Gemeenteblad van Almere
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2018, 202267 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2018, 202267 | Beleidsregels |
Aanwijzingsbesluit vergunningvrije evenementen
De burgemeester van de gemeente Almere;
artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening 2011 (APV);
- artikel 2:10 lid 2, onder e het mogelijk maakt om openbare plaatsen of gebieden aan te wijzen waar het vergunningvrij organiseren van eendaagse, kleinschalige evenementen niet toegestaan is;
- het bovenstaande het nader aanduiden van de bedoelde gebieden noodzakelijk maakt;
- artikel 2:10 lid 4 het mogelijk maakt om naast de kleinschalige, eendaagse evenementen die aan alle gestelde voorwaarden als benoemd in artikel 2:10, lid 2 voldoen overige evenementen aan te wijzen waarvoor de vergunningplicht niet van toepassing is;
- dat het gewenst is van bovengenoemde mogelijkheden gebruik te maken, mits de organisatie van de aangewezen vergunningvrije evenementen wordt gebonden aan algemene regels in het belang van de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en het milieu;
In de Algemene plaatselijke verordening 2011 zijn in artikel 2:10 lid 2 de voorwaarden gesteld waaronder kleinschalige eendaagse evenementen vergunningvrij georganiseerd kunnen worden. Omdat dit niet in alle situaties of voor alle locaties gewenst is vraagt dit artikel om een nadere uitwerking.
In 2017 is de nota “Beleef het in Almere, strategisch evenementenbeleid” opgesteld. Tegelijkertijd is toen gekeken waar bestaande regelgeving kan worden vereenvoudigd en administratieve lasten verlaagd kunnen worden. Dit heeft er toe geleid om de meldingsplicht voor kleinschalige, eendaagse evenementen te laten vervallen en hiervoor in de plaats algemene voorwaarden op te nemen in de APV. Omdat voor bepaalde locaties vanuit openbare orde en veiligheidsaspecten een toets vooraf en het stellen van voorschriften gewenst is, zijn gebieden aangewezen waar het organiseren van evenementen zonder vergunning niet mogelijk is. Daarnaast is tegelijkertijd gekeken welke evenementen dusdanig weinig invloed op de omgeving hebben dat, indien voldaan wordt aan enkele voorwaarden, een vergunning achterwege kan blijven.
Uitsluiting vergunningvrije gebieden
De redenen om de stadscentra uit te sluiten van het vergunningvrij organiseren van evenementen zijn het behoud van de kwaliteit van de openbare ruimte en de leefbaarheid , het voorkomen van overlast voor winkelend publiek en het borgen van de toegankelijkheid voor hulpdiensten. Omdat in de stadscentra de intensiteit van het gebruik van de openbare ruimte hoger ligt dan in de andere gebieden kan het maximum aantal deelnemers en bezoekers moeilijk gegarandeerd worden. De ruimte is veelal beperkter en bovendien betreft het grotendeels voetgangersgebied wat nadere voorschriften en beperkingen meebrengt inzake de gebruiksmogelijkheden. In bijzondere gevallen zoals bij winkelacties of feestdagen blijft het uiteraard mogelijk om activiteiten te organiseren of objecten te plaatsen. Hiervoor moet dan wel een vergunning worden aangevraagd zodat de activiteiten getoetst kunnen worden aan de voorwaarden uit de APV en de mogelijkheden van de locatie.
Ook voor de aangewezen evenemententerreinen zijn afstemming vooraf en het stellen van voorschriften noodzakelijk. Denk bijvoorbeeld aan het maximum toegestane geluidsniveau of aantal toegestane deelnemers. Het gebruik van aanwezige faciliteiten moet worden afgestemd en samenloop moet worden voorkomen. Veelal is ook sprake van een dubbelbestemming, zoals bijvoorbeeld het Stadhuisplein waar ook de weekmarkt plaatsvindt. Het uitsluiten van betaald parkeergebieden en blauwe zones heeft dezelfde reden.
