Gemeenteblad van Haaksbergen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haaksbergen | Gemeenteblad 2018, 234493 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haaksbergen | Gemeenteblad 2018, 234493 | Verordeningen |
Verordening op de vertrouwenscommissie Haaksbergen (8.28a)
Deze verordening regelt de taak, samenstelling en de werkwijze van de vertrouwenscommissie in het kader van de benoemingsprocedure van de burgemeester.
De gemeenteraad van Haaksbergen;
Voorstel van de fractievoorzitters van: 24 oktober 2018
Bepaling van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht.
Vast te stellen de Verordening op de vertrouwenscommissie Haaksbergen.
Deze verordening verstaat onder:
a. minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
b. burgemeester: de burgemeester van Haaksbergen;
c. commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde een raadscommissie, die belast is met de voorbereiding van de aanbeveling inzake de benoeming van de burgemeester.
Er is een vertrouwenscommissie met als taak de aanbeveling inzake de benoeming van de burgemeester voor te bereiden.
Eén wethouder, als vertegenwoordiger van het college van burgemeester en wethouders, wordt als adviseur aan de commissie toegevoegd. De wethouder is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht in de commissie.
Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan het privéadres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.
De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.
De voorzitter van de commissie vertegenwoordigt de commissie en treedt op als contactpersoon en woordvoerder.
De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.
De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de raad en de commissaris van de Koning. Dit geheime verslag bevat ten minste:
a. een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;
b. een concept aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.
De commissie wordt ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van de burgemeester is voorzien.
De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de benoeming alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet 1995 door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.
De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, eerste lid, onder a, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-234493.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.