Gemeenteblad van De Fryske Marren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Fryske Marren | Gemeenteblad 2018, 250030 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Fryske Marren | Gemeenteblad 2018, 250030 | Beleidsregels |
Reglement Burgerlijke Stand gemeente De Fryske Marren 2018
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Fryske Marren;
gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het besluit Burgerlijke Stand 1994;
het reglement met bepalingen over ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties als gemeentehuis en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 5 Ontslag en schorsing
Het ontslag of schorsing van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is geregeld in artikel 6 van de Rechtspositieregeling Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de gemeente De Fryske Marren.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis of een daartoe door het bevoegd bestuursorgaan aangewezen locatie.
De ambtenaar genoemd in artikel 6 2e lid mag namens het college, op schriftelijk verzoek van het bruidspaar, elke andere locatie dan in artikel 7, binnen de gemeentegrens aanwijzen die geschikt is of geschikt te maken is voor één huwelijksvoltrekking, onder voorwaarden dat:
de locatie zodanig is ingericht dat een huwelijk in overeenstemming met de wettelijke eisen kan worden voltrokken. De locatie beschikt verder over ondersteunende mogelijkheden zoals, in ieder geval een tafel en/of lessenaar, stoelen, voldoende verlichting, toiletgelegenheid en een kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;
Artikel 10 Betaalde huwelijksvoltrekking
Voor het voltrekken van een huwelijk worden legeskosten in rekening gebracht welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening. Het bruidspaar kan kiezen tussen een volledige huwelijksvoltrekking of een verkorte huwelijksvoltrekking.
De randvoorwaarden voor een huwelijksvoltrekking met ceremonie zijn:
naast een ambtshalve omzetting op het gemeentekantoor te Balk, Dubbelstraat 1, Lemmer, Vissersburen 88 en Joure, Herema State 1 door een ambtenaar genoemd in artikel 2, kan een partnerschap ook met ceremonie in een huwelijk worden omgezet naar analogie van een huwelijksvoltrekking door een ambtenaar genoemd in artikel 3 en op een locatie conform artikel 7 of 8.
Aan de voltrekking van een verkort huwelijk zijn de volgende voorwaarden gesteld:
Het bureau is gesloten indien de in leden 1a, 1c, 1d, en 1e vastgestelde openstelling samenvalt met een Algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling.
Artikel 13 Teruggave leges bij annulering huwelijk
Indien een voorgenomen huwelijk wordt geannuleerd, wordt op verzoek een teruggaaf verleend van reeds betaalde legeskosten. De gemaakte administratieve kosten, vastgelegd in de legesverordening, worden in rekening gebracht.
De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekking zijn ook van toepassing op:
Toelichting Reglement Burgerlijke Stand
Het reglement burgerlijke stand heeft betrekking op de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand en de momenten waarop een huwelijk kan worden gesloten. Voorts heeft het reglement betrekking op het aanwijzen van locaties als gemeentehuis, speciaal voor het sluiten van huwelijken. Daarnaast stelt het reglement voorwaarden aan de benoemingen en werkzaamheden van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand. Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand is in handen gelegd van burgemeester en wethouders (Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, nr. 555). De Wet bepaalt verder dat door gemeenten een reglement burgerlijke stand dient te worden vastgesteld.
Het in de gemeente De Fryske Marren geldende Reglement burgerlijke stand dateert van 22 juli 2014.
Er zijn verschillende redenen waarom dat reglement wordt gewijzigd:
Dit artikel beschrijft de basisbegrippen uit het reglement. In het bijzonder wordt het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
Artikel 2 Benoeming ambtenaar burgerlijke stand
Voor benoeming ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
Alleen ambtenaren werkzaam bij de afdeling Publiekszaken kunnen tot ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd. De reden is dat van de ambtenaren werkzaam op deze afdeling verwacht mag worden dat zij over de benodigde vakkennis beschikken om de werkzaamheden te kunnen beoordelen en uitvoeren.
Betreft vaststellen minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand. Het wettelijk minimum is twee, omdat een ambtenaar van de burgerlijke stand geen partij mag zijn in zijn eigen akte. Het aantal van vier is om te voorkomen dat de gemeente door bijv. ziekte, vakantie of overlijden zonder ambtenaar van de burgerlijke stand komt te zitten. Tevens wordt rekening gehouden met de inroostering van een ambtenaar van de burgerlijke stand over de diverse locaties waar aangifte kan worden gedaan.
