Beleidsregels ‘evenementen strandpaviljoens Bloemendaal 2019’

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Bloemendaal,

 

Gelet op:

 

Gelet op artikel 174 Gemeentewet, de artikelen 2.24 en 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening 2017, artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening, artikel 3.1.2, tweede lid, onder a, van het Besluit ruimtelijke ordening, de artikelen 8.1, onder e, en 1.51 van de planregels van het bestemmingsplan Bloemendaal aan Zee 2013 en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Overwegende:

 

dat de burgemeester bevoegd is in het kader van artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening een evenementenvergunning te verstrekken en het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder c, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht bevoegd is een omgevingsvergunning te verlenen waarmee wordt afgeweken van het bestemmingsplan Bloemendaal aan Zee 2013;

 

dat het wenselijk is het gebruik van de strandpaviljoens meer in overeenstemming te brengen met het reguliere gebruik ten behoeve van lichte horeca en daarom een maximum aantal openbaar toegankelijke feesten vast te leggen als verlengde gewenningsregeling voor 2019.

Besluit:

 

de volgende beleidsregels vast te stellen:

 

“Beleidsregels evenementen strandpaviljoens Bloemendaal”

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

    • a.

      APV:

      de Algemene plaatselijke verordening Bloemendaal 2017 en in geval van herziening van deze verordening de Algemene plaatselijke verordening zoals deze nadien en laatstelijk door de raad van de gemeente Bloemendaal is vastgesteld.

    • b.

      Bestemmingsplan:

      het bestemmingsplan Bloemendaal aan Zee 2013, zoals vastgesteld door de raad van de gemeente Bloemendaal op 27 juni 2013.

    • c.

      Evenement:

      een evenement zoals bedoeld onder 2.24 van de APV.

    • d.

      Individueel openbaar toegankelijk feest:

      een openbaar toegankelijk feest dat op het terrein van 1 strandpaviljoen wordt georganiseerd.

    • e.

      Collectief openbaar toegankelijk feest:

      een openbaar toegankelijk feest dat op het terrein van meer dan 1 strandpaviljoen wordt georganiseerd en niet specifiek aan één strandpaviljoen is gebonden.

    • f.

      Evenementenvergunning:

      een vergunning zoals bedoeld in artikel 2.25 van de APV.

    • g.

      Feest:

      gelegenheid geven tot dansen op muziek.

    • h.

      Openbaar toegankelijk feest:

      Van een openbaar toegankelijk feest is in ieder geval sprake, indien

      • toegangskaarten worden verkocht of weggegeven voor feesten, en/of;

      • er publiciteit wordt gemaakt voor het feest, bijvoorbeeld op internet, social media, tv, radio of print.

    • i.

      openings- en sluitingsfeest:

      een (openbaar toegankelijk) feest dat in de eerste, respectievelijk laatste maand van het strandseizoen wordt gehouden;

    • j.

      Besloten feest:

      Een bruiloft, bedrijfsfeest of ander feest dat niet voldoet aan de criteria voor een openbaar toegankelijk feest zoals bedoeld in artikel 1, onder h, van deze beleidsregels.

    • k.

      Strandpaviljoen:

      horecabedrijf op het strand ten behoeve van lichte horeca in de vorm van al dan niet-permanente bebouwing met daarbij behorende gronden en voorzieningen zoals terrassen, waar als hoofdfunctie bedrijfsmatig dranken en/of etenswaren voor gebruik ter plaatse worden verstrekt, al dan niet op palen gebouwd.

    • l.

      Lichte horeca:

      bedrijven, die in beginsel alleen overdag en ’s avonds behoeven te zijn geopend (vooral ter verstrekking van etenswaren en maaltijden) en daardoor slechts beperkte hinder voor omwonenden veroorzaken.

    • m.

      Wabo:

      Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 2 Toepassingsbereik

  • 1.

    Deze beleidsregels zijn van toepassing op de bevoegdheid van de burgemeester om op grond van artikel 2.25 van de APV een evenementenvergunning te verstrekken.

