Wijzigen van de Verordening op het Lokaal Onderwijsbeleid in de gemeente Amsterdam 2014, toevoegen van de bijlage Voorziening ‘Statushouders voor de klas’.

De gemeenteraad van Amsterdam

 

Gezien de voordracht van burgemeester en wethouders van 28 augustus 2018 (Gemeenteblad afd. 1, nr. 1070);

Gelet op:

  • -

    artikelen 6 en 140 van de Wet op het primair onderwijs;

  • -

    artikelen 77 en 96 van de Wet op het voortgezet onderwijs;

  • -

    artikelen 6 en 134 van de Wet op de expertisecentra;

 

Besluit:

 

 

  • 1.

    Vast te stellen de volgende

 

Verordening tot wijziging van de Verordening op het lokaal onderwijsbeleid in de gemeente Amsterdam 2014, vastgesteld bij raadsbesluit van 12 maart 2014 (Gemeenteblad 2014, afd. 3A, nr. 62/181), laatstelijk gewijzigd bij Raadsbesluit van 6 juni 2018 (Gemeenteblad, afd. 3A, nr. 167/461).

 

Aan de Verordening op het lokaal onderwijsbeleid in de gemeente Amsterdam 2014 (VLOA) wordt de volgende nieuwe bijlage toegevoegd:

 

Bijlage 19 Voorziening ‘Statushouders voor de klas’

Deze verordening treedt in werking een dag na publicatie in afdeling 3A van het Gemeenteblad.

 

Verordening op het lokaal onderwijsbeleid in de gemeente Amsterdam 2014

Bijlage 19: voorziening statushouders voor de klas

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze voorziening wordt verstaan onder:

 

  • a.

    deelnemer: statushouder die het oriëntatietraject leraar worden in Amsterdam volgt;

  • b.

    lerarenopleiding: een opleiding tot leraar basisonderwijs of leraar voortgezet onderwijs in een van de tekortvakken;

  • c.

    onderwijs ondersteunende functie: de functie van onderwijsassistent , lerarenondersteuner of technisch onderwijsassistent, waarbij de deelnemer de mogelijkheid heeft om gedurende de oriëntatieperiode bij een leraar basisonderwijs, of een leraar voortgezet onderwijs in de praktijk kennis kan maken en ervaring op kan doen met het Nederlandse onderwijs;

  • d.

    oriëntatietraject: programma van september 2018 tot augustus 2019, om hoogopgeleide statushouders voor te bereiden op het zij-instroom traject, waar 4 dagdelen per week werkervaring opdoen als ondersteuner op een school onderdeel van is;

  • e.

    statushouder: een asielzoeker met een verblijfsvergunning; voor bepaalde of onbepaalde tijd;

  • f.

    VO: Voortgezet Onderwijs;

  • g.

    zij-instromer: persoon met een afgeronde HBO- of WO-opleiding die wordt aangesteld als leraar in het PO, SO of V(S)O zonder dat hij voldoet aan de voor de functie geldende bevoegdheidseisen met een benoeming van maximaal twee jaar waarbinnen hij het voor de functie vereiste diploma dient te behalen.

Artikel 2 Doel voorziening

Deze voorziening beoogt in het kader van het actieplan lerarentekort de instroom van hoog opgeleide statushouders als leraar in het Amsterdamse onderwijs te bevorderen, waardoor het Amsterdamse lerarentekort wordt teruggedrongen.

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten

Het college kan een eenmalige subsidie verlenen van maximaal € 4220,- als bijdrage in de kosten verbonden aan de tijdelijke aanstelling van een deelnemer in een onderwijs ondersteunende functie op een school voor 4 dagdelen per week over een periode van minimaal 6 en maximaal 12 maanden. De hoogte van de subsidie is daarbij afhankelijk van de lengte van het dienstverband.

Hoofdstuk 2 Subsidieplafond

Artikel 4 Subsidieplafond

Het College stelt voor deze voorziening voor het tijdvak van 01-09-2018 tot 01-03-2020 een subsidieplafond vast van €67.520,-.

Hoofdstuk 3 Subsidieaanvraag

Artikel 5 De aanvrager

Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een schoolbestuur ten behoeve van een of meerdere onder zijn gezag vallende scholen.

Artikel 6 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

Het schoolbestuur verstrekt bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens :

  • a.

    een bewijs dat de deelnemer het oriëntatietraject volgt;

  • b.

    een bewijs van de aanstelling van de deelnemer, waaruit blijkt de periode van aanstelling, de salarisschaal, het aantal uren per week en een omschrijving van de onderwijsondersteunende functie;

  • c.

    een beschrijving van de begeleidingsactiviteiten door de school van de deelnemer.

Artikel 7 Aanvraagtermijn eenmalige subsidies en behandeling in volgorde van binnenkomst

In afwijking van artikel 5, tweede lid van de VloA 2014 kan een aanvraag voor een subsidie ingediend worden bij het college van 25 september 2018 tot en met 31 december 2018. De aanvragen worden in behandeling genomen op het moment dat deze compleet zijn ingediend en in volgorde van binnenkomst afgehandeld.

