Gemeente Borger-Odoorn, Reglement Taken en bevoegdheden Functionaris voor Gegevensbescherming

 

Bijlage behorende bij het privacy beleid gemeente Borger-Odoorn en het privacy reglement gemeente Borger-Odoorn ter aanvulling van de bepalingen omtrent de Functionaris voor Gegevensbescherming

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE BORGER-ODOORN

 

overwegende dat het college van burgemeester en wethouders een functionaris gegevensbescherming heeft benoemd als bedoeld in artikel 37 van de Algemene verordening gegevensbescherming;

dat het in verband met de onafhankelijke positie van deze functionaris wenselijk is taken en bevoegdheden in een reglement vast te leggen;

gelet op de artikelen 37 e.v. van de Algemene verordening gegevensbescherming

 

Besluiten:

 

Vast te stellen het volgende reglement:

 

Reglement Functionaris voor Gegevensbescherming van de gemeente Borger-Odoorn

 

HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 - Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Verwerker : Degene die ten behoeve van het college van burgemeester en wethouders persoonsgegevens verwerkt, zonder aan zijn rechtstreeks gezag te zijn onderworpen;

  • b.

    FG: De Functionaris Gegevensbescherming als bedoeld in artikel 37 van de AVG;

  • c.

    Telewerken: het verrichten van de reguliere arbeid in de eigen woning met behulp van elektronische apparatuur;

  • d.

    Verwerkingsverantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borger-Odoorn;

  • e.

    AVG: Algemene Verordening Gegevensbescherming.

 

Artikel 2 – Aanwijzing van de functionaris voor gegevensbescherming

  • 1.

    Binnen de gemeente Borger-Odoorn is door de verwerkingsverantwoordelijke een FG aangesteld als bedoeld in artikel 37 van de AVG;

  • 2.

    Dit op grond van zijn professionele kwaliteiten en, in het bijzonder, zijn deskundigheid op het gebied van de wetgeving en de praktijk inzake gegevensbescherming en zijn vermogen de in artikel 39 bedoelde taken te vervullen;

  • 3.

    De FG kan een personeelslid van de gemeente Borger-Odoorn zijn, of kan de taken op grond van een dienstverleningsovereenkomst verrichten;

  • 4.

    De verwerkingsverantwoordelijke maakt de contactgegevens van de FG bekend en deelt die mee aan de Autoriteit Persoonsgegevens.

 

Artikel 3 – Positie van de functionaris voor gegevensbescherming

  • 1.

    De verwerkingsverantwoordelijke zorgt ervoor dat de FG naar behoren en tijdig wordt betrokken bij alle aangelegenheden die verband houden met de bescherming van persoonsgegevens;

  • 2.

    De verwerkingsverantwoordelijke ondersteund de FG door hem de benodigde middelen ter beschikking te stellen voor het vervullen van deze taken en het in stand houden van zijn deskundigheid;

  • 3.

    De verwerkingsverantwoordelijke zorgt ervoor dat de FG geen instructies ontvangt met betrekking tot de uitvoering van die taken;

  • 4.

    Hij wordt door de verwerkingsverantwoordelijke niet ontslagen of gestraft voor de uitvoering van zijn taken. De FG brengt rechtstreeks verslag uit aan de hoogste leidinggevende van de verwerkingsverantwoordelijke;

  • 5.

    Betrokkenen kunnen met de FG contact opnemen over alle aangelegenheden die verband houden met de verwerking van hun gegevens en met de uitoefening van hun rechten uit hoofde van de AVG door de verwerkingsverantwoordelijke;

  • 6.

    De FG is met betrekking tot de uitvoering van zijn taken tot geheimhouding gehouden;

  • 7.

    De FG kan andere taken en plichten vervullen. De verwerkingsverantwoordelijke zorgt ervoor dat deze taken of plichten niet tot een belangenconflict leiden.

 

Artikel 4 - Taken van de functionaris gegevensbescherming

  • 1.

