Verordening tot eerste wijziging van de Verordening rechtspositie, mandaat- en volmachtsbesluit griffie Purmerend 2014

De raad van de gemeente Purmerend;

 

gelezen het voorstel van het presidium d.d. juni 2017, nr.1378534;

 

gelet op artikel 125 van de Ambtenarenwet,

 

artikel 107e van de Gemeentewet;

 

B E S L U I T:

 

Vast te stellen de Verordening tot eerste wijziging van de Verordening rechtspositie, mandaat- en volmachtsbesluit griffie Purmerend 2014.

1. Artikel 13 wordt gewijzigd als volgt:

 

Oude tekst artikel 13

Nieuwe tekst artikel 13

Artikel 13 Functiewaardering en functieboek

De raad stelt een functieboek vast met daarin de functiebeschrijving en waardering van de functies van de griffier en de griffiemedewerkers met gebruikmaking van dezelfde methode als van toepassing voor de functies in de collegeorganisatie.

Artikel 13 Functiewaardering en functieboek

De raad stelt een functieboek vast met daarin de functiebeschrijving en waardering van de functies van de griffier en de griffiemedewerkers.

 

2. Artikel 14 wordt gewijzigd als volgt:

 

Oude tekst artikel 14

Nieuwe tekst artikel 14

Artikel 14 Medezeggenschap, gemeenschappelijke ondernemingsraad, georganiseerd overleg

  • 1.

    De raad en het college stellen een gemeenschappelijke ondernemingsraad in zoals bedoeld in artikel 3 lid 1 Wet op de Ondernemingsraden.

  • 2.

    Ter uitvoering van het bepaalde in artikel 23 lid 4 Wet op de Ondernemingsraden wordt bepaald dat de secretaris het overleg voert met de ondernemingsraad.

  • 3.

    De griffier kan te allen tijde deelnemen aan de overlegvergaderingen bedoeld in genoemd artikel 23 en daarin het woord voeren.

  • 4.

    Over aangelegenheden die in hoofdzaak op de griffier en de griffiemedewerkers betrekking hebben, worden slechts voorstellen en aanvragen aan de ondernemingsraad voorgelegd die de instemming hebben van de griffier.

  • 5.

    De griffier voert het overleg met de ondernemingsraad over een aanvraag om advies of instemming betreffende een voorgenomen besluit van de raad voor zover daarop de Wet op de Ondernemingsraden van toepassing is.

  • 6.

    Lid 1 tot en met lid 5 gelden mutatis mutandis voor het georganiseerd overleg.

Artikel 14 Medezeggenschap, gemeenschappelijke ondernemingsraad, gemeenschappelijk georganiseerd overleg

  • 1.

    De raad en het college stellen een gemeenschappelijke ondernemingsraad zoals bedoeld in artikel 3 lid 1 Wet op de Ondernemingsraden in en een gemeenschappelijk georganiseerd overleg.

  • 2.

    Als uitgangspunt voor de invulling van de werkgeversverantwoordelijkheid geldt dat de positie van het college en de raad, respectievelijk de gemeentesecretaris en de raadsgriffier gelijkwaardig is.

  • 3.

    Met inachtneming van lid 2 en ter uitvoering van lid 1 van artikel 14 gelden de in de bijlage bij deze verordening beschreven aanvullende afspraken.

 

 

4. Deze verordening treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

 

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 28 september 2017

de griffier,

R.J.C. van der Laan

de voorzitter,

D. Bijl

Bijlage

BIJLAGE als bedoeld in artikel 14, lid 3 van de Verordening rechtspositie, mandaat- en volmachtbesluit Griffie Purmerend 2014

Aanvullende afspraken medezeggenschap Griffie

 

GOR

 

Om invulling te geven aan de implementatie van artikel 14 lid 1 van de Verordening rechtspositie, mandaat- en volmachtsbesluit griffie Purmerend 2014 (hierna: de Verordening) en Artikel 3 lid 1 van de WOR (wet op de Ondernemingsraden) dat de oprichting van een GOR (Gemeenschappelijke ondernemingsraad) mogelijk maakt, worden de volgende afspraken voor het overleg tussen de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de griffier en de OR Purmerend vastgesteld:

  • 1.

    De GOR heeft de bevoegdheden zoals opgenomen in artikel 33 tot en met 35 van de WOR.

  • 2.

    De (GOR)WOR bestuurder is in beginsel de gemeentesecretaris/algemeen directeur, tenzij de griffier hem vervangt zoals bedoeld in punt 3.

  • 3.

