Gemeente Heerlen – Publicatie ten behoeve van eigenaar De Koumen 56, zonder bekend adres in Nederland.

Door middel van publicatie (13 april 2018) en aanplakking (10 april 2018) maakten wij ons voornemen tot het toepassen van bestuursdwang bekend. Bedoelde brief kunt u desgewenst opvragen bij de behandelend ambtenaar.

Wij stelden u in de gelegenheid om binnen een termijn van 5 werkdagen na bekendmaking van dat voornnemen uw zienswijze bekend te maken.

Wij hebben van u geen reactie hierop mogen ontvangen.

Belangenafweging en motivering

Op grond van de huidige rechtspraak zijn wij, behoudens bijzondere omstandigheden, niet enkel bevoegd maar zelfs verplicht om tot handhaving over te gaan.

De algemene belangen die worden gediend met het optreden tegen illegale situaties en het voorkomen van ongewenste precedentwerking eisen dit.

Na afweging van alle in het onderhavige geval aanwezige belangen is ons niet gebleken dat er bijzondere omstandigheden bestaan die ons van het opleggen van een last onder dwangsom moeten doen afzien. Alhoewel wij beseffen dat u een zeker belang hebt bij voortzetting van de illegale situatie, zijn wij van mening dat onder meer het algemeen belang moet prevaleren.

Bevoegdheid

Op grond van artikel 125 van de Gemeentewet zijn wij bevoegd tot handhaving. Om deze reden besluiten wij als volgt.

Besluit

Gelet op het bepaalde in de artikelen 125 van de Gemeentewet en 5:24 lid 4 van de Algemene wet bestuursrecht gelasten wij u om de strijdigheden met artikel 1b, tweede lid en derde lid van de Woningwet alsook met artikel 2.1, eerste lid onder c van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in en rondom het pand aan De Koumen 56 Hoensbroek binnen 14 dagen na de bekendmaking van dit besluit op te heffen.

Deze kunnen worden opgeheven door:

  • 1.

    het terrein om het pand op te schonen;

  • 2.

    het gebruik als ontmoetingsruimte te staken en gestaakt te houden en alle

drank te verwijderen en verwijderd te houden en alle elektrische apparatuur

af te koppelen;

  • 1.

    de voorzieningen die het mogelijk maken om het pand te kunnen gebruiken

gebruiken als woonruimte, in ieder geval huisraad (persoonlijke spullen, meubels), biljarttafel, badkamer en keukenblok, te verwijderen en verwijderd te houden.

    

Indien binnen de gestelde termijn deze strijdigheden niet zijn opgeheven, zullen wij bestuursdwang toepassen en van gemeentewege de strijdige situatie opheffen.

 

Opslag afval

Dit betekent voor het aanwezige onbruikbaar materiaal/afval dat wij dit van het perceel zullen afvoeren.

 

Gebruik als ontmoetingsruimte

Het afvoeren van de nog aanwezige drank en afkoppelen van de nog aanwezige en aangesloten voorzieningen en het gebruik van de ruimte als ontmoetingsruimte onmogelijk maken voor onbevoegden. Concreet betekent dit het afsluiten en verzegelen van het gebouw.

 

De sleutels van deze toegang tot het gebouw zijn opgeborgen bij de gemeente Heerlen en kunt u ophalen na het overleggen van een geldig identiteitsbewijs, een verklaring van eigendom van het pand (of anderszins bevoegd om hierover te beschikken) en tegen betaling van de kostprijs van de vervangende sloten.

 

Bewoning

Wij zullen deze toegang tot het (kantoorgedeelte van het) gebouw afsluiten en verzegelen om te voorkomen dat het gebouw opnieuw in gebruik wordt genomen ten behoeve van bewoning.

 

De sleutels van het gebouw zijn opgeborgen bij de gemeente Heerlen en kunt u uitsluitend ophalen om de voorzieningen die in het pand aanwezig zijn te verwijderen en verwijderd te houden. Daartoe dient u eerst een plan van aanpak te overleggen waaruit blijkt op welke wijze u tot het verwijderen van de voorzieningen overgaat. Daarnaast moet u ook een geldig identiteitsbewijs en een verklaring van eigendom van het pand (of anderszins bevoegd om hierover te beschikken) te overleggen en de vervangende sloten (tegen de kostprijs hiervan) te betalen.

 

Het voor zover naar ons oordeel noodzakelijk meevoeren en opslaan van zaken behoort tot onze bevoegdheid tot toepassing van bestuursdwang.

 

Kostenverhaal

Wij wijzen u nadrukkelijk op het bepaalde in artikel 5:25 van de Algemene

wet bestuursrecht. De kosten bij het toepassen van bestuursdwang alsook alle bijkomende kosten noodzakelijk voor een zorgvuldige afhandeling van de werkzaamheden voor uw rekening zullen komen. Er zijn geen redenen om aan te nemen dat deze kosten niet redelijkerwijze op u kunnen worden verhaald.

 

De kosten zullen wij achteraf vaststellen in een apart besluit om tot kostenverhaal over te gaan (zgn. kostenbeschikking). Zo nodig zal voor de inning van de kosten een gerechtsdeurwaarder worden ingeschakeld. Ook de bijkomende kosten voor de invordering zullen worden verhaald.

 

Wij achten het aannemelijk dat vorenstaande voor u voldoende prikkel vormt om binnen de geboden begunstigingstermijn uit eigen beweging een einde te maken aan de strijdige situatie.

 

Bezwaar

Tegen dit besluit kunt u en/of iedere belanghebbende die door dit besluit rechtstreeks in zijn belang is getroffen op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, een met redenen omkleed bezwaarschrift bij ons college indienen.

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag, na de dag van verzending van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

a. de naam en adres van de indiener;

b. de dagtekening;

c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;

d. de gronden van het bezwaar.

 

Voorts kan op grond van het bepaalde in artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Limburg, Bestuursrecht, postbus 950, 6040 AZ Roermond, verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

Het vragen van een voorlopige voorziening is alleen mogelijk indien u binnen de genoemde termijn ook een bezwaarschrift indient.

 

Inlichtingen

Voor nadere inlichtingen kunt u contact opnemen met de behandelend

ambtenaar, de heer R. Winthagen, of de juridisch medewerker,

mevrouw mr. S. de Jonge-Ashraf, beiden bereikbaar via telnr. 14 045.

    

Naar boven