Uitvoering van een gebiedsaanwijzing op grond van art. 4, lid 3 Algemene Plaatselijke Verordening APV ter beperking van het (brom)fietsparkeren in de openbare ruimte in het belang van de veiligheid en ter voorkoming van hinder, gemeente Amsterdam

Het dagelijks bestuur van stadsdeel West besluit:

 

  • 1.

    Kennis te nemen van de notitie ‘Aanpak (brom) fietsparkeren De Hallen & Kinkerstraat en omgeving’.

  • 2.

    De Hallen & (deel) Kinkerstraat en omgeving op grond van artikel 4, lid 3 en 4 APV aan te wijzen als gebied waarin fietsen en bromfietsen uitsluitend in een daarvoor bestemde voorziening mogen worden geparkeerd voor een onafgebroken periode van maximaal 6 weken.

  • 3.

    Dat het verbod om fietsen en bromfietsen buiten de daarvoor bestemde voorzieningen te parkeren geldt voor de gehele week.

  • 4.

    Dat onder het bovengenoemde gebied wordt verstaan het gebied dat begrensd wordt als aangegeven op de bij dit besluit behorende kaart.

  • 5.

    Dat het aanwijzingsbesluit en het verbod op parkeren buiten de voorzieningen in werking treden per 1 juli 2018.

  • 6.

    In te stemmen met extra toezicht en handhaving gedurende de pilot tot 1 juli 2020 (2 jaar)

het College van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

namens hen,

het dagelijks bestuur van stadsdeel West,

E.M. Overzier,

secretaris

M.D. van der Horst ,

voorzitter

Aanpak (brom)fiets parkeren De Hallen & Kinkerstraat en omgeving

 

1 Inleiding

 

1.1 Aanleiding

Vanuit het kader Meerjarenplanfiets 2017-2022 (MJP) vastgesteld op 23 november 2017 heeft de gemeente Amsterdam zich als doel gesteld om middels de knelpuntenaanpak fietsparkeren de toegankelijkheid van de openbare ruimte te te verbeteren, overlast van geparkeerde fietsen te verminderen én meer tevredenheid over de fietsparkeervoorzieningen. Een van de aangewezen ‘hotspots’ locaties in het MJP is het gebied rondom De Hallen en de Kinkerstraat. Samen met Programma Fiets (V&OR), stadsdeel West, de politie en de betrokken ondernemers werken we aan het verbeteren van de toegankelijkheid van het gebied rondom De Hallen, het verminderen van de overlast en het uitbreiden en verbeteren van de fietsparkeervoorzieningen. Door de uitvoering van een gebiedsaanwijzing wordt het mogelijk, na periode van informeren, te handhaven op fout geparkeerde fietsen en daarmee de gedragsverandering naar “omgevingsbewust “ fietsparkeren te versnellen.

 

Op 19 februari is het initiatief voor het uitvoeren van een gebiedsaanwijzing voorgesteld aan Dagelijks Bestuurslid en portefeuillehouder parkeren, verkeer en vervoer Fenna Ulichki. Daaropvolgend is het concept voorgelegd aan de bewonersklankbordgroep van de Bellamybuurt. 5 Maart is het concept gepresenteerd op de bewonersavond. Uit de reacties die we hebben mogen ontvangen is gebleken dat het fietsparkeerprobleem een groot punt van ergernis is en men positief is over de verschillende maatregelen die worden genomen, waaronder de gebiedsaanwijzing.

 

1.2 Situatieschets

Het is druk in Oud-West, met name rondom de Kinkerstraat, Ten Katemarkt en De Hallen. Door een tekort aan fietsparkeerplekken en een lage bekendheid van bijvoorbeeld de fietsparkeergarage onder De Hallen is er sprake van fietsoverlast. Fout geparkeerde fietsen zorgen voor hinder op de stoep, een slordig en verloederd straatbeeld en gevaarlijke situaties omdat hulpdiensten niet snel genoeg ter plekke kunnen zijn.

