Gemeenteblad van Reusel-De Mierden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Reusel-De Mierden | Gemeenteblad 2018, 195827 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Reusel-De Mierden | Gemeenteblad 2018, 195827 | Beleidsregels |
Beleidsregel speelautomaten Reusel-De Mierden 2018
De burgemeester van de gemeente Reusel-De Mierden;
gelet op afdeling 10 van hoofdstuk 2 van de Algemene Plaatselijke Verordening;
overwegende dat het gewenst is beleid te voeren met betrekking tot het verlenen van vergunningen voor het aanwezig hebben van kansspelautomaten, als bedoeld in titel VA van de Wet op de Kansspelen;
zich binnen een laagdrempelige inrichting een horecalokaliteit als bedoeld in artikel 1, eerste lid van de DHW bevindt, waarin rechtmatig alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse wordt verstrekt, waarbij het café- en/of restaurantbezoek (nuttigen alcoholhoudende drank of driecomponentenmaaltijd) op zichzelf staat en er geen andere activiteiten plaatsvinden waaraan een zelfstandige betekenis kan worden toegekend en de activiteiten in belangrijke mate gericht zijn op personen van 18 jaar en ouder; en
Artikel 2 Hoogdrempelige en laagdrempelige inrichtingen
Met name voor de volgende inrichtingen is het onduidelijk wanneer een inrichting als hoogdrempelig of laagdrempelig moet worden aangemerkt: eetgelegenheden, disco’s/dansgelegenheden, cafés met internet- en/of ontspanningsfaciliteiten en hotels.
Eetgelegenheden: een eetgelegenheid is hoogdrempelig, tenzij:
een café een zelfstandige stroom bezoekers anders dan voor cafébezoek (namelijk eters) aantrekt en het geserveerde eten geen “driecomponentenmaaltijd” is. Dat wil zeggen bestaande uit drie warme componenten: vlees/vis/vegetarisch, pasta/aardappelen/rijst en warme groente. Een maaltijd bestaande uit vlees, patat en salade en/of plateservice voldoet hier niet aan;
het restaurant ook afhaalmogelijkheden heeft (bijvoorbeeld pizzeria waar je ook pizza’s kan ophalen om elders te eten). De afhaalmogelijkheid maakt het restaurant niet laagdrempelig indien er een voldoende afscheiding is (zie ook onder “samengestelde inrichtingen”) en de klant niet gedwongen wordt via het restaurantgedeelte het afhaalgedeelte te bereiken;
er een menukaart aanwezig is, waaruit blijkt dat de ondernemer zich (tevens) richt op bijvoorbeeld ontbijt of lunch, en daarmee een zelfstandige stroom bezoekers aantrekt (opsomming van een aantal daarvoor typische producten zoals bijvoorbeeld uitsmijter, belegde broodjes en dergelijke). Een kaart met alleen borrelhappen (bitterballen, kaas, olijven enzovoorts) maakt de zaak niet laagdrempelig.
Disco’s/dansgelegenheden: een disco/dansgelegenheid trekt een bepaald publiek (een zelfstandige stroom van bezoekers) aan die niet primair komen voor eten en/of drinken. Daarmee is een disco in principe een laagdrempelige inrichting en mogen er geen kansspelautomaten worden geplaatst. In geval er sprake is van een gemengd bedrijf, waar naast de gewone caféfaciliteiten ook gelegenheid wordt geboden tot dansen dienen de volgende punten als richtlijn of een dergelijke inrichting een disco is:
ook kan een inrichting zich als disco profileren, bijvoorbeeld door het uitdelen van flyers, of advertenties (al dan niet via internet) waarin een overzicht gegeven wordt van allerlei geplande programma’s (bijvoorbeeld livemuziek). Daarnaast kan de “aankleding” een rol spelen: er is sprake van speciale discoverlichting (lampen en/of andere lichteffectvoorzieningen), wat staat er aan de buitenkant (“kom dansen”) en is er binnen fysieke ruimte om te dansen?;
de grootte van de dansvloer. Krachtens de Wet milieubeheer gold vroeger het criterium van tenminste 10 m² voor een vergunningsplichtig bedrijf. Deze vergunningplicht is nu vervallen en aan deze norm kan niet meer worden vastgehouden. Bovendien is het vaak moeilijk te bepalen of een dansvloer 10 m² of meer is. Vaak staan er overdag tafeltjes, ’s avonds zijn deze aan de kant geschoven en is er dansgelegenheid;
