Gemeenteblad van Westland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westland | Gemeenteblad 2018, 199220 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westland | Gemeenteblad 2018, 199220 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van de burgemeester van de gemeente Westland houdende regels omtrent het Handhavingsarrangement Horeca Westland
Wat is een handhavingsarrangement?
Een handhavingsarrangement is een beleidsdocument waarin staat hoe wordt opgetreden tegen overtredingen van het lokale handhavingsbeleid horeca. Er wordt concreet aangegeven door wie, op welke manier en met welk juridisch instrument wordt opgetreden bij welke overtreding van de beleidsregels.
Dit arrangement is opgesteld in nauwe samenwerking met politie en afgestemd met de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH).
Dit handhavingsarrangement is een leidraad. Het sluit geen instrumenten uit die niet worden genoemd maar geeft weer hoe er normaliter bij de beschreven overtredingen wordt gehandeld. Er zijn situaties denkbaar die dermate ernstig zijn dat van het arrangement wordt afgeweken. Bij ernstige incidenten kan de burgemeester gebruik maken van zijn bevoegdheid de drank- en horecavergunning in te trekken (art. 31 DHW), of van de bevoegdheid de vergunning voor een periode van maximaal 12 weken te schorsen (art. 32 DHW). Dat laatste kan een geschikt instrument zijn als ondanks een exploitatievergunning de overlast lange tijd aanhoudt. In een noodsituatie is de burgemeester bevoegd een horecagelegenheid te sluiten (art. 174 Gemeentewet en art. 2.30 APV).
Dit handhavingsarrangement is een uitwerking van de eerder door de raad vastgestelde handhavingsstrategie en het handhavingsbeleid “Handhavingsplan Horeca Westland 2014”.
De keuze voor de handhavingsinstrumenten past bij het modern handhaven van Westland. Hierbij gaan wij uit van vertrouwen in de verantwoordelijkheid van de ondernemer. We geven er de voorkeur aan om ondernemers de gelegenheid te geven de situatie te herstellen of herhaling van overlast te voorkomen. Dit leidt tot een voorkeur voor bestuursrechtelijke maatregelen zoals een last onder dwangsom, en tot terughoudend omgaan met punitieve straffen zoals een proces verbaal of een bestuurlijk boete.
De bestuurlijke boete is een nieuw instrument in de drank- en horecawet. Al eerder is gemeenten de mogelijkheid geboden gebruik te maken van de bestuurlijke boete om op te treden tegen overtredingen van de APV. Westland heeft ervoor gekozen dit niet te doen (besluit college B&W 1 oktober 2010). In lijn met dit besluit wordt ook in het kader van de Drank- en Horecawet zeer terughoudend met het instrument omgegaan.
Vanwege de praktische bruikbaarheid is ervoor gekozen alleen de meest geconstateerde overtredingen op te nemen in de tabel. Een uitputtende opsomming van mogelijke overtredingen komt lees- en bruikbaarheid niet ten goede. Als een overtreding plaatsvindt die niet in de tabel staat zal worden opgetreden conform de bovenstaande algemene lijn.
In het handhavingsbeleid “Handhavingsplan Horeca Westland” is globaal aangegeven welke partijen bij de handhaving betrokken zijn. Hier wordt de werkwijze van partijen individueel en de samenwerking nader beschreven. De werkwijze bij de aanpak van de prioriteiten zoals gesteld in de handhavingsstrategie (vastgesteld 28 mei 2013) is beschreven in het Handhavingsplan horeca Westland 2014 (vastgesteld 10 juni 2014).
Alleen door de burgemeester speciaal daarvoor aangewezen ambtenaren zijn bevoegd de drank- en horecawet te handhaven. Deze ambtenaren moeten met goed gevolg de opleiding hebben afgerond en zijn gecertificeerd .
Artikel 45, alcohol in bezit of nuttigen door jongeren onder de 18 jaar, vormt een uitzondering. Overtredingen van dit artikel kunnen alleen strafrechtelijk worden afgehandeld. Alhoewel de politie niet is bevoegd als toezichthouder en handhaver van de drank- en horecawet kan de politie op basis van de algemene opsporingsbevoegdheid in deze gevallen ook optreden.