 

Begin januari 2018 zijn op weekendavonden fietsen geteld rond De Hallen. De piek lag op zaterdagavond tussen 21.00 en 22.00 uur. Op dat moment parkeerden inclusief de fietsenstalling 1.451 fietsen in het gebied. Er stonden 810 fietsen binnen en 641 fietsen buiten de voorzieningen: parkeerdruk van 143%. Als alle fietsparkeerplekken bezet zijn, blijft er dus nog een extra parkeerbehoefte over van 437 plekken. Op vrijdagavonden werden er meer bromfietsen geteld, circa 80. Er is reeds een flink te kort aan fietsparkeervoorzieningen. In de zomermaanden, wanneer nog meer mensen fietsen, zal het te kort aanzienlijk hoger zijn.

 

De bestaande voorzieningen, waaronder de gratis ondergrondse fietsenstalling onder De Hallen, zijn niet toereikend voor het aantal bezoekers. Hierdoor worden fietsen lukraak geparkeerd, wat een rommelige aanblik geeft en doorgangen en looproutes worden belemmerd. Dit zorgt voor hinderlijke situaties en kan gevaarlijk zijn bij calamiteiten. De belangrijkste oorzaken voor deze situatie:

  • -

    er zijn te weinig fietsparkeerplekken;

  • -

    de beschikbare parkeervoorzieningen onder De Hallen worden niet volledig benut;

  • -

    handhaving op fietsen en bromfietsen buiten de voorzieningen is zonder een ‘gebiedsaanwijzing’ vrijwel onmogelijk. Fietsen kunnen alleen worden verwijderd als is aangetoond dat ze zes weken niet worden gebruikt, als ze de nooduitgang blokkeren of als het een wrak of verwaarloosde fiets betreft.

1.3 Scope en werkwijze aanpak.

Met de aanpak (brom)fietsparkeren willen we het gebied rondom De Hallen in de pilotperiode van 1 juli 2018 tot 1 juli 2020 zo vrij mogelijk maken van fout geparkeerde (brom)fietsen door het parkeren te reguleren.

De aanpak gaat samen met ondersteunende maatregelen waaronder de uitbreiding van de bestaande ondergrondse fietsenstalling en de inzet van fietscoaches. De fietscoaches informeren bezoekers en bewoners over het nieuwe fietsparkeerbeleid. Na een periode van informeren zal er worden gehandhaafd.

 

De aanpak (brom)fiets parkeren rondom De Hallen en omgeving bestaat op hoofdlijnen uit de volgende onderdelen:

  • -

    het realiseren van meer (brom)fietsparkeervoorzieningen in de directe omgeving, zodat er voldoende alternatieven zijn voor de bezoekers die met de fiets komen;

  • -

    optimalisering en uitbreiding van de huidige fietsparkeervoorzieningen;

  • -

    effectieve verwijzingen naar de fietsparkeerplekken binnen en buiten de gebiedsaanwijzing (door fietscoaches, tegelverwijzingen en bebording) en het treffen van maatregelen om eventuele spreiding van overlast tegen te gaan;

  • -

    Het instellen van een gebiedsaanwijzing (zie figuur 1) en een (brom)fiets parkeerverbod waarmee (brom)fietsen in dit gebied alleen nog in de voorzieningen mogen parkeren en hierop gehandhaafd kan worden.

 

Deze onderdelen worden in de volgende hoofdstukken toegelicht. De aanpak eindigt in een stappenplan.

 

Na de inwerktreeding van de gebiedsaanwijzing wordt er op regelmatige basis gemonitord op (verkeerd) geparkeerde fietsen door middel van tellingen, signalen van omwonenden en ondernemers te verzamelen en de ervaringen van handhaving en toezicht periodiek te bespreken. Uit de eindevaluatie december 2018 moet duidelijk worden of het beleid wel of niet moet worden bijgestuurd.

 

Afbeelding 1 Aanwijsgebied

2 Inventarisatie nieuwe (brom)fietsparkeervoorzieningen

 

2.1 Inleiding

Met input van omwonenden, ondernemers en de politie is een pakket aan maatregelen samengesteld die de overlast moet terugbrengen.