Cafés met internet- en/of ontspanningsfaciliteiten (biljart, dart, enzovoorts): op grond van artikel 14, lid 3 sub b van de DHW is het verboden diensten aan te bieden in een horecalokaliteit. Indien het café meer dan drie computers heeft, waarop (tegen betaling) van het internet gebruik kan worden gemaakt, is dit het bedrijfsmatig aanbieden van diensten. Daarmee is het internetcafé (met meer dan drie aansluitingen) een laagdrempelige inrichting. Een café met maximaal drie internetaansluitingen kan wel hoogdrempelig zijn als het aan de overige vereisten voor hoogdrempelige inrichtingen voldoet. De grens van drie internetaansluitingen is analoog gekozen aan het aantal pool- en/of biljarttafels in een café (artikel 2 van het Speelautomatenbesluit): met meer dan drie pooltafels is het café laagdrempelig, omdat het een zelfstandige stroom bezoekers aantrekt. Hetzelfde geldt voor cafés waar meer dan drie dartborden hangen, enzovoorts. Voor de beoordeling van het café wordt het aantal dartborden, pooltafels, voetbaltafels en dergelijke bij elkaar opgeteld als deze aanwezig zijn. Bijvoorbeeld twee pooltafels en één dartbord is dus hoogdrempelig (als het aan de overige criteria voldoet), twee pooltafels en twee dartborden maakt het café laagdrempelig.
Hotels: de bar of het restaurant in het hotel is hoogdrempelig als het een afzonderlijke horecalokaliteit als bedoeld in artikel 1 lid 1 van de DHW betreft en er is voldaan aan de voorwaarden in artikel 30, sub d van de WodK. Daarnaast moeten de overige ruimten die laagdrempelig zijn (immers het hoofddoel is logiesverstrekking) van het hotel uitsluitend door het publiek te bereiken zijn zonder eerst de bar of het restaurant te betreden (artikel 30c lid 4 onder d WodK). Dus als de hotelreceptie niet voldoende is afgescheiden van de rest van de inrichting (waar zich bijvoorbeeld een bar en restaurant bevinden) of de overige ruimten van het hotel niet bereikbaar zijn zonder eerst de bar of het restaurant binnen te gaan, worden alle ruimten van de inrichting als laagdrempelig aangemerkt. Dat hotelbezoekers tevens gebruik kunnen maken van een afzonderlijke ingang tot het hotel is niet relevant. Als er in het hotel congresruimten zijn in welke lokalen tevens drank wordt verstrekt (en die dus ook op de vergunning staan) dan mogen deze ruimten ook niet via de (hoogdrempelige) bar te bereiken zijn.
Artikel 3 Samengestelde inrichting
Een hoogdrempelige lokaliteit, van een inrichting waar in afzonderlijke ruimten hoogdrempelige en laagdrempelige activiteiten plaatsvinden is voldoende afgescheiden van de overige lokaliteiten, wanneer in betreffende inrichting:
waar één gezamenlijke ingang aanwezig is:
tussen de hoogdrempelige lokaliteit en de laagdrempelige lokaliteit(en) een afscheiding/wand (van vloer tot plafond) is geplaatst. De afscheiding is tot een hoogte van 1,25 meter gemeten vanaf de vloer niet transparant. Boven de 1,25 meter kan de afscheiding bestaan uit zowel transparant als niet-transparant materiaal, mits de aanwezige kansspelautomaat of kansspelautomaten in het hoogdrempelige gedeelte zodanig staat/staan opgesteld dat deze niet zichtbaar is/zijn vanuit de laagdrempelige lokaliteit(en); en
waar afzonderlijke ingangen aanwezig zijn voor enerzijds de hoogdrempelige lokaliteit en anderzijds de laagdrempelige lokaliteit(en):
tussen de hoogdrempelige lokaliteit en de laagdrempelige lokaliteit(en) een afscheiding/wand (van vloer tot plafond) is geplaatst. De afscheiding is tot een hoogte van 1,25 meter gemeten vanaf de vloer niet transparant. Boven de 1,25 meter kan de afscheiding bestaan uit zowel transparant als niet-transparant materiaal, mits de aanwezige kansspelautomaat of kansspelautomaten in het hoogdrempelige gedeelte zodanig staat/staan opgesteld dat deze niet zichtbaar is/zijn vanuit de laagdrempelige lokaliteit(en).
Als de afscheiding niet voldoende is wordt de gehele inrichting als laagdrempelige inrichting beschouwd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-195827.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.