Artikel 3 Benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Voor benoeming buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
Artikel 5 Ontslag en schorsing
Het ontslag of schorsing van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is geregeld in de Rechtspositieregeling Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de gemeente De Fryske Marren.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis. De gemeentehuizen, in gebruik bij de gemeente De Fryske Marren en genoemd in artikel 7 zijn als permanente locaties aangewezen.
In het verleden zijn besluiten tot aanwijzing van een locatie als gemeentehuis genomen door de raad. Deze bevoegdheid is bij raadsbesluit van De Friese Meren van 24 juni 2015 overgedragen aan het college. Het college heeft op zijn beurt middels artikel 8, lid 2 van dit reglement, de bevoegdheid verder gemandateerd. Dit om de procedure voor het aanwijzen van een trouwlocatie als gemeentehuis te versnellen.
Artikel 8 bepaalt dat bruidsparen zelf een locatie kunnen kiezen voor de voltrekking van een huwelijk, mits aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan. De aanwijzing als locatie is slechts geldig op de datum en tijdstip van de ceremonie. Indien een formele plechtigheid op de dag waarop het aanwijzingsbesluit doelt, niet door kan gaan of doorgaat, vervalt de aanwijzing van de locatie. Er zal dan een nieuwe afspraak gemaakt moeten worden en een nieuw aanwijzingsbesluit genomen moeten worden.
De gemeente De Fryske Marren is alleen verantwoordelijk voor het officiële gedeelte van de huwelijksvoltrekking, waarvoor de gemeente een trouwambtenaar levert. Het reserveren van de locatie voor een huwelijk is de verantwoordelijkheid van het bruidspaar. De gemeente heeft geen verantwoordelijkheid voor eventuele schade of kosten die worden gemaakt vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie heeft aangewezen als gemeentehuis. Verder is de gemeente niet verantwoordelijk voor de (kwaliteit, schade, schoonmaak of diefstal van de) inrichting van de locatie.
Artikel 9 Kosteloze huwelijksvoltrekking
In artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is geregeld dat ten minste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking. De gemeente De Fryske Marren geeft op maandagmorgen, onder voorwaarden genoemd in artikel 9 van dit reglement, tweemaal gelegenheid hiervoor. Er is veel vraag naar kosteloze voltrekkingen. Om die reden wordt een alternatief geboden voor de kosteloze voltrekkingen: de verkorte huwelijksvoltrekking (artikel 10).
Artikel 10 Betaalde huwelijksvoltrekking
Er zijn twee categorieën van betaalde huwelijksvoltrekkingen.
Als alternatief voor deze volledige voltrekkingen en de kosteloze voltrekkingen zijn er de verkorte voltrekkingen van maximaal 30 minuten. Tegen een redelijk en relatief laag tarief kan, onder voorwaarden, worden gekozen voor een verkorte versie op vastgestelde tijdstippen op de gemeentehuizen in Balk, Joure of Lemmer.
In dit artikel is de wijze van salaris voor het voltrekken van een huwelijk geregeld. In de nieuwe Rechtspositieregeling Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is het begrip “bezoldiging”” vervangen door “salaris”.
In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). Zowel de reguliere dagelijkse openingstijden op werkdagen als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen alsmede de overige daarvoor door het college aan te wijzen dagen of tijdstippen waarop het bureau van de burgerlijke stand niet of slechts gedeeltelijk voor bepaalde diensten is geopend. Dit geldt eveneens voor de tijdstippen waarop de reguliere huwelijken worden voltrokken.
Artikel 13 Teruggave leges bij annulering huwelijk
Bij annulering van een gemaakte trouwafspraak wordt op verzoek teruggave verleend van reeds betaalde legeskosten. De gemaakte administratieve kosten, vastgelegd in de legesverordening, worden in mindering gebracht op de teruggaaf van de legeskosten.
De schakelbepaling zorgt er voor dat het Reglement burgerlijke stand van overeenkomstige toepassing wordt verklaard op de registratie van partnerschappen en de omzetting van partnerschappen in een huwelijk. Het gebruik van de schakelbepaling verhoogt de leesbaarheid van het reglement en houdt de lengte van de artikelen binnen de perken.
In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement kan worden aangehaald en wanneer het reglement in werking treedt. Artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht bepaalt dat een besluit niet in werking treedt voordat het is bekendgemaakt. Het Reglement burgerlijke stand treedt in werking op de dag nadat het is bekend gemaakt in het Gemeenteblad. Met de inwerkingtreding vervalt het Reglement burgerlijke stand van 22 juli 2014.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-250030.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.