 

Om de grote hoeveelheid fietsen die nu nog buiten de voorzieningen zijn geparkeerd te kunnen faciliteren, worden de volgende maatregelen gerealiseerd:

  • -

    door het optimaliseren en toevoegen van fietsparkeervoorziening op maaiveld;

  • -

    door het inrichten van nieuwe fietsparkeerruimte, waaronder het dubbel gebruik van laad- en losplekken;

  • -

    het realiseren van ondergrondse uitbreiding van de fietsparkeercapaciteit onder De Hallen.

 

2.2 Optimaliseren en toevoegen van fietsparkeerplekken op maaiveld

In de herinrichtingsplannen van het Bellamyplein, Jan Hanzenstraat en Kwakerstraat worden voldoende fietsparkeervoorzieningen geplaatst voor de bewoners. In de Kinkerstraat, binnen het aanwijsgebied, worden de fietsnietjes vervangen voor fietstulpen. Dit levert meer parkeergelegenheid op en tevens een geordender straatbeeld. Voor handhaving en toezicht is het tegelijkertijd makkelijker te onderscheiden of een fiets binnen de voorziening is geplaatst. Als uit de evaluatie blijkt dat er onvoldoende parkeervoorzieningen zijn of het gebruik van de aanvullende voorzieningen niet toereikend zijn, kunnen deze aangevuld worden met fietsparkeervakken.

 

Optimaliseren & uitbreiden voorzieningen

Maatregel

Optimalisatie tot fpp

Opmerking

Herinrichting Jan Hanzestraat

160

Oplevering 3 mei 2018

Herinrichting Bilderdijkkade

56

Start augustus 2018 - oplevering december 2018 is voorlopig

Herinrichting Kwakerstraat

21

Start oktober 2018 - oplevering december 2018 is voorlopig

Vervangen fietsnietjes/Tulpjes Kinkerstraat

82

Oplevering 23/30 april 2018

Totaal

319

 

 

2.3 Nieuwe ruimte voor fietsparkeren

Om de bezoekers van de Ten Katemarkt en de Kinkerstraat te faciliteren komt er op het Ten Kateplein een ‘Parkeer en Loop’ maatregel. Deze maatregel heeft als doel dat fietsen wat verder van de eindbestemming worden geparkeerd, waardoor drukke locaties worden ontlast. Hiervoor worden op het Ten Kateplein fietsparkeervakken gerealiseerd. Bezoekers worden op de aanrijdroutes door middel van verwijstegels naar deze parkeerplek geleid. Overige communicatie-uitingen en coaches zullen het gebruik van de locatie stimuleren.

 

Afbeelding 2: Visualisatie Parkeer en Looplocatie Ten Kateplein

 

Op verschillende locaties in de Kinkerstraat worden laad- en losvakken/autoparkeervakken flexibel ingericht voor fietsparkeren op locaties waar momenteel al veel op de stoep geparkeerd wordt.

 

Nieuwe ruimte voor fietsparkeren

Maatregel

Uitbreiden fpp

Opmerking/aandachtspunt

Parkeer + Loop Ten Kateplein

40

Oplevering 23/24 april 2018

Combi la/lo - auto/fiets Kinkerstraat

80

Reeds uitgevoerd

Combi la/lo - fiets Kinkerstraat

216

Reeds uitgevoerd

Totaal

336

 

 

2.4 Uitbreiding inpandige en ondergrondse fietsenstalling De Hallen

In samenwerking met de VvE De Hallen, stadsdeel West en de RvE Parkeren wordt 1/3 deel van de bestaande ondergrondse autoparkeergarage omgevormd naar fietsparkeren voor bezoekers. Zo gaat het aantal fietsparkeerplekken in de garage van 550 naar 1380. Uit onderzoek blijkt dat dit voldoende fietsparkeerplekken zijn om bij piekbelasting bezoekers van De Hallen te faciliteren. Tegelijkertijd komt er een betaalde buurtstalling van 97 plekken om omwonenden in de omgeving te faciliteren bij het langer parkeren dan 24 uur.