  • 2.

    Deze beleidsregels zijn van toepassing op de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders om op grond van artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder c, Wabo een omgevingsvergunning te verlenen waarmee ten behoeve van het toestaan van evenementen binnen strandpaviljoens wordt afgeweken van het bestemmingsplan Bloemendaal aan Zee 2013.

Artikel 3 Openbaar toegankelijk feest (APV)

Met activiteiten die gebruikelijk zijn in een inrichting in de zin van de Drank- en Horecawet, zoals bedoeld in artikel 2.24, eerste lid, onder g, van de APV, wordt in ieder geval niet bedoeld het houden van openbaar toegankelijke feesten in strandpaviljoens.

Artikel 4 Openbaar toegankelijk feest (bestemmingsplan)

Het houden van openbaar toegankelijke feesten valt niet onder de reikwijdte van het begrip strandpaviljoen, zoals bedoeld in artikel 1.51 van de planregels van het bestemmingsplan.

Artikel 5 Besloten feest

  • 1.

    Het houden van besloten feesten, voor zover ondergeschikt en gerelateerd aan de functie lichte horeca, is een activiteit die gebruikelijk is in een inrichting in de zin van de Drank- en horecawet zoals bedoeld in artikel 2.24, eerste lid, onder g, van de APV.

  • 2.

    Het houden van besloten feesten, voor zover ondergeschikt en gerelateerd aan de functie lichte horeca, valt onder de reikwijdte van het begrip strandpaviljoen, zoals bedoeld in artikel 1.51 van de planregels van het bestemmingsplan.

  • 3.

    Van ondergeschiktheid, zoals bedoeld in het eerste en tweede lid, is geen sprake, indien er op meer dan drie avonden per week besloten feesten worden gegeven of als de omzet van besloten feesten de omzet van de reguliere exploitatie overstijgt.

Artikel 6 Maximum aantal openbaar toegankelijke feesten

  • 1.

    Het aantal individuele openbaar toegankelijke feesten per strandpaviljoen bedraagt maximaal 10 (dagen) en een openings- en sluitingsfeest per jaar.

  • 2.

    Het houden van collectieve openbaar toegankelijke feesten is niet toegestaan.

  • 3.

    Het maximum aantal openbaar toegankelijke feesten per dag op het strand bedraagt 2.

  • 4.

    Wanneer een openbaar toegankelijk feest is gehouden zonder vereiste omgevingsvergunning, wordt dit in mindering gebracht op het aantal feesten zoals bedoeld in lid 1.

Artikel 7 Inwerkingtreding en evaluatie

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    De beleidsregels evenementen strandpaviljoens Bloemendaal wordt ingetrokken met ingang van de dag waarop deze beleidsregels in werking treden.

Artikel 8 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als de “Beleidsregels evenementen strandpaviljoens Bloemendaal 2019”

 

Aldus vastgesteld op 2 oktober 2018,

het college van Bloemendaal,

, burgemeester

, secretaris

de burgemeester van Bloemendaal,

, burgemeester

Toelichting

Aanleiding

Het Bloemendaalse strand is voor iedereen en kent een breed aanbod. Ontspannen bij strandpaviljoens, lange wandelingen door duin en zand, watersporten bij een van de sportclubs of liever met de handdoek op het strand; het kan allemaal. Het strand van Bloemendaal staat landelijk hoog aangeschreven en trekt daarnaast ook bezoekers vanuit het buitenland. Bloemendaal aan Zee voorziet daarmee, zowel voor de eigen bewoners als voor de (metropool)regio, in een recreatieve behoefte.

