Nadere regels 2018 uitvoering Treasurystatuut

Burgemeester en wethouders van de gemeente Almere,

Gelet op artikel 8 van het Treasurystatuut 2015,

BESLUITEN

Vast te stellen de navolgende “Nadere regels 2018 uitvoering Treasurystatuut”:

Artikel 1
  • 1.

    Er is binnen de gemeentelijke organisatie een treasuryfunctie.

  • 2.

    Deze treasuryfunctie heeft tot taak de werkzaamheden te verrichten als omschreven in artikel 1 van het Treasurystatuut 2015.

Artikel 2

De afdelingsmanager Financiën en Control draagt zorg voor een beschrijving van de administratieve organisatie van de treasuryfunctie in welke beschrijving in het bijzonder zal worden vastgelegd een adequate functiescheiding van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van degenen die werkzaam zijn bij de treasuryfunctie en mogelijk andere medewerkers binnen de gemeente Almere die bij de werkzaamheden van de treasuryfunctie zijn betrokken.

Tevens draagt de afdelingsmanager Financiën en Control zorg voor de interne controle op de werkzaamheden van de treasuryfunctie. De concerncontroller vervult bij zowel de beschrijving van de treasuryfunctie als de interne controle hierop een adviserende en toetsende rol.

Artikel 3

Binnen de treasuryfunctie zijn de volgende functionarissen werkzaam:

  • Coördinator debiteuren, crediteuren en treasury: is verantwoordelijk voor de financiering, het liquiditeitenbeheer, het betalingsverkeer, het rekeningenbeheer, de rentebeheersing, de informatievoorziening en het risicomanagement binnen de gemeente Almere. Hiertoe geeft de coördinator direct leiding aan de treasurer en de medewerkers treasury.

  • Treasurer: is belast met taken op het gebied van de financiering, het liquiditeitenbeheer, het betalingsverkeer, het rekeningenbeheer, de rentebeheersing, de informatievoorziening en het risicomanagement binnen de gemeente Almere.

  • Medewerker Treasury: de medewerker treasury vervult de kassiersfunctie van de gemeente en fungeert uit dien hoofde als mede-procuratiehouder voor het betalingsverkeer. Daarnaast draagt deze onder meer zorg voor het rekeningenbeheer, de informatievoorziening met betrekking tot vaste geldleningen, de liquiditeitsprognoses, de saldoregulatie en het liquiditeitenbeheer, het operationele cashmanagement, debiteurenbewaking en het verzekeringenbeheer.

Artikel 4
  • 1.

    De informatie- en verantwoordingsvoorziening in het kader van de treasuryfunctie vindt plaats overeenkomstig de beschrijving als opgenomen in bijlage 1 van deze nadere regels.

  • 2.

    De teamleiders werkzaam binnen de afdeling Financiën en Control dragen zorg voor het tijdig aan de treasuryfunctie aanleveren van betrouwbare operationele informatie over toekomstige positie, geldstromen en risico waaronder informatie over liquiditeitenplanning.

Artikel 5
  • 1.

    Er is een treasuryberaad bestaande uit de wethouder financiën (voorzitter), het hoofd van de afdeling Financiën en Control, de teamleider concernfinanciën, coördinator debiteuren, crediteuren en treasury en de treasurer.

  • 2.

    Het beraad kan worden bijgestaan met een door burgemeester en wethouders aangewezen extern adviseur/deskundige die niet gelieerd is aan een bank of financieringsinstelling. De extern adviseur/deskundige neemt desgewenst deel aan het treasuryberaad.

  • 3.

    Het treasuryberaad komt zo vaak bijeen als noodzakelijk wordt geacht.

  • 4.

    Het treasuryberaad heeft als doel te dienen als een klankbordgroep voor de treasuryfunctie. In het treasuryberaad komen in ieder geval aan de orde het over de afgelopen periode gevoerde treasurybeleid, het te voeren treasurybeleid, een toets van door treasury opgestelde stukken en voorstellen en voorts informatie-uitwisseling en advisering inzake de treasuryfunctie.

  • 5.

    Het treasuryberaad heeft geen besluitvormende bevoegdheden.

  • 6.

    De wethouder financiën stelt bij mandaat van burgemeester en wethouders, gehoord de overige leden van het treasuryberaad, de rentevisie en de kwartaalrapportage treasury vast.

Artikel 6

Deze regels worden genoemd “Nadere regels 2018 uitvoering Treasurystatuut”.

Artikel 7
  • 1.

    Deze nadere regels treden in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Op de dag van inwerkingtreding van deze regeling worden de “Nadere regels uitvoering Treasurystatuut” ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 19 december 2017

burgemeester en wethouders van Almere,

de secretaris, de voorzitter,

R. Wielinga F.M. Weerwind

Bijlage 1: INFORMATIEVOORZIENING

Operationele informatie

De operationele informatie kan worden gesplitst in twee tabellen, namelijk de informatie die treasury verstrekt en de informatie die treasury ontvangt. In onderstaande tabel is weergegeven de operationele informatie van belang ter ondersteuning van de uitvoering van de treasury-taken door treasury.

Informatie

Informatieverstrekker

Informatieontvanger

Frequentie

Korte termijn liquiditeitenplanning

Teamleiders Financiën en Control

Treasurer

Maandelijks

Lange termijn liquiditeitenplanning

Teamleiders Financiën en Control

Treasurer

Kwartaal

Analyse leningen-portefeuille

Treasurer

Treasuryberaad

Kwartaal

(Rente-)risicoanalyse

Treasurer

Treasuryberaad

Kwartaal

Marktontwikkelingen:

Rentevisie, nieuwe producten, ontwikkelingen in de markt

Treasurer

 

Treasuryberaad

 

Kwartaal

 

 

Verantwoordingsinformatie

De verantwoordingsinformatie is met name de informatie die aangeeft of de gestelde doelen gerealiseerd zijn en/of de uitvoering van de treasuryfunctie heeft plaatsgevonden binnen de kaders van het treasurystatuut.

 

Informatie

Informatieverstrekker

Informatieontvanger

Frequentie

Maandrapportage

Treasurer

Concerncontroller, Hoofd Financiën en Control en Teamleiders Financiën en Control

Maand

Kwartaalrapportage

Treasurer

Treasuryberaad

Kwartaal

Realisatie versus planning

Treasurer

Teamleiders Financiën en Control

Kwartaal

Paragraaf Financiering

Treasurer

Treasuryberaad

Jaar

 

Naar boven