RECTIFICATIE Nadere regel Stimuleringssubsidie gemeente Grave 2017.1

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Grave;

gelet op de kadernotitie Subsidiestelsel gemeente Grave “Samen staan we sterk”1 en de Algemene Subsidieverordening (ASV) gemeente Grave 20172

besluit vast te stellen de Nadere regel Stimuleringssubsidie gemeente Grave 2017.1:

 

Artikel 1. Begripsomschrijving

 

In deze Nadere regel wordt onder Stimuleringssubsidie verstaan:

 

Het Stimuleringssubsidie wordt ingezet als instrument om de doelstellingen te realiseren. Het overstijgt de afzonderlijke beleidsterreinen en draagt bij aan een leefbare samenleving. Met deze subsidie wordt beoogd lokale maatschappelijke activiteiten te stimuleren. Verenigingen en organisaties worden gestimuleerd en beloond waarbij de participatie en zelfredzaamheid (structureel) wordt verhoogd. Het is een resultaatgerichte (subsidie)methodiek die het maatschappelijk effect van de gemeentelijke doelstellingen vergroot en tegelijk de extra inzet die verenigingen/organisaties daarvoor leveren (maatschappelijk rendement) beloont. Lokale vrijwilligersorganisaties kunnen stimuleringssubsidie aanvragen wanneer zij naast hun kerntaken maatschappelijke activiteiten uitvoeren.

 

Artikel 2. Toepassingsbereik

 

Het bepaalde in deze Nadere regel is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidie door een door het college van burgemeester voor de in artikel 3 benoemde doelgroep.

 

Artikel 3. Doelgroep

 

Een Stimuleringssubsidie wordt uitsluitend verstrekt aan lokale vrijwilligersorganisaties zijnde rechtspersonen welke statutair gevestigd zijn in de gemeente Grave.

 

Artikel 4. Grondslagen voor de Stimuleringssubsidie

 

De hoogte van de subsidie is gekoppeld aan de in de kadernotitie Subsidiestelsel gemeente Grave “Samen staan we sterk” opgenomen doelen en thema’s

 

Doelen:

 

- Lokale maatschappelijke activiteiten stimuleren

- Participatie en zelfredzaamheid3 structureel verhogen;

- Maatschappelijk effect en rendement verhogen

 

Thema’s

 

I. Het versterken van onze woon- en leefomgeving

  • a.

    Bewoners zetten zich actief in voor het verbeteren van hun eigen woon- en leefomgeving;

  • b.

    De leefbaarheid in de dorpen en wijken wordt in stand gehouden en versterkt.

     

II. Sport en gezondheid

  • a.

    Bewegen voor jong en oud wordt bevorderd en gestimuleerd, zodat iedereen naar vermogen mee kan doen.

  • b.

    Een gezonde levensstijl voor iedereen wordt gestimuleerd .

     

III. Het versterken van de culturele, historische en toeristisch-recreatieve waarde van Grave.

  • a.

    De cultuur en historische waarde van Grave is toegankelijk en wordt uitgedragen.

  • b.

    De gemeente Grave is op een positieve manier op de kaart gezet en trekt bezoekers aan.

     

IV. Wij zijn er voor elkaar

  • a.

    Lokale vrijwilligers zijn het cement van de samenleving

  • b.

    Iedereen kan deelnemen aan reguliere activiteiten binnen het verenigingsleven.

  • c.

    Versterken van de sociale cohesie in de wijk/het dorp

 

1 Raadsbesluit 7-6-2016

2 Raadsbesluit 20-12-2016

3 Het vermogen om als organisatie zelfstandig te functioneren en om de eigen (financiële) problemen op te lossen.

 

 

Artikel 5 Specifieke voorwaarden voor de Stimuleringssubsidie

 

1. Voldaan dient te worden aan de uitgangspunten zoals opgenomen in de kadernotitie Subsidiestelsel gemeente Grave “Samen staan we sterk”;

2. De activiteit dient ten goede te komen aan de inwoners van de gemeente Grave;

3. De activiteit gaat ook zonder dit stimuleringssubsidie door;

4. De activiteit valt binnen de wet- en (gemeentelijke) regelgeving;

5. De activiteit is aanvullend op de kernactiviteit4 van de aanvrager en is primair niet gericht op commerciële doeleinden;

6. Eenzelfde of vergelijkbare activiteit kan per kern maximaal 2 opeenvolgende jaren in aanmerking komen voor stimuleringssubsidie

7. Een nieuwe en/of innovatieve activiteit heeft voorrang op een bestaande activiteit;

8. Per unieke activiteit kan maximaal een stimuleringssubsidie worden verleend van € 500,-; Het minimale bedrag wat per activiteit kan worden verkregen is € 200,-.