Hoofdstuk 4 Weigering van de subsidie

Artikel 8 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 9, eerste lid van de ASA 2013 weigert het college een subsidie te verlenen indien:

  • a.

    het schoolbestuur geen bewijs van aanstelling kan overleggen voor 4 dagdelen per week en voor een periode van tenminste 6 maanden;

  • b.

    het schoolbestuur geen bewijs overlegt waaruit blijkt dat de aan te stellen persoon een deelnemer is van het oriëntatietraject;

  • c.

    het brutosalaris dat de deelnemer ontvangt omgerekend naar een fulltime aanstelling lager is dan 1766 euro bruto per maand;

  • d.

    door verstrekking van de subsidie het subsidieplafond, zoals bedoeld in artikel 4 van deze voorziening zou worden overschreden.

Hoofdstuk 5 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Artikel 9 Aanvullende verplichtingen

Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:

  • a.

    het schoolbestuur draagt er zorg voor dat de deelnemer waarvoor hij subsidie ontvangt een ondersteunende functie uitoefent bij een docent van het vak waarin hij wil lesgeven;

  • b.

    het schoolbestuur draagt zelf minimaal 50% van de kosten bij verbonden aan de aanstelling van de deelnemer op een school;

  • c.

    het schoolbestuur draagt er zorg voor dat de school waarvoor hij subsidie ontvangt meewerkt aan een onderzoek door de gemeente ten behoeve van evaluatie en monitoring van het project statushouders voor de klas;

  • d.

    het schoolbestuur is verplicht om het college onverwijld te informeren indien de aanstelling van de deelnemer voortijdig wordt beëindigd.

Hoofdstuk 6 Slotbepaling

Artikel 10 Inwerkingtreding en duur

Deze voorziening treedt in werking een dag na publicatie in het Gemeenteblad en vervalt van rechtswege op 1 oktober 2020.

 

Aldus besloten door de gemeenteraad voornoemd

in zijn vergadering op 7 november 2018.

De voorzitter

Femke Halsema

De raadsgriffier

Marijke Pe

Toelichting bij de subsidieregeling

Algemene toelichting

 

Het doel van deze voorziening is het bevorderen van de instroom van hoogopgeleide statushouders met relevante werkervaring in het land van herkomst in het Amsterdams onderwijs. Hierbij ligt de nadruk op een leerzame werkplek voor de deelnemers op een school voor (speciaal) basisonderwijs of school voor voortgezet onderwijs of een school voor speciaal (voortgezet) onderwijs, opdat zij na het oriëntatietraject succesvol instromen in het zij-instroom traject.

 

Er is een groeiend tekort aan leraren in Amsterdam. Om dit tekort het hoofd te bieden hebben schoolbesturen, lerarenopleidingen en de gemeente Amsterdam vanuit de Stuurgroep Amsterdamse Onderwijsopgaven in december 2016 samen het Actieplan Lerarentekort opgesteld. Deze Amsterdamse samenwerking toont aan dat de urgentie rond het lerarentekort breed wordt gedragen. Samen spannen partijen zich in om meer leraren voor Amsterdam te werven en de huidige leraren te behouden.

 

Het actieplan is een belangrijke uitwerking van de derde lijn van de Amsterdamse Lerarenagenda; ‘voldoende aanwas en begeleiding van nieuwe leraren’. Met de subsidie wordt beoogd om hoogopgeleide statushouders met relevante werkervaring, die het oriëntatietraject volgen voor te bereiden op het zij-instroom traject om leraar te worden in het Amsterdamse onderwijs.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Geen toelichting

 

Artikel 2 Doel voorziening

Deze subsidieregeling beoogt in het kader van het actieplan de instroom van hoogopgeleide statushouders met relevante werkervaring het Amsterdamse onderwijs te bevorderen.

 

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten

Omdat mogelijk de aanstellingen van de deelnemers niet allemaal te realiseren vallen in het schooljaar 2018-2019, is besloten de periode waarbinnen de deelnemer moet worden aangesteld te verlengen tot

1 maart 2020. De deelnemer dient voor een minimale periode aangesteld te worden in de ondersteunende functie van 6 maanden, met een maximum van 12 maanden.

De hoogte van de subsidie is berekend op basis van salarisschaal 8 onderwijsondersteunend personeel (OOP) uit de cao voortgezet onderwijs, waarbij er van uit wordt gegaan dat het schoolbestuur zelf minimaal 50% van de loonkosten voor zijn rekening neemt.

 

Artikel 4 Subsidieplafond

De hoogte van het plafond is berekend naar 16 deelnemers, die ieder 12 maanden worden aangesteld. .

 

Artikel 5 De aanvrager

Geen toelichting

 

Artikel 6 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

 

Met een ‘bewijs dat de deelnemer het oriëntatietraject volgt’ wordt bijvoorbeeld een inschrijvingsbewijs van de deelnemer bedoeld.

 

Met een bewijs van aanstelling wordt bijvoorbeeld bedoeld een door beide partijen ondertekende arbeidsovereenkomst.

 

Artikel 7 Aanvraagtermijn eenmalige subsidies en behandeling in volgorde van binnenkomst

Omdat de verwachting is dat op 1 september 2018 niet alle deelnemers een werkplek hebben gekregen, is gekozen voor een langere gesubsidieerde periode en een daarmee samenhangende aanvraagperiode.

 

Artikel 8 Weigeringsgronden

Geen toelichting

 

Artikel 9 Aanvullende verplichtingen

Geen toelichting

 

Artikel 10 Inwerkingtreding en duur

Geen toelichting

Naar boven