Gemeenteblad van Capelle aan den IJssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Capelle aan den IJssel | Gemeenteblad 2018, 215221 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Capelle aan den IJssel | Gemeenteblad 2018, 215221 | Verordeningen |
Verordening tot aanpassing van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Capelle aan den IJssel 2018
De raad van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelezen het voorstel van voorzitter en griffier;
in te stemmen met onderstaande aanpassingen van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Capelle aan den IJssel 2018.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 7, lid 1 en lid 5 komen te luiden:
Artikel 11, lid en lid 2 komen te luiden:
Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken
Lid 1: Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden gelijktijdig met de oproep voor eenieder op de website van de gemeente beschikbaar gesteld. Indien na het verzenden van de oproep stukken beschikbaar worden gesteld, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en via de hierboven gememoreerde website.
Lid 2: Als omtrent stukken op grond van artikel 25, eerste of tweede lid, van de wet geheimhouding is opgelegd, worden deze stukken in afwijking van het eerste lid, niet beschikbaar gesteld via de gememoreerde website.
Artikel 13, lid 2 komt te luiden:
Lid 2: Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad de presentielijst, die aan het einde van elke raadsvergadering door de voorzitter en de griffier door ondertekening wordt vastgesteld.
Artikel 16, lid 3.1. en lid 4 komen te luiden:
Artikel 16 Aantal spreektermijnen & interrupties
Lid 3.1.: Behoudens interrupties en beantwoording daarvan voeren raadsleden in een termijn niet meer dan eenmaal het woord over hetzelfde onderwerp of voorstel.
Lid 4: Lid 3.1. is niet van toepassing op:
het lid dat een (sub)amendement, een motie of een initiatiefvoorstel heeft ingediend, ten aanzien van de beraadslaging daarover.
Artikel 17 Deelname aan de beraadslaging door anderen
Onverminderd artikel 21, eerste en tweede lid, van de wet kan de raad besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Artikel 23, lid 2 en lid 5 komen te luiden:
Artikel 23 Algemene bepalingen over stemming
Lid 2: Als een voorstel zonder stemming wordt aangenomen kunnen de in de raadsvergadering aanwezige raadsleden aantekening in het verslag vragen, dat zij geacht willen worden te hebben tegengestemd of zich overeenkomstig artikel 28 van de wet van deelneming aan de stemming hebben onthouden.
Lid 5: Bij hoofdelijke stemming brengen ter vergadering aanwezige raadsleden die zich niet in gevolge artikel 28 van de wet van deelneming aan de stemming moeten onthouden, hun stem uit door zich ‘voor’ of ‘tegen’ te verklaren zonder enige toevoeging.
Artikel 24: Stemming over amendementen en moties.
Lid 4: Als meerdere amendementen of subamendementen op eenzelfde gedeelte van een aanhangig voorstel zijn ingediend wordt, onverminderd het bepaalde in het eerste en tweede lid, eerst over het meest verstrekkende amendement of subamendement gestemd.
Artikel 25, lid 1, lid 4 en lid 5 komen te luiden:
Artikel 25 Stemming over personen
Lid 1: De stemming over personen voor benoemingen of het opstellen van voordrachten of aanbevelingen geschiedt elektronisch dan wel per stembriefje.
Lid 4: In geval schriftelijk wordt gestemd, benoemt de voorzitter drie leden tot stembureau. Aanwezige raadsleden die zich niet ingevolge artikel 28 van de wet van deelneming aan de stemming moeten onthouden, zijn verplicht een door het stembureau verstrekt stembriefje in te leveren.
Lid 5. In geval van twijfel over de inhoud van een stembriefje beslist de raad, op voorstel van het stembureau.
Artikel 26, lid 4 en lid 4d komen te luiden:
Artikel 26 Verslag en besluitenlijst
4. Uit een verslag blijkt in ieder geval:
d. een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de wet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
Artikel 27, lid 1 en lid 2 komen te luiden:
Lid 1: Bij de raad ingekomen stukken, waaronder schriftelijke mededelingen van het college aan de raad, worden op een lijst geplaatst. Deze lijst wordt aan de leden van de raad toegezonden en is beschikbaar op de website van de gemeente.
Lid 2: Na de vaststelling van het verslag stelt de raad, op voorstel van het presidium, of in geval van onverwijlde spoed door de griffier, de wijze van afdoening van de ingekomen stukken vast.
Artikel 30, lid 1 komt te luiden:
Artikel 30 Opheffing geheimhouding
Lid 1: Als de raad op grond van de artikelen 25, derde en vierde lid, 55, tweede en derde lid, of 86, tweede en derde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding op te heffen dan wel niet te bekrachtigen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Artikel 33, lid 1 komt te luiden:
Lid 1: Raadsleden dienen amendementen en subamendementen schriftelijk in bij de voorzitter voor het sluiten van de beraadslaging van het voorstel waarop deze betrekking hebben.
Artikel 36, lid 1 komt te luiden:
Lid 1: Een collegevoorstel aan de raad, dat vermeld staat op de voorlopige agenda van de raadsvergadering, wordt niet ingetrokken zonder toestemming van de raad.
Artikel 38, lid 3 komt te luiden:
Artikel 38 Schriftelijke vragen
Lid 3: Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen 30 kalenderdagen nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende raadsvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-215221.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.