Besluit tot wijziging van het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam

Burgemeester en wethouders van Amsterdam

 

Brengen ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van 4 september 2018 hebben besloten:

 

Overwegende dat

  • -

    het college van burgemeester en wethouders op 16 december 2014 het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam heeft vastgesteld;

  • -

    het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam is gewijzigd op 18 juli 2017;

  • -

    het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam dient te worden gewijzigd met het oog op de vaststelling van de Verordening basisinformatie 2018 en het Reglement basisinformatie 2018,

 

I. de volgende wijzigingen van het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam vast te stellen:

 

  • 1.

    In bijlage 4, onderdeel II, onder 3, wordt na F de volgende tekst toegevoegd:

     

    G. Wet basisregistratie ondergrond

    Gemandateerd aan de rve-directeur Grond en Ontwikkeling wordt de bevoegdheid tot het aanbieden van brondocumenten aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ter inschrijving in het register brondocumenten ondergrond als bedoeld in artikel 9 van de Wet basisregistratie ondergrond.

 

  • 2.

    In bijlage 4, onderdeel II, onder 7, worden de woorden ‘Geen specifieke mandaten’ vervangen door de volgende tekst:

     

    A. Wet basisregistratie ondergrond

    Gemandateerd aan de rve-directeur Ingenieursbureau wordt de bevoegdheid tot het aanbieden van brondocumenten aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ter inschrijving in het register brondocumenten ondergrond als bedoeld in artikel 9 van de Wet basisregistratie ondergrond.

 

  • 3.

    In bijlage 4, onderdeel IV, onder 1, onder C te vervangen door:

     

    B. Wet basisregistratie personen

    Gemandateerd aan de rve-directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Wet basisregistratie personen (BRP):

    • a.

      Alle bevoegdheden van het college op grond van hoofdstuk 2 en 3, artikel 4.4, derde tot en met het vijfde lid, en artikel 4.13 van de Wet BRP, hoofdstuk 2 en 3 van het Besluit BRP, en het uitvoeren van de artikelen 12, 15 en 16 van het Reglement basisinformatie 2018.

    • b.

      Alle bevoegdheden van het college op grond van het Besluit mandaat Registratie Niet-Ingezetenen (Stcrt. 2013, 34447).

    • c.

      Het beoordelen van DNA-bewijs als bedoeld in artikel 1, vierde lid, van het Besluit DNA-onderzoek vaderschap (Stb. 2008, 417, zoals gewijzigd Stb. 2013, 496).

 

  • 4.

    Aan bijlage 4, onderdeel IV, onder 1, wordt na M de volgende tekst toegevoegd:

     

    N. Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken

    Gemandateerd aan de rve-directeur Dienstverlening wordt de bevoegdheid tot het uitvoeren van artikelen 21 en 22 van het Reglement basisinformatie 2018.

 

  • 5.

    Aan bijlage 4, onderdeel IV, onder 4, onder N toe te voegen:

     

    C. Reglement basisinformatie 2018

    Gemandateerd aan de rve-directeur Monumenten en Archeologie wordt de volgende bevoegdheid op grond van het Reglement basisinformatie 2018: de rol van bronhouder van de kernregistratie Monumenten,

 

  • 6.

    Bijlage 4, onderdeel IV, onder 6, onder C wordt vervangen door:

     

    C. Wet basisregistratie personen

    Gemandateerd aan de rve-directeur Basisinformatie worden de volgende bevoegdheden op grond van de Wet basisregistratie personen (BRP):

    Alle bevoegdheden van het college bij of krachtens de Wet BRP, en het uitvoeren van artikelen 3 tot en met 6 van de Verordening basisinformatie 2018.

 

  • 7.

    Aan bijlage 4, onderdeel IV, onder 6, onder N toe te voegen:

     

    O. Wet basisregistratie adressen en gebouwen

    Gemandateerd aan de rve-directeur Basisinformatie worden de volgende bevoegdheden op grond van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (BAG):

    Alle bevoegdheden van het college bij of krachtens de Wet BAG met uitzondering van het indelen van het grondgebied van de gemeente in een of meer woonplaatsen, en het vaststellen van openbare ruimten, en toekennen van namen daaraan, als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Verordening basisinformatie 2018.

     

    P. Wet basisregistratie grootschalige topografie

    Gemandateerd aan de rve-directeur Basisinformatie worden de volgende bevoegdheden op grond van de Wet basisregistratie grootschalige topografie (BGT):

    Alle bevoegdheden van het college bij of krachtens de Wet BGT.

