lid onder c Wro (binnenplanse afwijking)

   

€ 866,90

2.3.3.2

vervalt

 

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

 

€ 866,90

2.3.3.4  

 

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

 

 

2.3.3.4.1

Indien de bouw- en aanlegkosten minder bedragen dan:

€ 50.000,00 een bedrag van

€ 3.250,00

2.3.3.4.2

€ 50.000 bedragen of meer, doch minder dan € 500.000,00

vermeerderd met 2,50% van de kosten boven € 50.000,00.

€ 3.250,00

2.3.3.4.3

€ 500.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 2.000.000,00

vermeerderd met 0,25% van de kosten boven € 500.000,00.

€ 14.500,00

2.3.3.4.4

€ 2.000.000,00 bedragen of meer

vermeerderd met 0,2% van de kosten boven € 2.000.000,00 met een

maximum van € 25.000.

€ 18.250,00

2.3.3.5

 

2.3.3.5.1

indien artikel 2.12, tweede lid, en artikel 2.23 van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

Indien over de in artikelen 2.3.3.1. tot en met 2.3.3.5 bedoelde aanvraag extern advies moet worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig artikelen 2.3.3.1 tot en met 2.3.3.5 berekende bedrag verhoogd met de voorafgaand aan de behandeling van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake is opgesteld. Indien de werkelijke externe advieskosten minder bedragen dan begroot, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

€ 866,90

           

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld in artikel 4.1, derde lid Wro en artikel 2.12, eerste lid, onder c van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

     

€ 866,90

2.3.3.7

Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld in artikel 4.3, derde lid Wro en artikel 2.12, eerste lid, onder c van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

     

€ 866,90

              

2.3.4

 

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)en artikel 3.6, 1e lid onder c Wro (binnenplanse afwijking)

   

€ 866,90

2.3.4.2

Vervalt.

 

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

 

€ 866,90

2.3.4.4

   

2.3.4.4.1

2.3.4.4.2

2.3.4.4.3

2.3.4.4.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

indien de bij het plan of besluit betrokken gronden:

minder bedragen dan 1.001 m2

meer dan 1.000m2 bedragen en minder dan 5.001m2

meer dan 5.000m2 bedragen en minder dan 10.001m2

meer dan 10.000m2

 

     

€3.250,00

€14.500,00

€18.250,00

€25.000,00

2.3.4.5

 

2.3.4.6

indien artikel 2.12, tweede lid, en artikel 2.23 van de Wabo wordt toegepast

(tijdelijke afwijking):

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in

 

€ 866,90

 

 

strijd is met de regels die zijn gesteld in artikel 4.1, derde lid Wro en artikel 2.12, eerste lid, onder c van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

   

€ 866,90

2.3.4.7

       

Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld in artikel 4.3, derde lid Wro en artikel 2.12, eerste lid, onder c van de Wabo wordt toegepast (afwijking van natio-nale wetgeving):

 

     

€ 866,90

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

2.3.5.1.

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

       

€ 268,60

 

Vermeerderd met een toeslag als hieronder aangegeven:

 

 

  • .

    Tot en met 100 m2

€ 268,60

 

  • .

    Van 101 tot en met 500 m2

Vermeerderd met € 1,54 per m2 gebruiksoppervlakte

€ 110,10

 

 

  • .

    Van 501 tot en met 2.000 m2

Vermeerderd met € 0,56 per m2 gebruiksoppervlakte

€ 610,40

 

 

  • .

    Van 2.001 tot en met 5.000 m2

Vermeerderd met € 0,12 per m2 gebruiksoppervlakte

€1.518,50

 

 

  • .

    Van 5.001 tot en met 50.000 m2

Vermeerderd met € 0,03 per m2 gebruiksoppervlakte

€2.087,15

 

 

  • .