Omdat de handhaving van de Drank- en Horecawet door gemeenten nieuw is, zullen het eerste jaar na vaststelling van dit handhavingsarrangement de reguliere controles vooraf worden aangekondigd. Dit geeft alle partijen de kans te wennen aan de nieuwe werkwijze.
Meldingen van burgers zijn een aanleiding om te gaan controleren. Er kan nooit op basis van alleen meldingen worden gehandhaafd. Altijd is een objectieve constatering nodig van BOA’s of politie. Om adequaat te reageren op de meldingen wordt als volgt gewerkt:
Als meldingen structureel zijn, verifiëren BOA’s deze meldingen. Zij doen dit door op de tijden dat de meldingen plaatsvinden zelf te gaan observeren. Dit zal in veel gevallen in de avond en/of nachtelijke uren zijn. Indien er geen risico’s zijn voor de eigen veiligheid zullen BOA’s direct optreden.
Als het mogelijk is dat de BOA’s samen met de politie ter plekke toezicht houden op de momenten van overlast kan direct handhavend worden opgetreden. Hierbij moet de veiligheid van de BOA en politie gewaarborgd zijn.
Als uit de constateringen van politie en BOA’s blijkt dat er sprake is van overlast moet de ondernemer een exploitatievergunning aanvragen. (zoals geregeld in APV 2.28 en concretiseringsbesluit van de burgemeester van 10 februari 2011)
Ervaringen van de afgelopen twee jaar en de meldingen bij Meldpunt Leefomgeving wijzen op het één keer per jaar voorkomen van dusdanig structurele meldingen dat bovenstaande werkwijze moet worden gevolgd.
Samen met andere partijen waaronder politie zijn in Westland zeven horeca hotspots geïdentificeerd: Teejater (Naaldwijk), Wijnbar Posthouse (Naaldwijk), Bar de Promenade (’s-Gravenzande), Right next door (De Lier), Dommerik (De Lier), Delierious (De Lier), JayJay’s (Wateringen). Hotspots zijn plaatsen waar regelmatig klachten bij politie en/of gemeente binnekomen. Deze hotspots houden we in de gaten door regelmatig preventief te controleren. Vaste punten van controle:
Hotspots: eens in de twee maanden.
Overige vergunninghouders: in 2013 is het bestand van drank- en horeca-vergunninghouders op orde gemaakt. Om dit bestand up-to-date te houden is regelmatige controle van de vergunning noodzakelijk. Het streven is 10 vergunningcontroles per maand uit te voeren. Met deze frequentie zijn binnen drie jaar alle vergunninghouders minimaal een keer gecontroleerd. 1
Een dergelijke preventieve controle neemt ongeveer een half uur in beslag. De controle kan overdag worden uitgevoerd.
Slijterijen en supermarkten zijn belangrijke verkooppunten van alcoholhoudende dranken. De landelijke brancheverenigingen besteden veel aandacht aan met name de leeftijdscontrole. Mochten er signalen komen van overtredingen op grote schaal, dan kan in de toekomst worden ingezet op specifieke leeftijdscontrole. Op dit moment zal de meeste aandacht ook hier uitgaan naar de controle van de vergunning en het geven van informatie en voorlichting over de wetgeving. Mochten door de BOA’s tijdens reguliere controles overtredingen van de leeftijdsgrens worden geconstateerd, dan zullen die conform de in het handhavingsbeleid beschreven werkwijze worden afgehandeld.
Bijzonderheid bij de controle van de verkooppunten is dat deze overdag kunnen plaatsvinden.
Eén keer per maand, de reguliere controle neemt ongeveer een half uur in beslag. Een leeftijdscontrole neemt ongeveer anderhalf uur in beslag. De controle kan overdag worden uitgevoerd.
