Gemeenteblad van Steenbergen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Steenbergen | Gemeenteblad 2018, 21002 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Steenbergen | Gemeenteblad 2018, 21002 | Beleidsregels |
Bekendmaking Beleidsregels Parkeernormen 2018 Gemeente Steenbergen
Burgemeester en wethouders van de gemeente Steenbergen besluiten de “Beleidsregels Parkeernormen 2018” vast te stellen.
Aldus besloten op 9 januari 2018,
Burgemeester en wethouders van de gemeente Steenbergen
Ruimte is schaars, aangezien op een relatief beperkt gebied diverse functies als wonen, werken, winkelen, recreëren en infrastructuur worden gecombineerd. Parkeren is daarmee een relevant onderdeel voor een goede ruimtelijke ordening. De uitgangspunten zijn onder meer: parkeren op eigen terrein, duurzaam veilige inrichting van het openbaar gebied (dat wil zeggen verkeersremmende maatregelen door op openbare wegen te parkeren) en klimaatadaptatie (dat wil zeggen niet méér parkeerplaatsen aanleggen dan noodzakelijk om opwarmingseffecten te verminderen).
Het bepalen van de benodigde parkeerbehoefte vindt plaats op basis van het bestemmingsplan of de bouwverordening. Deze verordening komt in beeld wanneer in bestemmingsplannen geen parkeernormen zijn opgenomen. In dat geval wordt teruggegrepen op de stedenbouwkundige bepalingen uit de bouwverordening. Per 1 juli 2018 komen deze stedenbouwkundige bepalingen te vervallen en kunnen parkeernormen alleen nog via het bestemmingsplan van kracht zijn door in de regels de normen op te nemen of in de regels te verwijzen naar beleidsregels over parkeernormen.
Het Besluit ruimtelijke ordening bepaalt dat een bestemmingsplan ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening regels kan bevatten, waarvan de uitleg afhankelijk is van beleidsregels. Vanwege veranderende wetgeving worden de CROW-kencijfers in beleidsregels vastgelegd. In bestemmingsplannen worden parkeernomen opgenomen of wordt gebruik gemaakt van een zogeheten dynamische verwijzing. Met een dynamische verwijzing wordt omtrent het parkeren dezelfde werkwijze gehanteerd als met de te vervallen stedenbouwkundige bepalingen uit de bouwverordening.
De initiatiefnemer is in beginsel verplicht om op eigen terrein de toename van de parkeerbehoefte te regelen of in afwijking daarvan op een andere wijze een geschikte parkeeroplossing te vinden, passend binnen gemeentelijke richtlijnen. Bij het bepalen van de uiteindelijke parkeerbehoefte wordt bij de berekening rekening gehouden met onderstaande aspecten: voor de tabellen wordt verwezen naar de meest actuele CROW-kencijfers.
Als met een initiatief meerdere functies worden gerealiseerd, vallen de piekmomenten in parkeerbehoefte van die functies mogelijk niet altijd samen. Door het combineren van verschillende functies kan de benodigde parkeercapaciteit meervoudig gebruikt worden. In dat geval zijn er dus minder parkeerplaatsen nodig dan de simpele optelsom van de parkeerbehoefte per functie. Daarmee wordt optimaal gebruik van de parkeerruimte bevorderd. De aanwezigheidspercentages zijn opgenomen in het CROW.
Bij de berekening van het parkeeraanbod bij de ontwikkeling van nieuwe woningen staat een garage en een oprit niet gelijk aan twee parkeerplaatsen. In de praktijk wordt een garage bij een woning namelijk vaak niet als parkeerplaats gebruikt en door deze volwaardig mee te tellen kan bij een nieuwe ontwikkeling een parkeerprobleem in de openbare ruimte van de directe omgeving ontstaan. In de tabellen van het CROW is aangegeven hoe parkeervoorzieningen op eigen terrein bij woningen worden meegeteld.
Vaste jurisprudentie is dat slechts hoeft te worden voorzien in de toename van de parkeerbehoefte. Dat betekent dat een bestaand tekort aan parkeerplaatsen in het gebied met een nieuwe ontwikkeling niet hoeft te worden opgeheven. Het gaat namelijk om de toename van de druk op de openbare ruimte als gevolg van de nieuwe ontwikkeling. Om de toename van de parkeerbehoefte te berekenen dient het bestaand parkeertekort in mindering te worden gebracht van de totale parkeerbehoefte.
Bij het bepalen van het definitieve aantal benodigde parkeerplaatsen aan de hand van de optelsom van de nieuwe parkeerbehoefte per functie vermindert met het bestaand parkeertekort, wordt pas aan het eind van de rekensom afgerond. Bij een getal eindigend lager dan 0,5 wordt naar beneden afgerond. Bij een getal eindigend gelijk of hoger dan 0,5 wordt naar boven afgerond. Deze berekening wordt ook gehanteerd bij de berekening van de bijdrage zoals opgenomen in artikel 3.4 van de beleidsregels.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-21002.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.