    Boven 50.000 m2

Vermeerderd met € 0,01 per m2 gebruiksoppervlakte

€3.350,20

 

2.3.5.2

Indien een aanvraag als bedoeld in onderdeel 2.3.5.1 wordt ingetrokken, voordat hierover een beslissing is genomen, wordt op verzoek teruggaaf van 50 % van de geheven leges verleend.

 

2.3.5.3

Indien een aanvraag betrekking heeft op een vergunning tot wijziging van een vergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.5.1 bedraagt het legestarief indien het betreft:

 

 

  • 1.

    uitbreiding van de inrichting: het legestarief vermeld in onderdeel

2.3.5.1 met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt bere-

kend over de oppervlakte van de uitbreiding;

 

 

  • 2

    gewijzigd gebruik van een gedeelte van de inrichting: 50 % van het

legestarief vermeld in onderdeel 2.3.5.1 met dien verstande dat de

toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het ge-

wijzigde gedeelte;

 

 

  • 3.

    gewijzigd gebruik van de gehele inrichting: 50 % van het legestarief

vermeld in onderdeel 2.3.5.1;

 

 

  • 4.

    een verklaring van overdracht van de gebruiksvergunning aan de

nieuwe gebruiker

 

€ 55,55

2.3.5.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit tot opheffing van sluiting van een inrichting ingevolge artikel 6.1.6 van de bouwverordening en artikel 2.1.3 van de Brandbeveiligingsverordening 25 % van het legesbedrag vermeld in onderdeel 2.3.5.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gesloten gedeelte, waarvoor de sluiting is geheven.

 

2.3.5.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

inlichtingen uit brandweerrapporten over plaatsgehad hebbende branden alsmede inlichtingen over brandschaden of andere vormen van hulpverlening door de brandweer.

   

 € 66,70

 

 

 

2.3.6.1

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.6.1.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1 eerste lid, onder f, van de Wabo of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of gemeentelijke verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten, voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument dan wel te herstellen, te gebruiken of te laten gebruiken op een wijze waardoor het monument wordt ontsierd of in gevaar gebracht

                   

€ 195,50

2.3.6.1.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrek-king heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2., eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

                 

 € 195,50

2.3.6.2

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

2.3.6.2.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheerverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1., eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

         

 € 195,50

 

 

 

2.3.7.

Aanleggen of veranderen weg

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2. aanhef en eerste lid, onder d. van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

             

€ 304,60

 

 

 

2.3.8

Kappen

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

           

€ 26,90

 

 

 

2.3.9

Opslag van roerende zaken

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de gemeente waarvoor op grond van een bepaling in artikel 2.10 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten :

 

2.3.9.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j. van de Wabo per ambtenaar per kwartier

 

€ 21,35

2.3.9.2

Indien de activiteit bestaat uit als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo per ambtenaar per kwartier

     

 € 21,35

 

 

 

2.3.10

Projecten of handelingen in het kader van de Wet Natuurbescherming (bescherming van een Natura 2000-gebied)

 

2.3.10.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een project of het verrichten van een andere handeling als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder j, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

       

€ 369,65

2.3.10.2

Handelingen in het kader van de Wet Natuurbescherming (bescherming van soorten) indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een handeling als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder k, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

         

€ 369,65

 

2.3.11

Vervallen

 

2.3.12

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.12.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

       

 € 84,00

2.3.12.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of verordening waterschap aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

         

 € 84,00

2.3.12.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

         

€ 84,00

2.3.12.2.2

als het een provinciale- of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

2.3.13

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

2.3.13.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit de toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.13.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

2.3.14

Beoordeling rapporten

 

2.3.14.1

Indien voor een aanvraag noodzakelijke beoordelingen van rapporten dienen plaats te vinden, waarop in de onderdelen 2.3 t/m 2.3.4.5 naar verwezen wordt, dan bedraagt het tarief per ambtenaar per kwartier

   

€ 21,35

2.3.14.2

     

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een rapport wordt beoordeeld:

 