    De FG vervult de volgende taken:

    • a.

      de verwerkingsverantwoordelijke en de werknemers die verwerken, informeren en adviseren over hun verplichtingen uit hoofde van de AVG en andere Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke gegevensbeschermingsbepalingen;

    • b.

      toezien op naleving van de AVG en van het beleid van de verwerkingsverantwoordelijke met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens, met inbegrip van de toewijzing van verantwoordelijkheden, bewustmaking en opleiding van het bij de verwerking betrokken personeel en de betreffende audits;

    • c.

      desgevraagd advies verstrekken met betrekking tot de gegevensbeschermingseffectbeoordeling en toezien op de uitvoering daarvan in overeenstemming met artikel 35 van de AVG;

    • d.

      met de Autoriteit Persoonsgegevens samenwerken;

    • e.

      optreden als contactpunt voor de Autoriteit Persoonsgegevens inzake met verwerking verband houdende aangelegenheden, met inbegrip van de in artikel 36 van de AVG bedoelde voorafgaande raadpleging, en, waar passend, overleg plegen over enige andere aangelegenheid.

    • f.

      toezien op melden, mededelen van inbreuken in verband met persoonsgegevens in overeenstemming is met artikel 33 en 34 van de AVG.

    • g.

      Toezien dat aan verzoeken inzake rechten van betrokkenen wordt voldaan;

  • 2.

    De FG houdt bij de uitvoering van zijn taken naar behoren rekening met het aan verwerkingen verbonden risico, en met de aard, de omvang, de context en de verwerkingsdoeleinden.

  • 3.

    De FG stelt jaarlijks een verslag van zijn werkzaamheden op. Dit verslag wordt gezonden aan de verwerkingsverantwoordelijke.

 

Artikel 5 - Reikwijdte bevoegdheden

De FG maakt van de bevoegdheden als bedoeld in de artikelen 6 tot en met 8 slechts gebruik voor zover dit redelijkerwijs voor de uitoefening van de taak noodzakelijk is.

 

Artikel 6 - Toegang verlenen

  • 1.

    De FG is bevoegd, met medeneming van de benodigde apparatuur, elke plaats in de gebouwen op de terreinen die bij de gemeente in gebruik zijn en waar persoonsgegevens worden verwerkt te betreden;

  • 2.

    Indien er sprake is van telewerken, wordt de woning slechts betreden met toestemming van de werknemer-bewoner;

  • 3.

    Hij is bevoegd zich te laten vergezellen door personen die daartoe door hem zijn aangewezen. 

     

    Artikel 7 - Vorderen inlichtingen

    De FG is bevoegd inlichtingen te vorderen van een ieder die onder gezag van het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester werkzaam is of als verwerker persoonsgegevens verwerkt.

     

    Artikel 8 - Bevoegdheid tot inzage

    • 1.

      De FG is bevoegd inzage te vorderen van zakelijke gegevens en bescheiden waarin persoonsgegevens zijn verwerkt.

    • 2.

      Hij is bevoegd van de gegevens en bescheiden kopieën te maken.

    • 3.

      Indien het maken van kopieën niet ter plekke kan gebeuren, is hij bevoegd de gegevens en bescheiden voor maximaal één dag mee te nemen.  

       

      Artikel 9 - Medewerking

      Een ieder, die werkzaam is onder het gezag van de verwerkingsverantwoordelijke of op grond van een overeenkomst als bedoeld de AVG, is verplicht aan de FG medewerking te verlenen, die deze redelijkerwijs kan vorderen bij de uitoefening van zijn bevoegdheden.

       

      Artikel 10 - Weigering

      Indien de medewerking voor het verstrekken van inlichtingen als bedoeld in artikel 7 en het verzoek tot inzage als bedoeld in artikel 8 wordt geweigerd, kan het college van burgemeester en wethouders, op een met redenen omkleed verzoek van de FG, de opdracht aan de organisatie verstrekken om de FG de nodige inlichtingen te verstrekken dan wel de persoonsgegevens in te laten zien;

        

      Artikel 11 - Ingangsdatum regeling

      Dit reglement treedt in werking met ingang van 25 mei 2018.

        

      Exloo, 21 augustus 2018

      Burgemeester en wethouders van Borger-Odoorn

       

      Namens dezen,

      Gemeente secretaris, Burgemeester,

           

      de heer mr. P. Post de heer mr. J. Seton

 

 

 

 

 

Naar boven