9. Per kalenderjaar kan een aanvrager behorende de tot in artikel 3 genoemde doelgroep tot een maximum van € 1.000,- aan Stimuleringssubsidie ontvangen.

 

4 Kernactiviteit: de centrale activiteit van de organisatie. De organisatie ontleent haar bestaansrecht hieraan

 

Artikel 6. Beoordeling en toetsing

 

1 Commissie

Beoordeling en toetsing van de aanvraag wordt uitgevoerd door een commissie.

 

De commissie:

  • a.

    bestaat uit 6 personen waarvan 4 leden afkomstig zijn uit lokale vrijwilligersorganisaties, bij voorkeur uit elke van de 4 kernen. De overige 2 leden zijn (beleid)ambtenaren. Laatstgenoemden hebben, in tegenstelling tot de overige leden die elk 1 stem hebben, tezamen 1 stem;

  • b.

    vergadert in beginsel 1 keer per jaar (januari/februari) over de ingediende aanvragen;

  • c.

    een commissielid heeft maximaal 4 jaar zitting in de commissie waarbij het de voorkeur heeft om elk jaar 1 lid te vervangen. In 2019 zal echter geen lid aftreden in verband met de borging van de doorontwikkeling van de regeling;

  • d.

    Het aftredende lid zorgt zelf voor een vervanger die voldoet aan de competenties: objectief en pragmatisch. De twee (beleids)ambtenaren zijn vrijgesteld van de maximale zittingstermijn om de continuïteit van de regeling te waarborgen;

  • e.

    Jaarlijks wordt één stagiair toegevoegd aan de commissie. Deze stagiair zal het jaar volgend op het jaar dat stagegelopen wordt, deelnemen in de commissie en vervangt het uitgaande commissielid;

  • f.

    brengt zwaarwegend advies uit aan het college van burgemeester en wethouders aangaande de beoordeling/toetsing en de hoogte van het te verlenen subsidie. Het college van burgemeester en wethouder neemt het besluit over de aanvraag.

     

2. Beoordeling en toetsing

De commissie beoordeelt op grond van de in artikel 5 genoemde harde criteria én naar eigen

goeddunken. Het aantal stemmen is doorslaggevend op de beoordeling en toetsing van de aanvraag en het bepalen van de hoogte van de subsidie. Objectiviteit is essentieel, een pragmatische aanpak staat voorop.

 

Hierbij spelen de volgende wegingsfactoren een rol:

 

  • a.

    Het Maatschappelijk effect5 en rendement6

  • b.

    Het bereik van de activiteit (aantal inwoners; deelnemers);

  • c.

    In hoeverre er sprake is van samenwerking met andere lokale vrijwilligersorganisaties;

  • d.

    Of al dan niet door diverse organisaties voor vergelijkbare of eenzelfde activiteit subsidie is aangevraagd;

  • e.

    Eenzelfde of vergelijkbare activiteit meerdere keren in het dorp of de wijk plaatsvindt of heeft plaatsgevonden;

  • f.

    Door meerdere organisatoren van een gezamenlijke activiteit een aanvraag is ingediend.

  • g.

    De activiteit een innovatie is, in het verlengde ligt van de kernactiviteit of een kernactiviteit betreft;

  • h.

    Volgorde van binnenkomst geen rol speelt mits de aanvraag binnen de hiervoor gestelde periode is ingediend;

  • i.

    De commissie brengt advies aan het college uit over de hoogte van het te verlenen subsidie per aanvraag. De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van het aantal positieve stemmen. De verdeelsleutel hiertoe is als volgt:

     

 

Positieve stem

Negatieve stem

Bedrag

0

5

€ 0,-

1

4

€ 200,-

2

3

€ 250,-

3

2

€ 300,-

4

1

€ 350,-

5

0

€ 400,-

 

Bij 5 positieve stemmen wordt in principe € 400,- toegekend en op basis van toegevoegde (maatschappelijke) meerwaarde opgekrikt naar € 500,- .