 

voor de beoordeling van een watertoets/waterparagraaf

€ 252,15

 

voor de beoordeling van een akoestisch onderzoek

€ 252,15

 

voor de beoordeling van een onderzoek geurhinder

€ 252,15

 

voor de beoordeling van een hydrologisch onderzoek

€ 252,15

 

voor de beoordeling van een Quick-Scan Flora en Fauna

€ 252,15

 

voor de beoordeling van een aanvullend onderzoek Flora en Fauna

€ 420,40

 

Voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 252,15

 

Voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport:

 

 

-advisering aan derden per ambtenaar per kwartier

€ 21,35

 

-beoordeling plan van Eisen

€ 737,20

 

-beoordeling plan van Aanpak

€ 245,60

 

-beoordeling rapportages:- archeologisch bureau- en/of booronderzoek

€ 737,20

 

- proefsleuvenonderzoek en opgravingen

€ 983,00

 

- tweede beoordeling ongeacht soort onderzoek

€ 368,55

 

-voor de beoordeling offertes

€ 245,60

 

-voor de beoordeling onderzoek externe veiligheid

-voor de beoordeling onderzoek geluidhinder

€ 252,15

€ 252,15

 

-voor de beoordeling van een aanvullend milieukundig bodemrapport

€ 420,40

2.3.14.3

De procedure voor het verlenen van een ontheffing van de Wet geluidhinder binnen een procedure om wijziging bestemming als bedoel in artikel 3.1, eerste lid ofwel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening 

   

€ 840,85

2.3.14.4

Indien over de in artikel 2.3.14 bedoelde aanvraag bijzondere extra toetsing

van rapporten dient plaats te vinden, wordt het overeenkomstig de vermelde

artikelen in 2.3.14.1 berekende bedrag verhoogd met de voorafgaand aan de

behandeling van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde toetsingskosten,

 

 

         

2.3.15

blijkend uit een begroting die ter zake is opgesteld.

Indien de werkelijke toetsingskosten minder bedragen dan begroot, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

   

Advies

2.3.15.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.15.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.15.1 is uitgebracht, wordt een aan-vraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

2.3.16

Verklaringen van geen bedenkingen

 

2.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.16.1.1

Indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven

€ 163,50

2.3.16.1.2

Indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.16.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.1.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

Indien de aanvraag wordt ingetrokken voor het verlenen van de vergunning bedraagt de teruggaaf van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

             

50%

2.5.1.2

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw, aanleg- of sloopactivi-teiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7 intrekt op verzoek van de gemeente, terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van de leges

       

100%

 

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt van de op grond van die onderdelen voor de betreffende

activiteit verschuldigde leges.

             

25%

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op terug-gaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt van de op grond van

die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

       

25%

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

 

 

2.5.4

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen.

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.14 en 2.3.15

wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

 

 

2.5.5

Teruggaaf als gevolg van geen medewerking verlenen

 

2.5.5.1

Indien in eerste aanleg door het college van burgemeester en wethouders wordt besloten geen medewerking te verlenen aan het verzoek zoals genoemd in de onderdelen 2.3.3.3.,2.3.3.5, 2.3.4.3 en 2.3.4.5 dan wordt teruggaaf van van de geheven leges verleend.

     

€ 320,60

 

2.5.5.2

Indien in eerste aanleg door gemeenteraad (dan wel het college van burgemeester en wethouders) wordt besloten geen medewerking te verlenen aan het verzoek zoals genoemd in de onderdelen 2.3.3.4 en 2.3.4.4. en 2.8.2.1. en 2.8.2.2. dan wordt teruggaaf van 80% van de geheven leges verleend.

       

Hoofdstuk 6 Intrekken omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid , onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.4.2 van toepassing is, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 122,60

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag van wijziging van de omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.7.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.7.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen.