Voor de paracommerciële instellingen met een drank en horecavergunning gelden speciale regels die zijn vastgelegd in de horecaverordening van de gemeente (vastgesteld 28 mei 2013). De nadruk bij toezicht en handhaving zal liggen bij het verbod op het geven van feesten van persoonlijke aard en het faciliteren van feesten van derden.
Illegale schuurfeesten zijn feesten die in een ruimte worden gehouden zonder drank- en horecavergunning. Bijvoorbeeld de kantine van een tuindersbedrijf. Zonder drank- en horecavergunning mag geen drank anders dan om niet (gratis) geschonken worden.
Ervaringen van de afgelopen jaren leiden tot het rekening houden met 5 illegale feesten per jaar.
Bij de handhaving werken de BOA’s, de accountmanager horeca, vergunningverleners (APV), handhavingsjuristen en politie nauw samen. In geval van geluidsoverlast veroorzaakt door muziek wordt de overtreding afgehandeld door de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH).
Bij overlast veroorzaakt door horeca betreft het ook vaak overtredingen van de APV. Overtredingen van de APV zijn strafbaar gesteld en kunnen dus behalve door BOA’s ook door politie en justitie worden gehandhaafd. De APV is gericht op de regulering van de openbare orde en veiligheid.
Andere aan de drank- en horecawet verwante wetgeving betreft: Wet op de Kansspelen, Opiumwet, Activiteitenbesluit wet milieubeheer.
Uitvoeringstabel met de meest voorkomende overtredingen en de bijbehorende sanctie strategieën.
Bij de overtreding staat het wetsartikel dat wordt overtreden en een korte omschrijving van de overtreding. Voor de leesbaarheid is geen volledige weergave van de artikelen gegeven.
Uitoefenen horecabedrijf (tappen / slijten) zonder vergunning |
|
Overtreden van de in de horecaverordening opgenomen voorschriften. Met name het verbod voor paracommerciële instellingen om feesten voor derden en van persoonlijke aard te organiseren. Dezelfde wijze van optreden geldt voor illegale schuurfeesten. |
|
Het is verboden in een slijtlokaliteit alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik ter plaatse tenzij het betreft proeven op verzoek van de klant. Ook is het verboden andere bedrijfsactiviteiten uit te oefenen dan die welke tot het slijtersbedrijf behoren |
|
|
|
Three strikes out: indien een supermarkt 3x binnen een jaar alcohol verkoopt aan jongeren onder de 18 jaar |
|
Het is verboden alcoholhoudende drank te verstrekken aan jongeren onder de 18 jaar |
|
Het is verboden alcoholhoudende drank te verstrekken aan jongeren onder de 18 jaar |
In de vergunningsvoorwaarden zal extra aandacht zijn voor maatregelen die het naleven van de leeftijdsgrens bevorderen. Meldingen dat de leeftijdsgrens wordt overtreden zullen gevolgen hebben voor de vergunningverlening bij een volgend evenement. Dan kan bijvoorbeeld in de vergunningsvoorwaarden de verplichting worden opgenomen polsbandjes te gebruiken.
|
Geen of niet duidelijke aanduidingen van de leeftijdsgrenzen |
|
|
|
Alleen strafrechtelijke afdoening mogelijk, geldboete tweede categorie. |
Overal waar BOA staat in verband met constateringen kan ook politie gelezen worden. Beide partijen worden geacht objectief te constateren, daarom vormen deze constateringen de basis voor verder handelen.
APV, aan horeca overlast gerelateerde artikelen:
APV en aan Wet op de Kansspelen gerelateerde artikelen:
Artikel 2.40 (en artikel 30 Wet op de Kansspelen): Het zonder vergunning hebben staan van kansspelautomaten in een hoogdrempelige inrichting 2 (voor boven de 18 jaar). Of het hebben staan van meer dan de maximaal twee toegestane kansspelautomaten. In een laagdrempelige inrichting zijn geen kansspelautomaten toegestaan. |
|
Activiteitenbesluit Milieubeheer, geluidsoverlast
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-199220.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.