 

Inpandig en ondergrondse stalling

Maatregel

Uitbreiden fpp

Opmerking/aandachtspunt

Uitbreiding stalling De Hallen

830

Oplevering eind mei 2018

Totaal

830

 

 

Afbeelding 3 Uitvoering maatregelen (zie bijlage voor vergroting)

 

Totaal uitbreiding  na uitvoering maatregelen

Maatregel

Totaal fpp

Optimaliseren & uitbreiden voorzieningen

319

Nieuwe ruimte voor fietsparkeren

336

Inpandig en ondergrondse stalling

830

Totaal aantal extra plekken

1485

3 Wayfinding & flankerende maatregelen

 

3.1 Inleiding

Communicatie en ‘wayfinding’ zijn essentieel om bezoekers en bewoners van het gebied te vertellen over de nieuwe fietsparkeermaatregelen.

 

3.2 Wayfinding

 

‘Wayfinding’ zorgt ervoor dat bezoekers op een natuurlijke manier hun weg vinden naar de nieuwe fietsparkeerplekken. Het aanbrengen van verwijstegels in de straat en borden op strategische plekken levert daar een bijdrage aan. Met wayfinding wordt op een positieve manier gecommuniceerd waar de fietsparkeerplekken zijn. Daarnaast kan het gebruikt worden om aan te geven waar niet geparkeerd mag worden of om te ontmoedigen.

 

Binnen en buiten het aanwijsgebied wordt wayfinding onder andere toegepast door:

  • -

    Bebording, overeenkomstig de groene bebording die stedelijk wordt toegepast voor gebiedsaanwijzingen (brom)fiets.

  • -

    Stoepborden voor verwijzing naar de stalling.

  • -

    Tijdelijke beachvlaggen om de laad- en losplekken te markeren.

  • -

    Verwijzingen door markeringen op de grond.

  • -

    Inzet van fietscoaches en toezichthouders (mondelinge communicatie).

 

Afbeelding 4 Groene stoepborden en coaches verwijzen naar de stalling.

 

3.3 Flankerende maatregelen

 

Dranghekken

Door het plaatsen van dranghekken aan het begin en einde van De Tollenstraat worden bezoekers van het uitgaansgebied gedwongen af te stappen van de fiets. Zij worden door de teksten op de borden geïnformeerd over de gratis stalling onder De Hallen en het feit het verboden parkeren is in de straat. De borden leverden direct resultaat.

 

Afbeelding 5 Situatie voor plaatsen dranghekken: veel fietsen in de Tollenstraat samen met de laad- en losbusjes versperren zij de doorgang.

 

Afbeelding 6 Situatie na plaatsen dranghekken met informatie over verbod op parkeren en alternatieve fietsparkeerplek.

 

Extra inzet van handhaving

Om te voorkomen dat er onvoldoende vrije fietsparkeervoorzieningen beschikbaar zijn zal handhaving op grond van de 6 weken maatregel een extra schoonmaak actie houden in het gebied rondom De Halen. De ongebruikte en verwaarloosde fietsen worden uit de rekken verwijderd. Op deze manier worden de rekken benut door actieve gebruikers.

 

Extra inzet van toezicht

Om de overlast voor de bewoners zoveel mogelijk te beperken worden er fietscoaches ingezet die de bezoekers van De Hallen kunnen aanspreken op hun gedrag en tegelijk het fietsparkeren in goede banen leiden.

4 Gebiedsaanwijzing en handhaving

 

4.1 Inleiding

Door het instellen van een gebiedsaanwijzing en een parkeerverbod voor bromfietsen en scooters kan op (brom)fietsen die in het aangewezen gebied buiten de voorzieningen staan worden opgetreden door het verwijderen van de fietsen en het beboeten van bromfietsen.