2.8.1.1

Voor het in behandeling nemen van een principeverzoek voor de wijziging van een bestemming als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening (bestemmingsplan), bedraagt het tarief per principe-verzoek

     

€ 424,95

2.8.1.2

Voor het in behandeling nemen van een principeverzoek voor de wijziging van een bestemming als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (wijzigings- of uitwerkingsplan), bedraagt het tarief per principeverzoek

€ 424,95

2.8.2.1

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag(formeel verzoek) tot het vaststellen van een bestemmingsplan of een beheers-verordening als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, dan wel in artikel 3.38, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening (actualisatie of partiële herziening van het bestemmingsplan). Indien de bouw- en aanlegkosten minder bedragen dan:

 

       

2.8.2.1.1

€ 50.000,00 of indien sprake is van een beheersverordening,een bedrag van:

Indien de bouwkosten:

€3.250,00

2.8.2.1.2

€ 50.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 500.000,00

vermeerderd 2,50% van de kosten boven € 50.000,00

€3.250,00

2.8.2.1.3

€ 500.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 2.000.000,00

vermeerderd met 0,25% van de kosten boven € 500.000,00

€14.500,00

2.8.2.1.4

€ 2.000.000,00 bedragen of meer:

vermeerderd met 0,20% van de kosten boven € 2.000.000,00

met een maximum van € 25.000,00

Indien er geen sprake is van bouwkosten:

Indien bij het plan of besluit betrokken gronden:

€18.250,00

2.8.2.1.5

minder dan 1.001 m2

€3.250,00

2.8.2.1.6

meer dan 1.000 m2 bedragen en minder dan 5.001 m2

€14.500,00

2.8.2.1.7

meer dan 5.000 m2 bedragen en minder dan 10.001 m2

€18.250,00

2.8.2.1.8

meer dan 10.000 m2

Het totaalbedrag van onderdeel 2.8.1.1 wordt in mindering gebracht als het principeverzoek betrekking heeft op dezelfde aangelegenheid als waarop het formele verzoek betrekking heeft.

€25.000,00

2.8.2.2

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (wijzigings- of uitwerkingsplan).

         

2.8.2.2.1

Indien de bouw- en aanlegkosten minder bedragen dan:

€ 50.000,00 een bedrag van

€2.275,00

2.8.2.2.2

Indien de bouw- en aanlegkosten:

€ 50.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 500.000,00

vermeerderd met 1,75% van de kosten boven € 50.000,00

€2.275,00

2.8.2.2.3

Indien de bouw- en aanlegkosten:

€ 500.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 2.000.000,00

vermeerderd met 0,175% van de kosten boven € 500.000,00

€10.150,00

2.8.2.2.4

Indien de bouw- en aanlegkosten:

€ 2.000.000,00 bedragen of meer

vermeerderd met 0,2% van de kosten boven € 2.000.000,00

Met een maximum van € 17.500,00.

€12.775,00

2.8.2.3

Indien er geen sprake is van bouwkosten:

Indien bij het plan of besluit betrokken gronden:

 

2.8.2.3.1

minder dan 1.001 m2

€ 2.275,00

2.8.2.3.2

meer dan 1.000 m2 bedragen en minder dan 5.001 m2

€10.150,00

2.8.2.3.3

meer dan 5.000 m2 bedragen en minder dan 10.001 m2

€12.775,00

2.8.2.3.4

meer dan 10.000 m2

Het totaalbedrag van onderdeel 2.8.1.2 wordt in mindering gebracht als het principeverzoek betrekking heeft op dezelfde aangelegenheid als waarop het aangeleverde wijzigings- of uitwerkingsplan betrekking heeft.

