Gemeenteblad van Ede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2018, 251700 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2018, 251700 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede houdende regels omtrent Diensten van Algemeen Economisch Belang Aanwijzingsbesluit DAEB Werkkracht Ede BV
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;
gelet op de artikelen 14 en 106 van het Verdrag inzake de werking van de Europese Unie (VWEU);
gelet op het besluit van de Commissie van 20 december 2011, betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen C (2011) 9380, PbEU 2012/ L7 (hierna: Vrijstellingsbesluit DAEB);
gelet op artikel 160, eerste lid aanhef en onder a van de Gemeentewet;
overwegende dat Diensten van Algemeen Economisch Belang (hierna: DAEB) hun bestaansrecht ontlenen aan de artikelen 14 en 106, tweede lid van het VWEU. Om gebruik te kunnen maken van de bijzondere positie die een DAEB inneemt binnen de Europese mededingingsregelgeving, moet daarvoor een onderneming specifiek met het beheer van een DAEB worden belast;
overwegende dat de markt ontoereikend is om naar sociaal-maatschappelijk verantwoorde voorwaarden de activiteiten voort te brengen omdat de markt de activiteiten niet naar aanvaardbare tarieven kan verrichten en marktwerking leidt tot negatieve factoren op het gebied van arbeidsmarktparticipatie voor diegenen die om enigerlei worden belemmerd in de toegang tot de arbeidsmarkt;
II Aard en duur van de openbare dienstverplichtingen
De openbare dienstverplichtingen komen voort uit de Participatiewet en worden voor een termijn van 5 jaar opgelegd en van rechtswege met 5 jaar verlengd indien de overeenkomst tussen gemeente Ede en Werkkracht Ede BV met 5 jaar wordt verlengd.
III Betrokken ondernemingen en betrokken grondgebied
Werkkracht Ede BV die diensten aan biedt ten behoeve van inwoners van de gemeente Ede die in de toegang tot de arbeidsmarkt worden belemmerd.
IV Aard van de uitsluitende of bijzondere rechten die de onderneming zijn toegekend
Taken op grond van de Participatiewet, behoudens het verstrekken van algemene bijstand op grond van hoofdstuk 3 van de Participatiewet en het verstrekken van aanvullende inkomensondersteuning en aanpassing bedragen op grond van hoofdstuk 4 van de Participatiewet en de daarbij behorende uitvoeringstaken opgenomen in de hoofdstuk 5 en 6 van de Participatiewet. Tevens taken op grond van de Wet sociale werkvoorziening voor zover deze van kracht is gebleven na de inwerkingtreding van de Participatiewet.
V Parameters voor berekening, controle en herziening van de compensatie
De vergoeding die Werkkracht Ede BV ontvangt is gebaseerd op de methode van kostentoerekening. Voor vergoeding in aanmerking komt het verschil tussen de in aanmerking te nemen inkomsten en uitgaven, inclusief een redelijke winst. Dit kan worden uitgedrukt in de volgende formule:
Compensatie DAEB = directe kosten DAEB + passende bijdrage in gemeenschappelijke vaste kosten + redelijke winst - inkomsten DAEB
Kostenparameter en berekening compensatie
De jaarlijkse compensatie wordt berekend op basis van de volgende kostenparameter:
De prijs per cliënt wordt vooraf geraamd, aan de hand van de door Werkkracht BV Ede opgestelde jaarbegroting en de prognose van het aantal cliënten. De gehanteerde afrekeneenheid DAEB bestaat uit een prognose van alle directe kosten voor uitvoering van de DAEB en de passende bijdrage voor de vaste gemeenschappelijke kosten. De compensatie kan achteraf worden herzien op basis van de daadwerkelijke kosten voor uitvoering van de DAEB.
De in aanmerking te nemen inkomsten omvatten alle met de DAEB behaalde inkomsten, als bedoeld in artikel 5, vierde lid, van het Vrijstellingsbesluit DAEB.
