Gemeenteblad van Olst-Wijhe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2018, 19837 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2018, 19837 | Verordeningen |
Verordening Adviesraad Samenleving Olst-Wijhe
De raad van de gemeente Olst-Wijhe;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 28 november 2017
overwegende dat het noodzakelijk is bij verordening regels te stellen aangaande de cliëntenparticipatie;
gelet op artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet, artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.1.3. derde lid van de Wet Maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 2.10 van de Jeugdwet;
Artikel 2. Advisering en adviestermijnen
Het college vraagt over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de secretaris advies aan de Adviesraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. Van een dergelijk tijdstip is sprake als adviestermijnen conform het derde lid worden gehanteerd.
Artikel 3. Door het college te verstrekken informatie
De Adviesraad krijgt van het college ongevraagd en gevraagd alle stukken die hij voor de uitoefening van zijn taken zoals in deze verordening omschreven nodig heeft, tenzij wettelijke voorschriften dit in de weg staan. Zo nodig zullen ter zake kundige ambtenaren mondeling toelichting geven over lopend beleid, de invloed van nieuw (rijks-)beleid en/of over ideeën en plannen van college en/of gemeenteraad op de in artikel 1 lid 3 genoemde thema’s.
Artikel 4. Samenstelling Adviesraad
De Adviesraad bestaat uit een Kerngroep en drie vaste werkgroepen naar de domeinen Wmo (waaronder wonen, zorg, welzijn en leefbaarheid, zowel binnen- als buitenshuis), Jeugd en Participatiewet (waaronder werk, inkomen en schuldhulpverlening).
De leden van de werkgroepen en Kerngroep en de voorzitter wonen in beginsel in de gemeente Olst-Wijhe. Zij bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente Olst-Wijhe, zijn geen lid van het college of de gemeenteraad en zijn niet in dienst van de gemeente Olst-Wijhe of werkzaam bij een professionele organisatie die binnen de gemeente Olst-Wijhe actief is in het sociaal domein. Ze hebben geen zakelijke binding met de gemeente Olst-Wijhe voor zover deze van invloed kan zijn op hun onafhankelijke positie.
Artikel 7. Vergaderingen van de Adviesraad
Het is de Adviesraad pas toegestaan om stukken met derden te delen nadat deze stukken openbaar zijn. Wel kan de Adviesraad inhoudelijk de strekking uit deze conceptstukken met anderen delen, als dat in het kader van haar adviserende rol wenselijk is en voor zover het college bij een adviesaanvraag niet aan heeft gegeven dat de inhoud van het stuk vertrouwelijk behandeld moet worden. Geheimhoudingsplicht strekt zich ook uit tot derden die worden geconsulteerd.
De Adviesraad stelt jaarlijks vooraf een activiteitenplan en een begroting op waarin onder meer kosten worden opgenomen voor secretariële ondersteuning. Ook andere kosten, noodzakelijk voor het uitvoeren van de taken van de Adviesraad, zoals vergaderfaciliteiten, communicatie, raadpleging achterban en deskundigheidsbevordering, kunnen in de begroting worden opgenomen.
In artikel 2.1.3, derde lid van de Wmo 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 47 van de Participatiewet is bepaald dat de gemeenteraad in een verordening moet regelen op welke wijze ingezetenen, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, worden betrokken bij de uitvoering van deze wetten. Hierbij wordt in ieder geval geregeld de wijze waarop zij:
Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid ligt het voor de hand een Adviesraad samen te stellen die bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties.
De gemeente Olst-Wijhe hecht grote waarde aan klantenparticipatie en beleidsadvisering. Met deze verordening wordt in feite voortgezet wat al gebeurt, namelijk dat het college zich inspant voor het bestaan van een orgaan dat zich richt op de belangenbehartiging van inwoners die te maken hebben met het gemeentelijke beleid op het gebied van het sociaal domein. Binnen het sociaal domein wordt steeds minder in specifieke doelgroepen en afzonderlijke beleidsdomeinen gedacht, er wordt steeds meer integraal gewerkt. Daar past integrale advisering van de Adviesraad bij.
Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.
Artikel 1. Doel, taken en positie van de Adviesraad
Dit artikel bepaalt hoe de cliëntenparticipatie concreet wordt vorm gegeven.