     

    Q. Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken ( Wkpb )

    Gemandateerd aan de rve-directeur Basisinformatie worden de volgende bevoegdheden op grond van de Wkpb:

    Alle bevoegdheden van het college bij of krachtens de Wkpb.

     

    R. Wet waardering onroerende zaken

    Gemandateerd aan de rve-directeur Basisinformatie worden de volgende bevoegdheden op grond van de Wet waardering onroerende zaken (woz):

    De bevoegdheden van het college bij of krachtens de hoofdstukken Gegevensbeheer en –verstrekking van de Wet woz.

     

    S. Reglement basisinformatie 2018

    Gemandateerd aan de rve-directeur Basisinformatie worden de volgende bevoegdheden op grond van het Reglement basisinformatie 2018: de rol van stelselregisseur, stelselbeheerder, gemeentelijke verstrekker, bronhouder van de kernregistraties behalve Monumenten, en - voor de Registratie normaal Amsterdams peil (NAP) - het uitvoeren van artikel 23 van het Reglement basisinformatie 2018.

 

II. te bepalen dat dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad en in werking treedt gelijktijdig met de Verordening basisinformatie 2018.

 

Burgemeester en wethouders voornoemd,

Femke Halsema,

burgemeester

Wil Rutten,

waarnemend gemeentesecretaris

Toelichting op het besluit tot wijziging van het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam

 

Om het Reglement basisinformatie 2018 onafhankelijk te maken van eventuele reorganisaties onderscheidt dit reglement uitsluitend verantwoordelijkheden van de verschillende rollen in het stelsel van basisinformatie. Rollen en verantwoordelijkheden blijven bestaan, maar kunnen in een ander organisatieonderdeel dan nu belegd worden. Daarom is het nodig in het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam te bepalen welke directeur welke rol vervult, dat wil zeggen waartoe het college hem mandateert.

Niet bepaald wordt dat de gemeentearchivaris de rol van gemeentelijk verstrekker krijgt na de overbrenging van (informatie uit) een register naar de archiefbewaarplaats, omdat niet het college dit bepaalt maar artikel 17 van de Archiefwet 1995. Informatie die blijvend te bewaren is, wordt uiterlijk na 20 jaar formeel overgebracht naar de archiefbewaarplaats, i.c. het Stadsarchief. De beheerder van de archiefbewaarplaats, de gemeentearchivaris, verstrekt deze informatie vervolgens aan eenieder ter raadpleging of gebruik, met inachtneming van de aan de openbaarheid gestelde beperkingen.

 

Toelichting op 1.-2.

De Wet basisregistratie ondergrond is op 1 januari 2018 in werking getreden (Stb. 2017, 504).

 

Toelichting op 3.-4.

Gemandateerd worden aan de directeur Dienstverlening:

  • alle bevoegdheden van het college op grond van de Wet basisregistratie personen (BRP) die nodig zijn voor het bijhouden van gegevens over ingezetenen en niet-ingezetenen en de bevoegdheden die nodig zijn voor de incidentele verstrekkingen aan overheidsorganen, derden en ingeschrevenen; en

  • het voeren van het Wkpb-loket onder financiële verantwoordelijkheid, omdat de rol van gemeentelijke verstrekker overgegaan is van de loketten van de stadsdelen naar het Stadsloket.

Voor de Wkpb geldt dat de gemeente Amsterdam aansprakelijk is voor schade die is veroorzaakt door fouten in het verlenen van inzage in of het verstrekken van informatie over het register of de registratie (artikel 13 van de Wkpb). Daarom wordt de financiële verantwoordelijkheid voor deze fouten toegerekend aan de organisatie die hiervoor verantwoordelijk is (artikel 22 van het Reglement basisinformatie 2018).

 

Toelichting op 5.

Monumenten en Archeologie is bronhouder op grond van artikel 7 van de Erfgoedverordening Amsterdam (Gemeenteblad 2015, afd. 3A, nr. 301/1388).

 

Toelichting op 7.

De bevoegdheden van het college bij of krachtens deze wetten betreft ook de rol van bronhouder BAG, BGT en Basisregistratie waarde onroerende zaken (WOZ). De eerste twee mandaten waren voorheen geregeld in het Reglement vastgoedregistratie Amsterdam 2011. De bevoegdheden bij of krachtens de hoofdstukken Gegevensbeheer en –verstrekking van de Wet woz zijn overgegaan van de directeur Belastingen op de directeur Basisinformatie op grond van het Collegebesluit over de fijnstructuur van de nieuwe gemeentelijke organisatie van de gemeente Amsterdam (BD2014-000769, bijlage ‘Cluster Dienstverlening en Informatie’, 22 januari 2014, p. 71 en 78).

 

 

Naar boven