 

4.2 Toelichting gebiedsaanwijzing

Het College (gedelegeerd aan het Algemeen Bestuur) kan in het belang van de veiligheid en ter voorkoming van hinder een gebied aanwijzen waarin fietsen of bromfietsen uitsluitend in een daarvoor bestemde voorziening mogen worden geparkeerd (artikel 4.27 lid 3 Algemene Plaatselijke Verordening (APV)). Vooral op druk bezochte punten zoals stations, winkelcentra, uitgaansgebieden en onderwijsinstellingen kan een grote en onordelijk neergezette hoeveelheid fietsen tot overlast en een onveilige verkeerssituatie voor andere weggebruikers leiden. Naast een verbod op parkeren buiten de parkeervoorzieningen, kan met een aanwijzingsbesluit het maximum aantal dagen worden vastgesteld dat je in de voorzieningen mag parkeren.

 

Voor een aangewezen gebied geldt een begunstigingstermijn (de periode tussen de waarschuwing en het verwijderen van de fiets) van een uur. Fietsen die hinderlijk of buiten de voorzieningen staan, kunnen dus na een uur van de waarschuwing (door middel van een label) worden verwijderd.

Als een gebied wordt aangewezen dienen er in beginsel voldoende fietsparkeervoorzieningen aanwezig te zijn. Een deel van deze voorzieningen zal in het aangewezen gebied zelf moeten worden gerealiseerd. Voor het begrip ‘in beginsel voldoende’ schrijft de APV geen harde criteria voor, zoals het aantal voorzieningen of een maximum aantal meters van de plaats van bestemming.

 

In de uitwerking voor een gebiedsaanwijzing De Hallen en omgeving hanteren we de volgende uitgangspunten:

 

  • 1.

    De gebiedsaanwijzing beslaat de locaties op en direct aan het recreatiegebied waar de parkeerdruk tijdens uitgaansavonden het hoogst is, rondom Ten Katemarkt waar parkeerdruk op zaterdag het hoogste is, en die een logisch geheel vormen. Een groter aanwijsgebied is alleen mogelijk wanneer er nog meer parkeervoorzieningen worden gerealiseerd.

  • 2.

    De gebiedsaanwijzing geldt voor de gehele week om de continuïteit en het effect te waarborgen. Daarbij wordt uitgegaan van een maximale onafgebroken parkeerduur in de voorzieningen van 6 weken.

  • 3.

    Voor de bepaling van voldoende fietsparkeervoorzieningen gaan we uit van het gemiddeld aantal geparkeerde (brom)fietsen binnen dit gebied tijdens piekmomenten.

 

 

Datum

dag

tijdvak

soort

Capaciteit

fietsen

bakfietsen

snorfiets (blauw kt)

bromfiets (geel kt)

canta

totaal fietsen

totaal gemotoriseerd

3-4-2018

dinsdag

12:00 - 14:00h

binnen

1.769

1.371

7

39

5

1

1.378

45

buiten

0

591

11

68

40

4

602

112

flex

110

0

0

0

0

0

0

0

1.879

1.962

18

107

45

5

1.980

157

5-4-2018

donderdag

20:00 - 22:00h

binnen

1.769

1.605

2

14

8

0

1.607

22

buiten

0

877

10

100

48

3

887

151

flex

110

5

0

2

1

0

5

3

1.879

2.487

12

116

57

3

2.499

176

7-4-2018

zaterdag

14:00 - 16:00h

binnen

1.769

1.226

2

27

13

0

1.228

40

buiten

0

981

9

81

15

2

990

98

flex

110

6

0

0

0

0

6

0

1.879

2.213

11

108

28

2

2.224

138

10-4-2018

dinsdag

14:00 - 16:00h

binnen

1.769

1.159

2

22

6

0

1.161

28

buiten

0

645

13

76

43

9

658

128

flex

110

43

0

4

3

2

43

9

1.879

1.847

15

102

52

11

1.862

165

12-4-2018

donderdag

20:00 - 22:00h

binnen

1.769

1.627

0

12

5

0

1.627

17

buiten

0

1.028

8

69

38

3

1.036

110

flex

110

20

0

3

7

0

20

10

1.879

2.675

8

84

50

3

2.683

137

Tabel: aantallen fietsen, snor- en bromfietsen en canta’s binnen en buiten de voorzieningen (bron Trajan).