 

De afgelopen jaren blijkt dat (de uitbreiding van) het aantal grote openbare feesten op het strand niet meer overeenkomstig de recreatieve functie van het strand is, zoals het is bedoeld. Daarnaast is de toename van het aantal grote openbare feesten op gespannen voet komen te staan met de leefbaarheid op en in de omgeving van het Bloemendaalse strand. Deze feesten vinden bijna ieder weekend plaats in het zomerseizoen vanaf 17:00 uur. De niet-uitgaansbezoekers blijven weg van het strand op de dagen dat er grote feesten worden gehouden of gaan gedwongen eerder weg vanwege de geluidsoverlast. Dit is ongewenst, aangezien het strand voor iedere bezoeker aantrekkelijk moet zijn en blijven. Daarnaast lopen de strandpaviljoens die geen openbare feesten geven op deze dagen klandizie mis. De toename van de feesten heeft een onevenredig hoge inzet van hulpdiensten tot gevolg om de openbare orde en veiligheid en verkeersveiligheid tijdens deze feesten te kunnen waarborgen. Dit gaat ten koste van de inzet die nodig is in de rest van de gemeente.

 

Bij de vaststelling van het bestemmingsplan Bloemendaal aan Zee 2013 zijn er keuzes gemaakt over de invulling van de recreatieve functie van het strand, met inachtneming van de structuurvisie, de strandnota en de ontwikkelingsvisie Bloemendaal aan Zee. In het bestemmingsplan zijn strandpaviljoens nu specifiek bedoeld voor lichte horeca. Dit zijn bedrijven die in beginsel alleen overdag en ’s avonds behoeven te zijn geopend (vooral verstrekking van etenswaren en maaltijden) en daardoor slechts beperkte hinder voor omwonenden veroorzaken. Openbaar toegankelijke feesten vallen daar niet onder.

 

Voor het houden van openbaar toegankelijke feesten is een omgevingsvergunning, zoals bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder c, Wabo, vereist. Ook is hiervoor een evenementenvergunning, zoals bedoeld in artikel 2.25 APV nodig. Het aantal openbaar toegankelijke feesten per strandpaviljoen is niet onbeperkt.

Doel

Met de vaststelling van de Beleidsregels evenementen Bloemendaal 2019 worden de regels over het gebruik van strandpaviljoens voor evenementen gewijzigd vastgesteld en toegepast vanaf 2019.

Wettelijk kader

APV

De burgemeester is op grond van artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening bevoegd evenementenvergunningen te verlenen en hieraan voorschriften te verbinden die strekken tot bescherming van de belangen in verband waarmee de vergunning is vereist. Voor sommige kleine evenementen geldt een meldingsplicht; een vergunning is dan niet nodig.

 

Onder evenement wordt op grond van artikel 2.24 lid 1 APV verstaan elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:

  • a.

    bioscoopvoorstellingen;

  • b.

    kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

  • c.

    betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

  • d.

    reguliere sportactiviteiten in en op sportaccommodaties;

  • e.

    reguliere activiteiten in een cultureel centrum (zoals dorpshuizen, wijkgebouwen, enz.)

  • f.

    activiteiten als bedoeld in artikel 2.39 van deze verordening (speelgelegenheden);

  • g.

    activiteiten die in een inrichting in de zin van de Drank- en Horecawet gebruikelijk zijn.

Onder evenement wordt op grond van lid 2 mede verstaan:

  • a.

    een herdenkingsplechtigheid;

  • b.

    een braderie en jaarmarkt;

  • c.

    een optocht, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2.3 van deze verordening, op de weg;

  • d.

    een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd of recreatieve tocht op of aan de weg, voor zover in het geregelde onderwerp niet wordt voorzien door artikel 10 juncto 148, van de Wegenverkeerswet 1994;

  • e.

    elke andere voor het publiek toegankelijke verrichting met een verwachting van meer dan 250 bezoekers of deelnemers;

  • f.

    een klein evenement, onder klein evenement wordt verstaan een straatfeest of buurtbarbecue op één dag.