Artikel 2. Advisering en adviestermijnen
Het is de bedoeling dat de werkgroepen van de Adviesraad vroegtijdig bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid worden betrokken. Al bij het opstellen van het beleid denken leden vanuit de werkgroepen mee met medewerkers van de gemeente. De hierbij betrokken werkgroepleden koppelen hun werkzaamheden terug in de betreffende werkgroep(en). Als het beleid zo ver ontwikkeld is dat de Adviesraad Samenleving advies kan geven, stelt de werkgroep dit advies op. Dit gaat vervolgens naar de Kerngroep, die het beoordeelt op integraliteit met de andere domeinen. Daarna geeft de Kerngroep het definitieve advies.
Artikel 4. Samenstelling Adviesraad
Ingezetenen, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers moeten bij de uitvoering van de genoemde wetten worden betrokken. Tot 2018 had de gemeente Olst-Wijhe hiervoor twee officiële adviesorganen. Dit waren de cliëntenraad WWB, die adviseerde over het beleid op het gebied van de Participatiewet en de Wmo-adviesraad, die adviseerde over het beleid met betrekking tot de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de jeugdzorg. In 2018 worden deze adviesraden samengevoegd tot één Adviesraad samenleving Olst-Wijhe. Zo kunnen schotten worden weggenomen en kan de advisering integraal plaatsvinden. Beide raden kunnen elkaar versterken. De beleidsbeïnvloeding kan plaatsvinden vanuit cliëntenperspectief en burgerperspectief. Zo kan de kwaliteit van de advisering verbeteren.
Om de actieve betrokkenheid van alle personen goed tot zijn recht te kunnen laten komen, is het van belang dat de Adviesraad een afspiegeling is van alle in de Participatiewet, Wmo en Jeugdwet genoemde doelgroepen. Een evenredige vertegenwoordiging van bovengenoemde groepen in de Adviesraad is daarom het uitgangspunt van deze verordening. Dit voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is.
De Adviesraad bestaat uit een kerngroep en daaronder drie werkgroepen naar de domeinen:
Naar behoefte kan dit worden aangevuld met tijdelijke (bijvoorbeeld thematische) klankbordgroepen waarbij ook deskundigen en ervaringsdeskundigen vanuit de samenleving kunnen worden betrokken.
Leden van de werkgroep(en) zijn vanuit de Adviesraad inhoudelijk gesprekspartner bij de opstelling van gemeentelijk beleid. Zij bereiden adviezen namens de Adviesraad voor. De Kerngroep bewaakt de integraliteit van de adviezen uit de werkgroepen en is verantwoordelijk voor de advisering aan het college. Om dit afstemmingsproces goed te laten verlopen beoordeelt de Kerngroep al bij een ontvangen adviesaanvraag welke werkgroep(en) met de inhoudelijke voorbereiding van de advisering worden belast.
De Cliëntenraad WWB was vertegenwoordigd in de regionale cliëntenraad werkbedrijf (gekoppeld aan de arbeidsregio). Deze taak kan de werkgroep Participatiewet oppakken. Iemand uit de werkgroep Participatiewet neemt deel aan de regionale cliëntenraadbijeenkomsten.
In de werkgroepen is inhoudelijke kennis over het domein aanwezig. Voor elke werkgroep is een secretariaat wenselijk. Het voorzitterschap van een werkgroep kan informeel geregeld worden of rouleren.
De Kerngroep en werkgroepen bestaan uit enthousiaste en betrokken inwoners uit de gemeente Olst-Wijhe, die affiniteit hebben met en/of ervaringsdeskundige zijn in een of meer van de deeldomeinen binnen het sociaal domein. De leden zijn onafhankelijk, denken en handelen vanuit het perspectief van de inwoners en zijn bereid en in staat om over een eigen of deelbelang heen te kijken en belangstelling te hebben voor het algemeen belang en grotere geheel van het sociaal domein.
Er dient geen sprake te zijn van onverenigbaarheid met andere functies of werkzaamheden.
De leden en de voorzitter hebben geen zakelijke binding met de gemeente Olst-Wijhe voor zover deze van invloed kan zijn op hun onafhankelijke positie. Ze zijn bijvoorbeeld niet werkzaam bij een welzijns- of zorgaanbieder waar de gemeente Olst-Wijhe een contract mee heeft. Dit geldt niet voor persé voor leden van een tijdelijke klankbordgroep.