De in aanmerking te nemen kosten omvatten alle kosten die voor het beheer van de DAEB worden gemaakt, als bedoeld in artikel 5, derde lid, van het Vrijstellingsbesluit DAEB. Deze worden aan de hand van algemeen aanvaarde beginselen van kostprijsadministratie berekend.
Aan de DAEB toegerekende kosten omvatten alle directe kosten die voor het beheer van de DAEB worden gemaakt. Voorbeelden hiervan zijn een loonkostensubsidie, werkplekaanpassing of de inzet van een re-integratiecoach. De daadwerkelijke gemaakte directe kosten kunnen achteraf volledig worden gecompenseerd.
De compensatie bestaat daarnaast uit passende bijdrage in de gemeenschappelijke vaste kosten (overheadkosten). De gemeenschappelijke vaste kosten kunnen gedeeltelijk aan de DAEB worden toegerekend, volgens de volgende formule:
_______________________ x gemeenschappelijke vaste kosten (overhead)
Om dit inzichtelijk te maken, zal Werkkracht Ede BV:
Voor de berekening van de redelijke winst wordt toepassing gegeven aan de safe-harbour regeling die is opgenomen in artikel 5, zevende lid, van het Vrijstellingsbesluit DAEB. Dat wil zeggen dat een rendement op kapitaal dat niet hoger ligt dan de relevante swaprente, met een opslag van 100 basispunten, als redelijke winst wordt beschouwd.
Verhouding DAEB en overeenkomst
De conform dit besluit bepaalde vergoeding geldt als plafond voor de toekenning voor compensatie van de DAEB. Burgemeester en wethouders kunnen een lagere vergoeding toekennen voor de uitvoering van de DAEB, voor zover daarin is voorzien in de Overeenkomst Werkkracht Ede B.V.
VI Regelingen om overcompensatie te vermijden en terug te betalen
Werkkracht Ede BV voert een gescheiden boekhouding. Hierin wordt onderscheid wordt gemaakt tussen de inkomsten en uitgaven uit de DAEB en de inkomsten en uitgaven die behoren tot de normale bedrijfsactiviteiten van de onderneming. Uit de boekhouding blijkt voorts welke vaste gemeenschappelijke kosten er zijn en in welke mate deze zijn toe te rekenen aan de DAEB (zie onderdeel V van dit besluit).
Burgemeester en wethouders controleren jaarlijks of sprake is van overcompensatie. Als in enig jaar sprake is van overcompensatie die maximaal 10% van de gemiddelde vergoeding bedraagt, dan wordt deze verrekend met de vergoeding die wordt toegekend in het volgende jaar. Als sprake is van een overschot van meer dan 10% of als de DAEB aanwijzing in dat jaar wordt beëindigd, dan moet het overschot op het eerste verzoek van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede worden terugbetaald door Werkkracht Ede BV.
Vastgesteld in de vergadering 20 november 2018, zaaknummer 104568,
Het college voornoemd,
drs. P.C.M. van Elteren
de secretaris,
mr. L.J. Verhulst
de burgemeester.
Toelichting op aanwijzingsbesluit DAEB Werkkracht Ede BV
Werkkracht Ede BV (hierna: Werkkracht) is opgericht en ingericht als arbeidsontwikkelbedrijf voor alle werkzoekenden van Ede die niet op eigen kracht (weer) werk kunnen vinden. In die zin gaat Werkkracht de taken die hiertoe zijn neergelegd in de Participatiewet en de Wet sociale werkvoorziening, voor zover nog van kracht, uitvoeren voor de gemeente Ede.
Ter compensatie van de uitvoering van taken uit de Participatiewet en Wet sociale werkvoorziening, voor zover nog van kracht, ontvangt Werkkracht een bijdrage van de gemeente Ede. Werkkracht is opgericht als bv met de gemeente Ede als 100% aandeelhouder. De prestaties, taken en financiën zijn neergelegd in een overeenkomst. Omdat de activiteiten die worden verricht voor de gemeente Ede aangemerkt kunnen worden als economische activiteiten en ook aan de overige criteria voor staatssteun wordt voldaan, wordt de financiële bijdrage vanuit de gemeente Ede als staatssteun aangemerkt. Het aanwijzen van Werkkracht als DAEB is de enige mogelijkheid om deze financiële bijdrage staatssteunproof te verstrekken aan Werkkracht.