Bestemmingsplan

In het bestemmingsplan Bloemendaal aan Zee 2013 zijn de gronden, voor zover relevant, voorzien van de bestemming “Recreatie” en de aanduiding “specifieke vorm van recreatie – strandpaviljoens”. Artikel 8.1, onder e, van de planregels bepaalt dat ter plaatse van de strandpaviljoens uitsluitend seizoensgebonden strandpaviljoens zijn toegestaan. Artikel 1.51 van de planregels definieert een strandpaviljoen als volgt:

 

“seizoensgebonden horecabedrijf op het strand ten behoeve van lichte horeca in de vorm niet-permanente bebouwing met daarbij behorende gronden en voorzieningen zoals terrassen, waar als hoofdfunctie bedrijfsmatig dranken en/of etenswaren voor gebruik ter plaatse worden verstrekt, al dan niet op palen gebouwd”.

 

Als bijlage 1 bij de regels van het bestemmingsplan is de Staat van Horeca-activiteiten opgenomen waarin het begrip ‘lichte horeca’ wordt omschreven. Het gaat om bedrijven die in beginsel alleen overdag en 's avonds behoeven te zijn geopend (vooral verstrekking van etenswaren en maaltijden) en daardoor slechts beperkte hinder voor omwonenden veroorzaken. Openbaar toegankelijke feesten behoren niet tot de categorie ‘lichte horeca’ en zijn onder het bestemmingsplan Bloemendaal aan Zee 2013 niet toegestaan.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 2

Deze beleidsregels zijn alleen van toepassing op evenementen. Deze beleidsregels geven invulling aan de bevoegdheid van de burgemeester om op grond van artikel 2.25 van de APV een evenementenvergunning te verstrekken. Deze beleidsregels geven daarnaast invulling aan de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders om op grond van artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder c, Wabo een omgevingsvergunning te verlenen waarmee ten behoeve van het toestaan van evenementen binnen strandpaviljoens wordt afgeweken van het bestemmingsplan Bloemendaal aan Zee 2013.

Artikel 3

De in artikel 2.24, eerste lid, onder g van de APV gebruikte term ‘activiteiten die in de horeca inrichting gebruikelijk zijn’ is een vage term. In de Beleidsregels reguliere exploitatie strandpaviljoens was reeds vastgelegd welke activiteiten niet onder reguliere gebruik vallen en waarvoor dus een evenementenvergunning (en een omgevingsvergunning) is vereist. Dat beleid wordt in deze beleidsregels gewijzigd. Ten eerste hoeft geen sprake meer te zijn van minimaal 800 bezoekers in combinatie met […]. In de praktijk is namelijk gebleken dat dit aantal moeilijk handhaafbaar is. Om de vergunningplicht van de APV en de Wabo op elkaar af te stemmen is het aantal bezoekers los gelaten. Ten tweede vervalt het criterium dat een strandpaviljoen zonder vergunning niet mag worden geëxploiteerd op een wijze dat een openbaar toegankelijk feest ontstaat. Wanneer activiteiten op het terrein van een strandpaviljoen kwalificeren als een openbaar toegankelijk feest zoals bedoeld in artikel 1 van deze beleidsregels, dan is geen sprake van activiteiten die gebruikelijk zijn in een inrichting in de zin van de Drank- en horecawet. Voor deze activiteiten moet een evenementenvergunning worden aangevraagd.

Artikel 4

In dit artikel wordt bevestigd dat het houden van openbaar toegankelijke feesten, zoals bedoeld in artikel 1 van deze beleidsregels, niet valt onder het begrip strandpaviljoens, zoals bedoeld in artikel 1.51 van de planregels van het bestemmingsplan Bloemendaal aan Zee 2013. Artikel 1.51 van de planregels definieert een strandpaviljoen als volgt:

 

“seizoensgebonden horecabedrijf op het strand ten behoeve van lichte horeca in de vorm niet-permanente bebouwing met daarbij behorende gronden en voorzieningen zoals terrassen, waar als hoofdfunctie bedrijfsmatig dranken en/of etenswaren voor gebruik ter plaatse worden verstrekt, al dan niet op palen gebouwd”.