 

5 De impact of het effect van de uitvoering van de activiteit op de samenleving

6 De verhouding tussen de benodigde investering in geld, mensen en/of middelen (input) enerzijds en het maatschappelijk effect dat wordt bereikt (outcome) anderzijds.

 

Artikel 7. Weigeringsgronden

 

Een subsidie op grond van deze regeling kan worden geweigerd indien:

1. De aanvrager niet behoort tot de in artikel 3 genoemde doelgroep;

2. De activiteit is niet aanvullend op de kernactiviteiten van de aanvrager;

3. Niet wordt voldaan aan de in artikel 5 genoemde voorwaarden;

4. De activiteit betreft een buurt- of dorpsfeest of een in artikel 10 lid 3l van de ASV genoemde activiteit;

5. Oprichtingskosten zijn in beginsel niet subsidiabel;

6. De aanvrager draagt niet actief bij aan de activiteit waarvoor wordt aangevraagd;

7. De activiteit is gericht op ledenwerving;

8. Er sprake is van een concurrerende activiteit;

9. Het budget ontoereikend is.

 

Artikel 8. Aanvraag

 

Een aanvraag om een subsidie wordt voor een kalenderjaar ingediend aan de hand van een door de gemeente Grave opgesteld digitaal aanvraagformulier. Hiervoor dient gebruik te worden gemaakt van een digitaal aanvraagformulier dat gedurende de aanvraagperiode op de gemeentelijke website wordt geplaatst. Aanvragen welke niet gebruik maken van het digitaal aanvraagformulier worden in beginsel geweigerd. Voor 2017/2018 is hiervoor een uitzondering gemaakt.

 

Artikel 9. Aanvraagtermijn

 

Een aanvraag om een subsidie wordt in afwijking op artikel 8 van de Algemene Subsidie-

verordening gemeente Grave 2017, ingediend in de periode van 1 oktober tot 1 december in het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de activiteit plaatsvindt. Aanvragen welke buiten de opengestelde periode gedaan worden, worden in beginsel geweigerd. Voor 2017/2018 is hiervoor een uitzondering gemaakt.

 

Indien blijkt dat er na deze periode budget resteert, wordt in overleg met het college besloten of er een extra tranche opengesteld wordt. Deze tweede tranche zal lopen van 1 juni tot 1 augustus in het jaar waarop de activiteit betrekking heeft.

 

Artikel 10. Budget

 

1. Het budget voor stimuleringssubsidie is opgenomen in de gemeentebegroting;

2. Op grond van de vastgestelde Kadernotitie kan de gemeenteraad jaarlijks bij het vaststellen van de begroting besluiten om over te gaan tot stapsgewijze overheveling van beschikbare middelen voor basis- en contractsubsidie aan lokale vrijwilligersorganisaties ten gunste van het budget stimuleringssubsidie;

3. Voor elk van de 4 thema’s in principe 25% van het budget beschikbaar. Op advies van de commissie kan het college van burgemeester en wethouder besluiten om hiervan af te wijken;

4. Indien op grond van de beoordeling/toetsing van de ingediende aanvragen blijkt dat het budget niet volledig is benut, wordt met het college bekeken of er een extra tranche opengesteld wordt alvorens het restant terugvloeit naar de algemene reserve;

5. In geval de beoordeling/toetsing van de aanvragen het budget overstijgt, worden op grond van artikel 5 lid 7 prioriteiten gesteld.

 

Artikel 11. Verantwoording

 

Binnen 2 maanden nadat de activiteit heeft plaatsgevonden dient de aanvrager verantwoording af te leggen. Dit bewijsstuk kan in de vorm van een kranten)artikel over de activiteit, een publicatie of verslag op de eigen website en dergelijke.

 

Artikel 12. Hardheidsclausule

 

Het college van burgemeester en wethouder kan, in bijzondere gevallen, één of meerdere artikelen van deze Nadere regel niet van toepassing verklaren of daarvan afwijken, voor zover van toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieverstrekker leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

 

Artikel 13. Slotbepalingen

 

1. Deze Nadere regel treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking;

2. De Nadere regel Stimuleringssubsidie gemeente Grave 2017 wordt ingetrokken

3. Deze Nadere regel wordt aangehaald als: Nadere regel Stimuleringssubsidie gemeente Grave 2017.1.

 

Grave, d.d. 3 april 2018

 

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Grave,

 

 

drs. J.J.L. Heerkens

 

A.M.H. Roolvink Msc

secretaris

 

burgemeester

 

Naar boven