    Bij zaken die in de GOR behandeld worden die specifiek betrekking hebben op de medewerkers van de Griffie wordt de gemeentesecretaris/algemeen directeur in zijn rol van WOR bestuurder vervangen door de griffier op basis van artikel 23 lid 5 van de WOR.

  • 4.

    De gemeentesecretaris/algemeen directeur en de griffier beperken zich in hun deelname (GOR) ieder tot dat wat hun organisatieonderdeel (en wat in beide onderdelen samen) speelt.

  • 5.

    Als de GOR zaken behandelt die van belang zijn voor de medewerkers van de collegeorganisatie én voor de medewerkers van de griffie, is de griffier aanwezig bij de betreffende (Overleg) vergadering en voert daar in het belang van de medewerkers van de griffie het woord (artikel 14 lid 2 van de Verordening). Indien de inbreng van de griffier afwijkt van die van de gemeentesecretaris/algemeen directeur, dan wordt daar een aantekening van gemaakt en is de inbreng van de laatste bepalend.

  • 6.

    Afspraken zoals die zijn opgenomen in het Convenant tussen de OR en de WOR-bestuurder zijn onverkort van toepassing op de medewerkers van de griffie.

  • 7.

    De Ambtelijk secretaris doet aan de griffier de agenda en de bijlagen toekomen van de Overlegvergadering. De griffier bepaalt aan de hand van de agenda of hij aanwezig wil zijn bij de (Overleg)vergadering. De griffier stemt af met de gemeentesecretaris/algemeen directeur over zijn inbreng/over zijn rol in de betreffende Overlegvergadering.

 

Voor meer info over de WOR: http://wetten.overheid.nl/BWBR0002747/2016-10-01

 

GGO

 

Om invulling te geven aan de implementatie van artikel 14 lid 1 van de Verordening rechtspositie, mandaat- en volmachtbesluit Griffie Purmerend 2014 (hierna: de Verordening) dat een (G)GO (Gemeenschappelijk Georganiseerd Overleg) mogelijk maakt, worden de volgende afspraken vastgesteld:

  • 1.

    Het college wijst op basis van artikel 12:1:3 lid 2 CAR UWO een ambtenaar, niet behorende tot de vertegenwoordiging van de organisaties, tot secretaris van de commissie aan, alsmede diens plaatsvervanger. De secretaris is in het algemeen de GS/AD of een Domeindirecteur. De griffier wordt als plaatsvervangend secretaris aangewezen bij die onderwerpen waarbij het belang van griffiemedewerkers expliciet aan de orde is.

  • 2.

    De Ambtelijk Secretaris stuurt de griffier vooraf de agenda’s en stukken voor Technische beraden en (G)GO vergaderingen zodat de Griffier kan beoordelen of er zaken zijn waarbij hij betrokken/aanwezig wil zijn.

  • 3.

    De griffier bepaalt aan de hand van de agenda of hij aanwezig wil zijn bij een Technisch beraad/(G)GO vergadering.

  • 4.

    De griffier stemt met de voorzitter van het GO af over zijn inbreng/over zijn rol in het betreffende Technisch beraad/ de (G)GO vergadering.

  • 5.

    Bij zaken die in het (G)GO behandeld worden en die specifiek betrekking hebben op de medewerkers van de Griffie wordt de gemeentesecretaris/algemeen directeur in zijn rol vervangen door de griffier.

  • 6.

    Als het (G)GO zaken behandelt die van belang zijn voor de medewerkers van de collegeorganisatie én voor de medewerkers van de griffie, is de griffier aanwezig bij het betreffende overleg en voert in het belang van de griffie het woord (artikel 14 lid 2 van de Verordening). Indien de inbreng van de griffier afwijkt van die van de gemeentesecretaris/algemeen directeur, dan wordt daar een aantekening van gemaakt. Waar lokale ruimte aanwezig is om voor griffiemedewerkers afwijkende afspraken te maken, gaat de werknemersgeleding in gesprek met de werkgeverscommissie of de door haar aangewezen vertegenwoordiger.

 

Note: We blijven (als vanouds) praten over de WOR-bestuurder, de OR en het GO.

 

Voor meer info over de Caruwo: https://car-uwo.nl/

   

Voor akkoord:

Raadsgriffier

J. Kamminga

 

Voor akkoord:

Georganiseerd Overleg

W. Borger   

 

Voor akkoord:

WOR-bestuurder gemeente Purmerend

L. Bekkema

 

Voor akkoord:

Portefeuillehouder Organisatie

H. Krieger

Naar boven