Verordening tot wijziging van het Reglement van Orde van de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van de gemeente Raalte

De raad van de gemeente Raalte,

gelezen het voorstel van de werkgroep bestuurlijke vernieuwing van 19 september 2017

Gelet op artikel 16 van de Gemeentewet,

Besluit:

Vast te stellen de volgende Verordening tot wijziging van het Reglement van Orde van de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van de gemeente Raalte:

Artikel I

Artikel 9 wordt gewijzigd als volgt:

 

bestaande tekst

nieuwe tekst

Artikel 9 Raadpleinsessies

 

1. Ter voorbereiding van de raadsvergaderingen worden op basis van een door de agendacommissie vastgestelde planning raadpleinsessies gehouden.

2. Tijdens deze sessies is er gelegenheid voor:

a. de ontmoeting met inwoners en belanghebbende niet-inwoners en/of vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties;

b. het overleg tussen raadsleden en het college over voorstellen aan de raad;

c. informatie-uitwisseling over thema’s die in de toekomst een belangrijke rol kunnen spelen.

3. Inwoners kunnen tijdens een raadpleinsessie inspreken over geagendeerde onderwerpen. Daarnaast kunnen zij het woord voeren over niet-geagendeerde onderwerpen. Zij richten zich tot de raadsleden. Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximale duur van de spreektijd.

4. Raadsleden kunnen aan insprekers na hun betoog korte informatieve vragen stellen.

5. De voorzitter geeft insprekers gelegenheid om in ‘tweede termijn’ een korte reactie ter verduidelijking te geven, als ze daaraan behoefte hebben.

6. De raadpleinsessies worden voorgezeten door een raadslid.

7. Van het gesprokene in de raadpleinsessie wordt een digitale opname gemaakt, die zo spoedig mogelijk op de gemeentelijke internetsite wordt geplaatst. De griffier draagt er zorg voor dat de opnames gedurende de lopende en de twee daarop volgende zittingsperioden van de raad worden bewaard en door een ieder die geen toegang heeft tot het internet desgevraagd kunnen worden beluisterd.

Artikel 9 Rond-de-tafelgesprekken

 

1. Op basis van een door de agendacommissie vastgestelde planning worden rond-de-tafelgesprekken gehouden. Daarbij geldt dat donderdagavond de vaste vergaderavond is.

2. Tijdens deze rond-de-tafelgesprekken is er gelegenheid voor:

a. ontmoeting met inwoners en belanghebbende niet-inwoners en/of vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties;

b. informatie-uitwisseling tussen college en raad;

c. overleg met het college over voorstellen aan de raad;

d. presentaties;

e. hoorzittingen;

f. andere onderwerpen die door de agendacommissie geagendeerd worden.

3. Iedere in de gemeenteraad vertegenwoordigde partij kan met maximaal één persoon deelnemen aan rond-de-tafelgesprekken. Iedere partij bepaalt zelf wie namens haar aan het gesprek deelneemt. Dat hoeven geen gemeenteraadsleden te zijn. Per agendapunt kunnen deelnemers wijzigen

4. Indien nodig kunnen er parallelle rond-de-tafelgesprekken worden gehouden.

5. Inwoners en andere belanghebbenden kunnen tijdens rond-de-tafelgesprekken meespreken over geagendeerde onderwerpen. Daarnaast kunnen zij het woord voeren over niet-geagendeerde onderwerpen. Zij richten zich tot de vertegenwoordigers van de partijen. Voorafgaand aan de vergadering melden zij bij de griffie dat zij bij een rond-de-tafelgesprek het woord willen voeren, onder vermelding van het onderwerp. Ook zij nemen in principe met maximaal één persoon aan de gesprekken deel, dit ter beoordeling aan de voorzitter van de rond-de-tafelgesprekken.Het woord kan niet gevoerd worden:

a.over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;

b. over personen, persoonlijke aangelegenheden of gedragingen van personen;

c. indien een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;

d. over besluiten die tot de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders behoren en niet betrekking hebben op het budgetrecht van de raad;

e. over onderwerpen waarover de raad in het jaar voorafgaande aan de betreffende vergadering reeds heeft beraadslaagd en/of besloten;

f. indien over het onderwerp in het jaar voorafgaande aan de betreffende vergadering reeds het woord is gevoerd, tenzij de raad besluit op grond van dringende redenen hiervoor wel toestemming te verlenen;

g. door iemand die in de voorafgaande zes maanden reeds over een ander onderwerp het woord heeft gevoerd op grond van dit lid.

6. De rond-de-tafelgesprekken worden voorgezeten door een raadslid.

7. Van het gesprokene in de rond-de-tafelgesprekken wordt voor zover mogelijk een digitale opname gemaakt, die zo spoedig mogelijk op de gemeentelijke internetsite wordt geplaatst. De griffier draagt er zorg voor dat de opnames worden bewaard en door een ieder die geen toegang heeft tot het internet desgevraagd kunnen worden beluisterd.

8. Na behandeling in een rond-de-tafelgesprek kan het college besluiten een voorstel terug te nemen en de raad op een ander moment een gewijzigd voorstel voor te leggen.

9. In de gevallen waarin dit artikel niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing daarvan beslist de vergadering op voorstel van de voorzitter.

 

Artikel II

Artikel 10 lid 1 wordt gewijzigd als volgt:

 

bestaande tekst

nieuwe tekst

Artikel 10 Oproep

1. De voorzitter zendt ten minste zeven dagen voor een vergadering de leden van de raad een schriftelijke oproep onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering.

Artikel 10 Oproep

1. De voorzitter zendt ten minste zes dagen voor een vergadering de leden van de raad een schriftelijke oproep onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering.

 

Artikel III

Artikel 40 wordt gewijzigd als volgt:

 

bestaande tekst

nieuwe tekst

Artikel 40 Rondvraag

1. Direct voor de sluiting van de vergadering is er een rondvraag voor raadsleden.

2. Vragen gesteld tijdens de rondvraag worden terstond beantwoord, tenzij inzicht in details nodig is aan de hand van het dossier. De vraag wordt dan beantwoord met in achtneming van het bepaalde in artikel 39, lid 3.

3. Een lid dat in de vergadering waarin het de vraag wil stellen antwoord wenst te verkrijgen van het college, dient de vraag uiterlijk 48 uur tevoren bij de griffier in te dienen.

Artikel 40 Inlichtingen van en door het college

1. Tijdens iedere raadsvergadering is er gelegenheid voor het college en voor de raadsleden kort informatie te geven en/of te vragen over actuele, niet geagendeerde onderwerpen.

2. Deze mogelijkheid wordt geagendeerd als “Inlichtingen van en door het college”.

3. De agendacommissie kan hiervoor nadere regels vaststellen.

 

 

Deze wijzigingen treden in werking op 1 oktober 2018.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 27 september 2018,

de griffier,

J.B. Zijlstra

de voorzitter,

M.P. Dadema

Naar boven