Burgemeester en wethouders van Amsterdam
gelet op artikel 2.5f, derde lid, van de Taxiverordening Amsterdam 2012;
overwegende dat het voor het bevorderen van de kwaliteit van taxivervoer in Amsterdam wenselijk is dat TTO’s verschillende risico’s analyseren en vastleggen en daar de bedrijfsvoering op afstemmen;
brengen ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van 30 januari 2018 hebben besloten:
vast te stellen de Nadere regels risicoanalyse 2018
Artikel 1 Risico’s en risicofactoren
De risicoanalyse beschrijft en onderbouwt in ieder geval:
- a.
of er sprake is van een hoog, gemiddeld of laag risico dat aangeslotenen de normen en waarden en overige verplichtingen in het reglement, afzonderlijk benoemd, overtreden.
- b.
de specifieke risicotijden waarop overtreding door aangeslotenen van de gestelde gedragingen en verplichtingen in het reglement naar verwachting frequenter zal plaatsvinden;
- c.
de specifieke risicolocaties waarop overtreding door aangeslotenen van de gestelde gedragingen en verplichtingen in het reglement naar verwachting frequenter zal plaatsvinden.
Artikel 2 Vermindering risico’s
Behalve een beschrijving en onderbouwing van de risico’s, bedoeld in artikel 1, wordt in de risicoanalyse beschreven op welke wijze, buiten de genoemde risicobeperkingen onder het maatregelenprotocol en het intern controleprotocol, de geconstateerde risico’s nog meer verkleind worden.
Artikel 3 Inwerkingtreding
Deze nadere regels treden in werking op 1 juni 2018.
Artikel 4 Citeertitel
Deze nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels risicoanalyse 2018.
Toelichting Nadere regels risicoanalyse 2018
Algemeen
De risicoanalyse beschrijft en onderbouwt de risicofactor en risico’s in de bedrijfsvoering van de TTO voor het behalen van de visie en doelstellingen, voor zover gericht op de verbetering van kwaliteit van het taxivervoer in Amsterdam, maar ook de risico’s voor mogelijk overtredingen door aangeslotenen en het naleven van de vergunning.
Artikel 2.5f, derde lid, van de Taxiverordening Amsterdam 2012 geeft het college de bevoegdheid nadere regels te stellen aan de risicoanalyse.
De risicoanalyse ondersteunt het interne controleprotocol en het maatregelenprotocol. Een risicoanalyse is een methode waarbij nader benoemde risico’s worden gekwantificeerd door het bepalen van de kans dat een dreiging zich voordoet en de gevolgen daarvan.
Op grond van een risicoanalyse kunnen de volgende maatregelen worden genomen:
- -
preventie: het voorkomen dat iets gebeurt of het verminderen van de kans dat het gebeurt;
- -
repressie: het beperken van de schade wanneer een bedreiging optreedt;
- -
correctie: het instellen van maatregelen die worden geactiveerd zodra iets is gebeurd om het effect hiervan (deels) terug te draaien;
- -
acceptatie: geen maatregelen, men accepteert de kans en het mogelijke gevolg van een bedreiging.
Als dit naar oordeel van het college leidt tot aantasting van de kwaliteit van het taxivervoer, dan kan het college ervoor kiezen het reglement af te keuren.
De bedoeling van een risicoanalyse is dat er na de analyse wordt vastgesteld op welke wijze de risico's beheerst kunnen worden, of teruggebracht tot een aanvaardbaar niveau.
Aan de risicoanalyse worden minimale eisen gesteld omdat hiermee het risico dat de risicoanalyse slecht onderbouwd is, kleiner wordt. De risicoanalyse is aan de hand hiervan beter objectief te beoordelen. Bovendien zijn hiermee de risicoanalyses van de verschillende TTO’s onderling goed vergelijkbaar.
Artikelsgewijs
Artikel 3 Inwerkingtreding
De inwerkingtreding van deze nadere regels is uitgesteld tot 1 juni 2018. Deze nadere regels zijn nieuw en vragen aanpassing van interne reglementen, protocollen etc. Derhalve is zoveel mogelijk aangesloten bij de datum waarop voor het overgrote deel van de TTO’s nieuwe vergunningen worden verstrekt. Voor de enkele TTO wiens vergunning doorloopt wordt een overgangstermijn vanaf de datum van vaststelling tot 1 juni 2018 voldoende geacht.