Gemeenteblad van Zeewolde
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeewolde | Gemeenteblad 2018, 238909 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeewolde | Gemeenteblad 2018, 238909 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Zeewolde houdende regels omtrent winkeltijden Verordening winkeltijden Zeewolde 2019
De raad van de gemeente Zeewolde,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 18 september 2018;
gelet op artikel 3, eerste en derde lid, van de Winkeltijdenwet;
gehoord het Beraad d.d. 9 oktober 2018
vast te stellen de navolgende Verordening winkeltijden Zeewolde 2019 (inclusief de daarbij behorende toelichting):
Artikel 5. Intrekken of wijzigen ontheffing
Burgemeester en wethouders kunnen een ontheffing intrekken of wijzigen als:
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de door burgemeester en wethouders aangewezen toezichthouders.
Artikel 7. Intrekking oude verordening en overgangsrecht
Een krachtens de in het eerste lid bedoelde verordening verleende ontheffing geldt als ontheffing verleend krachtens deze verordening. Burgemeester en wethouders kunnen deze ambtshalve vervangen door een ontheffing krachtens deze verordening. Ambtshalve vervanging kan gepaard gaan met een wijziging van beperkingen en voorschriften.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Zeewolde in zijn openbare vergadering van 1 november 2018,
de griffier,
L. van Heezik
de vice-voorzitter
B.G.J.S. Sonneveld
In artikel 1 zijn de meest voor de hand liggende begripsbepalingen opgenomen.
Artikel 2. Algemene vrijstelling voor zon- en feestdagenDe bevoegdheid van gemeenten is sinds de wijziging van de Winkeltijdenwet zo ruim geworden, dat in principe complete handhaving van de voorheen wettelijke verboden als het volledig terzijde stellen daarvan tot de mogelijkheden behoort. Hierdoor zijn veel varianten voor de invulling van een vrijstellingsregime denkbaar. Bij de in deze verordening gekozen variant bepaalt de gemeenteraad volledig de algemene vrijstelling voor zon- en feestdagen gedurende bepaalde uren. Een andere variant zou zijn geweest, dat het aan burgemeester en wethouders zou worden overgelaten om de vrijstelling -met inachtneming van door de gemeenteraad gestelde kaders- nader te bepalen.
De vrijstellingsregeling die in deze verordening is opgenomen, is specifiek op zon- en feestdagen gericht. De vrijstelling is beperkt naar tijdsruimte. De beperking naar tijdsruimte is vormgegeven door openingstijden vast te stellen, die vanzelfsprekend verschillend zijn voor zon- en feestdagen en voor werkdagen.
Artikel 3. Individuele ontheffingen
De in artikel 2 van de verordening vervatte algemene vrijstelling is naar tijdsruimte beperkt. Dit artikel 3 geeft burgemeester en wethouders de bevoegdheid om ontheffing te verlenen. De ontheffing kan zowel op zon- en feestdagen als op werkdagen betrekking hebben. Op zon- en feestdagen gaat het om openstelling vóór 13.00 uur en/of sluiting na 20.00 uur. Op werkdagen om opening vóór 06.00 uur en/of sluiting na 22.00 uur. Een ontheffing kan bijvoorbeeld worden verleend voor een evenement of voor winkels op terreinen voor verblijfsrecreatie. Burgemeester en wethouders dienen bekend te maken in welke gevallen (welke activiteit/evenement, welke winkels) een ontheffing op basis van dit artikel kan worden verleend dan wel geweigerd en welke voorschriften en beperkingen (kunnen) worden gesteld.
De beslistermijn, 8 weken, met de mogelijkheid om de beslissing voor ten hoogste 8 weken te verdagen, is gebaseerd op het gemiddelde dat gemeenten momenteel hanteren. Artikel 5. Intrekking of wijziging ontheffing Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 7. Intrekking oude verordening en overgangsrecht
Als de Verordening winkeltijden gemeente Zeewolde 2011 door een nieuwe verordening vervangen wordt, zullen de op die verordening gebaseerde besluiten (nadere regels, ontheffingen of vrijstellingen) vervallen voor zover ze niet krachtens overgangsrecht in stand gehouden worden. Daarom is in artikel 7 geregeld dat een krachtens de oude verordening verleende ontheffing geldt, als ontheffing verleend krachtens de nieuwe verordening. Bij vrijstellingen gaat het in principe alleen om de besluiten waarbij burgemeester en wethouders -binnen het door de gemeenteraad gestelde maximumaantal van 12- koopzondagen aanwijzen en daar eventueel nadere beperkingen aan hebben verbonden.
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffingen en vrijstellingen ambtshalve vervangen door een ontheffing of vrijstellingen krachtens de nieuwe verordening. Het vervangen van een oude ontheffing of vrijstelling door een nieuwe (lid 2) kan van belang zijn als het gewenst wordt geacht wijziging te brengen in de voorschriften of beperkingen of nieuwe op te nemen. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de situatie waarin er niet langer gewerkt zal worden met ontheffingen voor een bepaalde duur, terwijl bestaande ontheffingen wel voor een bepaalde tijdsduur waren verleend. De oude ontheffingen kunnen dan worden omgezet in ontheffingen voor onbepaalde tijd. Bij de ambtshalve vervanging (d.w.z. zonder dat erom is verzocht) van een ontheffing zal het voornamelijk gaan om gevallen waarin de oude ontheffing in grote lijnen dezelfde rechten gaf als de nieuwe doet. Overeenkomstig artikel 4:8 van de Awb dient de houder van de ontheffing wel eerst gehoord te worden.
Artikel 8. Inwerkingtreding en citeertitel
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Bezwaar en beroep Tegen ontheffingen kan bezwaar en beroep worden aangetekend bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. Tegen vrijstellingsbesluiten die het karakter van een besluit van algemene strekking hebben zonder algemeen verbindend voorschrift te zijn, staat ook de mogelijkheid van bezwaar en beroep open. Op grond van artikel 4 van bijlage 2, hoofdstuk 2, bij de Awb staat beroep open bij het CBb. Als een vrijstelling het karakter van een algemeen verbindend voorschrift heeft, staat geen beroep bij de bestuursrechter open.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-238909.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.