 

In het gebied zijn momenteel 1.769 fietsparkeervoorzieningen (capaciteit). Na uitbreiding van de stalling, de Parkeer en Loop en optimalisatie rekken, komen hier 1.485 plekken bij. Totaal 3.204 plekken. Deze uitbreiding is nodig gezien het feit dat op donderdagavond al 2.683 fietsen in het gebied staan. Er is dus nog een restcapcateit van 521 fietsen. De verwachting in dat het aantal fietsen de komende maanden nog iets groeit vanwege de zomermaanden. Ook is de ervaring op basis van eerdere tellingen, dat de zaterdagavond nog net iets drukker is. Middels monitoring zal gekeken worden of de uitbreiding in De Hallen voldoende is om iedereen in het aanwijsgebied een plek in een fietsparkeervoorziening te kunnen garanderen. Voordat handhaving gaat optreden moet het bekend zijn of de stalling onder De Hallen structureel fietsparkeercapaciteit over heeft.

4.3 Verkeersbesluit E3 zone (brom)fietsen

Een aanwijzingsbesluit maakt het verwijderen (wegknippen) van buiten de voorziening geparkeerde (brom)fietsen mogelijk (publiekrechtelijke handhaving). Echter, het verwijderen van brom- en snorfietsen is om meerdere redenen (o.a. arbo technische redenen) niet wenselijk. Beboeten van geparkeerde bromfietsen is een geschiktere sanctie (strafrechtelijke handhaving). Om dit mogelijk te maken is een verkeersbesluit voor het instellen van een E3 zone nodig (op grond van Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens). Dit zone bord maakt duidelijk dat het op die plaatsen verboden is om (brom)fietsen te plaatsen, behalve in daartoe bestemde ruimten. De grenzen van de E3 zone wordt gelijk gesteld aan die van de gebiedsaanwijzing.

5 Uitvoeringsplan in onderdelen

 

Stap 1: Realiseren parkeervoorzieningen voor (brom)fietsen in de directe omgeving van het aangewezen gebied.

  • a.

    Optimaliseren/uitbreiden bestaande plekken

    • Herinrichting Jan Hanzenstraat (160 plekken)

    • Herinrichting Bilderdijkkade (56 plekken)

    • Herinrichting Kwakerstraat (21 plekken)

    • Vervangen fietsnietjes/Tulips Kinkerstraat (82 plekken)

  • b.

    Nieuwe ruimte voor fietsparkeren

    • Parkeer + Loop Ten Kateplein (40 plekken)

    • Flexibel gebruik van laad en los/autoparkeerplekken (12.00-07.00)

      • i.

        Kinkerstraat 89 (20 plekken)

      • ii.

        Kinkerstraat 219 (20 plekken)

      • iii.

        Kinkerstraat 253(20 plekken)

      • iv.

        Kinkerstraat 275 (20 plekken)

    • Flexibel gebruik van laad en losplekken (12.00-07.00)

      • I.

        Kinkerstraat 116 – 124 (36 plekken)

      • II.

        Kinkerstraat 144 – 152 (36 plekken)

      • III.

        Kinkerstraat 202 – 208 (36 plekken)

      • IV.

        Kinkerstraat 218 – 222 (36 plekken)

      • V.

        Kinkerstraat 252 – 258 (36 plekken)

      • VI.

        Kinkerstraat 262 – 276 (36 plekken)

  • c.

    Inpandig en ondergrondse fietsenstalling

    • Uitbreiding ondergrondse stalling De Hallen (830 plekken)

  • d.

    Flankerende maatregelen

    • Inzetten van fietscoaches

    • Communicatie uitingen

Stap 2: Organiseren van ‘wayfinding’.

  • Plaatsing bebording, verwijzingen naar de parkeervoorzieningen.

Stap 3: Gebiedsaanwijzing, E3 zone & handhaving.