Op de momenten dat hier zonder vergunning een evenement wordt georganiseerd is geen sprake van toetsing aan verkeersveiligheid of het bieden van alternatieve parkeergelegenheid. Het uitsluiten van busbanen, dreven, bruggen en viaducten vloeit nadrukkelijk voort uit veiligheidsoverwegingen.
Categorieën vergunningvrije evenementen
Een aantal evenementen voldoet formeel niet aan de gestelde voorwaarden in artikel 2:10 lid 2 om als vergunningvrij te kunnen worden aangemerkt. Omdat de impact op de omgeving en eventuele overlast bij bepaalde evenementen echter minimaal is worden de beschreven evenementen alsnog als vergunningvrij aangemerkt indien voldaan wordt aan de hieronder gestelde voorwaarden. Te denken valt aan het lopen van een avondvierdaagse of een jubileumfeest bij een bedrijf waarbij de bezoekersaantallen vaak grotendeels vooraf bekend zijn en de impact op de omgeving minimaal. Indien er sprake is van het plaatsen van objecten als tenten en podia is het aan de organisator om het veilig plaatsen en veilig gebruik hiervan te waarborgen. Lokale omstandigheden kunnen daarbij beperkend werken. Het gebruik van een tent bij een zekere windsnelheid of overige weersomstandigheden kan bijvoorbeeld gevaarlijke situaties opleveren en is daarmee ongewenst.
Artikel 2 Uitgezonderde vergunningvrije gebieden
In artikel 2:10 lid 2 onder e van de APV 2011 is gesteld dat vergunningvrije evenementen slechts georganiseerd kunnen worden buiten aangewezen stadscentra, benoemde locaties en evenemententerreinen. De volgende locaties worden uitgezonderd van de mogelijkheid tot het houden of organiseren van een vergunningvrij evenement:
Artikel 3 Categorieën vergunningvrije evenementen
In artikel 2:10 lid 4 van de APV 2011 is vastgesteld dat de burgemeester categorieën evenementen kan aanwijzen waarvoor de vergunningplicht niet van toepassing is. Voor onderstaande evenementen geldt geen vergunningplicht als gesteld in artikel 2:10 lid 1 indien wordt voldaan aan alle onderstaande voorwaarden:
het gemiddeld geluidsniveau (LAeq) veroorzaakt door muziekgeluid of andere geluidsbronnen invallend op de gevel van de meest nabij gelegen geluidsgevoelige bestemming niet meer dan 70 dB(A)/85 dB(C) bedraagt en waarbij de geluidsbelasting na 23.00 uur overeenkomstig de normen uit het Activiteitenbesluit is.
Open dagen, openingen, jubilea etc. bij bedrijven/instellingen waarbij:
het gemiddeld geluidsniveau (LAeq) veroorzaakt door muziekgeluid of andere geluidsbronnen invallend op de gevel van de meest nabij gelegen geluidsvoelige bestemming niet meer bedraagt dan 70 dB(A)/85 dB(C) bedraagt en waarbij de geluidbelasting na 23.00 uur overeenkomstig de normen uit het Activiteitenbesluit is,
Artikel 4 Gevolgen van het niet naleven van de algemene regels
Indien de organisatie van een vergunningvrij evenement niet voldoet aan de voorwaarden gesteld in dit aanwijzingsbesluit wordt zij geacht te handelen in strijd met artikel 2:10 lid 1 van de APV 2011 (verbod om te handelen zonder vergunning). Hiertegen kan handhavend worden opgetreden.
De aangewezen evenemententerreinen zoals deze zijn vastgesteld in het strategisch evenementenbeleid. Dit betreft de volgende locaties:
-Almeerderstrand (Almere Poort)
-Stadhuisplein/-promenade (Almere Stad)
-Manifestatieveld (Almere Haven)
-Stadslandgoed De Kemphaan (Almere Haven)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-202267.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.