€17.500,00

 

 

 

2.8.3

Beoordeling rapporten

 

2.8.3.1

Indien voor een aanvraag noodzakelijke beoordelingen van rapporten dienen plaats te vinden, waarop in de onderdelen 2.8.1.1 t/m 2.8.2.2 naar verwezen wordt, dan bedraagt het tarief per ambtenaar per kwartier

   

€ 21,35

2.8.3.2

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een rapport wordt beoordeeld:

 

 

Voor de beoordeling van een watertoets/waterparagraaf

€ 252,15

 

Voor de beoordeling van een akoestisch onderzoek

€ 252,15

 

Voor de beoordeling van een onderzoek geurhinder

€ 252,15

 

Voor de beoordeling van een hydrologisch onderzoek

€ 252,15

 

Voor de beoordeling van een Quick-Scan Flora en Fauna

€ 252,15

 

Voor de beoordeling van een aanvullend onderzoek Flora en Fauna

€ 420,40

 

Voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 252,15

 

Voor aanvullend milieukundig bodemrapport

 € 420,40

 

Voor beoordeling onderzoek externe veiligheid

Voor beoordeling onderzoek geluidhinder

 € 252,15

€ 252,15

 

Voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport:

 

 

-advisering aan derden per ambtenaar per kwartier:

€ 21,35

 

-beoordeling plan van Eisen

€ 737,20

 

-beoordeling plan van Aanpak

€ 245,60

 

-Beoordeling rapportages:- archeologisch bureau- en/of booronderzoek

€ 737,20

 

-Proefsleuvenonderzoek en opgravingen

€ 983,00

 

-tweede beoordeling ongeacht soort onderzoek

€ 358,55

 

-beoordeling offertes

€ 368,55

2.8.3.3

   

2.8.3.4

De procedure voor het verlenen van een ontheffing van de Wet geluidhinder binnen een procedure om wijziging bestemming als bedoel in artikel 3.1, eerste lid ofwel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

Indien over de in artikel 2.8.3.1 bedoelde aanvraag bijzondere extra toetsing

van rapporten dient plaats te vinden, wordt het overeenkomstig de vermelde artikelen in 2.8.3.1 berekende bedrag verhoogd met de voorafgaand aan de behandeling van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde toetsingskosten

blijkend uit een begroting die ter zake is opgesteld.

Indien de werkelijke toetsingskosten minder bedragen dan begroot, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

   

€  840,85

Hoofdstuk 9 Overschrijven omgevingsvergunning

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een verleende omgevingsvergunning c.q. bouw- of sloopvergunning

€ 61,20

Hoofdstuk 10 Vergunningvrij bouwen

2.10.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een principeaanvraag voor een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit die niet vergunning-plichtig blijkt, onverminderd het bepaalde

   

€ 122,60

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

2.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 122,60

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 120,30

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 en 30a van de Drank- en Horecawet

€ 21,45

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 41,50

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4 lid 4 van de Drank- en Horecawet

€ 41,50

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 21,35

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt (commercieel) als bedoeld in artikel 5.23 van de Algemene plaatselijke verordening, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 21,35

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.1.2:

 

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€ 158,00

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

€ 25,00

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening

 

3.3.2.1

voor een seksinrichting

€ 158,00

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

€ 25,00

 

Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbevei-ligingsverordening 10% van het legestarief zoals vermeld in titel 2, hoofdstuk 3 artikel 2.3.5

  

Hoofdstuk 5 Kinderopvang

3.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van:

 

3.5.1.1

een kindercentrum of gastouderbureau

 € 722,40

3.5.1.2

een voorziening voor gastouderopvang.

€ 428,85

De leges vermeld onder 3.5.1.1. worden niet geheven indien de aanvraag het gevolg is van de in het kader van de harmonisatie van de kinderopvang en het peuterspeelzaalwerk en onder de werking van de Wet Kinderopvang verplichte omzetting van een bestaande en reeds vóór 1 januari 2017 in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen opgenomen peuterspeelzaal in een voorziening voor kinderopvang of peuteropvang.

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 21,35

 

Artikel 2 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze wijziging treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 oktober 2018.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Cranendonck

in de openbare vergadering d.d. 25 september 2018.

DE RAAD VOORNOEMD,

De griffier,

mr. P.J.F. Bemelmans

De voorzitter,

mr. H.C.R.M. de Wijkerslooth

Naar boven