  • Publicatie verkeersbesluit E3 zone

  • Communicatie en voorlichting nieuwe parkeerregime

  • Start handhaving

 

6 Communicatie

 

Bewonerspanel en informatieavond

Het initiatief voor een aanwijsgebied is 19 februari in het bewonerspanel Bellamybuurt voorgesteld. Op 5 maart is er een bewonersavond geweest waar het aanwijsgebied als onderdeel van de maatregelen tegen het ongereguleerde fietsparkeren is gepresenteerd. Tijdens deze avonden was er de gelegenheid om te reageren en vragen te stellen. Uit de terugkoppeling van deze avonden is gebleken dat het fietsparkeerprobleem erkent wordt en maatregelen zoals een gebiedsaanwijzing door aanwezige bewoners positief gewaardeerd wordt.

 

Communicatie uitvoering maatregelen parkeervoorzieningen

Voorafgaand aan de uitvoering zullen de omwonenden en ondernemers per brief geïnformeerd worden. Ook zullen er in de aanloop naar de uitvoering verschillende communicatie uitingen opgesteld worden om de bezoekers te informeren.

De fietsparkeermaatregelen zijn ook meegenomen in de communicatie rondom de actie ‘Clean de Kinker’.

 

Communicatie gebiedsaanwijzing, E3 zone en handhaving

We zetten in op tijdig en zorgvuldig informeren over de regels en de consequenties van niet naleving. Daarnaast op het aanpassen van gedrag door de inzet van coaches , toezicht en

handhaving en een gedrag beïnvloedende publiekscampagne met een brede mix van

middelen. De communicatie vindt zoveel mogelijk op en rond de locatie ‘on the spot’ plaats en daarnaast online en in lokale krantjes. De insteek daarbij is zoveel mogelijk communiceren wat mag (zo kunnen we gastvrij blijven) en wat kan (coaches, borden en prints wijzen de weg). We onderzoeken welke norm bij het uitgaanspubliek het beste aansluit bij wat wij willen bereiken.

De handhaving op fout geparkeerde (brom)fietsen in het aangewezen gebied zal worden ingezet na een fase van voorlichting en campagne voeren. Hiermee wordt de doelgroep wat tijd gegeven om te wennen alvorens in te grijpen.

 

 

7 Planning

 

8 Financiën

 

Realisatie:

Voor de uitvoering van de uitbreiding van de fietsparkeervoorzieningen, het plaatsen van de bebording en diverse communicatiemiddelen, wordt gebruik gemaakt van het stadsdeelbudget voor fietsparkeren.

 

Projectleiderskosten:

De projectleider fietsparkeren en projectassistent zijn onderdeel van het Programma Fiets van Verkeer & Openbare Ruimte (V&OR) en worden door Programma Fiets gefinancierd.

 

Stadsbrede communicatie:

Naast de diverse “on the spot” communicatie-uitingen zal ook een stadsbrede filmspot over inpandig/ondergronds fietsparkeren worden gemaakt. De spot zal o.a. in de filmzalen van De Halen worden vertoond. De film wordt gefinancierd door Programma Fiets van V&OR.

 

Coaches, Toezicht en Handhaving:

Er worden extra coaches en toezichthouders ingezet om fietsers te informeren over de nieuwe regels. De inhuur van extra coaches en toezichthouders past tot eind 2018 binnen het fietsparkeerbudget van het stadsdeel.

 

Handhaving wordt in 2018 uitgevoerd door prioritering van dit onderwerp bij stadsdeel en Politie. Daarnaast wordt een beroep gedaan op het stedelijk flexteam.

 

Voor 2019 is structureel extra inzet van coaches, toezichthouders en handhaving nodig. Het structurele budget voor communicatie, coaches, toezichthouders en handhaving in het aanwijsgebied De Hallen en omgeving is meegenomen in de stadsbrede aanvraag MIP SMF vanuit de RVE Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte via MIP.

 

9 Bijlagen

 

9.1 Uitvoering maatregelen

Naar boven