Er is een uitgewerkt profiel opgesteld voor de leden van de werkgroepen en Kerngroep.
Uitgangspunt is dat de voorzitter en leden in de gemeente Olst-Wijhe wonen. Hiervan kan in uitzonderlijke gevallen worden afgeweken, mits wel sprake is van een aantoonbare binding met de gemeente Olst-Wijhe.
Artikel 6. Taken voorzitter en secretaris
De onafhankelijk voorzitter is de vertegenwoordiger en daarmee het eerste aanspreekpunt en het gezicht van de Adviesraad. Het is belangrijk dat de voorzitter maatschappelijk betrokken is, kennis heeft van de lokale situatie en de politieke verhoudingen en inzicht heeft in de beleidsterreinen van het sociale domein. Daarnaast beschikt de voorzitter over goede contactuele eigenschappen, natuurlijk leiderschap en verbindende kwaliteiten, ervaring in de omgang met bestuurders en bij voorkeur ervaring met burger-/cliëntenparticipatie. De voorzitter moet in staat zijn om samen met de leden van de adviesraad nader inhoud te geven aan het functioneren van de raad, waaronder goede sfeer bewaren, structuur geven aan de vergaderingen en in staat zijn om samen met de raad tot democratische besluitvorming en integrale adviezen te komen.
De voorzitter is voorzitter van de gehele Adviesraad, maar dit betekent in de praktijk niet dat, naast de Kerngroep vergaderingen, ook de bijeenkomsten van de verschillende werkgroepen onder leiding van deze voorzitter plaatsvinden. Het voorzitterschap binnen de werk- en eventuele klankbordgroepen wordt informeel geregeld.
Er is een uitgewerkt profiel voor de onafhankelijk voorzitter opgesteld. Het college benoemt de onafhankelijk voorzitter, op voordracht van een selectiecommissie bestaande uit een vertegenwoordiging uit de Adviesraad en een ambtelijk adviseur van de gemeente.
Belangrijk in de functie van secretaris is, naast de gebruikelijke secretariële en organisatorische taken, dat deze de linking pin is die de verbinding tussen de werkgroepen onderling en ten opzichte van de Kerngroep mede bewaakt. Hiertoe dient de secretaris zicht te hebben op het proces van de gehele Adviesraad en de planning te overzien van de onderwerpen. Daarnaast vormt de secretaris de organisatorische schakel tussen Adviesraad en gemeente.
Er is een uitgewerkt profiel opgesteld. Invulling van de secretariaatsfunctie is een bevoegdheid en verantwoordelijkheid van de Adviesraad zelf. De gemeente heeft een faciliterende rol; het benodigde budget maakt deel uit van de jaarlijkse subsidie aanvraag.
Artikel 7. Vergaderingen van de Adviesraad
Artikel 7 kent onder lid 5 een geheimhoudingsplicht en een beperking om conceptstukken met derden te delen. Om een goed advies uit te kunnen brengen, neemt de Adviesraad vaak in een vroeg stadium kennis van beleidsvoornemens. Daarvoor zullen vaak conceptbeleidsstukken overgelegd worden. Beleid wordt pas openbaar na besluitvorming door het college, daarom mogen deze conceptnota’s nog niet worden verspreid of gepubliceerd door of namens de Adviesraad. Dit voorkomt tevens (latere) verwarring over de status en versies van stukken. Het is de Adviesraad dus pas toegestaan om stukken met derden te delen nadat deze stukken openbaar zijn. Wel kan de Adviesraad inhoudelijk de strekking uit deze conceptstukken met anderen delen, als dat in het kader van haar adviserende rol wenselijk is. Zo kan de Adviesraad inhoudelijk toch actief de achterban betrekken bij het voorbereiden van adviezen.
Uitzondering vormen conceptstukken waarvan het college bij een adviesaanvraag aan heeft gegeven dat de inhoud van het stuk vertrouwelijk behandeld moet worden.
Na schriftelijke toestemming van de gemeente mag de Adviesraad beleidsplannen openbaar maken. Een openbaar besluit van het college van burgemeester en wethouders mag beschouwd worden als schriftelijke goedkeuring van de gemeente.