 

Als bijlage 1 bij de regels van het bestemmingsplan is de Staat van Horeca-activiteiten opgenomen waarin het begrip ‘lichte horeca’ wordt omschreven. Het gaat om bedrijven die in beginsel alleen overdag en 's avonds behoeven te zijn geopend (vooral verstrekking van etenswaren en maaltijden) en daardoor slechts beperkte hinder voor omwonenden veroorzaken. Voor het houden van openbaar toegankelijke feesten is derhalve een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder c, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, nodig.

Artikel 5

Een besloten feest, zoals een bruiloft of een bedrijfsfeest, wordt als gebruikelijke activiteit gezien van een lichte horeca functie. Als het aantal besloten feesten de reguliere exploitatie echter overstijgt, dan is hiervoor een omgevingsvergunning en een evenementenvergunning vereist.

Artikel 6

Openbaar toegankelijke feesten zijn niet toegestaan zonder omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder c, Wabo dan wel zonder evenementenvergunning als bedoeld in artikel 2.25 APV. Achtergrond is het houden van een goede balans tussen de normale exploitatie en het gebruik van strandpaviljoens voor openbaar toegankelijke feesten.

 

In de Strandnota 2016-2021 is vastgelegd dat er jaarlijks 6 collectieve evenementen mogen plaatsvinden op het strand van Bloemendaal. Tijdens deze collectieve evenementen mogen de in de APV de vastgestelde geluidsnormen worden overschreden. Deze dagen worden jaarlijks door het college vastgelegd. Collectieve openbaar toegankelijke feesten mogen, met een evenementenvergunning, alleen op deze aangewezen dagen worden georganiseerd.

 

De afgelopen jaren blijkt dat er geen collectieve feesten meer worden gehouden. Van een collectief feest, dat niet specifiek aan één inrichting is verbonden, is al jaren geen sprake. Feitelijk worden op de collectieve dagen door iedere horeca-inrichting individueel een feest gegeven. Bezoekers kopen een toegangskaart voor een specifieke inrichting/feest.

 

Volgens de APV zijn er maximaal 4 incidentele festiviteiten toegestaan waar de geluidsnormen mogen worden overschreden. Het is in het kader van het algemeen belang in principe niet wenselijk dit aantal permanent te verhogen. De reguliere exploitatie moet uitgangspunt blijven.

 

In 2018 waren, in het kader van gewenningsregeling, 10 individuele openbaar toegankelijke feesten zijn toegestaan. Dit betekent dat er in 2018 totaal 76 openbaar toegankelijke feesten op het strand mochten worden gehouden.

 

De KHN heeft namens de paviljoenhouders een nieuw voorstel ingediend voor het aantal openbaar toegankelijke feesten vanaf 2019. Dit voorstel komt totaal neer op de mogelijkheid van 119 openbare feesten per seizoen. Dit is een forse toename van het aantal dagen dat er wordt afgeweken van het reguliere gebruik. Ook werd gevraagd de aanvangstijd te vervroegen en de mogelijkheid gevraagd om gebruik te maken van het strand. Omdat het strand van Bloemendaal een openbaar karakter moet houden en aantrekkelijk voor iedere bezoeker, verenigd dit zich niet tot het toestaan van (aantal) evenementen waarbij elke andere vorm van recreatie (bijna) niet mogelijk is. Dit is onwenselijk. Met het voorstel is daarom niet ingestemd.

 

Vanaf 2019 zijn er per paviljoen 10 individuele evenementen en een openings- en sluitingsfeest per jaar toegestaan. Totaal komt dit neer op 84 feesten per jaar op het strand van Bloemendaal. Dit aantal is gebaseerd op het aantal reeds toegestane incidentele festiviteiten en de compensatie van het vervallen van de collectieve feesten. Het houden van collectieve feesten zijn niet meer toegestaan op het Bloemendaalse strand.

Artikel 7

Deze beleidsregels treden op gebruikelijke wijze in werking vanaf het moment van bekendmaking.

Naar boven