Gemeenteblad van Enschede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Gemeenteblad 2018, 216659 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Gemeenteblad 2018, 216659 | Verordeningen |
Toetsingskader behorend bij de beleidsregels oplaadinfrastructuur voor elektrische auto’s in de bebouwde kom van Enschede, 2 oktober 2018
Een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerswet 1994 dat bij de Rijksdienst voor Wegverkeer staat geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een voorziening buiten het voertuig;
Openbare voorziening, inclusief alle daarbij behorende en achterliggende installaties, waar een elektrische auto kan worden opgeladen; een laadpaal kan één of meer oplaadpunten bevatten; de benodigde laadkabel maakt geen deel uit van de oplaadpaal.
Een op de oplaadpaal aanwezige voorziening waarmee de gebruiker zijn auto van stroom kan voorzien.
Een vak, ter grootte van een standaard parkeervak, dat uitsluitend bedoeld is om elektrische auto’s op te laden. Middels een te nemen verkeersbesluit, wordt de betreffende locatie hiervoor bestemd. Het oplaadvak is voorzien van een oplaadpaal om elektrische auto’s op te kunnen laden. Het oplaadvak wordt aangeduid met het bord E8 uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) en de onderborden ’uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrisch aangedreven voertuigen’.
Onder openbare ruimte wordt in dit geval verstaan de gehele bebouwde kom van de gemeente Enschede. Het buitengebied wordt vooralsnog uitgesloten.
Parkeergelegenheid op eigen terrein
Voor zover een aanvrager de beschikking heeft of kan hebben over een parkeerplaats, behorende bij de woning, in een parkeergarage onder of nabij de woning of een parkeerterrein, wordt geen medewerking verleend aan het plaatsen van een openbaar oplaadpunt.
Per aanvraag geldt een maximum van één oplaadpaal in de openbare ruimte. De gemeente laat alleen een oplaadpaal plaatsen wanneer het bestaande oplaadnetwerk niet voldoende in de behoefte voorziet.
De oplaadpaal moet 24 uur per dag openbaar toegankelijk zijn, in die zin dat deze voor een ieder met een elektrische auto te gebruiken is en niet op kenteken is gereserveerd.
Tenaamstelling elektrische auto
Aan een verzoek wordt alleen medewerking verleend indien het elektrische auto op naam staat van de aanvrager, dan wel dat er een leasecontract kan worden overgelegd.
Een oplaadpaal wordt geplaatst op strategische locatie in de bebouwde kom op maximaal 300 meter (hemelsbreed) van de aanvrager. Hierbij wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met natuurlijke barrières zoals kanalen, spoorlijnen en rijkswegen De voorkeur gaat uit naar centrale, goed bereikbare plekken in de wijk, waarbij het aannemelijk is dat de locatie door meerdere gebruikers gedeeld kan worden. Er worden bij voorkeur geen oplaadpalen geplaatst aan drukke invalswegen.
De aanvrager van een oplaadvoorziening in de openbare ruimte krijgt in principe binnen twee weken, maar uiterlijk binnen vier weken na aanvraag uitsluitsel over de definitieve locatie van de oplaadvoorziening waarna een verkeersbesluit genomen wordt voor de betreffende locatie.
Bij de plaatsing van oplaadpalen gaat de gemeente uit van een spreiding in de woonwijken op basis van een strategische plankaart. Bij de plaatsing van een oplaadpaal wordt de overlap met andere oplaadpalen zo minimaal mogelijk gehouden op basis van de maximale loopafstand van 300 meter hemelsbreed. Er wordt naar gestreefd dat per oplaadpaal twee parkeerplekken kunnen worden bediend (bij voorkeur vakken met haaksparkeren) en de oplaadpaal uitgebreid kan worden met oplaadpunten of meteen wordt uitgerust met twee oplaadpunten. In beginsel wordt één van de twee plekken dan als oplaadplek ingericht met op termijn de mogelijk ook de tweede als zodanig in te richten.
Parkeerdruk en potentie voor gebruik
Oplaadpalen worden alleen gerealiseerd op plekken met voldoende potentie voor gebruik. De gemeente wijst hiervoor parkeerplaatsen aan. Het reserveren van een parkeerplaats voor het opladen van elektrische auto’s betekent dat de parkeerdruk in een wijk of straat toeneemt. Bij de beoordeling van de plaatsing van oplaadpalen wordt de parkeerdruk in het gebied meegewogen. Tevens wordt het potentiële gebruik meegewogen.
Het oplaadvak is uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrische auto’s. Het is niet toegestaan om er te parkeren met een conventionele auto. Dit staat aangegeven met het E8 verkeersbord en de onderborden ’uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrisch aangedreven voertuigen’. Voorwaarde is dat het elektrische auto middels een oplaadkabel met de oplaadpaal verbonden is.
Indien niet-elektrische auto’s geparkeerd staan op een laadparkeerplaats of elektrische auto’s niet door middel van een oplaadkabel met de oplaadpaal zijn verbonden, kan de gemeente hier verbaliserend tegen optreden.
De plaatsing van een oplaadpaal op de betreffende locatie moet technisch mogelijk zijn. Daarbij valt te denken aan de aanwezigheid van kabels en leidingen en het voorhanden zijn van een netwerk.
Dit toetsingskader treedt in werking op de dag na bekendmaking. Het toetsingskader bij besluit van 6 oktober 2015 vastgesteld, is per datum van inwerkingtreding van dit toetsingskader ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-216659.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.