Artikel 8. Periodiek overleg Adviesraad met gemeente
In dit artikel is geregeld dat de Adviesraad periodiek overleg heeft met de gemeente. Op deze wijze wordt gewaarborgd dat de Adviesraad en de gemeente, de laatste zowel op bestuurlijk als ambtelijk niveau, in ieder geval periodiek bijeen komen voor het voeren van overleg over het gevoerde beleid door de gemeente.
In beginsel voert de Adviesraad één à tweemaal per jaar overleg met de wethouder(s). Het betreft hier de wethouder die de Jeugdwet, Wmo en/of Participatiewet en inkomensondersteuning in portefeuille heeft.
Zowel de gemeente als de Adviesraad kunnen agendapunten inbrengen.
De werkgroepen hebben binnen de gemeente een ambtelijke contactpersoon.
Lid 1: in beginsel betekent “aanwezig zijn” ter vergadering aanwezig. Echter, ook langs elektronische weg kan besluitvorming soms plaatsvinden, bijvoorbeeld stemmen via e-mail over eenvoudige onderwerpen die geen inhoudelijk overleg vergen of via skype. Besluitvorming langs elektronische weg wordt alleen in situaties gehanteerd waarbij zowel de voorzitter als alle stemgerechtigde leden hier geen bezwaar tegen kenbaar maken.
Het is de bedoeling dat de Adviesraad Samenleving alle inwoners vertegenwoordigt, waaronder gebruikers van de Participatiewet, de Jeugdwet en de Wmo. Dit betekent dat de leden contact hebben met de inwoners. Zij moeten weten wat er leeft in de samenleving. In gesprekken met deze mensen kunnen zij horen wat de behoeften zijn, waar knelpunten zitten en signalen opvangen. Deze informatie kan dienen als input voor de adviezen en voorstellen.
Naast zelf actief contact zoeken met de achterban is het ook van belang dat de Adviesraad Samenleving bekend en zichtbaar is, zodat de samenleving de Adviesraad weet te vinden als zij iets wil melden. Vooral de werkgroepen houden zich hiermee bezig.
Het doel van de Adviesraad Samenleving is gevraagd en ongevraagd te adviseren en voorstellen doen op basis van informatie uit de achterban. Vergaderingen zijn hiervoor soms nodig. Zowel de werkgroepen als de Kerngroep zullen moeten vergaderen. Er moet in deze nieuwe structuur voor gewaakt worden dat niet te veel wordt vergaderd. In de praktijk moet hier een goede balans gevonden worden.
De Kerngroep hoeft alleen bij elkaar te komen als adviezen moeten worden uitgebracht of als dat vanuit de werkgroepen of de gemeente om een andere reden nodig is. In de praktijk zal moeten blijken hoe vaak een vergadering van de Kerngroep nodig is. Communicatie kan deels ook digitaal plaatsvinden.
De gedachte is dat de werkgroepen 1 x per 2 maanden vergaderen. Dit kan echter per werkgroep verschillen en is afhankelijk van de onderwerpen waarover het college advies vraagt of wat een werkgroep wil inbrengen. Het is belangrijk dat de werkgroepen niet vooral vergaderen, maar contact met de achterban “in het veld” onderhouden. Het is daarnaast belangrijk dat de hele groep één of twee keer per jaar komt bij elkaar voor inhoudelijke verdieping, kennismaking en uitwisseling met elkaar en het bevorderen en stimuleren van integraliteit.
Overzicht houden en afstemmen tussen de werkgroepen is een permanent aandachtspunt. Organisatorisch speelt de secretaris hierbij een belangrijke rol, inhoudelijk de leden die vanuit elke werkgroep in de Kerngroep zitten.
Op grond van de Participatiewet en Wet maatschappelijke ondersteuning moet worden voorzien in ondersteuning om de Adviesraad zijn rol effectief te kunnen laten vervullen. Om hierin te kunnen voorzien wordt een secretaris voor de Adviesraad gefaciliteerd. Deze kan de communicatie tussen gemeente enerzijds en de Adviesraad anderzijds stroomlijnen. Het secretariaat is ook voor het functioneren van de drie werkgroepen binnen de Adviesraad van belang. Naast de gebruikelijke secretariële taken is hierbij de afstemming tussen de werkgroepen belangrijk.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-19837.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.