Overigens verricht Werkkracht naast de activiteiten voor de gemeente Ede werkzaamheden voor andere gemeenten, deze werkzaamheden zijn geen onderdeel van de prestatieovereenkomst en geen onderdeel van de aanwijzing als DAEB.
Een van de eisen voor het aanwijzen van Werkkracht Ede als DAEB is dat de aanwijzing noodzakelijk en proportioneel moet zijn Dat wil zeggen dat zonder de aanwijzing als DAEB de dienst niet uitgevoerd kan worden en dat de aanwijzing als DAEB de beste oplossing is om het doel te bereiken. Noodzakelijk omdat de markt de activiteiten niet oppakt. Het gaat om arbeidskrachten die minder rendabel zijn dan arbeidskrachten zonder afstand tot arbeidsmarkt. Als het wordt overgelaten aan de markt, is niet het gevolg dat alle werkzoekenden met afstand tot de arbeidsmarkt, naar vermogen bij voorkeur in een reguliere baan mee kunnen doen. Er zullen minder-rendabele werkzoekenden buiten de boot blijven vallen en banen onvervuld blijven. Proportioneel in die zin dat dit er geen andere staatssteunoplossing mogelijk is met een zelfde compensatieruimte.
Het publiek belang in alle activiteiten is gelegen in het belang om iedereen, alle werkzoekenden met afstand tot de arbeidsmarkt, naar vermogen bij voorkeur in een reguliere baan mee te laten doen (in het arbeidsproces). Hiermee wordt weliswaar een plek ingenomen op de arbeidsmarkt, een markt van vraag en aanbod, maar de activiteit die hierin wordt verricht, wordt niet tegen aanvaardbare tarieven door de markt zelf opgepakt. Als de markt deze zelf verricht, is dit niet gericht op participatie van alle werkzoekenden met afstand tot de arbeidsmarkt maar op de match tussen werkgever en werknemer. Marktfalen ligt hierdoor eerder voor de hand omdat de keuze van de markt is om zich te richten op andere arbeidskrachten die makkelijker bemiddelbaar of inzetbaar zijn dan de doelgroep. Bovendien hebben de doelgroepen specifieke aandacht nodig zoals arbeidsontwikkeling en het arbeidsfit maken. Dergelijke activiteiten leveren voor een bemiddelaar of werkgever minder op.
Per doelgroep worden andere activiteiten verricht om het publiek belang te bereiken. Ondanks dat er veel activiteiten en diensten bestaan, zoals uitzendwerk, arbeidsbemiddeling, coaching van medewerkers om arbeidskrachten naar passend werk toe te leiden, worden deze activiteiten en diensten voor doelgroepen met afstand tot arbeidsmarkt niet verricht omdat deze niet voor alle betrokken partijen winstgevend genoeg zijn en (hierdoor) niet de belangen van alle betrokkenen op dezelfde wijze in het proces worden betrokken.
De belangen die betrokkenen moeten worden zijn de belangen van de ondernemer als werkgever, de belangen van een arbeidskracht om algemeen geaccepteerde en passende arbeid te vinden en
de belangen van onderwijs bij het passend maken van onderwijs aan zowel de wensen van de werkgever als van de bijzondere doelgroepen.
Vrijstellingsbesluit DAEB 2012
Werkkracht wordt op grond van het Vrijstellingsbesluit DAEB 2012 aangewezen als DAEB. De staatssteun wordt dan vrijgesteld. Met het aanwijzingsbesluit en de overeenkomst wordt aan de eisen uit het Vrijstellingsbesluit 2012 voldaan.
De eisen, naast de aanwijzing als DAEB zijn:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-251700.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.